►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
M-am uitat practic la întâmplare pe Flightradar24 în zilele de 6 și 11 martie, la niște ore când pur și simplu am luat câte o pauză, adică 11:20 și 13:37. Asta fac eu în pauze, mă uit pe Flightradar.
Zic orele ca să înțelegeți că erau niște momente absolut întâmplătoare pentru tine, dar chiar și așa poți vedea tot felul de avioane inedite având treabă prin România.
De exemplu, mai jos vedeți un Piaggio P-180 Avanti care a decolat din București și dădea un cerc aproape perfect în jurul aeroportului din Bacău.
Avionul a venit în România la început de februarie și s-a plimbat apoi pe la toate aeroporturile din România, înainte de a pleca pe 7 martie înapoi în Italia. Ce face? Nu-mi este foarte clar, dar din câteva informații aflate de pe net înțeleg că aparține companiei italiene Enav și este folosit pentru calibrarea balizelor de navigație care se află de obicei pe lângă aeroporturi și în alte zone. Astfel de balize, niște transmițătoare radio de fapt, probabil trebuie verificate și calibrate periodic.
Mie îmi place Piaggio Avanti ca design, mă distrez de câte ori văd un astfel de avion. Pare grăsuț și are un design inedit cu acel stabilizator micuț în botul avionului, plus motoare montate parcă invers, cu elicea în partea lor din spate, ceea ce nu vezi foarte des.
Mai jos vedeți un Lockheed C-5 Super Galaxy care a decolat de la Kogălniceanu. Acesta este unul dintre cele mai mari avioane militare de transport din lume, are 75 de metri lungime și 68 lățime și o capacitate de transport de aproximativ 120 de tone, fiind capabil să transporte mai multe tancuri sau elicoptere în interior. Ca gabarit, este un pic mai lung și un pic mai lat decât un Boeing 777.
În aceeași perioadă, însă, două Airbus A400M operau în România. Unul aparține Forțelor Aeriene Spaniole, celălalt al celor belgiene. Și aceste avioane sunt tot de transport, dar ceva mai mici (45 metri lungime, 37 tone capacitate). Nu știu ce făcea primul de dădea turele acelea în munți.
Un Antonov AN-26 al Forțelor Aeriene Române zbura pe la Buzău. Este un avion de transport ușor.
În același moment, de altfel, Forțele Aeriene Române aveau în zbor și trei avioane Spartan, două pe lângă București și unul care tocmai decolase de la Craiova:
Un Bombardier CL60 (așa se numește producătorul, nu transportă bombe și nici nu este cocalar) de tip Artemis a patrulat de zor frontiera noastră cu Moldova și Ucraina.
Am mai scris despre avioanele Artemis când a început conflictul din Ucraina. Artemis este un avion de spionaj electronic. Artemis = Aerial Reconnaissance and Targeting Exploitation Multi-Mission Intelligence System. Are un radar de sol performant, plus receptoare radio pentru a intercepta semnalele inamicilor, iar apoi transmite totul către sateliți și forțele aliate.
Acesta este un avion privat Honda, fără vreo legătură cu cele militare (cred). Nu cred că vezi multe Honda prin zona noastră. Acesta a decolat spre Elveția, să depună bani în siguranță.
Acesta este un Boeing P-8 Poseidon pe care l-am văzut în mai multe zile patrulând de la Delta Dunării pe acolo. P-8 Poseidon este un Boeing 737 NG modificat pentru operațiuni militare, mai exact misiuni anti-submarin, anti-nave de suprafață și pentru recunoaștere. Poate purta chiar și rachete și torpile. Bănuiesc că de acolo supraveghează Marea Neagră?
Nu știu ce avion era acesta de mai jos, că nu era nimic codificat în transponderul automat. A decolat însă de la baza militară NATO de la Sigonella, din Sicilia, și poate fi orice, inclusiv unul dintre avioanele de mai sus din alte zile. Momentan, însă, era chiar… un… OZN.
Iată și un Stratotanker, un avion cisternă care a venit în spațiul României tocmai din Polonia. Bănuiesc că a alimentat în zbor unul sau mai multe avioane, în acel segment colorat mai cu albastru care semnifică o altitudine mai joasă de zbor, iar apoi a plecat spre Polonia.
Pare cam peste mână să vii tocmai din Polonia aici încărcat cu combustibil. Nu știu de ce NATO nu mută astfel de avioane în România, dacă este nevoie de ele, dar o să le sugerez asta cu prima ocazie.
TLDR: a fost adus praful saharian în România, o invenție modernă a statului paralel. Atâtea neamuri de români n-au mai avut niciodată praf din Sahara, iar acum tot vine periodic, în special de când cu buletinele astea cu cip.
În altă zonă a lumii, apropo, dar în același timp, două Boeing B-52H Stratofortress au decolat de la o bază engleză și făceau un zbor lejer prin Marea Nordului. Ambele aveau 65 de ani, după cum scrie și acolo, dar sunt modernizate și se spune că vor mai sta în serviciu mulți ani. Acestea sunt avioane foarte mari, 45 de metri lungime și 56 lățime, pot zbura în jur de 14.000 de kilometri fără realimentare și pot transporta 32 de tone de bombe. Iar cum bombele moderne sunt ghidate, practic rachete, le pot lansa și de la 1000 de kilometri de țintă.
Două astfel de avioane au aterizat și în România în 2024 la Kogălniceanu. Mă oftic că nu le-am văzut cu ochii mei, fiind avioane cu adevărat legendare. După cum se preconizează situația cu NATO, s-ar putea să nu mai am ocazia.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
7 comentarii
12/03/2025 la 2:26 PM
Din Sicilia vin dronele.
Ionut(Citează)
12/03/2025 la 2:43 PM
Corect.
De la rusi vine ploaia! :-)
Tom(Citează)
12/03/2025 la 3:01 PM
“Asta fac eu în pauze, mă uit pe Flightradar.”
Orice, dar sa nu raspunda la comentarii.
Sol(Citează)
12/03/2025 la 3:35 PM
Inca lucreaza la moderarea comentariilor din articolul ala sters, cu trump :))
Alin(Citează)
12/03/2025 la 3:36 PM
Acum stii ce ai de facut, inchiriezi un avion privat si desenezi pe flightadar “Radu, raspunde-mi la comentariu!”.
Sorin(Citează)
12/03/2025 la 4:00 PM
Cititorii blogului : “Citeste/raspunde la comentarii!!!”
Radu: “Best I can do e sa ma uit pe Flightradar24.”
Andrei(Citează)
12/03/2025 la 7:32 PM
Epic
Florin(Citează)