►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știrile zilei despre tehnologie – 27 martie 2025
Integrarea naturală a Gemini în română este vedeta adevărată a funcțiilor Samsung Galaxy AI »
27 Mar 2025 ·
AUTO ·
După zvonurile de ieri, astăzi s-a confirmat oficial: Yuki Tsunoda trece de la echipa secundă la Red Bull, alături de Max Verstappen, iar Liam Lawson se mută la Vcarb, după doar două curse. Două curse în care nu a făcut mai nimic: s-a calificat pe ultimul loc în ambele curse din China și pe 18 în Australia, iar în curse nu a luat nici un punct. Tsunoda măcar a adunat trei puncte până acum și s-a calificat mereu în primii 10.
Tsunoda merita încă de la începutul sezonului scaunul de la Red Bull. Echipa i-l dă acum, ratând astfel perioada de pregătire din pre-sezon, dar poate se va descurca bine. Pilotul japonez va debuta la Red Bull chiar în cursa sa de casă, pe 6 aprilie la Suzuka.
M-am uitat pe F1-tempo, unde poți vedea telemetria fiecărui pilot de Formula 1 la nivel de tur, inclusiv cum a accelerat și frânat și alte nebuneli. L-am comparat pe Lawson cu câțiva piloți și rezultatele nu sunt deloc în favoarea acestuia.
Red Bull l-a dat afară pe Perez, dar măcar acesta mai venea din când în când pe acasă, ca să zic așa. Lawson lipsea de tot, iar în astfel de condiții Red Bull s-ar putea îndrepta spre un loc 4 în campionatul constructorilor, după McLaren, Ferrari și Mercedes, deși au cel mai bun pilot al acestor ani în celălalt monopost.
Uitați o comparație Lawson cu Verstappen în cursa anterioară din China. Este dificil să compari pe oricine cu Verstappen, dar să nu uităm că au monoposturi aproape identice.
Graficul de mai jos arată timpul per tur de-a lungul cursei, Verstappen este graficul cu alb. Observați că Verstappen este aproape întotdeauna mai rapid decât Lawson de-a lungul cursei:
Spike-urile acelea sunt schimbări de anvelope. După primul său schimb, Lawson este mai lent pe medium-uri noi decât Verstappen pe hard-uri tocite deja de câteva tururi.
Și mai rău este ceea ce se întâmplă de pe la turul 33 încolo, când Lawson schimbă din nou anvelopele și trece pe hard-uri noi, dar rămâne mai lent decât Verstappen, care avea tot hard-uri cu 20 de tururi mai vechi șî mai tocite. Uitați-vă și la finalul cursei, ultimele 15 tururi, când Verstappen obține constant timpi din ce în ce mai buni pe măsură ce mașina devine mai ușoară, în timp ce Lawson face tururi tot mai lente.
Mai jos este o comparație între cel mai rapid tur al lui Lawson, turul 32, și al doilea cel mai rapid al lui Verstappen, turul 55. Lawson intră cu viteză mai mare în primul viraj, 318 km/h față de 304 km/h, dar este nevoit să frâneze mult mai mult și are apoi o viteză mai mică decât Verstappen prin acel viraj. De-a lungul turului, Verstappen este mereu mai rapid prin viraje, cu o diferență chiar mare în anumite viraje.
L-am comparat apoi pe Lawson cu Tsunoda. Am colorat graficul lui Tsunoda în roșu, ca să fie mai clar. Tsunoda este mai rapid decât Lawson până în turul 32 din 56, când probabil tocește de tot anvelopele și apoi intră la schimb. După schimb, timpii revin uneori în favoarea lui Tsunoda, în special pe final de cursă.
Începând cu turul 19, Tsunoda pe hard-uri vechi de 9 tururi este mai rapid decât Lawson pe medium-uri noi.
Situația se repetă și dacă-l comparăm pe Lawson cu Hadjar, colegul lui Tsunoda. Hadjar este în general mai rapid în prima parte a cursei, iar după al doilea schimb al amândurora, situația este să zicem egală, tururile fiind împărțite.
Tsunoda și Hadjar sunt piloți de la Vcarb, echipa secundă a Red Bull și mai mult ca sigur inferioară dpdv al performanței. Tsunoda are experiență în Formula 1, dar Hadjar este debutant total, pe când Lawson nu doar că are un monopost mai bun, dar și câteva curse în plus la activ.
Sigur, acestea se schimbă de acum încolo. Începând cu Japonia (6 aprilie), echipele vor fi Verstappen cu Tsunoda la Red Bull mare și Lawson cu Hadjar la Vcarb.
Red Bull are însă un istoric de a schimba des piloții. În 2019, în mijlocul sezonului, l-au trimis pe Gasly la echipa secundară și l-am luat de acolo pe Albon la Red Bull. Albon a stat acolo un sezon și jumătate, apoi a fost înlocuit de Perez. Perez trebuia să concureze pentru echipa Red Bull inclusiv în 2025, dar a fost dat afară la final de 2024 și înlocuit cu Lawson.
Problema este că Red Bull are nevoie de un al doilea pilot experimentat. Verstappen este departe de o retragere din sport, are doar 27 de ani, dar are nevoie de un coleg care să adune de asemenea puncte importante pentru titlul constructorilor, ca să nu mai zic pentru zecile de milioane de euro ce se dau ca premiu în funcție de poziția finală în clasamentul echipelor. Cred că Red Bull a greșit din start pentru că nu l-a luat pe Carlos Sainz. Zvonurile spun că s-ar fi opus Verstappen prezenței unui alt pilot foarte bun. Horner a declarat că Sainz avea nevoie de un răspuns într-o perioadă în care Red Bull nu voia să-l înlocuiască pe Perez, iar în plus are și Red Bull proprii piloți tineri pe care-i crește. Așa o fi.
Văd două probleme și cu această mutare:
Per total, nu cred că Red Bull iese din criza în care se află, ci cel mult poate va lua câteva puncte în plus.
« Știrile zilei despre tehnologie – 27 martie 2025
Integrarea naturală a Gemini în română este vedeta adevărată a funcțiilor Samsung Galaxy AI »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
8 comentarii
27/03/2025 la 11:53 AM
nu e normal sa fie mai lent in prima parte a cursei cand porneste ultimul (deci “sta la coada”)?
ps. nu il apar, dar “procedura” de alegere a datelor care sa duca la concluzia dorita mi se pare nepotrivita
john2381(Citează)
27/03/2025 la 12:30 PM
Obligațiile de PR sunt îndeplinite de obicei de pilotul de rezervă. Nu îl ia nimeni pe unul dintre piloții full-time ca să taie panglici în timpul sezonului.
Piloții full-time au și ei, evident, evenimente la care participă, dar mult mai rar și de multe ori ambii, la pachet, singuri doar dacă e un eveniment cu vreun sponsor propriu.
alunelu(Citează)
27/03/2025 la 1:31 PM
Problema nu e la Lawson, e la Red Bull care nu-s în stare să facă o mașină care să poată să fie condusă. Dacă te uiți la cariera lui Lawson sau Perez, Albon, Gasly etc o să vezi că nu-s chiar ultimii ratați.
Scuza era că da, mașina are spatele foarte instabil, dar pentru asta e rapidă. Dar nici scuza aia nu mai ține, pentru că le-au luat-o alții înainte și la capitolul viteză.
Nu mă aștept la minuni nici de la Yuki.
VOC(Citează)
27/03/2025 la 2:16 PM
poate problema nu e doar la piloti, e imposibil sa gasesti pe cineva cu acelasi stil ca verstappen… multi piloti s au plans de masina red bull si de faptul ca e “facuta” pentru un singur pilot
Alin(Citează)
27/03/2025 la 6:36 PM
Lawson este un pilot slab si cu un caracter sters, nu avea ce cauta la prima echipa oricum, dar s-au folosit de el sa scape de mexican. Acum degetul mijlociu il loveste peste bot.
vrajeala(Citează)
27/03/2025 la 8:22 PM
Problema e masina. Fa acelasi exercitiu pentru Perez, Lawson si Yuki pe cursele din sezonul trecut, si o sa vezi ca rezultatele sunt similare: Sugar Free RB sunt in general mai rapide decat masina 2 RB
BT(Citează)
27/03/2025 la 11:56 PM
Iuliana Pepene ar spune ca e adevarat ce se spune despre asiatici.
Gascoigne(Citează)
28/03/2025 la 9:36 AM
Eu îmi doresc să văd Red Bull-ul fără Verstappen și cum o să afecteze the țanțoș scale.
Vlad(Citează)