un blog de Radu Dumitru

►► Susține blogul cu un click la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlipPC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

Ne apropiem de lansarea națională a noilor tipuri de cărți de identitate de dimensiunea cardurilor bancare

10 Mar 2025  ·

GÂNDURI  ·

35 comentarii

Uite o veste bună. Ne apropiem de implementarea la nivelul Bucureștiului și apoi la nivel național a noilor cărți de identitate, cele pe format mic și care ar trebui să încapă mai bine în orice portofel. Ministerul Afacerilor Interne a pregătit proiectele de acte normative care, odată aprobate, vor pune în funcțiune întreg mecanismul.

Conform acestor acte normative, există trei date cheie:

➡️ 20 martie 2025: începe eliberarea cărții electronice de identitate pentru persoanele de peste 14 ani.

➡️ 20 mai 2025: începe emiterea cărților de identitate simple în noul format, pentru cei care nu doresc buletine electronice

➡️ 2 iunie 2025: începe punerea în circulație a cărții electronice de identitate și pentru minorii 0-14 ani.

Noile cărți de identitate vor avea dimensiunea unui card bancar, care are de altfel o dimensiune standardizată la nivel mondial (aproximativ 86 x 54 mm) și de obicei se potrivește și cu tot felul de portofele, inclusiv unele Magsafe.

Cartea electronică de identitate nu este ceva digital, ci tot un obiect fizic ce conține însă și un cip de autentificare, pe care vor fi trecute diverse informații biometrice luate de la doritori. Practic, este ca un pașaport electronic, doar că într-un format mult mai mic. Cu aceste cărți electronice de identitate se poate ieși și din țară (în UE și alte țări care acceptă asta, desigur) așa cum se face acum cu buletinul actual.

Cei care nu doresc buletin cu cip, ca să nu le fure diavolul sufletul sau statul amprentele sau din alte motive, pot opta pentru acele cărți de identitate simple. Au tot dimensiunea unui card bancar, dar nu au cip în ele. Nu pot fi însă folosite pentru a ieși din țară, ci ai nevoie de pașaport pentru asta.

Alegeți, deci, o carte de identitate cu cip pentru a vă simplifica viața. Dacă aveți pașaport electronic, deja ați dat statului toate datele biometrice. De asemenea, am speranța că aceste cărți electronice de identitate vor putea fi folosite în viitor, poate cu o guvernare mai deșteaptă pe partea de digitalizare, și drept carduri de asigurare medicală și poate ca autentificare pentru diverse alte servicii. Nu-mi fac însă mari speranțe, ce-i drept.

Nu știam că se introduce buletin și pentru minori. Ideea nu-i rea. Chiar mi se părea ridicol că Alice are pașaport, dar nu buletin și trebuie să scot certificatul de naștere ca să dovedesc undeva în România cine este și cine îi sunt părinții. Se pare că se vor face cărți de identitate și pentru minori, începând cu 2 iunie, ceea ce ar trebui să simplifice niște proceduri în viitor.

Desigur, aceste date sunt doar într-un proiect de hotărâre de guvern. În funcție de data la care aceste vor fi discutate într-o ședință de guvern și de nivelul de implementare a tehnologiei de producție, se mai pot amâna. Mi se pare însă o certitudine că, după testul de la Cluj cu noile buletine, ne apropiem însă de lansarea lor și de portofele mai mici în buzunar. Simt că va urma o perioadă în care mulți români își vor pierde din senin buletinul. Dacă MAI anunță și un hei-rup de emitere în 1-2 zile a buletinelor cu ocazia viitoarelor alegeri prezidențiale (uneori se urgentează astfel emiterea lor înainte de alegeri), cred că ar putea fi mulți “neatenți”.

Cartea electronică de identitate conține pe FAȚĂ în format tipărit informații înscrise cu privire la: a) denumirea statului emitent; b) tipul documentului; c) numele de familie; d) prenumele; e) sexul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin); f) cetățenia; g) data nașterii; h) codul numeric personal (C.N.P.); i) numărul documentului; j) data expirării valabilității; k) semnătura olografă a titularului; l) imaginea facială a titularului.

