►► Susține blogul cu un click la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip・PC Garage. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
12 Dec 2024 ·
AUTO ·
Un proiect de hotărâre de consiliu local prevede că locuitorii sectorului 4 care au mașină, dar nu au și un loc de parcare pentru aceasta, vor fi taxați suplimentar. Practic vor avea de plătit încă o taxă odată cu impozitele pe mașină și casă.
Valoarea taxei este de 540 de lei pe an pe autovehicul. Găsiți textul propunerii aici. Înțeleg că se votează astăzi.
În principiu, nu sună rău. O astfel de decizie ar putea descuraja achiziționarea de mașini noi dacă nu ai și un loc unde să parchezi. Pe undeva pe acolo este scris că în sectorul 4 sunt 182.000 de autovehicule și doar 67.303 locuri de parcare, dintre care 9.500 parcări publice.
În practică, ceva nu se potrivește bine. De exemplu, ca să obții un loc de parcare de la PS4, pe care plătești apoi oricum o taxă anuală, trebuie să ai deja mașina în proprietate. Când ceri loc, trebuie să atașezi buletinul care arată că locuiești la acea adresă și certificatul de înmatriculare al mașinii, pe numele tău.
Altfel spus, n-ai cum să ceri locul de parcare fără a avea mașina, caz în care primăria deja te taxează. Iar dacă apoi ai loc de parcare, privat sau închiriat de la primărie, mult noroc să vezi banii înapoi. Cei care au plătit acum niște ani taxa de salubrizare introdusă ilegal de PS4 nu au primit niciodată banii înapoi după ce tribunalul a decis că nu este legală acea taxă.
De asemenea, tu trebuie să dovedește că ai loc de parcare. Să zicem că ai o casă cu curte. Dacă în actele de urbanism nu scrie că acea curte are destinație de parcare, nu cred că vei fi scutit de taxă. Este valabil și invers, foarte mulți au curte, dar nu parchează mașina înăuntru, ci în fața casei pe trotuar.
Mai nou am văzut că Primăria Sectorului 4 plătește articole pe Hotnews pe acest subiect, deși încă nu s-a aprobat prin votul consiliului această taxă.
În advertorial, noua taxă este descrisă ca o “facilitate” pentru posesorii de mașini din sectorul 4. Asta pentru că, dacă plătești taxa, ai voie să parchezi gratuit în orice parcare publică a PS4, pe când înainte un abonament lunar pentru așa ceva costa 60 de lei.
Altfel spus, facilitatea este că acum vei plăti 540 de lei și ai dreptul să parchezi în parcările publice din sector, pe când înainte plăteai 12 x 60 = 720 de lei pe an pentru același lucru.
Problema este că sunt foarte puține locuri publice de parcare ale PS4. 9.500 de locuri, zice pe acolo. Câțiva oameni vor beneficia de această “facilitate” în cazul în care locuiesc lângă o parcare publică. Zeci de mii alții, poate sute de mii, vor plăti în plus 540 de lei pe an și vor parca tot pe trotuar, iarbă sau astfel de locuri.
Mie mi se pare că primăria de sector doar inventează noi metode de a lua bani de la cetățeni, dar fără ca taxa respectivă să rezolve o problemă reală de pe stradă. S-a adunat deja o istorie lungă de contracte date fără licitație și de alte probleme (de exemplu bolarzi montați ilegal și neconformi cu legea, dar sunt în continuare cu miile pe străzi), toate din banii publici luați de la locuitori și de la bugetul de stat. Mai nou, Primăria Sectorului 4 blochează lucrări ale Primăriei Capitalei de înlocuire a conductelor de termoficare.
Sper să nu treacă acest proiect de taxare. Sunt în favoarea limitării poluării, dar ea trebuie făcută inteligent, fie cu taxă de acces prin centrul orașului, fie cu taxă proporțională cu vechimea mașinii sau noxele ei.
