►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Vedeți în fotografia de mai jos cum în jurul acelui șantier asfaltul este mai roșiatic pe jos?
Aceea este pilitură de fier. Sau praf de rugină, nu mi-a clar, dar cel mai probabil șpan. Fotografia este făcută de mine acum câteva zile lângă Unirii. Nu știu ce se lucrează acolo, dar un muncitor avea în față acele capace mari de metal de pe jos și le lua tacticos la flex, ca să le curețe.
La 20 de metri distanță, trecând pe acolo, am simțit imediat gustul de fier pe limbă și praf în ochi. Un norișor roșiatic de praf se ducea spre bulevard, gata de a fi vânturat de toate mașinile care trec pe acolo.
M-am uitat în urmă la acei muncitori. Niciunul nu purta vreo mască sau ochelari de protecție. Asta este o altă boală a muncitorilor români, în general refuză accesoriile de protecție a muncii. Am lucrat eu cu oameni care stăteau în zgomote asurzitoare, 120 dB și chiar mai mult, iar căștile de protecție a urechilor, cumpărate pentru ei, erau agățate în cui lângă ei. Tot ei tăiau des cu flexul fără nici o protecție pentru mâini sau ochi.
Doar pe șantierele private serioase și prin fabricile făcute de străini am văzut normele de protecție aplicate la sânge, fără compromisuri și “lasă că merge și așa”. În rest, sănătatea proprie pare pe ultimul loc. Meseria este grea și salariile sunt mici, aș zice că măcar faci tot posibilul ca să-ți protejezi ochii și plămânii, dar în practică lucrurile nu stau așa.
Dar acum vorbeam despre praf, iar acesta este doar un exemplu pentru de ce avem un oraș foarte poluat.
Cu o zi înainte, culmea, trec pe jos pe la Piața Presei chiar pe lângă șantierul viitoarei magistrale de metrou. Un utilaj fora un puț folosind un burghiu din acela mare cât trei oameni. Trecând pe acolo simt particule pe față și în ochi și un gust de pământ în gură. Mă uit în sus, la una dintre luminile care iluminau șantierul (era noapte; this is how I roll), și în bătaia becului părea că ninge viscolit. Nu erau fulgi de ninsoare, ci praf, particule de mari dimensiuni, care ieșeau din munca de șantier.
Fotografiile de mai jos vi le-am mai arătat pe blog. Sunt din 2024 de la Șincai. Se vede cum praful se depune pe șinele de tren, unde nu-l vântură mașinile, până când zona aceea capătă complet o altă culoare. Și nu contează că sunt din 2024, la fel este și acum dacă mergeți pe acolo.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
17 comentarii
11/04/2025 la 6:33 AM
Bucurestiul este cea mai poluata capitala europeana, un New Delhi al Europei, o capitala unde jegul e omniprezent. Un oras opresiv, gri, monoton, deprimant. De aia multi au boli cronice respiratorii si pulmonare, ca toti respiram aerul asta imputit si nimanui nu-i pasa. Nu are rost sa vorbim de spatiile verzi, ca sunt o gluma proasta. Betoane, praf de ciment si noxe peste tot. Gunoaiele si cauciucurile arse la margine de Bucuresti intregesc imaginea distopica a unui oras care se vrea a fi capitala europeana.
Deea(Citează)
11/04/2025 la 7:26 AM
Radu, esti tanar.
Eu imi aduc aminte de Bucurestiul anilor 90 – unde noroiul si mazga erau preazente peste tot.
Erau o gramada de santiere neterminate, drumuri inca de pamant iar orasul, cel putin 5-6 luni pe an, era plin de noroi peste tot. La marginea tuturor drumurilor, chiar daca erau astfaltate, erau depusi cativa centimetri de noroi, mai erau si gropi. Sa nu mai zic de rahatii de caine – daca nu mergeai cu ochii in pamant luai cativa pe talpa.
Situatia acum se vede ca s-a imbunatatit – dar bineinteles ca nu e suficient.
Eu strabat orasul zilnic de la centura din Domnesti pana in centru la Universitate – sunt zone care arata foarte bine – cum e cartierul Drumul Taberei – mai ales pe bucla – dar din pacate centrul e dezastru – arata total abandonat, îmbacsit, plin de praf și de mizerie generala.
Zona de la Universitate la Piata Romana e o rusine, spatii comerciale abandonate, afise lipite peste tot, mobilier stradal deteriorat si murdar, dalele de pavaj soioase.
Anumite cartiere arata mult mai bine decat centrul orasului – pana si in Rahova s-au imbunatatit lucrurile, dar centru s-a degradat.
Ion Marius(Citează)
11/04/2025 la 7:50 AM
Centrul s-a degradat deoarece colcaie de rromi si micile afaceri au falimentat. Majoritatea cladirilor sunt interbelice, vai de capul lor, isi asteapta sfarsitul la urmatorul cutremur. Magheru este dezolant, cu mici exceptii. La Romana miroase efectiv a gunoi ars. Am fost acum cateva zile prin Dorobanti-Stefan cel Mare, sunt dale distruse peste tot si rahati de caine imprastiati pe trotuare. Pana la urma, astia suntem, asta e nivelul de civilizatie, orasul e oglinda locuitorilor.
Deea(Citează)
11/04/2025 la 8:16 AM
Nu-i da civilizatia pe afara nici pe aia din vest. Doar ca acolo autoritatile isi fac treaba (ai auzit ba nicusoare). Bucurestiul este adevarat ca arata mai rau decat acu ceva ani. Pare un oras lasat de izbeliste. De la trafic la poluare totul e haos. Pare ca nu mai functioneaza nimic. Mai nou se apuca sa suspende linii de tramvai ptr ca sinele nu mai prezinta siguranta iar bani de reparatii ciuciu. Se circula ca-n asia, se parcheaza ca-n africa, e poluat ca-n china, transport in comun la nivel de botswana etc. In ritmul asta o sa ajunga o ghenă de oras.
Blackskull(Citează)
11/04/2025 la 8:45 AM
Stau in S3, lucrarile primariei sunt generatoare de praf si mizerie. Am facut sesizari, nu s-a intamplat nimic, tot asa se lucreaza. Referitor la spalatul parcarilor, am un vecin de parcare de la masina caruia curge ulei de 2 ani si s-a facut o pata de 1m in diametru. Si curge in continuare. Dar primaria este interesata sa ne ameninte cu pierderea locului de parcare, nu este interesata de curatenie. Masinile de la salubritate nu reusesc sa stranga praful de la marginea strazilor si bulevardelor. Totul este o spoiala ieftina..
Stefan(Citează)
11/04/2025 la 8:49 AM
Erau bune niște reclame la senzori de poluare ceva
Vali(Citează)
11/04/2025 la 9:30 AM
Deasupra santierului din poza scrie “aici gasesti medici buni”.
Asa ca nu inteleg ce nu va convine …
Foorysh(Citează)
11/04/2025 la 10:19 AM
Este praf pentru ca suntem tara lui “merge si așa”. Un simplu exemplu, in țările civilizate din Europa, la ieșirile din șantiere sau din zone cu pământ, vehiculele curată rotile înainte de a ieși pe drumurile publice. Si asta nu doar in orașe.
Acum insa, dintre noi toti comentatorii de aici ca nu ne convine, de câte ori am curățat pământul de pe roti înainte sa ieșim pe drumul public? Este ca nici măcar nu ne-am pus problema?
vladutz(Citează)
11/04/2025 la 9:31 PM
Cred ca nu ai fost responsabil de nici un șantier legal în București
nashu_mare(Citează)
11/04/2025 la 11:01 AM
confirm povestea cu lipsa protectiilor personale la lucratori.
anul trecut in sediu a fost perforat un perete de beton pentru a deschide o usa spre exteriorul cladirii. un ciocan demolator mai greu ca mine, zgomot ca la balamuc si la un etaj deasupra, unde am biroul. eu purtam doua seturi de protectii (dopuri antifon si casti) si lucratorii nu aveau…. NIMIC! am intrebat constructorul daca e OK sa lucreze asa, si a zis ca au de toate, dar nu le folosesc. am zis “o minti asta, dar si astia nebuni, sa spargi ziduri de peste 50cm si sa nu-ti cumperi tu, pe banii tai, ca e vorba de sanatatea ta, ce-ti trebuie!”. nici macar nu-s scumpe, ca nu-ti trebuie 3M ca sa te protejezi eficient.