Pe Verso, cartea de identitate electronică prezintă: a) data emiterii și autoritatea emitentă; b) zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ); c) zona Cip.

Se renunță deci la adresa de domiciliu și la locul nașterii, care oricum nu știu de ce ar avea importanță în lumea de acum, cât și la data emiterii documentului, deși unele formulare încâ cer asta.

În continuare însă portofelul pe care vi-l recomandam aici mi se pare foarte util deoarece este minimalist și foarte subțire. Poate că nu va mai fi nevoie de compartimentul pentru buletinele actuale, dar în el încape bine talonul auto, deci rămâne de actualitate pentru cei ce-și doresc ceva cu adevărat mic în pantaloni.

Sursa: Profit. Actele normative pot fi văzute pe site-ul MAI, publicate pe 4 martie.

    35 comentarii

  1. Hai cu card si in loc de talonul ala.

      (Citează)

    • La ce iti foloseste sa cari talonul dupa tine? Lasa-l in masina

        (Citează)

    • Sorin: Lasa-l in masina

      ai citit conditiile casco?

        (Citează)

    • Daca nu umbli cu ultimul model de Porsche(si chiar daca umbli), sansele sa ti se fure masina in Romania sunt mult mai mici decat sansele sa ti se fure sau sa iti pierzi portofelul.
      Singura problema ar putea fi daca parchezi pe marginea unei prapastii sau a unui lac si uti sa tragi frana de mana. Desi nici la lac nu sunt sigur ca ar conta, la mine in casco scrie ceva de patrunderea in spatii inundate.

        (Citează)

  2. o sa fie interesant de completat formularele online care cer “adresa din buletin”

      (Citează)

  3. “Se renunță deci la adresa de domiciliu…”
    Cum dovedesti domiciliu?

      (Citează)

    • cui? statul ar trebui sa stie.

        (Citează)

    • @add. Unor terți care-ți cer să faci dovada adresei de domiciliu pentru a-ți oferi serviciile lor – deschiderea de cont bancar, credite, diverse contracte de servicii si utilități.
      În România nu poți avea contracte la utilități cu două nume pe adresă, prin urmare, ca să deschid unele servicii unde mi se cere să fac dovada adresei , dacă am permis auto și nu am nici adresa în cartea de identitate, poate să fie dificil, dacă, de exemplu, facturile de utilități sunt pe numele soției, să zicem.

        (Citează)

    • Nu cred ca ar trebui sa intereseze niciun furnizor ca un client care doreste sa contracteze cu ei sa faca DOVADA domiciliului.
      Pe furnizor ar trebui sa il intereseze doar numele clientului platitor si adresa la care livreaza serviciul.
      Care e resedinta formala a clientului platitor n-ar trebui sa intereseze pe absolut nimeni. Ea poate fi in alt cartier, oras, tara sau continent.
      Care e relevanta acelei informatii pentru contractarea si livrarea serviciului? Nici una.

      In plus, domiciliul se poate schimba cel putin o data pe an. Ce facem, modificam un munte de documente de fiecare data?

        (Citează)

    • Părerea ta.
      Dacă vreau să deschid un abonament de cablu /internet la o adresă – am nevoie de dovada că locuiesc sau dețin adresa aia.
      La fel dacă vreau curent electric, gaz sau apă curentă.

      Pe furnizor ar trebui sa il intereseze doar numele clientului platitor si adresa la care livreaza serviciul.

      Cum ar fi să trag curent /internet la tine acasă, de exemplu?

      Dacă vrei să deschizi un cont bancar e la fel, unele bănci îți cer oricum 2 documente de adresă – încearcă fără și ai să vezi. Cu buletinul în mână , în România, ca român a fost simplu și cred că nu ți-ai dat seama de asta. Încearcă cu un pașaport, fără buletin.

      Care e resedinta formala a clientului platitor n-ar trebui sa intereseze pe absolut nimeni. Ea poate fi in alt cartier, oras, tara sau continent.

      Din nou, părerea ta.
      Încearcă să deschizi un cont bancar în Germania fără ”Anmeldung”, în UK fără două dovezi de adresă ( merge la HSBC doar cu una), în Dubai fără dovadă de rezidență.
      În primul rând trebuie să poți proba că ai un domiciliu, că ești de undeva, în al doilea, unele servicii nu se oferă decât dacă locuiești la o adresă într-o anumită zonă.

      In plus, domiciliul se poate schimba cel putin o data pe an. Ce facem, modificam un munte de documente de fiecare data?

      Doar adresa de pe contracte, în special cele la care ai corespondență.
      Dar, ia spune, când schimbi domiciliu nu schimbi și talonul mașinii? Și ar trebui și permisul auto?
      Majoritatea nu le schimbă pe restul că furnizorii nu au, de regulă, posibilitatea să impună asta și ”merge așa” – în mod normal, trebuie să schimbi adresa de pe contractele în derulare, dacă nu mai locuiești acolo.
      Adresa este necesară pentru notificările oficiale formale, inclusiv cele făcute de avocați în caz de neplată, dar și pentru alte aspecte.

        (Citează)

    • Furnizorii de utilitati cer dovada proprietatii sau locatiunii. Ce, nu poti face contract de curent pe alta adresa decat cea din buletin?

        (Citează)

    • Catalinx: Cum ar fi să trag curent /internet la tine acasă, de exemplu?

      Sunt unul care trebuie sa faca chestia asta intr-o casa care nu exista inca, ca e in constructie.

      Nu a trebuit sa aduc niciun fel de document ca locuiesc acolo pentru net. Literalmente, nu poti face conexiunea daca nu ai acces in casa. Ca sa nu vorbim ca am 3 abonamente pe diferite adrese in cont la digi si niciuna nu e adresa de domiciliu.

      La curent e mai complicat, mai ales ca trebuie vreo 10 avize. La nicio institutie nu mi-a trebuit buletinul decat ca sa dovedesc ca sunt eu.

      Si nu, nu ii tragi unui tert internet sau curent. Tu esti pe contracte, tu esti obligat sa platesti, nu el.

        (Citează)

    • Ba da, poți, cu condiția să faci dovada locuirii si/sau deținerii acelei adrese, în alt fel decât ”cu buletinul”. Adresa pe cartea de identitate face dovada aia. Eu nu pot să trag internet sau cablu la tine acasă, fără nicio dovadă că am dreptul măcar să locuiesc în spațiul ăla. Cu adresa pe C.I. , e simplu. Dacă nu am asta, există, desigur, și alte metode.

      Ce-ți spun e să încerci să deschizi un cont la orice bancă din România, fără buletin și fără alt cont bancar ( poți face dovada domiciliului cu extrasul de la acela) – si vezi răspunsul și că trece ușor faptul că acum pare că poți obține servicii și utilități fără mari eforturi de a proba adresa fix pentru că e trecută în cartea de identitate.

      Citeam ceva articol cu titlul ”A început „bătălia” pentru vize de flotant. Cât îi costă pe părinți șansa de a-și înscrie copiii la școli pe care le consideră mai bune” . Stii ce înseamna asta, nu? Imaginează-ți cărți de identitate fără adresă.

      Atenție, eu nu zic că să se țină sau să se scoată, ci că – fiind un act oficial – adresa pe el are putere și utilitate demonstrabile. Locuiesc alternativ într-o țară unde nu există ”cărți de identitae” de vreun fel și, dacă nu ai permis auto sau pașaport, poți exista fără să ai vreun document de identitate cu poză ( doar cu certificatul de naștere).

      Nu comentez dacă e mai bine sau nu, tot ce pot spune e că pentru orice relație mai serioasă cu un furnizor de servicii sau utilități, sau cu o autoritate, trebuie să faci dovada adresei – uneori și a identității și trebuie să aduni tu ”probe”, pentru una sau amândouă.

      Facturi de la alte utilități, comunicări recente ale statului cu tine la adresa respectivă, iar pentru identitate oameni care să susțină că ești cine ești și să declare asta în fața unui agent autorizat.

      Nu a trebuit sa aduc niciun fel de document ca locuiesc acolo pentru net.

      Nu știu cum e la tine, eu când locuiam în București am avut nevoie de dovadă că dețin spațiul, ultima dată am tras net unde locuiesc la țară și mi-au cerut ceva dovadă – factură , extras de cont, contract de închiriere.

      Mă gândesc că are legătură cu faptul că e casa în construcție , habar n-am .

      Si nu, nu ii tragi unui tert internet sau curent. Tu esti pe contracte, tu esti obligat sa platesti, nu el.

      Da, dar nu e vorba doar de bani, e vorba de acțiunea în sine – Măine nu ești acasă, eu am acces la locuința ta, fizic, dar nu drepturi. Vin mâine și îți trag cablu, schimb furnizorul de electricitate mai fac nu știu ce contracte pe adresa ta, nu-i chiar OK.
      Eventual pot face un contract de telefonie mobilă, sau mai multe, pe numele meu, dar cu adresa ta, că nu vreau să fiu deranjat de avertismente de neplată și să mă caute cineva pentru executare, știi ce zic?

        (Citează)

    • Am un comentariu in moderare. In plus, fata de ce am scris acolo: am facut un ditai creditul. Adresa de domiciliu a fost doar pentru identificarea mea ca persoana (a fost luat din buletin, dar la cate interogari s-au facut in baze de date, oricum nu mai conta ca era scris fizic pe plasticul ala). Tot in contractul de credit era loc pentru adresa de corespondenta si unde pot fi gasit. Nu mi-a cerut nimeni nimic de acolo. Nu e ca si cum vreun furnizor ar trimite vreodata recuperatori care sa ti zdrobeasca fizic genunchii ca sa platesti.

        (Citează)

    • @Marian: Da și pentru că ai deja adresa aceea trecută în buletin , cu puterea unui act oficial, cred că ai un bias, și nu realizezi, că în caz contrar ar trebui să faci dovada unei alte adrese, de folosință recentă, ca să poți fi identificat și localizat. Poți să faci dovada aia, evident, în mai multe feluri – anume, să ai deja alte servicii credibile legate de adresa ta, pe care să le poți proba – că cu facturi pe format fizic, că prin interogarea unor baze de date, depinde de furnizor ( și interconectările / serviciile de genul ăsta la care poate apela el) și depinde și de persoană – că ai putea fi un tânăr plecat de la părinți undeva în chirie care să nu ai prea multe dovezi urmăribile online.

      Dacă nu e clar, mai repet o dată: Eu nu pledez că e obligatoriu, trebuie să ai adresa trecută în buletin, că altfel nu se poate – tocmai ce-am zis că locuiesc și într-o țară unde nu există buletin și am explicat cum decurg procesele acolo, din cauza/ motivele astea.
      Amuzant sau nu, pentru că sunt romulan obsedat cu acte, am recurs la schimbarea permisului de conducere ( deși nu era obligatoriu ) pe țara cu pricina, ca să am și eu adresa trecută pe ceva, că-mi cereau ăia 2 acte de adresă pentru orice . 2 că sunt străin, de eram localnic, 1 era OK. Și, da, dupa niște ani nu mai e așa problemă că sunt într-o grămadă de baze de date cu cel puțin o adresă, dar nu e mereu așa pentru toată lumea.

      Ce-am spus acolo era un răspuns la ”cui să dovedești domiciliul, statul ar trebui să știe” – o expresie dubioasă, anume – de unde să știe? Că se poate să nu ai nimic pe numele tău, poate nici măcar un contract de chirie.

      Iar argumentul e că AI CUI să dovedești domiciliul și este o formă facilă de a face asta, chiar dacă, între noi fie vorba, permite mai multe informații false decât altfel, că știu omai mulți oameni care au buletinul la o adresă la care nu mai locuiesc de dracu știe când și sunt peste tot înregistrați cu adresa aia care nu-i neapărat indicativă.
      Dar e un fapt că facilitează niște procese, care altfel pot deveni destul de birocratice – nu e ca și când de birocrație ar duce lipsă România.