Reducerea numărului de mașini sau eliberarea trotuarelor se poate face prin creșterea numărului de locuri de parcare și respectiv prin blocarea parcării pe trotuare/spații verzi, nu doar introducând o taxă despre care foarte mulți vor spune “asta e, de acum plătesc și asta” și nu va schimba efectiv nimic pe străduțele din cartiere.
De remarcat și că taxa aceasta nu se aplică celor care locuiesc în sectorul 4 de mulți ani, dar nu au buletin pe adresa respectivă, ci tot pe localitatea sau sectorul din care s-au mutat aici. Acum nici nu au motiv să-și facă actele necesare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
27 comentarii
12/12/2024 la 8:26 AM
As prefera sa am bodurile alea si tot ce-a mai pus el pe acolo sa faca viata pietonilor mai buna. In Sectorul 1 doar au dat cu pensula pe jos si gata. Numai bine sa aiba unii unde parca si bloca vizibilitatea la trecerile de pietoni.
Iar orice taxa pe masini, chiar daca nu are nici un efect in infrastructura, are e buna :)
Iulian(Citează)
12/12/2024 la 9:29 AM
Taxa aceasta nu va avea absolut niciun efect in reducerea numarului de masini din Sectorul 4. Majoritatea o vor plati, iar cei care se muta acum in sector, probabil vor alege sa amane schimbarea actelor pentru a evita impozitul suplimentar.
Andrei G(Citează)
12/12/2024 la 4:44 PM
Bineînțeles că cei mai mulți o vor plăti, suma poate fi considerată mare doar de către cei care nu își folosesc mașinile.
E puțin mai mică decât tariful anual ADP, a cărui creștere de 600/50=12 ori în anul 2020 nu a fost întâmpinată așa de negativ, cu toate că chiriașii nu au primit nimic în plus.
Apoi, nu înțeleg atâta revoltă pe persoană fizică, majoritatea auto sunt înmatriculate pe persoane juridice deci mai greu cu mutatul pe alt județ/sector.
Vali(Citează)
12/12/2024 la 8:45 AM
“Sunt în favoarea limitării poluării, dar ea trebuie făcută inteligent, fie cu taxă de acces prin centrul orașului, fie cu taxă proporțională cu vechimea mașinii sau noxele ei.”
Preferințele tale nu pot fi implementate de către administrația publică locală.
Vali(Citează)
12/12/2024 la 9:25 AM
Singura taxa care ar rezolva problema e cea de acces in zona centrala… dar sa fie o taxa serioasa, nu 1 leu pe zi.
Dar eu nu vad niciun primar sa aiba acest curaj. Daca ar fi sa fie, cum zice Bolojan, trebuie facut acum, la inceput de mandat.
Ionut(Citează)
12/12/2024 la 9:31 AM
O taxa de acces in zona centrala nu ar rezolva problema poluarii, doar ar muta poluarea catre celelalte zone ale orasului.
Adica cei care lucreaza in centru ar avea un aer mai curat, dar copii lor care se duc la scoli in alte zone ar avea parte de mai multe noxe.
Orice masura de descurajare a masinilor personale trebuie insotita de masuri de imbunatatire a infrastructurii de transport in comun.
Andrei G(Citează)
12/12/2024 la 10:43 AM
Ar rezolva o bucata pentru ca lumea nu ar mai folosi masina ca nu ar putea tranzita orasul dintr-o parte in alta.
Ionut(Citează)
12/12/2024 la 10:05 AM
Nu doar Mazăre era ”special” cu invenții de taxare… Sînt alții și mai tîmpiți.
Marinel(Citează)
12/12/2024 la 10:35 AM
este capitala, sunt bani, lumea face bani, tot traficul acela inseamna bani in miscare. Iar taxele pentru a trai in aceasta capitala sunt foarte mici! impozit pe proprietate e mic, parcarea este o gluma si astea te fac sa ai masina.
Ia sa punem un impozit mare pe locuinte, sa vezi cum ar incepe sa plece din oras toti cei ce nu isi mai permit sa locuiasca intr-o capitala si doar genereaza aglomeratie.
Ia sa punem impozit mare pe masini, parcare scumpa si taxe pentru cei ce vin din exterior, sa vedeti ce usor se curata traficul. sunt niste lucruri foarte simple de urbanism, doar trebuie puse in practica
mihai(Citează)
12/12/2024 la 12:44 PM
Să-i taxam până nu își mai permit să locuiască în oraș. Elitist până cand o să descopere că nivelul de taxare trece peste posibilitatile lui, apoi sa vezi cu i se schimbă la 180 grade principiile.
valentinul(Citează)
12/12/2024 la 10:54 AM
Taxa se aplica masinilor inmatriculate in sectorul 4. Eu mult timp am avut buletin pe sector 6 dar masina inmatricula pe Ialomita, din motive de rca/casco.
Alin(Citează)
12/12/2024 la 11:28 AM
Taxa de “parcare” implicita este buna doar ca metoda de aplicare (doar masinile inmatriculate in S4) este proasta. Pai toti vor ramane cu masinile inmatriculate prin alte parti. Ii gonesti de la taxe si impozite S4.
Vad ca “alesii” fug de pedepsire la incalcarea legii (parcatul ilegal), e ceva in cultura romanilor. Cauta metode de prevenire doar doar nu trebuie sa aplice legea.
O taxa la nivel de capitala ar fi ceva, un soi de vinieta speciala de Bucuresti. Adica ori parcare cumparata, ori taxa care iti permite sa parchezi in parcarile publice.
Asta cu “sa se creeze lucuri de parcare” va fi mereu o scuza penibila pentru cei care isi cumpara masina si cred ca parcarea este un drept, vine la pachet cu masina.
Nicaieri in lume in centrele urbane nu sunt suficiente locuri de parcare. Dar e reglata din pret si te gandesti de 10 ori deca vrei cu masina.
Transport public in Bucuresti? Eu zic ca avem unul decent, asa cum e el. Ok, mai slab ca in tarile nordice dar mult mai bun ca (de exemplu) in multe orase de renume din State. Sa nu confundam cutumele culturale (vezi “miroase mana a bara de autobuz”) cu realitatea calitatii transportului public.
vladutz(Citează)
12/12/2024 la 12:08 PM
Eu nu stiu cum reusesc astia mai la vest sa nu aiba masini parcate a-npoolea. La capitale ma refer. Budapesta, praga, bratislava, varsovia, viena etc. Care ati fost p-acolo ati vazut cum sta treaba. De fapt cred ca stiu cum fac: politia isi face treaba. Ai parcat aiurea, tzac, imediat te-a taxat. A doua oara nu mai faci. La noi militia sta cu radaru in boscheti.
Blackskull(Citează)
12/12/2024 la 12:54 PM
Ce faci dacă 50% din masinile parcate la bloc sunt parcate ilegal? Dai multe amenzi, dar oamenii care nu au alternativă vor parca in continuare tot acolo.
O să te alegi cu o revoltă, or să voteze pe cineva care nu mai da amenzi. Este o situatie self-corecting.
valentinul(Citează)
12/12/2024 la 2:05 PM
Amenzi, amenzi, amenzi. Si ei au avut probleme cu parcatul, prea putine locuri, dar in timp datorita amenzilor si-au dat seama ca daca nu folosesc masina zilnic poate nu e nevoie de ea deloc, sau poate fi lasata undeva mai departe si mergi sa o recuperezi in weekend cand o vrei. In afara iei amenzi daca depasesti viteza si cu 5km, daca o lasi 5minute aiurea, incurcand traficul..Eu stiu ca in Bucuresti teoretic o pot lasa si pe o trecere de pietoni si nu patesc nimic…
Alin(Citează)
12/12/2024 la 2:55 PM
Amenzi la rupere. Masini ridicate. La greu.
Si tras de guler pa tovarasu primar sa construiasca parcari etajate sau subterane. Ca nu trebuie sa ai masina parcata sub balcon si sa cobori direct in scara blocului. Se pot gasi locuri in fiecare sector unde sa se faca astfel de parcari de resedinta. Lasi frumos masina acolo si mergi pana acas pa jos sau cu transportu public.
Nu e transport public cum trebuie? Atunci luat iar de gat dom primar sa faca ce trebuie.
Omu tre sa invete sa ia atitudine, nu sa mearga pa burta. Am mai zis p-aici: puneti mana si scrieti orice va nemultumeste. Orice. Si trimiteti la primarie, la militie, la anaf, la itm, la stb, la metrorex…oriunde. Sa vada rahatii aia d-acolo ca lumea e nemultumita.
Blackskull(Citează)
12/12/2024 la 6:32 PM
@Alin de ce criteriul ales este frecvența cu care folosești mașina? Dacă merg cu metroul nu am voie să am mașină de plecat la cumpărături sau in vacanță?
Ar trebui ca locurile de parcare publice să fie nenominale, să vezi cum își schimbă comentatorii parerile de privilegiați.
valentinul(Citează)
12/12/2024 la 1:28 PM
O idee de c@c@t.
O cret1nitate de taxa, pusa degeaba.
Vrei taxa de parcare? Pune taxa de parcare si ofera posibilitatea ca oamenii sa poata parca pe un numar de locuri fara “rezervare”.
Vrei locul tau de parcare? Plateste mult mai mult.
Dar sa ceri taxa pentru ca AI MASINA? Nu e deja una? Se numeste IMPOZIT.
Pe ce baza legala sa imi iei tu mie banii pe tru ca am masina fara loc de parcare?
Urmeaza taxa pe aer respirat si taxa pe mers.
Corcoran(Citează)
12/12/2024 la 2:19 PM
De aia trebuie o singura primarie, cu o singura strategie. Astfel de masuri se iau concomitent cu altele c are sa balanseze si sa dea optiuni. Dar na, cu cine?
add(Citează)
12/12/2024 la 4:52 PM
Îți reamintesc că cei cu ideea “o singura primarie, cu o singura strategie” sunt aceiași care au înfăptuit Revoluția Parcărilor, rezultatul final ieftinirea tarifului în zona centrală (de grija căreia vad multă lume cu insomnii) și dublarea tarifului în zonele mărginașe (unde sunt cele mai multe locuri taxabile): Nicușor Dan și Stelian Bujduveanu.
Vali(Citează)
12/12/2024 la 2:57 PM
Cred că o metodă mai inteligentă ar fi să nu mai existe impozit pe mașină ci să existe două roviniete calculate in funcție de normă de poluare și tonaj:
– una națională care să îți ofere acces peste tot mai puțin orașele peste 100k de locuitori
– una pentru orașele peste 100k locuitori care îți dă accesul în acele orașe
In acest fel nu mai poți ocoli sistemul prin înmatriculare în bg sau in altă parte. Și coroborat cu o suma consistentă pentru rovinieta de oraș peste 100k locuitori cred că ar ajuta la reducerea poluării și a traficului nu doar in București ci și în alte părți care suferă și ele de aceeași problemă ( vezi Cluj de exemplu).
Bineînțeles banii de rovinieta națională se duc la transporturi și cea de oraș mare la primăria orașului respectiv.
h(Citează)
12/12/2024 la 6:27 PM
Cum se face că solutia este doar mai multe taxe?
Dacă am de făcut un drum lung și prind portiuni fără centură, ce fac? Opresc la intrarea în fiecare oraș, verific dacă are vigneta, plătesc… Calculez dacă cumpar pe 3 sau 7 zile in functie de data de întoarcere.
Te rog să nu candidezi pentru că ne bagi in necaz!
valentinul(Citează)
12/12/2024 la 4:07 PM
mai ridica niste taxe ca sa dea la bor:)
Uite, tuta s-a miscat mai repede ca i-a lasat Clotilde bani in cont: https://www.g4media.ro/primarul-sectorului-1-george-tuta-vrea-sa-aloce-10-000-000-de-lei-catedralei-mantuirii-neamului-in-sedinta-consiliului-local-de-joi-mai-multi-preoti-si-calugari-ortodocsi-s-au-implicat-activ-in-camp.html?
vlad(Citează)
12/12/2024 la 4:19 PM
Ideea este buna, dar implementarea este una pur romaneasca. Acum sunt cateva chestii de mentionat pentru a intelege dimensiunea povestii:
1. Spatiile de parcare disponibile pentru cate masini sunt, nu o sa existe niciodata avem resurse finite. Asta o putem vedea in SUA la prima mana unde problema e acuta in multe orase, dar na cutuma culturala.
2. Ne aflam in fata unei dileme de ce a fost mai intai oul sau gaina. Bucurestiul ca stil de dezvoltare urbana a fost si este un haos. Este un mix de dezvoltare asiatica pe verticala si cu un pic traditionalism european. La ora actuala orasul este extrem de inghesuit pentru ca dezvoltarea lui a fost haotica. Asta s-a tradus prin transport in comun deficitar care a dus la aparitia masinilor in trafic. Ca sa repari acest lucru e nevoie de timp cel putin o generatie.
3. Ideea de a pune o taxa pe masina de parcare, pare foarte buna, dar conteaza cum e implementata. Mai concret fie te apuci si desfiintezi de facto tot ce inseamna parcari de residinta nominale si vinzi un permis de parcare rezidential contra unei sume lunare(100-200 de ron). Fie o reglezi din impozit, a x masina pe aceeasi adresa maresti impozitul cu X ori in functie de adresa e un anumit tarif de parcare rezidential(si povestea cu zona nu conteaza ci faci un mix intre zona si numarul de masini inregistrate pe acea zona). Ideea de facto este sa aibe parcare si masina cine chiar o foloseste nu oamenii care au masina ca muzeu.
4.Masinile sunt efectul cauzal al unui transport in comun extrem de slab. La ora actuala singura capitala europeana care a reusit sa faca ca transportul in comun sa fie mai rapid decat masina sau la egalitate este Amsterdamul. Acolo a fost un mix de masuri ce s-au intins pe vreo 30 si ceva de ani plus au avut avantajul asupra faptului ca nu este o tara intinsa cu distante maricele. Restul de capitale incearca sa imite politica(vezi Copenhaga) sau mai desfiinteaza niste parcari. Marele avantaj al multor capitale este fix faptul ca nu sunt dense si n-au aplicat solutia asiatica pe care nea Nicu a impus-o.
Asdad2005(Citează)
12/12/2024 la 7:15 PM
Nu candidez bre, stai liniștit, sunt și eu un neica nimeni pe net :)). Dar din păcate doar taxe mai mari și transport public că lumea vor rezolva dependenta noastră de mașini.
Eu am un Logan 2 din 2019 și plătesc sub 100 lei pe an impozit. La un astfel de impozit sigur că toată lumea își ia mașină. Alternativa e sa dărâmam un rand de case și să facem șosea.
h(Citează)
12/12/2024 la 10:51 PM
Nici mie nu-mi place invazia de mașini, dar nu mă simt îndreptățit să judec cine nu ar avea dreptul să dețină un auto. Pentru unii oameni mașina este un mijloc de supravietuire și este nedrept ca niște functionari să ii sărăcească fără să ofere nimic în schimb.
valentinul(Citează)
13/12/2024 la 8:37 AM
cetatenii sectorului 4 au ce au dorit. sa nu se revolte, din banii stransi le face marele ctitor baluta locuri de parcare la 24.000 de euro/bucata.
daddy(Citează)