FF un an, ajung la o firma din judet, se ocupau de lucrari metalice. muncea un nene cu un flex al carui disc era urias, n-am vazut asa ceva. va inchipuiti ce zgomot putea face?! ei bine, eu aveam doar dopuri la mine, dar nenea ii dadea inainte FARA NIMIC. manusi avea, casti sau ochelari, nici pomeneala. am intrebat apoi patronul, a zis acelasi lucru – toti au primit casca, ochelari, manusi, antifoane, doar salopeta o iau ca sa nu iasa pe strada murdari… deci, imaginea, nu sanatatea. inteleg ca unii merg la concerte rock, dar totusi.
daca nu ii obligi, si asta aduce animozitate puternica, risti sa plece afara si nu mai ai cu cine lucra daca e o zona rurala, nu te poti intelege cu ei. apoi, cand uzura corpului isi spune cuvantul, dau vina pe munca, pe patron, pe stat, pe sistemul medical – oricine, mai putin incapatanarea lor. de parca datul vinei ar vindeca vreo boala…
WhiteLion(Citează)
11/04/2025 la 12:48 PM
eu mai tai lemne acasa, pentru diverse. Ca deh. Si mi-am luat direct casti. Si diferenta e majora.
Am un prieten care e instalator. Si are casti de vreo 500e. Care, pe langa protectie au si blushtutz si poti sa vorbesti la telefon, in zgomot, fara probleme. Si, ai putea zice ca asa e prietenu asta al meu, diferit. Dar nu. Iti vezi pe toti muncitorii cu casti dupa ei.
Oricum, cred ca se dau amenzi la greu, daca ai muncitori care sa nu respecte regulile astea. Dar, ce e fascinant este fix ca ei, cei care ar trebui sa ceara protectii, nu le folosesc
animaloo(Citează)
11/04/2025 la 1:48 PM
vorbesti prostii, cum naiba sa fie mai rau ca acum cativa ani? masinile parcheaza pe locuri de parcare platite, se repara linii de tramvai, se schimba tevile de apa calda, se lucreaza la noi linii de metrou, autobuzele circula pe banda dedicata, sunt mijloace noi de transport etc
la voi astia care traiti din hate permanent e simplu: nu e ca la viena deci e de kkt
Ender(Citează)
11/04/2025 la 3:22 PM
Nu s-a reparat nici o line de tramvai. Este un santier in lucru si atat. Pana atunci urmeaza sa suspende tramvaiu pe basarabia ptr ca sina e praf. Sint locuri de parcare cu plata dar in majoritate sint goale. Cel mai bun exemplu parcarea uriasa din fata casei poporului care e mai mereu goala si toate masinile sint parcate anapoda pe stradutele din spatele blocurilor. La metrou lucreaza ministerul transporturilor nhare treaba cu primaria. S-au facut linii noi de autobuz gen a tras o dunga de vopsea pe asfalt dar acele culoare sint pline de masini. Transportu public e praf. Daca mergi 1,2 statii poate parea ok, dar pe distante mai lungi e moarte. Ptr ca repet, autoritatile nu exista. Militie rutiera, militie de sector, etc. E o haiducie maxima in buc.
P S un sfert din tramvaiele noi sint la depou stricate sau accidentate si nu-s bani ptr reparatii.
Blackskull(Citează)
11/04/2025 la 3:42 PM
:)))) sigur. tu practic mistifici realitatea ca sa iasa ca tine. e o metoda care iata a adus la putere o maimuta portocalie. dar banuiesc ca e irelevant ce se intampla in mod real, nevoia de hate e prea mare. sunt curios, cand arunci prostii din astea, macar sunt din chestii vazute/traite personal sau preluate din eter? e clar ca e vorba de generalizari aberante dar eram curios de unde
Ender(Citează)
11/04/2025 la 4:11 PM
Vag prieten, ce am scris io sint fapte palpabile si reale. Te rog sa le combati nu cu vorbe ci cu probe. Spune ce linii de tramvai s-au reparat si s-au dat in utilizare (ultima lucrare de genul asta, finalizata, a fost pe str liviu rebreanu acum multi ani gen prin 2014-15), spune cum merge transportul public, spune care este realitatea parcarilor cu plata. Apropo de parcari, firma la care prestez e langa casa popoului si stiu bine situatia acelei parcari imense.
Blackskull(Citează)
11/04/2025 la 4:20 PM
https://mobilitate.eu/imperio-accidente-stb/
Apropo de tramvaie.
Si de cand e scrisa stirea, s-au mai dus 2 la depou. Unu stricat, altu accident.
Blackskull(Citează)
11/04/2025 la 6:50 PM
Una din problemele principale este ca NU EXISTA POLITIE pe strazi!!
the_real_blue(Citează)