►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
10 Mar 2025 ·
AUTO ·
Japonezii vor să construiască o autostradă pentru camioane autonome între Tokyo și Osaka.
Am zâmbit un pic citind știrea aceasta pentru că eu tocmai scriam despre cum ar merge un giratoriu în plus pe centură, ca să nu mai stea zeci de tiruri bară la bară până la cel aflat la 2,5 kilometri distanță de ieșirea din două depozite de foarte mari dimensiuni.
Pare uneori greu de crezut că ne aflăm pe aceeași planetă cu oamenii care vor să inaugureze în 2030 o autostradă pentru camioane autonome. Apoi mi-am adus aminte de trenurile lor de mare viteză cu întârzieri cumulate de 7 minute pe an (sau pe acolo) și ce trenuri avem noi în același timp și mi-am dat seama că se poate să avem țări atât de diferite.
Revenind la japonezi, ei nu vor să facă o autostradă pe care să o utilizeze cine o avea camion robotizat. Planul este ceva mai bun de atât.
În primul rând, raportul spune că 91% din marfa din Japonia este transportată cu camionul, iar țara nu are suficienți șoferi pentru asta. Există un deficit de 14% în ceea ce privește transportul de marfă, iar Japonia tocmai introduce reguli și mai stricte pentru șoferii actuali în ceea ce privește numărul de ore de muncă, așa că în 2030 se estimează un deficit de 30% în capacitatea de transport.
Și autostrada aceasta specială dintre Tokyo și Osaka ar trebui să ajute. Vor să o construiască între două sensuri ale unei autostrăzi existente deja, practic un fel de ax median pentru aceasta, și să fie rezervată doar vehiculelor robotizate.
Vehiculele acestea nu vor fi însă de capul lor. Cred că intenția este să folosească anumite vehicule robotizate cu management centralizat, iar transportatorii să-și pună marfa pe acestea pentru a fi dusă automat dintr-un oraș în altul.
Autostrada va avea trei benzi. Cele laterale vor fi utilizate în sensuri diferite. Banda centrală va funcționa și ca loc de oprire pentru vehiculele robotizate, oarecum cu rol de grupaj.
Să zicem că mai mulți paleți trebuie duși din Tokyo în Osaka, din surse diferite, dar încărcate la destinație pe același camion sau vapor pentru a pleca mai departe. Marfa respectivă este transportată de mai multe platforme robotizate. Acestea vor opri la un moment dat pe banda din centru și se vor aștepta până când “convoiul” este complet, apoi se vor duce la destinație simultan, exact la ora la care camionul pe care trebuie încărcate este programat să ajungă în hub pentru încărcare.
Este un fel de principiu “just in time” combinat cu o parcare de sute de kilometri lungime pe care marfa se poate alinia astfel încât să nu fie depozitată inutil la capete până când îi sosește următorul mijloc de transport.
Interesantă ideea. Se schimbă lumea, nu?
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
4 comentarii
10/03/2025 la 7:42 AM
“ tocmai scriam despre cum ar merge un giratoriu în plus pe centură, ca să nu mai stea zeci de tiruri bară la bară până la cel aflat la 2,5 kilometri distanță de ieșirea din două depozite de foarte mari dimensiuni.”
Daca e vorba de articolul de saptamanile trecute, scriai ca ti-a fost tie greu sa ajungi si ce frumos ar fi sa avem sensuri din astea la fiecare 50 de metri.
Noi aia care stam prin zona sau care traficam regulat centura ti-am explicat de ce e o idee proasta.
Acum na, fiecare cu ce-si aduce aminte
F.(Citează)
10/03/2025 la 8:04 AM
Fiecare ce a citit si isi aduce aminte.
Noi am citit articolul, Radu n-a citit comentariile, deci a ramas ca el.
Uite, eu citesc asta imediat dupa ce am citit ca Romsilva le-a facut drum prin padure omuletilor din Greenfield doar ca sa nu se eforteze dezvoltatorul sa faca iesire in centura. Nu de alta, dar dupa ce le facea iesire ar fi cerut Radu si un giratoriu pentru ei :)
Sorin(Citează)
10/03/2025 la 9:31 AM
O alta varianta ar fi sa folosească o tehnologie revoluționară care necesita mult mai puțin suport software: pui 2 linii de fier intre 2 orașe pe ele pui un camion cu o putere mare care trage marfa in spatele lui. Îl setezi ca sa meargă automat cu o anumită viteza si se va putea deplasa foarte rapid intre cele 2 puncte. Pentru ca sistemul sa fie sigur pe lângă un soft care sa detecteze când ajunge la punctul de sosire poate sa existe si un operator uman la câtă care sa poată sa îl oprească manual.
Si așa japonezi vor reinventa CFR Marfa :))
nicolae(Citează)
10/03/2025 la 11:10 AM
Nu doar mai putin suport software, dar este si mai eficient din punct de vedere al costului. Singurul dezavantaj al trenurilor il reprezinta lipsa flexibilitatii fata de camioane.
Andrei G(Citează)