►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Acesta este un robot numit ERIS, dezvoltat în București de Adapta Robotics. Este mai degrabă un sistem de recunoaștere video cu un scop destul de nișat, dar interesant ca nevoie comercială.
ERIS este plimbat de-a lungul rafturilor unui hipermarket. Are pe lateral mai multe camere video și lumini pentru a ilumina bine rafturile. Camerele scanează etichetele de preț și raportează prețurile greșite. Se pare că este o problemă des întâlnită în hipermarketuri, unde prețul se poate schimba în baza de date a caselor de marcat, dar până ce un angajat tipărește și duce la raft noua etichetă de preț poate trece mai mult timp. Iar când ai zeci de mii de produse diferite la raft, erorile și scandalurile la casa de marcat se înmulțesc.
Cam așa arată output-ul său:
Același robot recunoaște și unde produsele lipsesc de la raft, pentru a trimite o alertă de re-aprovizionare. Bănuiesc că poate fi adaptat și pentru depozite logistice și alte utilizări. Am auzit că un ERIS a fost adaptat pentru Flip ca să îi ajute cu monitorizarea circulației telefoanelor prin diversele etape de testare și vânzare.
Acesta este MATT, un robot de testare dezvoltat tot de Adapta Robotics, care-i o companie desprinsă din Rinf.tech. MATT este un robot mult mai popular, inclusiv unul dintre producătorii de top din lume folosește unul. Nu cred că am voie să spun numele companiei, era o discuție informală, dar gândiți-vă că top of the top din domeniu folosește roboți dezvoltați aici pe Bd Barbu Văcărescu.
MATT este, de altfel, foarte versatil. Nu doar apasă într-un punct, ci se pot regla diverși parametri legați de asta. Poate avea o cameră video pentru a recunoaște mesaje de pe ecranul telefoanelor, ca să-și adapteze apăsările, și poate face mișcări complexe.
L-am văzut chiar adaptat pentru a testa și alte tipuri de dispozitive, de exemplu interfețe auto, montat direct în scaunul unei mașini Nissan. Pe site-ul oficial îl vedeți testând butoane de mașini de spălat sau ceasuri inteligente. DxOMark folosește unul pentru testele lor. Sunt multe posibilități. Mi-a plăcut că aveau acolo în laboratorul de robotică mai multe imprimante 3D, cu care produc imediat piese și adaptoare pentru noi teste sau sisteme de montaj. Un computer monitoriza totul.
Catalyst a investit recent 2 milioane de euro în Adapta, un semn bun. Rețineți numele, cred că vom mai auzi de ei, și dacă vă interesează să lucrați în robotică adevărată, o puteți face acolo.
Adapta Robotics este un spin-off din Rinf.tech, o companie românească de software ce împlinește acum vârsta de 18 ani. Au sediul pe Barbu Văcărescu, chiar vizavi de mallul Promenada, și m-au invitat într-o zi la ei pentru a asista la un town hall, care este un fel de reuniune cu toți angajații companiei (inclusiv transmisă prin live streaming pentru cei care muncesc de acasă sau din alte țări).
Interesantă ideea acestui town hall. Practic fiecare angajat, indiferent de poziție, este ținut la curent cu rezultatele financiare ale companiei, cu contractele, evoluția proiectelor, planurile de viitor, problemele și oportunitățile din perioada următoare.
Această deschidere mi se pare cea mai simplă și eficientă metodă de a le arăta angajaților roadele muncii lor, de a-i ține conectați la “the big picture” și la ce fac colegii lor din alte divizii.
S-au prezentat inclusiv statistici despre valoarea contractelor și cât la sută din venitul companiei vine de la cel mai mare client, de la top 5 clienți șamd, din ce industrie sunt aceștia șamd. Cei doi fondatori (care sunt în continuare în conducerea companiei) mi-au spus după aceea, când vorbeam despre aceste aspecte, și că s-a dovedit de-a lungul timpului o metodă bună pentru ca diverși angajați să spună “mie îmi place și aspectul acesta economic, aș vrea să devin manager și să mă implic și în contractare”.
Mie mi-a plăcut că oamenii din Rinf.tech sunt fani cărți SF. De exemplu, această sală avea un perete pictat cu o tematică Dune, iar placa de surf era reală:
În altă sală, tematica era legată de Fahrenheit 451 a lui Bradbury, o carte clasică în lumea SF. Parola de la wi-fi-ul pentru vizitatori era un citat din Tolkien, o vorbă celebră de-a lui Gandalf.
Rinf.tech produce software pentru diverși clienți, de obicei unii foarte mari. Eu i-am aflat pe majoritatea, dar mi s-a spus că dacă vreau să-i spun și în articol ar trebui întâi să cerem permisiunea fiecăruia dintre ei și să le arătăm ce vor scrie exact despre ei, ceea ce după estimarea mea ar dura vreo 3,5 ani. Așa că o să facem ca la integrame: eu voi scrie descrierea clientului, iar voi poate o ghiciți.
Au lucrat cu un mare producător de semiconductoare pentru diverse optimizări pe procesoare, memorie, algoritmi pentru centre de date. Cu un hiperscaler pe care-l pomeniți probabil zilnic au colaborat la dezvoltarea monitorizării sănătății pe smart-watch-uri și apoi la dezvoltarea de integrări cu un serviciu popular de streaming de muzică.
Au o colaborare de durată cu rețeaua feroviară din Anglia pentru dezvoltarea software-ului de monitorizare video. Englezii au probabil zeci de mii de camere video în gări și trenuri și sunt mereu funcții noi de introdus în analiza video, precum detecția de vandalism, de pachete suspecte sau de efracție și altele.
Într-un consorțiu cu un alt partener din industria de semiconductori și cu un producător autohton de soluții de securitate cu extindere globală dezvoltă o soluție de cybersecurity pentru mașini conectate.
Mi-au spus și de un proiect nou și care sună foarte interesant, legat de utilizarea LIDAR-urilor pentru asigurarea securității la un cost redus a perimetrelor foarte extinse, precum pe platforme industriale și diverse alte zone.
Sunt împărțiți de fapt în trei divizii: Digital Products and Platforms, Automotive și Embedded. În prima intră inclusiv toate proiectele și dezvoltările de soluții software și, mai nou, AI.
Au ei diverse soluții AI pe care le pot vinde companiilor, dar am auzit aici la town hall și de un alt domeniu interesant de business: toate companiile vor să implementeze AI-uri, dar acestea trebuie antrenate pe datele companiei respective, iar de multe ori datele în sine nu sunt bine puse la punct și ușor de citit.
Așa că întâi poți avea proiecte mari legate de data strategy și reorganizarea lor, chiar de transformare digitală a unei companii, ca preambul la implementarea unor AI-uri.
În Automotive se dezvoltă mult software. Rinf.tech are parteneri mari cu care lucrează la tot felul de interfețe precum cockpituri digitale, dar și la sisteme de siguranță (toate acele detecții de pericol pe baza camerelor și radarelor), conectivitate și bineînțeles condus autonom. S-a zis acolo la town hall că, dacă te urci în orice mașină produsă în ultimii ani, sunt șanse mari să fie la bord și tehnologie dezvoltată de inginerii și programatorii din România, ceea ce probabil este un motiv de mândrie.
Segmentul Embedded pare să crească acum. Pe microelectronică, firmware, IoT, cloud, virtualizare și conectivitate va fi mult de muncă în anii următori.
Rinf.tech lucrează cu producători de cipuri de mai mult de 10 ani; am văzut chiar și o zonă extra-securizată în birourile lor, unde se desfășoară munca pentru un jucător global din această industrie. Cu o altă companie uriașă rinf.tech colaborează colaborează pe acceleratoare hardware pentru cloud, cu un producător de camere de acțiune outdoor rinf.tech validează chipseturi, iar cu un alt producător de semiconductoare dezvoltă soluții pentru automobile.
Au contracte și cu multe bănci, rețele de hipermarketuri, operatori logistici și producători auto sau furnizori mari de-ai lor. Zic toate acestea pentru că, dacă vreți să lucrați în robotică, inginerie și dezvoltare software pe astfel de proiecte mari, al căror rezultat de multe ori îl puteți vedea în jurul vostru, Rinf.tech face angajări.
Au în jur de 650 de angajați acum, majoritatea în România în cele trei centre de aici, București, Iași și Cluj. Au birouri deschise și în alte țări, în Bulgaria, Turcia, Germania, iar peste mări și țări în SUA și Mexic. Acum urmau să deschidă un birou și în India, ceea ce urma să le permită să acopere toate fusurile orare (“follow the sun”) pentru clienții cu astfel de nevoi.
Oricum, multe astfel de birouri externe se ocupă în principal cu contractare și relația cu clienții mari. Munca se desfășoară în principal din România. Rinf.tech are în jur de 650 de angajați, din care peste 100 au fost angajați în 2024 și compania crește în continuare.
Au o rată de schimbare de 7%. Majoritatea angajaților au contract de muncă pe perioadă nedeterminată. Nu știu ce salarii dau; asta ține de ce negociază fiecare.
Mie mi-a plăcut că aveau masă de biliard acolo, iar cea de fotbal de masă era chiar una oficială de competiție de la Federația Internațională de Fotbal de Masă (it’s a thing). Nu joci așa… cu orice jucător de plastic înfipt într-o bară!
Au și echipă de fotbal de teren, de fapt, care concurează și în campionatul companiilor din București (it’s a thing). Cei care vor să facă sport și caută colegi alături de care să facă mișcare probabil vor găsi aici destui parteneri.
Turul Companiilor este o serie de articole în care merg în vizită la diverse companii și vă spun la ce lucrează de obicei oamenii de acolo, ce joburi au deschise și cum arată birourile lor.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
15 comentarii
30/01/2025 la 7:11 AM
“ ERIS este plimbat de-a lungul rafturilor unui hipermarket. Are pe lateral mai multe camere video și lumini pentru a ilumina bine rafturile. Camerele scanează etichetele de preț și raportează prețurile greșite”
Traducere: cum sa mai cheltuim banii investitorilor.
Altii care n-au investitori sau sunt mai atenti cu banii lor au luat etichete smart si care se actualizeaza in timp real. Ca sa nu mai vorbim de chestii exotice numite “integrarea softului de casa cu cel de stocuri” care ar putea sa iti arate in timp aproape real cand se reduce periculos de mult numarul produselor de pe raft si trebuie facuta realimentarea.
Complex.
F.(Citează)
30/01/2025 la 8:37 AM
Ce zice Radu
Ce zici tu
Care e diferenta: nu tot stocul e pus pe raft. O buna parte din stoc e in depozit, daca mai e. Robotelul da alerta sa se aduca chestii din depozit, un soft integrat casa+stocuri da alerta sa se comande la furnizor.
Ce nu pricep eu, robotul ala se plimba prin magazin in timpul programului, cu clienti acolo? Ca mi se pare aiurea.
alunelu(Citează)
30/01/2025 la 8:48 AM
Hai sa facem niște matematică. Ai un hypermarket cu 50k repere de produse. Daca iei etichete Smart pentru toate, sa zicem că ai un cost de la 5$ cele mai ieftine la 30$ cele mai deștepte. Sa zicem că pui de-alea de 15$ bucata. Te costa cam 75k. Mai pui lejer 50k pentru software și implementare. Și vreo 6 luni de la idee la implementarea daca ai noroc sa fie ultra prioritar, ai banii și totul merge strună. Deci, la ochi așa, fără 150k, 200k nu poți rezolva problema asta.
Versus iei un robot de genul ăsta, poate sub formă de subscripție și în 7 zile de la idee la implementarea ai raportul Excel pe mail. Nu știu ce să zic, mie mi se pare afacere
Gabi Udrescu(Citează)
30/01/2025 la 10:58 AM
“Versus iei un robot de genul ăsta”
Care costa cam cat?
Si pe langa asta, robotul doar trimite mesajul ca la raftul X e gresit pretul la pufuleti. Tot ai nevoie de un om sa vina sa schimbe eticheta.
C(Citează)
30/01/2025 la 11:16 AM
La nivel de corporatie, 150K e nimic. Sunt bani de seminte. Poti, daca vrei, sa ai si rapoarte d’alea frumoase, accesibile prin browser, nu pe mail ca doar csv uri stie echipa de dev sa faca 😂
Nu e ca si cum robotu’ vietii ar costa mai putin . Da in fine, vorbuim discutii pe banii altora.
F.(Citează)
30/01/2025 la 2:19 PM
@Gabi Udrescu, haide sa facem aceleasi calcule ca tine:
1. Probabil ai vrut sa spui ca etichetele costa vreo 750k..
2. De ce nu ai putea si in cazul etichetelor sa inchiriezi softul, asa cum ai zis ca vei face in cazul robotului?
3. De cati roboti ai nevoie ca sa-ti scaneze zilnic 50 de mii de etichete? Si cat costa inchirierea acestor roboti?
4. In plus, vad ca acesti roboti nu se deplaseaza singuri, trebuie sa fie plimbati cu viteza redusa de o persoana umana. Deci la costul fiecarui robot utilizat, mai adauga salariul unui angajat.
5. Mai departe, de cati angajati ai nevoie ca sa printeze etichetele noi, sa le decupeze si sa le afiseze zilnic la rafturi dupa ce a fost identificat pretul eronat?
6. Nu mai spunem de deranjul de a avea o astfel de masinarie care se plimba printre rafturi si incomodeaza clientii, ca asta este ceva minor.
Nu contest ca multe automatizari sunt foarte utile, dar aici pare ca este vorba de un proiect implementat pe jumatate. Cand o sa se plimbe singur robotul si o sa schimbe el direct etichetele, poate o sa devina ceva mai interesant.
Andrei G(Citează)
30/01/2025 la 8:48 AM
Care e diferenta: nu tot stocul e pus pe raft. O buna parte din stoc e in depozit, daca mai e. Robotelul da alerta sa se aduca chestii din depozit, un soft integrat casa+stocuri da alerta sa se comande la furnizor.
Un calcul simplu pentru un produs:
Ai in depozit x bucati la inceputul zilei
Ai pe raft y bucati la inceputul zilei
La case s-au vandut z bucati
In teorie la emiterea bonului ai ramas la raft si in cosurile oamenilor (adica a plecat de pe raft dar nu a ajuns la case, e in tranzit) y-z
Cand y-z ajunge la o valoare prestabilita (aleator: 30% din y), trimiti o alerta de realimentare raft.
Hai ca nu e asa greu.
F.(Citează)
30/01/2025 la 12:32 PM
Aha, faci inventar zilnic, manual, am inteles. /s
alunelu(Citează)
30/01/2025 la 2:21 PM
Nu ai nevoie de inventar manual zilnic. Ai nevoie doar sa stii cate produse au iesit din depozit si cate s-au vandut. Diferenta este la raft, in drum spre raft sau in drum spre casa de marcat.
Andrei G(Citează)
30/01/2025 la 11:22 PM
Sau abandonată 3 rânduri mai încolo, sau acoperită cu alte produse, sau avariată, sau furată.
alunelu(Citează)
30/01/2025 la 10:39 AM
Cu tot ce se intampla in jur, atat intern cat si extern articole de genul asta imi dau o bucurie reala. E pacat cand comentariile se duc in directia datului cu parerea asupra utilitatii produselor unei firme care chiar pare ca face lucruri interesante.
Bogdan(Citează)
30/01/2025 la 11:38 AM
asta ma distreaza si pe mine. cand anonimi de pe internet incep sa emita pareri despre cum e mai bine sa isi faca aia treaba. super haios si aparent astia se si iau in serios cand emit solutiile cu pricina, ei neavand de fapt habar cum functioneaza procesul respectiv.
Ender(Citează)
30/01/2025 la 2:23 PM
Nu este nevoie sa cunosc prea multe detalii despre industrie. Este suficient sa vad ca o mare parte dintre comerciantii mari au implementat sistemul cu etichete electronice si ca niciunul nu are roboti pe care sa ii impinga un angajat printre rafturi.
Andrei G(Citează)
30/01/2025 la 4:14 PM
@Andrei G: spui ca o mare parte dintre comerciantii mari au implementat sistemul cu etichete electronice. ce comercianti? cati din ei ca sa fie o mare parte? unde si ce ai “vazut” ca sa confirme ipoteza? de unde stii tu cine are sau nu nu roboti de genul asta in utilizare? chiar sunt curios. plus, oamenii aia vand pe diverse piete, nu doar local. ai idee si pe la altii cum e?
Ender(Citează)
30/01/2025 la 7:52 PM
Interesante sunt o gramada lucuri pe planeta asta. Chiar si ciclul de imperechere al viermilor inelati poate fi interesant. Util? Buna intrebare.
F.(Citează)