un blog de Radu Dumitru

►► Susține blogul cu un click la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlipPC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

Trei companii românești implicate în Formula 1 ca furnizori sau parteneri

26 Feb 2025  ·

AUTO  ·

9 comentarii

Daniel Popescu enumeră trei companii românești care sunt furnizori sau parteneri ai unor echipe de Formula 1. Am fost foarte plăcut surprins de acest număr pentru că eu știam doar de Bitdefender.

Cele trei companii sunt:

Allengra din Oradea

FIA World Motorsport Council a ales Allengra ca unic furnizor de debitmetre pentru toate echipele din Formula 1 pentru sezoanele 2026-2030 (link). Debitmetrul este un senzor care măsoară, după cum spune numele, debitul unui lichid – de exemplu cât combustibil curge prin conducta care leagă rezervorul de motor. Altfel spus, acest instrument de măsură poate calcula consumul instantaneu sau pe o perioadă mai mare de timp de benzină al motorului, iar în Formula 1 există tot felul de regulamente privind consumul maxim de combustibil, așa că FIA se ocupă cu alegerea furnizorului de astfel de echipamente de măsură.

Allengra are birouri în România și Germania, dar proiectarea și producția se fac la Oradea. Compania a fost înființată acum aproape 20 de ani de Raul Junker care, după ce a absolvit Facultatea de Electronică și Telecomunicații din Timișoara, a lucrat în Germania în industria debitmetrelor înainte de a porni pe cont propriu în acest domeniu.

Sunt multe metode de a măsura debitul unui fluid. De exemplu, apometrele simple de apartament au în interior un fel de roată pe care o învârte apa, atunci când trece prin ea, exact ca o turbină. O altă componentă măsoară numărul de rotații și calculează câtă apă a trecut deci pe acolo.

Debitmetrul Allengra este unul ultrasonic și este unul non-invaziv, adică nu există o componentă fizică introdusă în benzina care trece prin respectiva conducă. Mai exact, folosește ultrasunete care traversează întâi într-o direcție și apoi în alta fluidul respectiv, iar din diferența de timp dintre un sens și celălalt se poate determina viteza cu care curge respectivul lichid.

Tehnologia aceasta este prin natura ei foarte rezistență la vibrații și medii extreme, dar și la schimbări bruște de debit, adică exact condițiile dintr-un monopost de Formula 1. Allengra a mai testat acest debitmetru în campionatul Superbike în 2024, de altfel, și produce debitmetre nu doar pentru industria auto, ci și pentru altele.

RebelDot din Cluj-Napoca

RebelDot este o companie de software înființată în Cluj în 2018. RebelDot a devenit acum Technology Partner pentru echipa Visa Cash App Racing Bulls, fosta RB sau Vcarb, cum i se mai spune, adică a doua echipă a Red Bull din campionatul de Formula 1. Yuki Tsunoda și Isack Hadjar vor fi piloții ei în acest sezon.

RebelDot va furniza soluții digitale pentru Vcarb, adică în primul rând software pentru diversele nevoi ale echipei, inclusiv probabil analiza datelor de la senzorii monoposturilor, analiză care este foarte importantă pentru tuningul mașinilor.

Peter Bayer, Chief Executive Officer, Visa Cash App Racing Bulls said: “We are excited to welcome RebelDot and benefit from its expertise to build digital solutions for the optimization of data usage, which I know will be immensely valuable to us. Our partnership is a perfect fit that will help us work faster and smarter in everything we do at the factory and the race track. In addition, RebelDot’s commitment to sustainability aligns perfectly with that of our team and of Formula One™ as a whole.” (link)

RebelDot are în jur de 250 de angajați în Cluj-Napoca și clienți din diverse industrii.

Bitdefender din București

Evident, Bitdefender nu are nevoie de o amplă prezentare. Compania românească a anunțat în 2022 că a devenit Cybersecurity Partner pentru Ferrari și mă bucur să văd că își continuă parteneriatul. Dacă nu mă înșel, inițial fusese anunțat pentru o perioadă de doi ani (2023 și 2024), dar mă bucur să văd că vor colabora în continuare. Mă temeam că această colaborare ar putea înceta după ce HP a devenit sponsorul principal (inclusiv în numele echipei, care acum este Scuderia Ferrari HP) și putea veni cu propriile sale soluții în toate domeniile posibile, dar uite că nu.

Bitdefender a fost înființată în 2001 și în prezent are aproximativ 2000 de angajați și birouri în întreaga lume. Chiar zilele trecute am pus o știre despre cum au cumpărat o companie de distribuție din Malaezia și Brunei. Mi se pare admirabil că, în ciuda extinderii masive, sediul central este tot în București. Folosesc ocazia aceasta ca să-mi salut și toți prietenii care lucrează în Bitdefender, se știu ei care sunt.

Eu sunt clientul Bitdefender de un an de zile pe produsul de VPN. Probabil neașteptat, pentru că nu-i un produs mainstream de-al lor. VPN-ul lor este excelent și bine integrat la nivel de sistem de operare cu Windows, MacOS și iOS. Am avut nevoie de un VPN când nu puteam să-mi accesez blogul din cauza unor probleme de rutare din locul în care mă aflam atunci. Am rămas client plătitor pentru că am început să activez VPN-ul de câte ori conectez computerul la Wi-Fi-uri publice. Sunt pur și simplu prea multe atacuri și metode de a compromite access point-uri publice, inclusiv de către angajații respectivului hotel sau restaurant, așa că prefer să folosesc un VPN pentru a cripta datele.

 

Acum vreo 3 ani am scris un articol despre ce fac majoritatea sponsorilor principali de pe monoposturile echipelor de Formula 1. Cred că îl voi actualiza cu o nouă versiune după ce începe sezonul 2025. Vine și articolul despre noul sezon în curând, desigur.

    9 comentarii

  1. Debitmetrele folosite de motoarele cu ardere interna masoara cantitatea de aer care intra in motor, nu cea de combustibil. Cantitatea de combustibil se calculeaza din presiunea din rampa si din timpul de injectie, fara nici un debitmetru.

      (Citează)

    • @Florin În F1, lucrurile nu stau întocmai ca la Daciile noastre. Au debitmetru pentru combustibil, tocmai ca să nu treacă de o anumită valoare. De-aia au și fost probleme în trecut și s-a făcut o limită de x litri pe minut, sau 100kg/oră. Nu prea putem spune litri pe minut, pentru că întocmai ca la avioane, se măsoară în kilograme, din cauza diferențelor de temperatură și presiune.

        (Citează)

    • @Florin, inital am vrut sa zic acelasi lucru, insa schema din articol zice clar de fluide.
      Debitmetru adica masoara debitul. Nu zice nicaieri ca masoara doar cantitate de aer. Poate sa fie si lichid la fel de bine. Desi pentru fluide exista o denumire specifica uneori. Imi scapa acum, insa la centralele de apartament exista asa ceva care masoara debitul si are o denumire diferita de debitmetru.

      later edit: fluxostat

        (Citează)

    • @jules: si aerul e tot un fluid, senzorul ala e pentru lichide

      @Florin: iarna nu e ca vara si masinile din F1 nu sunt ca Dacia

        (Citează)

    • jules: later edit: fluxostat

      Fluxostatul nu masoara, da un semnal de tip inchis/deschis cand se atinge o anumita valoare a debitului. Este similar cu un presostat.

        (Citează)

    • @nashu asa o fi, insa de unde stie centrala ce debit este? Cand s-a dus ala, nu mai masura debitul. Si debitul e variabil, nu e mereu o cifra fixa.

        (Citează)

    • @Jules,
      Atunci nu e fluxostat, e debitmetru.

        (Citează)

  2. S-a mirat toata lumea cand Atlasul Harvard al Complexității Economice a pus Romania pe locul 19-a in clasamentul celor mai complexe și sofisticate din lume. Pai aici avem o explicatie.

      (Citează)

  3. Sa vederi bucurie cand se defecteaza(mai rar) debitmetru la un diesel .. cu mai mult de 60 km/h nu poti merge .. cateodata mai sunt si furtunurile coapte de vina… alteori un stop la spate ars face calculatorul masinii sa umble la putere..

    Si nici nu e scump .. fata de placa de control a pompei de injectie
    Bine de stiut ca se produc si la noi..ma uit mai cu interes acuma la F1

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus