►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Am fost și în acest an la hackathon-ul Innovation Labs din București. V-ar mira să aflați că proiectul care mi-a plăcut cel mai mult este legat de cafea?
Innovation Labs a ajuns la a 13-a ediție și mă bucur să pot spune că am fost prezent la marea majoritate. Înscrierile pentru ediția din acest an au avut deja loc în lunile anterioare, iar acum în martie au loc patru hackathon-uri, cele din București, Iași, Cluj-Napoca și Timișoara.
Echipele alese de juriu să meargă mai departe vor intra apoi într-un program de accelerare în care vor învăța principii de business, iar o echipă de mentori (în general investitori și alți oameni de afaceri din România) îi va ajuta să-și pună la punct proiectul. Mentoratul acesta mi se pare principalul avantaj al programului, de altfel. Să ai acces la oameni cu experiență mare care să se uite cu atenție la ideea ta de business și să te ajute în toate aspectele ei, de la finisajul ideii și până la business plan, legătura cu potențiali clienți și chiar și felul în care să ți-o prezinți la un pitch este ceva greu de obținut, iar Innovation Labs asta pune de fapt în practică.
Uneori rezultatele sunt excelente. Citeam acum pe site-ul Innovation Labs că Pentest Tools, care a câștigat ediția din 2017, a fost recent inclusă de Deloitte în lista EMEA Technology Fast 500 de startup-uri, iar pe site-ul startup-ului figurează clienți precum Vodafone, Orange, Rolex, Accenture, Generali și Starbucks, în total 1500 de clienți din 119 țări. Cred că este genul de parcurs la care visează toate echipele care se înscrie în Innovation Labs, dincolo de premiul mare și finanțarea obținută dacă vor câștiga în finala de pe 26 mai.
Am vorbit acolo cu mai multe echipe participante și spuneam că cel mai mult mi-a plăcut un proiect legat de cafea. Se numește Expresso și este o aplicație care vrea să-ți ofere un abonament la cafea. Poți cumpăra un abonament la cafeneaua ta preferată, să zicem unul de o cafea pe zi sau de 10 cafele pe lună. Te duci apoi în cafenea, comanzi cafeaua ta preferată, apeși un buton în aplicație și pleci fără a mai fi nevoie să pierzi timp achitând-o, urmând să fie scăzută din planul de abonament.
Îmi place ideea pentru că mi se pare că ajută pe toată lumea. O cafenea aflată la parterul unei clădiri de birouri sau lângă intrarea la metrou are tot interesul să lucreze cu Expresso pentru a oferi astfel de abonamente ce atrag zilnic clienții și chiar le-ar putea oferi cu un discount față de prețul uzual al cafelei. Clientul în sine poate câștiga timp pentru că nu mai stă să plătească acea cafea sau chiar o poate comanda în avans, cu câteva minute înainte de a intra în cafenea.
Mi se pare că și dacă proiectul s-ar transforma într-o simplă aplicație de fidelizare (gen 5+1 gratis) și tot ar fi un win. Ideea ce cartonașe cu ștampile pentru clienții fideli ar putea trece în digital, unde nu mai pierzi cartonașele.
Am vorbit un pic cu băieții. Ei făceau tot felul de studii, analizau cafenelele preferate ale respondenților și unde se găsesc ele etc. Eu i-am sfătuit să se ducă direct la o cafenea aflată pe lângă o clădire de birouri și să facă acolo un proiect pilot pentru a vedea dacă și cresc sau nu vânzările. Sondajele sunt bune, dar feedback-ul real se obține chiar de la utilizatori.
Au fost însă multe alte proiecte interesante pe acolo. Mi-am adus aminte de o întrebare auzită la un podcast pe care-l urmăresc și care spunea ceva de genul “în ce domeniu ar merge cel mai bine un start-up acum?”. Mi se pare că răspunsul îl poți vedea tocmai la programe precum Innovation Labs, care în acest an a avut următoarele categorii: Agriculture, Blockchain, Consumer Tech, Cybersecurity, DevTools, Digital
Health, Retail & e-commerce, Smart City & Industry 4.0 și Sustainability. Partenerii principali au fost BRD, Orange, Eviden, Stripe și Auchan, plus o mulțime de parteneri locali pentru fiecare hackathon (Adobe, NXP etc), iar Early Game Ventures a anunțat că și în acest an va acorda o finanțare de 500.000 de euro unei echipe, ceea ce reprezintă o infuzie serioasă de capital pentru o echipă formată de obicei din studenți.
Uitați câteva proiecte care mi-au atras privirea:
➡️ Receivt: o aplicație care digitalizează chitanțele. Ei spun că foarte multă hârtie se irosește anual emițând bonuri fiscale și alte chitanțe și propun o aplicație care să le preia chiar și prin NFC. Atingi telefonul de POS pentru plată și la fel de bine poți să-l atingi de încă un NFC pentru a primi bonul fiscal aferent vânzării, care apoi, fiind digital, poate fi salvat și chiar analizat pentru a ține evidența cheltuielilor tale.