        (Citează)

    • @ catalinx

      Daca vrei sa tragi cablu la mine, desi nu vei putea intra propriu zis nici in condominium nici in apt, esti binevenit! Ma ocup eu sa primesc instalatorii, tu fii dragutz si plateste facturile la timp, ok?

      La banca e nevoie de buletin doar pt dovada ca esti persoana care pretinzi ca esti (poza, cnp, valabilitate), nu pentru adresa. Si un singur document, nu doua sau mai multe. Singurul lucru care o intereseaza pe banca este daca ai rezidenta FISCALA in RO sau nu. Atat. Adresa intereseaza doar pt corespondenta fizica si o pot modifica o data la 12 luni sau cand cere banca actualizarea datelor personale. Actualizari pe care le fac de vreo 15-18 ani exclusiv telefonic, niciodata in persoana pentru ca nu se intampla sa fiu in tara cand e nevoie.

      Afara am deschis cont de nerezident cu buletinul de RO si un numar de inregistrare pt straini, fara nicio alta adresa decat cea din RO plus una de corespondenta care coincide si cu cea la care locuiesc cand stau inafara Romaniei.
      Dupa vreo 3 ani mi-am facut si rezidenta inafara si am unificat cele 2 adrese.

      La masina talonul nu are adresa titularului. Doar provincia unde e inmatriculata. Permisul deasemenea, nu are nicaieri adresa titularului, doar locul nasterii.

      Schimbul adresei se face simplu, online, din doua clickuri pentru fiecare autoritate: pt carnet la DGT, pt taxe si impozite la primarie, pt agentia fiscala idem, pt carnetul de asigurat sanatate, pt asigurarile de casa, masina, etc, pt banca, etc. Unii cer copie a documentului de resedinta (ctrct prop sau chirie), majoritatea nu.
      In Romania schimbul de adresa probabil nu e atat de facil.

      Unii inca mai cer dovada domiciliului pt ca astfel justifica mentinerea birocratiei si a rutinelor vechi pt ca altfel, utilitatea practica e zero.
      Ar trebui sa functioneze cu succes sistemul cu 2 adrese: una la care se presteaza serviciul si cea de corespondenta unde sa trimita notificari. Cele doua pot coincide sau nu. Asum ca in 2025 toata lumea trimite facturile si notificarile pe email sau in app asa cum e normal.
      Eu nu mai am nici in RO, nici in ES vreun furnizor care mai trimite ceva la cutia postala. In ES inclusiv amenzile, comunicarile fiscale, cele oficiale de la primarie, etc, le primesc fie direct pe mail, fie in casuta postala a contului meu “de cetatean” pe care-l accesez printr-un certif digital unic si unde sunt legat cu toate autoritatile statului.
      Spania fiind inca departe de vreun top al administratiilor digitalizate din EU.

        (Citează)

    • La banca e nevoie de buletin doar pt dovada ca esti persoana care pretinzi ca esti (poza, cnp, valabilitate), nu pentru adresa.

      Da, conform normelor Europene , ai dreptul la a-ti deschide la orice bancă un cont bancar cu servicii de bază.

      Ce nu ți se spune e că e cel mai scump cont de obicei, dar ai dreptul. Această situație a fost reparată de facto între 2015 și 2020 – știu sigur că am lucrat în mai multe țări Europene – germanii fiind cei mai reticenți și, între 2013 și 2015, nu am putut deschide un cont bancar fără ”Anmeldung” deși, în principiu, legea permitea -și aș fi putut doar forțându-le mâna, cu un avocat. Între timp s-au mai civilizat, însă pentru „pachet complet” nu merge doar cu dovada de cetățean european – iar dacă nu ești nici cetățean european , hehe, ghinion.

      Mai mult, încearcă să fii cetățean străin și să deschizi conturi bancare în România – în funcție de banca la care mergi ai să ai diferite tratamente, fără dovadă de adresă.

