►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Boom XB-1, un avion-prototip american, a zburat ieri pentru prima oară cu viteză supersonică, ajungând la Mach 1,22. Boom este o companie privată americană ce vrea să producă un avion supersonic de pasageri, iar zborul de ieri reprezintă primul succes pe această direcție.
Boom XB-1, avionul de mai sus, este un demonstrator tehnologic construit la o treime din dimensiunile avionului real de pasageri pe care Boom Supersonic îl dezvoltă și pentru care are deja clienți. XB-1 are 21 de metri lungime și trei motoare. A trecut de 3 ori de bariera vitezei sunetului în testele recente și este considerat un succes până acum.
Avionul viitor de pasageri se numește Boom Overture și va arăta un pic diferit. Va avea patru motoare numite Symphony, dezvoltate tot de Boom, motoare turbo-fan medium-bypass proiectate special pentru zbor supersonic de Mach 1,7 și plasate sub aripi. Overture va putea transporta 65-70 de pasageri. Compania are deja în jur de 100 de comenzi pentru acest avion de la American Airlines, United și Japan Airlines până acum.
Nu mă mir. Transportul aerian este mai popular ca niciodată. Uitați-vă că inclusiv aeroportul Otopeni a ajuns din nou la nivelul de pasageri de dinainte de pandemie, când era oricum unul record. Boom (nefericit nume, totuși, pentru un avion) Overture ar putea lega New York de Londra în 3 ore și jumătate, New York de Frankfurt în 4 ore, San Francisco de Tokyo în 6 ore.
Ca idee, Mach 1,7 înseamnă aproximativ 2.100 km/h (viteza sunetului este de aproximativ 1230 km/h), în condițiile în care viteza de croazieră a unui avion de pasageri din prezent este de aproximativ 850-900 km/h. Overture nu va putea zbura supersonic decât peste apă, din motive de zgomot, la fel cum era limitat și Concorde-ul, dar acolo va zbura de mai mult de 2 ori mai rapid decât alte avioane, iar asta îl face perfect pentru a trece Atlanticul sau alte oceane. Autonomia de zbor este de aproximativ 4.500 de kilometri.
Peste uscat, în zbor de croazieră, avionul va putea zbura oricum aproape de viteza sunetului, deci să zicem 1.100 km/h, deci oricum mai rapid decât un avion tipic din prezent. Este clar o piață pentru așa ceva. Sunt sigur că se găsesc oricând sute sau mii de pasageri dispuși să plătească în plus pentru a ajunge de două ori mai repede la destinație. Sunt sigur că se găsesc suficienți pasageri și care să plătească în plus pentru a ajunge cu 20% mai repede la destinație peste uscat, de exemplu de pe o coastă pe alta a Americii sau de la Londra la Istanbul.
Citeam și cum tehnologia modernă ajută ca un astfel de avion să aibă șanse acolo unde Concorde-ul a eșuat. De exemplu, simularea computerizată și testele care se fac mult mai rapid (ceea ce înseamnă modificări și corecții făcute mult mai rapid) fac avionul mai eficient. Tehnologia materialelor a avansat mult, la fel și a combustibililor. Concorde-ul avea partea frontală mobilă, se lăsa în jos pentru ca piloții să poată vedea pista la aterizare și decolare; Overture are multe camere video ce creează o realitate augmentată.
Nu știu cât de zgomotos va fi înăuntru față de un Concorde, dar chiar și așa poți da pasagerilor căști cu anulare activă de zgomot, iar un ecran de mari dimensiuni face călătoria mai plăcută. Poate chiar este din nou momentul pentru avioane supersonice de pasageri.
Boom are și o altă piață: guvernul american este interesat să cumpere avioane supersonice de pasageri pentru a crește viteza cu care se deplasează înalți oficiali și poate chiar președintele. Inclusiv forțele armate au nevoie de astfel de avioane pentru anumite situații.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
29/01/2025 la 8:13 AM
Primii clienti privati vor fi probabil niste baieti din Mexic.
Andrei(Citează)
29/01/2025 la 10:42 AM
Sper ca autonomia este 4500 de mile nu kilometri, pentru ca altfel nu ajunge sa treaca Atlanticul, intre Londra si NY sunt 5570 km. Iar distanta SF – Tokyo este de 8300 km /5140 mile, departe de autonomia curenta. Nici Concorde-ul nu putea zbura peste Pacific, dar este o piata buna daca noile tehnologii reusesc sa duca autonomia pe la 5500 de mile.
Ciprian(Citează)
29/01/2025 la 1:19 PM
range of 4,250 nautical miles (7,870 km; 4,890 mi).
animaloo(Citează)
29/01/2025 la 11:14 AM
Dacă mai era Iohannis președinte măcar un mandat…
Bine, nu-i timpul pierdut.
Catalinx(Citează)
29/01/2025 la 11:23 AM
Cred ca cei care au lucrat la proiectul Concorde sunt mandri de munca depusa si ca omenirii i-a luat mai bine de 50 de ani pana sa apara un alt avion comercial care sa depaseasca viteza sunetului.
CM(Citează)
29/01/2025 la 1:23 PM
pentru motive de oportunitate si economice, nu musai tehnice
john2381(Citează)
29/01/2025 la 5:17 PM
John are dreptate. Momentan majoritatea companiilor prefera sa zboare angajatii duminica seara -> dormit la hotel -> relaxati pentru sedinte luni. Ma refer pentru principalele rute LondraNY. in domeniul financiar.
venom(Citează)
29/01/2025 la 5:41 PM
Sigur că majoritatea companiilor preferă asta – plus că zborurile de duminică seara sunt mai ieftine , la fel ca și nopțile de duminică seara la hotel – atâta că majoritatea angajaților nu preferă să zboare duminica, iar, dintre aceștia, cei care-și permit să spună ”nu” – zboară luni – de unde și zborurile de luni dimineața fiind mai ocupate.
Dar nu conteaz ă, dacă te uiți la avionul cu pricina, nu e unul de transport de mase, nu e pentru cei cărora le decid companiile când și cu ce să zboare și la ce hoteluri să înopteze ( cum nici Concorde nu era) ci pentru cei care decid ei în numele companiilor ce fac și cum își organizează timpul.
Catalinx(Citează)
29/01/2025 la 11:30 PM
Apropo de Concorde, asa arata un set de manuale de întreținere/scheme electrice, hidraulice etc., pozate de mine la muzeu
https://i.imgur.com/r8PjQYF.jpeg
alunelu(Citează)