➡️ Ultiemart: vor să dezvolte un sistem accesibil de infochioșcuri de comandă pentru restaurante mici și mijlocii. Ideea este că acele chioșcuri touch pe care le vedeți pe la McDonald’s, KFC și alții sunt scumpe și reprezintă o investiție mare. Un sistem ieftin, ușor de configurat de personalul unui restaurant mic ar elimina însă dezavantajele pentru cei care nu-și permit o soluție profesională.
Nu știu exact ce tip de soft vor să facă. Dacă vor să fie însă un fel de Wix sau Squarespace pentru interfețe de acest tip, foarte bine.
➡️ Charge Share: un fel de Airbnb pentru încărcătoare de mașini electrice. Ai tu unul și poți închiria respectivul loc de parcare doritorilor, pe ce preț vrei. Poate fi o idee bună pentru turiști cu mașini electrice. Te cazezi la vreun Airbnb, apoi te uiți unde poți încărca peste noapte mașina și poate, două străzi mai departe, este o astfel de stație privată pe care o poți rezerva pentru tine în acea perioadă.
➡️ Sunkify: o rețea socială care vrea să rezolve o problemă clasică a vremurilor actuale, anume dorința de a găsi parteneri pentru diverse activități precum ieșit la fotbal, mers pe un traseu offroad, un tur cu bicicletele etc. A mai fost o astfel de idee în alt an și mi-a plăcut și atunci tocmai din acest motiv: uneori ai vrea să mai joci un baschet și n-ai cu cine, iar o astfel de aplicație poate conecta oameni cu pasiuni similare, în special pentru acele activitați care necesită un grup mai mare. Ar putea fi utilă și pentru ghizi locali, pentru tururi foto șamd.
➡️ Demandra: o platformă SAAS care prezice cererea din retail pentru a optimiza costurile. Auchan, unul dintre partenerii mari, are deja o colaborare cu ei. Veți întreba dacă retailerii mari nu fac deja analytics și predicție de vânzări în funcție de perioade, vreme și alți factori și răspunsul este că nu toți sau că mereu este loc de încă un software care poate o face mai bine. Retailerii au de obicei date istorice despre vânzări, dar cei mari vând zeci de mii de produse pe oră, iar aceste date trebuie interpretate și analizate pentru a găsi trenduri utile, ceea ce o aplicație AI bună poate face și poate găsi corelații utile în viitor.
➡️ Eldie: jocuri cognitive pentru seniori, care le și analizează performanțele cognitive și reacțiile de-a lungul timpului pentru a trage concluzii despre îmbunătățirea sau degradarea lor.
➡️ Lifetoon: o aplicație AI care analizează fotografii și le transformă în benzi desenate personalizate. Ideea este să păstrezi într-un astfel de mod inedit momente importante din viață.
➡️ PhotonSpark: un agent AI care ajută cu onboardingul noilor angajați, obținându-le direct răspunsuri la întrebările uzuale pe care aceștia le-ar putea avea despre companie, proceduri și ce trebuie să facă în anumite situații. Asta face integrarea mai rapidă și elimină nevoia ca noii angajați să găsească personal un coleg mai experimentat pentru a-l întreba ceva.
Cele cu bold de mai sus s-au aflat printre cele 31 de proiecte care au trecut mai departe în etape de mentorat. Lor li se vor adăuga și proiecte de la hackathonurile din Cluj, Timișoara și Iași, desigur. Vedem în 26 mai cine va câștiga în marea finală.
În caz că vă întrebați: da, este greu de găsit un proiect în acest an care nu conține termenul “Inteligență artificială” pe undeva prin descriere. Asta nu o zic în sens rău, ci din contră, ca să vedeți de ce se spune că tehnologiile AI vor fi prezente în tot mai multe soluții digitale în viitor.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
3 comentarii
12/03/2025 la 8:56 AM
Ar fi de intrebat participantii din trecut ce suport real au primit de la asa zisii mentori. Si, ce au facut companiile implicate concret pentru ei.
Silviu(Citează)
12/03/2025 la 8:59 AM
Unele chiar sunt interesante. Am si eu o idee de o aplicatie pentru smartphone, dar nu stiu cum sa incep. Ai vreo idee? Mersi.
Andrei Manea(Citează)
12/03/2025 la 4:27 PM
Charge Share suna interesant, nu doar pentru turisti, poate chiar intre vecini.
Aha, deci Meetup, dar romanesc si mai putin cunoscut.
ANAF doesn’t like this
Si barista-ul sau ce-o fi el cum afla ce abonament ai, daca ai apasat pe buton sau nu? Pana curge cafeaua din espressor ti-a luat banii si aia e.
alunelu(Citează)