un blog de Radu Dumitru

►► Susține blogul cu un click la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlipPC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

De ce cred că Afeela 1, mașina produsă de Sony și Honda, va fi un eșec

9 Jan 2025  ·

AUTO  ·

7 comentarii

Sony pregătește o mașină electrică în parteneriat cu Honda. În fiecare an, de obicei la CES, mașina este arătată pe scenă și se mai anunță ceva despre ea, iar data de lansare este 2026.

Ca idee, mașina a fost arătată pentru prima oară în 2020 ca un concept car. În 2023, tot la CES, am aflat că se va numi Afeela. Să prezinți o mașină cu 3 ani înainte de a o lansa în producție mi se pare o greșeală deoarece nu poți capitaliza deloc de pe urma buzz-ului inițial. Dacă mă întrebați pe mine, o mașină trebuie prezentată cu vreo 6 luni înainte de lansarea ei pe piață, cât să entuziasmezi potențiali clienți care să-și spună “știi ce? o să aștept lansarea ei înainte de a cumpăra ceva!”

Nu trebuie să aveți încredere în strategiile mele de vânzare auto. Majoritatea producătorilor cam așa fac.

Sony și Honda ne spun despre Afeela încă din 2020. În acest an, în 2025, s-a clarificat că mașina se va numi Afeela 1 și au fost anunțate prețurile ei. Revin la prețuri câteva paragrafe mai încolo.

 

Cred că mașina va fi un fail pentru că nu mai arată bine. Există un look al mașinilor contemporane, anumite elemente care ne fac să considerăm că o mașină este modernă. Vi s-a întâmplat să vă uitați acum la o mașină mai veche și să vă spuneți “wow, acum 15 ani mi se părea super-frumoasă, cum puteam să-mi placă urâțenia asta?”. Cam așa se întâmplă.

Mie Afeela 1 mi se pare ca o mașină desenată de un copil. Habitaclul pare semicircular și amplasat exact pe centrul mașinii. Arată ca un desen din acela pueril în care desenezi o platformă pe două roți și faci o bulă pentru habitaclu și gata, este o mașină văzută din lateral.

Nu are aceste proporții, dar așa îmi lasă impresia că arată. Arată… banal. Partea frontală îmi aduce aminte de un Saab. Chiar și trecând peste asta, arată ca un Passat simplificat și prea minimalist.

Sigur, design-ul este subiectiv. Mai sus este părerea mea. Ce nu mi se pare subiectiv, însă, sunt anumite alegeri făcute pe o mașină care costă, totuși, 100.000 de dolari.

De exemplu, nu ai mâner la portieră. Portiera se deschide apăsând un buton capacitiv de pe stâlpul central, moment când ușa se deschide un pic. Ce faci dacă a înghețat sau dacă este acoperită cu zăpadă? Nu știu, dar doar pentru că Cybertruck-ul scapă cu o astfel de dotare, nu înseamnă că trebuie să devină norma.

Apoi, Afeela 1 se poate încărca la maxim 150 kW. Din nou, vorbim de o mașină de 100.000 de dolari cu lansare în 2026 și 2027, dar puterea de încărcare pare a fi din 2022. Autonomia oficială este de 300 de mile, adică 480 km.

Nu o voi compara cu Tesla, ci cu Lucid Air, care în prezent este aproape universal considerat cel mai bun sedan electric. Lucid Air se încarcă la 300 kW, are o autonomie între 700 și 830 km, putere între 800 și 1100 CP și este considerat foarte bine construit și gândit. Este o mașină care circulă în prezent pe străzi și costă cam cât Afeela 1.

Și rețineți că Afeela nu este gândită pentru piața japoneză. Va fi produsă la uzina Honda din Ohio, este un sedan electric de mari dimensiuni pentru piața americană, în principal. Vrea să concureze cu Tesla Model S și Lucid Air, dar pare în spatele lor în specificații, deși mai are vreo doi ani până la lansarea pe piață.

Prețurile oficiale sunt de “începând de la” 89.900 de dolari pentru Afeela 1 Origin, care va fi lansată tocmai în 2027, și de la 102.900 de dolari pentru Afeela 1 Signature, care va fi lansată cândva în 2026. Nu este clar ce dotări are standard și ce mai este opțional. Puteți vedea detaliile pe site-ul oficial.