      Ma ocup eu sa primesc instalatorii, tu fii dragutz si plateste facturile la timp, ok?

      Asta e – și dacă nu o fac, ce? Cunoști noțiunea de abuz de încredere?

      La masina talonul nu are adresa titularului. Doar provincia unde e inmatriculata. Permisul deasemenea, nu are nicaieri adresa titularului, doar locul nasterii.

      Da, e posibil, depinde de la țară la țară. Dacă citești atent ce-am scris, n-am susținut niciunde obligativitatea sau necesitatea imperativă ca buletinul sau alt act să aibă adresa, ci doar că există o utilitate și diferite cutume și norme în relațiile economice.

      În țara unde sunt eu permisul are adresa pe el pentru că funcționează ca dovadă de adresă. ”talonul” la fel are adresa pe el și are inclus inclusiv formularul de transfer – fără firme de acte auto, mers la fisc și luat adeverințe că ești la zi cu impozitele și ce-ți mai tună. Vinzi mașina, rupi o foaie din ”talon”-ul tău, scrii pe ea, în câmpurile potrivite numele și adresa noului proprietar și i-o dai aceluia. Acela o trimite la direcția de înmatriculări și primește pe adresa lui – adică aia scrisă acolo, noul talon , care are și el alt formular de transfer să poată vinde mai departe dacă și când e nevoie. Poți face asta și online ca vânzător, adică oficializarea transferului, dar na, suntem încă în tranziție și unii nu au online-ul la ei.
      Toate amenzile îți vin pe adresa trecută în formularul respectiv.

      Repet, nu consider că e musai să fie așa, unora poate nici nu le place, în ceea ce mă privește tot ce pot spune e că e mai rapid, mai comod și mai ieftin să vând o mașină decât în România și că dovada de adresă e utilă.
      Eu nu intru într-un contract cu nimeni care nu-mi pune la dispoziție o dovadă de adresă. Am intrat și am pierdut o oarecare sumă, pentru că ne-existând buletine, iar firmele putând fi desființate e destul de complicat să cauți pe cineva și să îl dai în judecată pentru ceea ce este clasat drept sume mici ( gândește la ordinul a mii de euro).
      Și nu, poliția nu te ajută neapărat.

        (Citează)

  4. Nu cred ca intentia e sa renunte la inscrierea domiciliului in CI, posibil sa fie o scapare din proiectul de HG.

    Am vazut cateva carti de identitate electronice emise la Cluj in programul pilot si toate aveau domiciliul pe verso.

      (Citează)

  5. Bun portofelul, l-am cumparat la sugestia ta si il folosesc de atunci

      (Citează)

  6. azi, inainte de articolul tau, mi-am facut rezervare la CI-uri in Brasov pentru 26 Martie. Vreau sa scap de cel vechi (care oricum expira anul asta). Vedem daca ma si accepta

      (Citează)

  7. Motivul oficial pentru care a durat atata sa inceapa sa elibereze CI-urile noi este ca nu era gata partea de criptare/semnatura digitala din cate am inteles eu. Cu CI-urile astea noi ar trebui sa putem semna digital si se renunta si la cardurile de sanatate. Dar vedem care o sa fie realitatea…

      (Citează)

  8. O să cred că le lansează când văd primele persoane cu ele în mână. Că se tot anunță de vreo 5-6 ani.

      (Citează)

  9. De când ne tot amenință cu astea…

      (Citează)

  10. Nu pot fi însă folosite pentru a ieși din țară, ci ai nevoie de pașaport pentru asta….
    Nu o sa mai poti iesi cu buletinul din tara? In ue si alte tari care accepta acum buletinul clasic..

      (Citează)

  11. ,,Aici sunt cip-urile pe care le-au băgat la vaccin. Cine s-a vaccinat e curățat.,, face cineva pariu că mulți dintre ăia care au fost la proteste și au aruncat cu bolovani se gândesc la asta?

      (Citează)

  12. ” pentru cei ce-și doresc ceva cu adevărat mic în pantaloni.” : am ras, am dat cafea pe tastatura, multumesc:)

    Altfel, da, am cumparat acel portofel dupa ce am citit aici la tine: il recomand.

      (Citează)

  13. Pe fostele Buletine de Identitate(!), pe ultima pagină era trecută şi grupa sanguină. Pe Cărţile de Identitate, acest aspect a fost complet neglijat.
    Şi se pare că nici aceste mini-Cărţi de Identitate nu oferă o informaţie rapidă, extrem de utilă în caz de urgenţe. Şi nu numai urgenţe… Ca şi întrebare retorică, cîţi ştiu ce grupă sanguină au ?!
    Ideea cipului o consider utilă, depinde doar de “intenţiile” celor ce pot citi astfel de informații. Dimensiunea da, era şi cazul să ajungă la dimensiunea corectă.

      (Citează)

    • in caz de transfuzii te testeaza oricum inainte, ca risul e prea mare sa iti bage ce nu trebuie. Nu se lua nimeni dupa ce scria in buletin oricum.

        (Citează)

    • Nu stiu cum mai e acum, dar pe CI-ul vechi am avut un abtibild cu grupa sanguina lipit in urma unei donari de sange

        (Citează)

  14. dintr-o stire mai veche:

    Pe de altă parte, adresa de domiciliu va rămâne inscripționată pe cărțile de identitate simple, dar nu va mai fi inscripționată și pe verso-ul cărții electronice de identitate, ca în prezent.

    Adresa de domiciliu și respectiv de reședință vor fi de asemenea stocate pe cip-ul cărții electronice de identitate.

    Înscrierea adresei de domiciliu doar în suportul electronic al cărții electronice de identitate (CEI) se va face pentru a se elimina obligația preschimbării CEI atunci când vrei să îți schimbi domiciliul

      (Citează)

  15. Eu am intrebat la mine in oras si nu au nimic oficial cu 20 martie .

      (Citează)

  16. Catalinx:
    @Marian: Da și pentru că ai deja adresa aceea trecută în buletin , cu puterea unui act oficial, cred că ai un bias, și nu realizezi, că în caz contrar ar trebui să faci dovada unei alte adrese, de folosință recentă, ca să poți fi identificat și localizat.Poți să faci dovada aia, evident, în mai multe feluri – anume, să ai deja alte servicii credibile legate de adresa ta, pe care să le poți proba – că cu facturi pe format fizic, că prin interogarea unor baze de date, depinde de furnizor ( și interconectările / serviciile de genul ăsta la care poate apela el) și depinde și de persoană– că ai putea fi un tânăr plecat de la părinți undeva în chirie care să nu ai prea multe dovezi urmăribile online.

    Dacă nu e clar, mai repet o dată: Eu nu pledez că e obligatoriu, trebuie să ai adresa trecută în buletin, că altfel nu se poate – tocmai ce-am zis că locuiesc și într-o țară unde nu există buletin și am explicat cum decurg procesele acolo, din cauza/ motivele astea.
    Amuzant sau nu, pentru că sunt romulan obsedat cu acte, am recurs la schimbarea permisului de conducere ( deși nu era obligatoriu ) pe țara cu pricina, ca să am și eu adresa trecută pe ceva, că-mi cereau ăia 2 acte de adresă pentru orice . 2 că sunt străin, de eram localnic, 1 era OK. Și, da, dupa niște ani nu mai e așa problemă că sunt într-o grămadă de baze de date cu cel puțin o adresă, dar nu e mereu așa pentru toată lumea.

    Ce-am spus acolo era un răspuns la ”cui să dovedești domiciliul, statul ar trebui să știe” – o expresie dubioasă, anume – de unde să știe? Că se poate să nu ai nimic pe numele tău, poate nici măcar un contract de chirie.

    Iar argumentul e că AI CUI să dovedești domiciliul și este o formă facilă de a face asta, chiar dacă, între noi fie vorba, permite mai multe informații false decât altfel, că știu omai mulți oameni care au buletinul la o adresă la care nu mai locuiesc de dracu știe când și sunt peste tot înregistrați cu adresa aia care nu-i neapărat indicativă.
    Dar e un fapt că facilitează niște procese, care altfel pot deveni destul de birocratice – nu e ca și când de birocrație ar duce lipsă România.

    Adresa trecuta in cartea de identitate nu demonstreaza nimic. Am facut o gramada de contracte de internet fara sa demonstrez ca am vreun drept la adresa aia. Peste tot unde am stat in chirie am tras internet fara sa duc vreun contract de inchiriere. Atat pe firma cat si pe persoana fizica.

    La energie electrica si gaze mi-au cerut actele de proprietate, nu poti face contract de curent ca chirias, contractul poate fi doar intre proprietar si furnizor. La fel, nu a contat ce adresa aveam pe buletin, conta doar sa fiu proprietarul casei.

    Adresele, pentru a avea efectul scontat ar trebui sa nu fie obligatoriu demonstrabile. Majoritatea tinerilor au adresa la parinti, desi ei nu locuiesc acolo. Cei care n-au parinti proprietari sunt un pic tristi, pentru ca trebuie sa se milogeasca de unul de altul sa-i primeasca in spatiu. Si uite asa procente mari din populatie au adresa de domiciliu incorecta si nu pot vota, nu pot face alte lucruri din cauza asta. De-asta la prezidentiale prezenta e mereu mai mare decat la celelalte scrutine. Pentru ca oamenii pot vota la orice sectie, nu numai la cea de care apartin. Daca stai in chirie si ai firma, masini, permise de masina/barca, carduri la 7 banci samd, la fiecare mutare trebuie sa preschimbi zeci de acte, pentru ca toti vor sa stie unde locuiesti absolut degeaba.

    Acum mi se pare ca au scos adresa de pe permis. Ce relevanta avea adresa pe permis? Permisul demonstreaza ca ai dreptul sa conduci un vehicul, sper sa scrie asta pe chip-ul buletinului in viitor. Sau sa te caute dupa cnp in baza si sa nu-ti mai ceara plasticul pentru asta.

      (Citează)

    • Adresa trecuta in cartea de identitate nu demonstreaza nimic.

      Demonstrează că există o adresă la care poți fi contactat, direct, sau indirect – poate da cineva de tine. Că pentru a o avea, cineva trebuie să dețină un spațiu sau să fie luat în spațiu de un altul care-l deține. Sigur, situația poate fi abuzată și falsificată, în fapt, doar că mai dificil decât se falsifică dovada unei adrese cu o factură modificată în photoshop.

      Ce relevanta avea adresa pe permis?

      Una similară plus ceva.
      Reținerea permisului merge la inspectoratul de poliție care l-a eliberat și care este în proximitatea domiciliului cetățeanului și face facilă recuperarea lui.

      Sigur, în cazul cetățenilor care abuzează noțiunea de domiciliu își pierde relevanța.

      Faptul că adresa se scrie în clar pe un act, sau electronic pe un chip e important doar din punct de vedere al transparenței – asigură un pic de discreție asupra datelor personale și probabil că e OK. Altfel, câtă vreme informația există pe documentul în sine – își păstrează validitatea de dovadă de adresă.

        (Citează)

  17. Se anunțau de acum 4 ani. Era pandemie, au testat în Cluj și apoi cică au rămas fără plasticul necesar. Apoi fără cipuri. Îmi expirase buletinul și am întârziat să-l înlocuiesc doar să prind noua variantă cu cip. L-am înlocuit până la urmă, rămâneam fără conturile în bancă.

    Am pierdut și noul buletin. Mi-am făcut altul.

    Între timp m-am mutat din București și mi-am făcut unul nou pe noua adresă și tot pe varianta veche am rămas.

    Deci, 3 buletine în 3 ani și ăștia tot la stadiul de proiecte de lege au rămas. Sau, mă rog, se pare că au făcut un pas înainte, au anunțat niște date oficiale de lansare…

    Oricum, din 2031 toți românii tre să aibă varianta nouă. Obligație de la UE. Deci, tre să-l mai schimb sigur odată.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus