►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
7 Jan 2025 ·
NVIDIA a anunțat astăzi noile plăci video GeForce RTX 5090 și RTX 5080 cu lansare pe 30 ianuarie, iar RTX 5070 Ti și RTX 5070 vor fi lansate în februarie. Probabil o placă RTX 5060 va sosi peste câteva luni, ca de obicei.
NVIDIA promite performanță dublă față de generația anterioară pe noile RTX 5090 și 5080. Promite asta printr-o combinație de DLSS cu Multi Frame Generation, prin randare neurală a shaderelor (care de obicei calculează culorile și iluminarea obiectelor din scenă) și prin multe alte îmbunătățiri aduse de noua arhitectură Blackwell.
Prețurile, însă… man! Mă așteptam la asta, dar tot sunt uimitoare:
Este clar că RTX 5090 este poziționată pentru nivelul “vreau ce-i mai bun, indiferent de buget”. Ar putea fi și altă problemă în viitor. Prețurile recomandate de NVIDIA sunt cele de mai sus, dar cele din magazine depind de lanțul de aprovizionare, cerere și ofertă etc. De exemplu, RTX 4090 se vinde acum cu peste 13.000 de lei la PC Garage.
Laptopuri cu plăci video RTX 50 vor fi lansate în martie 2025. Pentru cele de PC, însă, înțeleg că pe 30 ianuarie vor fi lansate atât plăci Founders Edition, dar și cele produse de marii producători precum Asus, Gigabyte etc.
Asus deja le-a listat pe ale lor pe site, sub numele ROG Astral, dar și în seriile TUF și Prime.
Un mare spor de performanță vine din DLSS cu MultiFrame Generation. NVIDIA a pariat de mult pe tehnologia DLSS și le iese tot mai bine pariul. Inițial DLSS lua un cadru randat la rezoluție mai mică și îi făcea un upscaling folosind tehnologii AI.
DLSS a trecut apoi la generare de cadre întregi și acum, pe RTX 50, la generare de mai multe cadre dintr-o singură trecere, ceea ce spune NVIDIA că înseamnă un frame rate de 8 ori mai mare decât pe DLSS 8.
DLSS are unele mici probleme în anumite tipuri de jocuri, unde apare un efect nedorit din cauza “ghicitului cu AI” la anumite muchii dure, dar nu este foarte observabil sau nu deranjabil. Sunt și multe alte jocuri unde personal n-am văzut nici un dezavantaj.
Performanța ridicată a noilor plăci ar putea veni de fapt din această tehnologie. Shaderele, care la modul cel mai simplu sunt procesările ce calculează culoarea și iluminarea pentru fiecare parte a unui obiect din scenă, vor folosi rețele neurale pentru aceste procesări.
NVIDIA spune că asta va permite o compresie 7x a texturilor, ceea ce înseamnă mai multă memorie video eliberată, și se mai vorbește despre un algoritm AI de randare detaliată a fețelor umane în scene.
Noile nuclee pentru calcule de ray tracing sunt de două ori mai rapide în anumite tipuri de operațiuni, ceea ce înseamnă performanță RT mai mare.
Practic, ray tracing-ul devine ceva uzual. Era deja uzual de la RTX 40. Jocuri precum Indiana Jones and the Great Circle au ray tracing trecut în specificațiile minime, nu în cele recomandate.
Noile plăci fac trecerea la memorie GDDR7, mai rapidă, iar RTX 5090 include 32 GB de memorie față de 24 GB pe generația anterioară, pe un bus de 512 biți. Lățimea de bandă este imensă, 1.792 GB/s pe RTX 5090 cu noua memorie față de 1.008 GB/s pe RTX 4090.
Performanța plăcilor în procesări AI este de asemenea mult mai mare, un avantaj pentru cei ce rulează astfel de aplicații local. Nucleele Tensor sunt îmbunătățite. NVIDIA Reflex a primit un upgrade pentru a reduce și mai mult latența de randare.
Cea mare are un consum oficial de 575 wați, iar RTX 5080 unul de 360 de wați. Specificațiile complete sunt aici.
Per total, însă, benchmark-urile date de NVIDIA vorbesc de la sine. Nu uitați, sunt cele făcute de NVIDIA și nu știm în ce condiții exacte de test. Este, însă, una dintre cele mai mari diferențe între generații de până acum:
Sunt și mai curios cât de rapide vor deveni aplicațiile uzuale de editare foto-video sau de randare pe noile RTX 50. Cum majoritatea îmbunătățirilor se duc în zona de procesare neurală, ar trebui să vedem un spor mare de performanță.
Nu mai este cazul să zic că vreau o astfel de placă. Nu un RTX 5090, dar un 5080… Mă simt ca atunci când eram copil și visam la cel mai nou accelerator grafic.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
5 comentarii
07/01/2025 la 12:47 PM
Mă tot uit după o placă video cu măcar 12GB VRam , dar cu lățime de bandă de 256 biți. Cred că prețurile reale pentru 5070 vor fi pe la 4000 de lei sau mai mult, iar pentru 5070 Ti pe la 5500 sau mai mult. De la RTX 30xx am fost mereu surprins neplăcut de prețuri. Voi căuta comparațiile 1 la 1 între ultimele 4070 Super și 4070 Ti Super și noile plăci, sunt curios de diferența reală de performanță.
Mihai(Citează)
07/01/2025 la 5:13 PM
Partea cu performanta 2x e destul de inselatoare, compara mere cu pere, placile 50 cu DLSS4, care nu stim cat de bun si util e, si placile 40 fara.
Claudiu(Citează)
07/01/2025 la 6:51 PM
Mi se pare o mizerie asta cu DLSS.
La următoarea generație vor randa toate clipurile la 640×480 și vor face upscaling la 4k și vor zice că wow ce frumos e.
Performanța reală sigur nu e dublă, nu are cum fi dublă, va fi probabil uzualul 20-30%.
manu144x(Citează)
07/01/2025 la 8:17 PM
eu zic sa astepti noile placi video de la AMD, asta daca nu prea vrei AI si Ray Tracing
gg(Citează)
08/01/2025 la 9:01 AM
GeForce RTX 5070 Ti – 8960 NVIDIA CUDA® Cores
GeForce RTX 4070 Ti – 7680 NVIDIA CUDA® Cores
O diferenta de 1280 NVIDIA CUDA® Cores intre cele doua.
In concluzie cu toate tehnologiile noi si cresterea de putere ne aflam undeva la o crestere reala de aproximativ 20%
Robert(Citează)