Ce este însă precizat? Culoarea. Origin va fi disponibil doar pe negru. Signature va fi disponibil în alb, gri și negru. Știu că era o glumă că “poți avea orice culoare vrei, câtă vreme este negru” și așa pare situația aici. Am impresia însă că, la final, publicul va râde de ideea de a cheltui 100.000 de dolari pe o mașină căreia nici măcar nu poți să-i alegi o culoare reală.

Pur și simplu nu pare un produs care să concureze pe o piață matură, în special la un nivel de preț unde cumpărătorii sunt fie entuziaști care aleg performanța extremă (iar Afeela are specificații de 2022) sau vor lux și dotări pe măsura banilor cheltuiți.

Mașina se laudă cu un sistem performant de condus autonom și cu AI pentru soluții de siguranță și o unitate multimedia complexă care probabil este meritul Sony în această ecuație, dar nu cred că trăim vremurile când decizia de cumpărare să se ia pe baza potențialului de condus autonom și a AI-ului de la bord. Cred că suntem încă departe de ele.

asus s5507

    7 comentarii

  1. deci, gen, daca nu te intrebam, tot ne spui… corect?
    daca ma intrebi pe mine, gen, a aparut pretul la bigster. si e mic. de noaptea mintii…
    https://www.dacia.ro/gama-de-modele-hibride-si-electrice/bigster-suv.html

      (Citează)

  2. Singurul lucru care nu mi se pare neaparat o problema este faptul ca au inceput prezentarea masinii cu 6 ani inainte de lansare. Chiar daca acesta nu este stilul traditional, cei de la Tesla au aratat ca iti poate aduce publicitate gratuita.

    In rest, sunt de acord cu tot ce ai spus.
    Masina este foarte scumpa pentru ce ofera, fiind in urma fata de concurenta directa. Iar design-ul exterior este destul de imbatranit. Pare ca cineva a vrut sa construiasca acum 15 ani o masina care sa para futurista.

      (Citează)

    • Ma intreb: designul asta nu e făcut în urma unui studiu de piață, de niste oameni cu experienta? Sau nu cumva gusturile cumparatorilor asiatici sunt diferite cumva?
      Știu, un Passat din 2000 toamna sau un “șesar” tor din perioada aia sunt tot ce se poate mai bun în design auto pentru plaiurile mioritice. Neapărat cu cârlig în spate. Ca nu s-au gândit prostii aia la ce se intampla dacă îți întra unul in spate. Și antena de 1.5 m pt. stație de emisie-receptie, ca doar nu iti iei masina sa mergi cu viteza legala.
      Cum spunea cineva mai avizat in mașini, romanul vrea sa fie mințit. Vrea masina “full opsen” de doi ani la 25% din valoarea ei, fără daune, “ca noua”. Si mai cred ca nu o ia doar pentru el. Vrea și el sa minta la rândul lui.

        (Citează)

    • @Gigel, ai facut macar efortul de a citi tot articolul scris de Radu inainte de a comenta?
      Probabil ca nu, pentru ca atunci ai fi vazut ca aceasta masina este gandita in special pentru piata din SUA, nu pentru piata asiatica.

      Si daca tot ne gandim la produsele Sony, putem sa spunem destul de clar ca telefoanele lor sunt un fail total. Desi si acestea teoretic sunt gandite de oameni cu experienta, in urma unor studii de piata.

      Daca o companie face studii de piata, nu inseamna neaparat ca tot ce lanseaza este de succes sau arata bine.
      Crezi ca in urma studiilor de piata a reiesit ca potentialii cumparatori prefera o masina cu autonomie de 480 km, in conditiile in care concurenta are autonomie de aproape 800 km?

        (Citează)

  3. Aspectul e discutabil. Mie de ex imi place mai mult decat tesla. Ce o trage in jos e pretul, faptul ca se incarca doar la o anumita valoare maxima si autonomia mica.
    Cand toata lumea vrea autonomie cat mai mare si incarcare cat mai rapida, astia scot asa ceva la 100.000 coco.

      (Citează)

  4. Deci daca astia au prezentat masina acu 6 ani nu e bine. Dar Tesla cand a prezentat Cybertrucku in 2019 si abia in 2023 a fost bine?

    Dar cum e cu noul Tesla Roadster? A fost anuntat in 2017 si inca nu se stie nimic de el.

    Iar designul? pai cu ce e diferit de designul Tesla? Sunt foarte asemanatoare ca design.

      (Citează)

  5. pai 6 e nitel mai mare decat 4.
    Cybertrucku venea cu un element de noutate. Chit ca e desenat de un copil cu retard, macar e altfel

    Nu poti veni cu o masina generica, proasta dar scumpa, peste 6 ani

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus