un blog de Radu Dumitru

►► Susține blogul cu un click la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlipPC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

Haos pentru 2 bani: de ce au fost stornate facturile la energie electrică și emise din nou acum

31 Jan 2025  ·

TEHNOLOGIE  ·

10 comentarii

Guvernul nostru este magic. Treaba asta cu stornarea și refacerea facturilor de curent electric pentru toți românii este o dovadă bună a haosului de pe acolo.

Zilele trecute am văzut cu surprindere că PPC mi-a stornat două facturi, cele emise în noiembrie și decembrie, cu mesajul că le va reface. Banii nu i-am primit înapoi, dar nu avea rost, urmând să fie scăzuți la refacerea facturilor.

De ce s-au stornat facturile, însă? Pentru că ANRE-ul a decis cândva în trecut introducerea, începând cu octombrie 2024, a unei noi taxe în facturile consumatorilor. Taxa se numește “contribuția pentru contractele de diferență” și are o valoare de 0,0128 bani/kWh.

În caz că vă întrebați ce înseamnă mai exact acea taxă, explicația dată de PPC este:

Taxă percepută de la toți utilizatorii de energie electrică, destinată să finanțeze costurile necesare implementării și funcționării mecanismului de sprijin pentru energia electrică, generată prin tehnologii cu emisii reduse de carbon și surse regenerabile (eoliene, solare, hidro, nucleare, hidrogen și stocare de energie). Mecanismul a fost autorizat de guvern și validat de Comisia Europeană.

Atenție, taxa este exprimată în bani per kWh mai sus. La propriu vorbim despre 0,000128 lei/kWh. Ar trebui să consumi 10.000 kWh pe lună ca să plătești în plus un leu și 28 de bani la factura respectivă. Altfel spus, un nimic, unul care a costat câteva milioane de euro industria energetică din România și probabil a creat haos suplimentar prin sistemele informatice și call-center-uri.

Ce s-a întâmplat: furnizorii de energie au aplicat taxa începând cu octombrie 2024, cum le-a impus ANRE. Eu, de exemplu, am plătit 2 bani în plus, 0,02 lei, în luna noiembrie.

Și apoi guvernul s-a sucit și, în luna decembrie, prin Legea nr. 312, din 16 decembrie 2024, care aprobă OUG 54/2024, introducerea acestei taxe a fost amânată pe 1 aprilie 2025. De ce? Nu știu. Cred că în România se consumă cam 7 GWh pe zi? Asta înseamnă că Guvernul pierde aproximativ 7 * 128 lei în fiecare zi de amânare, adică aproape 900 de lei pe zi. Ar fi scos țara din impas, zic eu. (Poate am calculat greșit; nu mai contează.)

Producătorii de energie au fost deci forțați să storneze facturile emise care includeau noua taxă și să le refacă mai târziu. Eu le-am primit deja refăcute, mai exact am primit o factură pentru mai multe luni, dar de plată din ea am doar diferența față de ce plătisem deja pe cele două stornate.

Aventura asta a costat câteva milioane de euro. Eu primesc facturi electronice, deci singurele costuri aferente mie sunt că cineva a eliminat taxa din sistemul informatic și a reglat stornările în contabilitate, deși acestea poate sunt deja automatizate. Foarte mulți români, însă, primesc în continuare facturi pe hârtie, iar acelea costă:

“Într-o lună noi emitem cam 8 milioane de facturi, și a trebuit să stornăm aceste facturi pentru două luni, și apoi să refacturăm aceste două luni. Puneți un cost mediu de tipărire, emitere și distribuire de un leu la fiecare factură – el este mai mare, dar să spunem un leu – și veți vedea că totul a costat câteva milioane de euro”, au spus reprezentanții furnizorilor de energie electrică la o întîlnire cu presa.

“Gândiți-vă și la call-centere, unde timpul mediu de așteptare a crescut pentru că foarte mulți clienți au tot sunat să întrebe ce este cu facturile astea cu minus. Și oamenii pe noi ne înjură, că nu știm să emitem facturi! Și toate astea pentru un câștig de doar doi bani la o factură medie”, au spus reprezentanții furnizorilor, care au amintit și despre cele 15 modificări ale sistemelor de facturare care au trebuit operate în doi ani, pentru că reglementările s-au tot schimbat.

Mulți copaci pierduți. Noroc că sunt multe tufe la guvern.

TLDR: nu mai plătiți facturile atunci când sunt emise, ci după câteva luni, că între timp poate se stornează sau modifică ceva prin ele. Glumesc, desigur.

    10 comentarii

  1. N-am înțeles de ce a trebuit să storneze facturile, în loc să introducă o linie cu minus pe următoarea factură.

      (Citează)

  2. Inca o dovada ca imbecilitatea are barlogu in romania.

      (Citează)

  3. E mai mult decat atat cu stornarile alea.
    Am cont myElectrica, am optat pentru factura electronica. Apare mesajul legat de stornare, nu apare nicio factura in consecinta (adica cu minus). In schimb mi-a aparut de plata o factura cu valoare mai mult decat dublu fata de cat e normal (imi tin evidenta separata legata de consum real si cat am platit de fiecare data deci pot estima lucruri). Nu numai ca nu am putut sa previzualizez acea factura sa vad la ce se refera, dar nici dupa ce am platit-o nu am posibillitatea sa fac asta (lipsa posibilitate de download)

    Altfel, cu “super” reorganizarea lor si a contului online e o varza totala: nu exista niciun loc unde sa se vada soldul contului (daca in realitate iti sunt ei datori apare doar mesajul ca nu ai facturi de platit) iar la partea cu facturarea consumului, din ce am vazut degeaba trimiti indexul de consum real. Daca de ex. trebuie facuta treaba pana in 25 a lunii ei fac calcule (de ei stiute) ca sa apara consumul pe toata luna.

      (Citează)

    • nu cred ca am fost clar in ultima parte a mesajului:
      inainte de schimbarile lor de soft, trimiteai consumul real si ala il si facturau (evident existatu luni cand citeau ei contorul si faceau facturi de regularizare, nicio problema).
      Acum trimit indexul sa zicem ca in data de 25 (zi in intervalul specificat tot de ei de altfel). La indexul trimis de mine ei mai adauga un consum pentru intervalul 26-sfarsitul lunii, calculat numai de ei stie cum.

        (Citează)

  4. Si inca ceva. Cand si-au schimbat/modificat softul acum cca. 1 an de zile, nu s-a putut trimite consumul real. Si ce au facut? L-au pus tot la gramada (pe 2 luni sau si mai bine dar ca si cum ar fi fost consum pentru o luna) si apoi au facturat cu pretul in consecinta. Cu alte cuvinte acel consum ma ducea in alta grila de pret (stiti chestiile cu pragurile de consum) si m-am trezit cu o factura *3 fata de normal. Bineinteles ca nu au putut fi contactati, m-au pasat de la call center la mailuri si viceversa. In final am facut sesizare la protectia consumatorilor. In contul my electrica ba apareau facturi ba dispareau, din ce era acolo nu am putut sa imi dau seama cat e eroare de soft cat de altceva.
    Intr-un final mi-am recuperat banii cred ca dupa vreo 4 luni de ping pong din asta si tot atunci in contul myelectrica au aparut doar facturile “normale” ca si cum nimic nu s-ar fi intamplat

      (Citează)

  5. Ion Marius Ionut

    31/01/2025 la 8:36 AM

    Eu am contracte cu Hidroelectrica pentru mai multe locatii.
    M-au innebunit cu facturile in decembrie si ianuarie – am primit seturi intregi de facturi de vreo 3-4 ori.
    Si la ei pe site nici nu poti sa vezi facturile si platile in ordine ca la orice provider de utilitati normal – au facut sectiunea de curand si vad doar cateva facturi din 2022.

      (Citează)

  6. Probabil că legea a fost greșită din start, și că acei 0,0128 [b]bani[/b]/kWh trebuiau să fie de fapt 0,0128 [b]lei[/b]/kWh. Nu m-ar mira ca ăsta să fie de fapt motivul amânării, ca să poată să o corecteze între timp.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus