►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
12 Feb 2025 ·
GÂNDURI ·
Voucherele cadou sau cardurile cadou, cum se mai numesc, sunt cele mai populare cadouri. Și totuși, între 10% și 20% din valoarea lor rămâne nefolosită, iar 6% dintre vouchere nu sunt niciodată utilizate.
Ce se întâmplă cu banii? Păi le rămân magazinelor, care i-au încasat integral de la persoana care a cumpărat voucherul cadou și l-a dăruit altcuiva. Este profit pur.
Statisticile acestea sunt din SUA (sursa: The Hustle), dar nu am motive să cred că aceleași lucruri nu se întâmplă și în România și alte țări. Este natura umană.
Câteva cifre:
Întregul sistem pare unul win-win pentru clienți și magazine… dar mai mult pentru magazine! Acolo este WIN cu majuscule.
Pentru consumatori avantajele sunt simple: nu știi ce să-i iei cuiva cadou sau ce-și dorește și mai bine îl lași să aleagă. Iar cu magazine “cu de toate” precum eMAG, de obicei găsește ceva de cumpărat.
La fel de utile sunt și voucherele la activități diverse pentru că-i permit persoanei respective să meargă acolo când vrea și cum vrea. Mă refer la vouchere la restaurante, masaj, pilotaj și diverse alte experiențe.
Mie nu mi se pare cadouri impersonale, ci utile și izvorâte, de obicei, din faptul că nu știi ce să-i iei unei persoane care pare că are deja de toate sau unei persoane pe care nu o cunoști atât de bine încât să ai genul de discuție din care să știi că vrea exact acea husă de telefon sau acea bluză de la Mango.
Noi am luat multe vouchere cadou de-a lungul timpului. Am luat unele cadou la masaj pentru diverse persoane. Ne-am luat și nouă într-un an, de Black Friday, și a fost super. Anul acesta am cumpărat un voucher la karting pentru 8 persoane.
Mă uitam însă pe statisticile de mai sus și mi se pare că avantajul principal al cardurilor cadou este pentru magazinele care le emit. Chiar nu înțeleg de ce unele magazine mari din România nu au un sistem bine pus la punct pentru a vinde carduri cadou clienților, având în vedere avantajele.
Cum spunea, statisticile spun că o parte dintre clienți nu folosesc niciodată voucherele (le pierd, nu e stilul lor, stau prea departe, uită de ele etc), deci banii rămân magazinului. O altă parte nu folosește întreaga valoare a voucherului, dar suma totală de bani oricum a fost încasată de comerciant.
Un alt procent din clienți cheltuie chiar mai mulți bani, plătind din buzunarul propriu costul suplimentar. Practic magazinul câștigă un client nou și încasează și mai mulți bani decât credea inițial că o va face.
Sunt numai avantaje. Și nu este ca și cum magazinul trage pe sfoară pe cineva, ci clienții par să-și dorească vouchere cadou, iar apoi este treaba lor cum le cheltuiesc.
Mi-ar plăcea însă să văd și la noi o lege similară cu cea din SUA: voucherele valorice să fie valabile ani de zile. Sunt bani, dar sub alt aspect. Nu contează inflația sau devalorizarea în cazul unui astfel de card cadou.
M-am uitat un pic pe magazinele noastre. Fashion Days are la loc de cinste pe site opțiunea de a genera card cadou, chiar în meniul principal, ba chiar te lasă să și alegi imaginea din email și un mesaj personalizat. La fel și PC Garage.
La eMAG opțiunea de card cadou este în “Contul meu”. Și Altex are o astfel de opțiune, tot în secțiunea “Contul tău”. Mi se pare, de asemenea, inutil să fie nevoie să ai cont pentru a cumpăra un card cadou. Evomag are opțiunea în meniul principal, se numește Vouchere.
Update: pe site-ul Cărturești se poate face, dar undeva în al doilea ecran de pe homepage, aici. (text original: Pe site-ul Cărturești nu am găsit rapid o metodă de a emite astfel de carduri. Știu că se pot face, am primit eu unul, cândva, dar era un cartonaș semnat și ștampilat, așa că poate a fost o operațiune specială. Cu librăriile lor plin de cărți și alte obiecte frumoase, aș spune că posibilitatea de a emite carduri cadou rapid și digital ar fi de dorit.) Libris are. Finestore nu are. Decathlon are. IKEA are. La Therme am cumpărat de multe ori vouchere valorice cadou în trecut. Pare deci că majoritatea se mișcă în această direcție.
Nu știu dacă ați remarcat însă ce este prin oraș, de obicei prin hipermarketuri. Acolo se găsesc carduri valorice pentru foarte multe servicii, iar într-o vreme astfel de carduri erau singura metodă de a plăti jocuri sau abonamente pe la Xbox sau PlayStation. Acum sunt la foarte multe tipuri de servicii, inclusiv Roblox și alte jocuri, pentru adolescenții care nu au card bancar propriu.
Articolul sursă are câteva paragrafe și despre complicațiile din contabilitate aferente acestor carduri cadou. În SUA, cardurile vândute și nerevendicate trebuie făcute provizion în contabilitate sau ceva așa. Ideea este că tu ai încasat banii acum, dar cheltuiala aferentă lor s-ar putea să o faci în alt an fiscal, fără să-ți mai aducă vreun venit atunci, așa că trebuie săpui deoparte bani pentru acea cheltuială, care este asemănătoare cu una neașteptată. Iar pentru companii precum Walmart, Starbucks, Amazon și altele, sumele se ridică la miliarde de dolari.
Funny enough, nu am reușit să cheltuiesc unul dintre voucherele valorice luate de la Tazz anul trecut de Black Friday. Motivul este amuzant: voucherul de reducere se putea aplica doar produselor care nu aveau discount de la restaurantul respectiv, iar de câte ori am vrut să-l folosesc, toate preparatele din meniu aveau o reducere. Știți cum este uneori, unele localuri au discount permanent. Voucherul a expirat pe 31 ianuarie. Noroc că dădusem doar 1 leu pe el.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
14 comentarii
12/02/2025 la 7:17 AM
Care este diferenta intre un card cadou si niste bani la plic (sau un transfer pe Revolut) ?
– card cadou te obliga sa-l folosesti doar intr-un loc, o suma minima;
– banii poti sa-i cheltui cum vrei;
E doar varianta mai fancy sa-i spui cuiva ‘nu stiu ce vrei, dar uita cadoul meu, te oblig sa cumperi fix de acolo si m-am spalat pe maini.’
bro(Citează)
12/02/2025 la 9:41 AM
Sunt total de acord cu tine. Voucherul este echivalentul unui cadou cu bani in plic, dar cu dezavantajul ca te obliga sa cumperi de la un anumit magazin.
Singurele pe care totusi le consider acceptabile sunt voucherele pentru o anumita activitate. Cum ar fi, din exemplele date de Radu, un voucher pentru karting.
Aici se traduce prin: “Eu vreau sa-ti fac cadou o experienta la karting, dar nu stiam exact cand poti sa ajungi, asa ca ti-am luat un bilet flexibil.”
Andrei G(Citează)
12/02/2025 la 7:19 AM
Mai bine bani in plic decat un rahat de card d-ala. Cu banii fac ce vreau eu. Cardu ala ma limiteaza doar la un anume produs sau un anume magazin, d-aia posibil sa ramana nefolosit. Gand la gand bro )))
Blackskull(Citează)
12/02/2025 la 9:00 AM
Eu am primit de ziua mea un card cadou de la Wizz Air de 200 EUR. A ramas nefolosit, mi-am amintit de el cand am vrut sa cumpar niste bilete de avion din Abu Dhabi spre Male dar era expirat… Asa ca am zburat cu Fly Dubai pana la urma… Vorba celor de mai sus, mai bine bani si gata!
Roxana(Citează)
12/02/2025 la 9:44 AM
Radu, si in Romania raman vouchere neutilizate.
Chiar eu am patit cu un voucher de la tine de care am uitat si cand mi-am adus aminte, Emag deja il stersese din cont (nici macar nu mai aparea ca expirat).
Andrei G(Citează)
12/02/2025 la 10:10 AM
Profit pur suna bine. Dar nu e chiar asa. Că orice companie mare trebuie să facă niște provizioane pentru asta. Bani blocați. Care fac niște dobânzi, dar tot blocați sunt.
E ca atunci când te roagă angajatorul să îți mai iei din zilele de concediu, că prea sunt mulți bani blocați și are nevoie de ei.
Andrei(Citează)
12/02/2025 la 11:46 AM
Faci provizioane pentru acele sume pentru o perioada de X luni sau X ani (de exemplu la Emag, valabilitatea este de doar 6 luni).
Dar esti sigur ca la finalul perioadei, banii aceia raman la tine sub forma de vanzari sau chiar sub forma de profit pur, daca ai noroc si acel voucher nu este folosit.
Andrei G(Citează)
12/02/2025 la 11:25 AM
Cumnata-mea e fotografa si vinde vouchere pentru sedinte foto in studio. Cate un client multumit cumpara si da cadou diversilor prieteni / neamuri. Si se trezeste cumnata-mea ca face sedinte cu o familie de sictiriti care in viata lor nu ar fi vrut asa ceva, vin doar din obligatie, sa nu zica celui care le-a facut cadoul ca nu s-au dus :)
alunelu(Citează)
12/02/2025 la 11:48 AM
Si ce este rau in asta? Oamenii aceia, chiar daca sunt sictiriti, reprezinta o sursa de venit pentru cumnata ta.
Daca nu ar fi primit un voucher, nu ar fi venit niciodata la o sedinta foto, iar ea ar fi avut venituri mai mici.
Andrei G(Citează)
12/02/2025 la 4:01 PM
Unde am zis eu ca e rau? Era doar un aspect al facutului cadou de vouchere.
De fapt, daca stau sa ma gandesc bine, e rau pentru feng-shui-ul ei (nu totul se masoara in bani), ca aia sunt cei mai nasoi clienti, nu stau nici frumos la poze si tot ei suna a doua zi sa intrebe daca sunt gata de predare pozele.
alunelu(Citează)
12/02/2025 la 4:24 PM
La mine e cadou de top asta. E acolo sus impreuna cu aftershave-ul sau lotiunea de ras, eu avand o foarte evidenta barba.
nashu_mare(Citează)
12/02/2025 la 10:55 PM
Si cum reuseste sa plateasca facturile de zi cu zi cu feng shuiul?
F.(Citează)
13/02/2025 la 8:55 AM
Din clientii care nu i-l strica, normal.
alunelu(Citează)
13/02/2025 la 5:55 PM
cardul cadou e alternativa mai proasta la bani cash in plic.
add(Citează)