un blog de Radu Dumitru

►► Susține blogul cu un click la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlipPC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

Formula 1 în Australia: o cursă cu ploaie care a furat punctele celor care le meritau

17 Mar 2025  ·

AUTO  ·

3 comentarii

Prima cursă din 2025 i-a adus victoria lui Norris, dar a fost o cursă cu multă ploaie și din care nu se pot trage decât puține concluzii privind cum se prefigurează acest sezon. În cele din urmă, ploaia din Australia mi s-a părut că le-a furat punctele unora care le-ar fi meritat cu prisosință, dar mici greșeli —uneori nu ale lor— i-au făcut să le piardă.

Calificările desfășurate pe vreme bună au arătat mai degrabă informații prețioase despre cum s-au pregătit echipele în acest sezon.

ÎNAINTE DE CURSĂ

Înainte de cursă a fost perioada de testare și o mare pauză. Citiți aici despre sezonul 2025 de Formula 1, ce piloți noi au intrat în competiție și ce modificări de regulament sunt.

ÎN CALIFICĂRI

Mie calificările mi-au confirmat că McLaren are doi piloți foarte buni și cel mai performant monopost acum la început de sezon. Verstappen s-a clasat pe locul 3, oarecum confirmând ceea ce spuneam, anume că are talentul necesar pentru a câștiga campionatul și în acest an, chiar dacă monopostul poate că este cu 1% mai lent decât al lui Norris.

Am fost dezamăgit însă de Ferrari, care s-au calificat pe locurile 7 și 8. Surprizele plăcute au fost Tsunoda pe 5 și Albon pe locul 6, iar prezența lui Sainz pe locul 10 mă face să cred că Williams ar putea lupta pentru locul 5 sau 6 la constructori în acest sezon.

CURSA

Calificările s-au desfășurat pe soare, dar cursa pe ploaie, iar asta a schimbat totul. Hadjar a abandonat încă din turul de formare, plângând apoi în hohote. E de înțeles, era prima lui cursă de F1, toată familia venise acolo, iar el lovește peretele înainte de start. Au fost momente inedite în care tatăl lui Lewis Hamilton s-a dus să-l liniștească.

Nu că ar fi fost singurul cu probleme. Sainz a ieșit în decor sub safety car, deci tot la viteze mici (cu o posibilă problemă la mașină, totuși, s-a zis de o desincronizare a cutiei de viteze), iar o mulțime de alți piloți au avut probleme pe ploaie. Zicea după cursă și Jolyon Palmer, fost pilot de F1, că monoposturile livrează atât de multă putere și de mult cuplu la cea mai mică apăsare a pedalei încât sunt foarte greu de controlat când nu ai tracțiunea potrivită.

Dintre debutanți, Doohan, Lawson, Bortoleto și Hadjar au abandonat, Bearman a terminat ultimul cursa, iar Antonelli… Antonelli a terminat pe locul 4. Inițial fusese penalizat pentru ieșire neregulamentară de la boxe, dar după reanalizare a fost confirmat pe locul 4, pe care îl obținuse cinstit în cursa sa de debut.

(Aceasta este părerea mea despre cursă, nu o relatare a ei. Pentru un rezumat, priviți clipul oficial de pe YouTube.)

La vârf a fost simplu. Norris și Piastri au condus aproape întreaga cursă, prin ploaie și apoi uscat, cu Verstappen undeva la 15 secunde în spate. Apoi, cu vreo 10 tururi înainte de final, a venit din nou o aversă de ploaie care a dat totul peste cap. McLaren-urile au avut o mică ieșire în decor, 1️⃣Norris a câștigat cu greu cursa în fața lui 2️⃣Verstappen, dar Piastri a căzut pe ultimul loc și în cele din urmă a recuperat până pe locul 9.

Ce-mi pare rău aici este că Piastri avea șanse să câștige. Mi se pare chiar că McLaren a greșit din nou strategia echipei. La un moment dat Piastri ajunsese la 0,6 secunde de Norris și putea să-l depășească, dar echipa i-a zis să nu facă asta. Piastri a transmis pe radio “sunt mai rapid, dar o să respect ordinul”.

În locul McLaren, l-aș fi lăsat pe australian să câștige în cursa sa de casă, ceea ce sigur este un vis pentru fiecare pilot și ar fi adus echipei multă publicitate. În schimb, lui Piastri i s-a cerut să o lase mai moale, ceea ce a făcut, și apoi după doar 2-3 tururi echipa a revenit pe radio și le-a spus piloților că acum este în regulă să concureze între ei, o inversare atât de rapidă a strategiei încât a fost de neînțeles.

A fost și prea târziu pentru că a venit aversa de ploaie de pe final. Dacă Piastri l-ar fi depășit de la început pe Norris, poate acum ar fi fost câștigător de cursă și Norris pe podium.

3️⃣Russell a plecat de pe locul 4 și a terminat pe locul 3 după o cursă în care nici nu cred că a fost arătat de camere. Nu prea au avut de ce, a pilotat constant și asta a fost tot.

5️⃣Albon la fel, a terminat pe locul 5 după o cursă fără incidente. Mi-a părut rău de Tsunoda, care a fost toată cursa în partea de sus a clasamentului, apoi o aversă de ploaie l-a dus pe locul 12 în afara punctelor.

4️⃣Antonelli probabil este cel mai fericit dintre toți. A plecat de pe 16 și a terminat pe locul 4 în cursa sa de debut.

Și Stroll, de altfel, probabil este foarte fericit. După un final foarte slab de sezon anul trecut, a terminat acum pe locul 6 într-o cursă în care Alonso a abandonat ieșind în decor.

Un alt lucru remarcabil este că Hulkenberg a terminat pe locul 7 și a adus echipei sale 6 puncte, mai multe decât a luat Kick Sauber în întreg sezonul 2024. Practic deja au depășit targetul pentru 2025.

Ferrari au fost dezamăgitori nu doar în calificări, ci și în cursă. Monoposturile nu au avut zvâcul așteptat de mine. Hamilton să zicem că încă învață butoanele, dar Leclerc a terminat pe locul 8 după o cursă în care nu a avut nici un moment memorabil. Amândoi sunt piloți experimentați și mă așteptam să facă mai multe pe ploaie, dar Hamilton părea că se chinuie să-l depășească pe Albon în prima parte a cursei.

The Good:

  • Verstappen și Norris au demonstrat că pilotează bine în orice condiții de circuit.
  • McLaren pentru monoposturi care par favorite la titlul mondial.
  • Antonelli pentru un început foarte bun de carieră în F1.
  • Albon pentru locul 5.
  • Stroll pentru că a terminat o cursă grea și urcând 7 poziții față de start.

The Bad:

  • Alonso care a greșit într-un mod neașteptat pentru experiența sa în domeniu.
  • Ferrari cu rezultate sub așteptări față de cum se prezentau la final de 2024.

CLASAMENTE

Clasamentele nu au musai o valoare în acest moment, după doar o cursă, dar arată ca mai jos:

 

Bazat pe ce am văzut, situația care mi se pare mie că se conturează este cea de mai jos, unde am retrogradat un pic Ferrari față de predicțiile inițiale:

  • Norris și Verstappen se vor lupta pentru titlul mondial. Are și Piastri șanse, dar nu-l lasă echipa.
  • McLaren sunt favoriți la titlul constructorilor.
  • Nu mă aștept la minuni de la Lawson. Cred că locul 2 la constructori se va disputa între Ferrari și Mercedes și Red Bull.
  • Williams s-ar putea lupta pentru locurile 5-6 cu Aston Martin și Alpine.

Următoarea cursă: China cu Sprint pe 22 martie la ora 5 și cursa pe 23 martie la ora 9.

    3 comentarii

  1. Enervant Hamilton… toata cursa u a facut decat sa se planga, nu a riscat nimic, ba chiar pe ultimul tur HAM a fost depasit de Piastri.. Pacat de punctele irosite de ferrari cu stategia lor cand toti au trecut pe anvelope intermedire ei au intrat ultimii la boxe…

      (Citează)

    • A concurat intr-o masina noua pe care inca nu o cunoaste si echipa tehnica l-a stresat toata cursa sa apese butonul X sau Y, desi le-a zis de mai multe ori sa il lase sa piloteze.
      Si nu putem spune ca masina este una extraordinara, pentru ca nici Leclerc nu a reusit mare lucru.

        (Citează)

  2. Tare dezamăgit și eu de Ferrari. Cât despre Hamilton care nu cunoaște mașina… a testat-o, a verificat-o. Scuze din astea pot avea eu care aș conduce pentru prima dată un bolid de F1, nu unul care are 7 titluri de campion mondial.

    Era Hamilton trebuia să se oprească nicidecum să ajungă la Ferrari.

    Din păcate pentru italieni, va fi un nou sezon ratat…

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus