un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Câteva concluzii după Black Friday-ul din România

20 Nov 2024  ·

GÂNDURI  ·

21 comentarii

Black Friday la noi aproape că s-a terminat, doar puține magazine urmând să mențină ofertele până la final de noiembrie. A început la străini în această săptămână (nici acolo nu mai este de mult Sfântul Black Friday de o singură zi), deși site-ul Amazon mi se pare foarte dificil de navigat.

Ca în fiecare an, îmi place să-mi spun părerea despre cum mi s-a părut Black Friday-ul românesc.

O să încep prin a spune că a fost foarte întins ca perioadă. În alți ani, publicam articolul meu clasic privind magazinele ce vor avea oferte cam pe marți sau miercuri și aproape toate magazinele urmau să înceapă BF în zilele următoare.

În acest an, am simțit că l-am publicat degeaba. Marți sau miercuri deja majoritatea magazinelor începuseră BF, unele de chiar multă vreme.

Înțeleg de ce fac astfel. Există mai multe motive, în funcție de tipul magazinului:

  • marii retaileri electro au nevoie de o perioadă de timp lungă pentru a atrage oamenii în magazinele din țară și pentru ca aceștia să se gândească la ce oferte sunt pe acolo. Poate că este în ciuda aparențelor, dar majoritatea oamenilor nu stau să se bată la eMAG la 7 dimineața în refresh-uri pentru a prinde cea mai ieftină mașină de spălat rufe, ci sunt mulțumiți să ia una la preț redus de la Altex, pe îndelete, direct din magazin.
  • alte magazine speră să prindă câteva comenzi și să trimită coletele înainte ca eMAG să blocheze toți curierii începând cu ziua de vineri.
  • alții speră să vândă marfa înainte ca oamenii să rămână fără bani la eMAG, în special când vinzi produse similare.

Totuși, prea mult strică. Aș spune că este ok în săptămâna cu eMAG, dar nu cu foarte mult înainte. Dacă pornești prea devreme, mulți vor așteaptă să vadă ce alte oferte vor fi în piață la alte magazine, în zilele de vârf.

eMAG a încheiat ziua cu 896 milioane de lei, mult peste estimarea lor inițială de 800 de milioane de lei. Eu am bănuiala că public declară de fapt o estimare sub cea internă a lor, sub suma pe care se așteaptă să o încaseze de fapt.

Ar putea face asta pentru a preîntâmpina anumite discuții în caz că ziua merge prost sau pentru a beneficia de un factor wow la știri, astfel încât unii oameni să spună “-Peste așteptări? Dar ce a cumpărat lumea atât de mult de acolo, ia să văd și eu!” și să devină clienți.

Oricum, în 2025, dacă nu apar probleme economice sau taxe suplimentare, probabil că ne putem aștepta la trecerea de pragul de 1 miliard de lei vânzări într-o singură zi. Asta ar fi remarcabil, având în vedere că la primul Black Friday, acum vreo 14 ani, au vândut de 7 milioane de lei.

Nu știu dacă Fashion Days a mers la fel de bine precum “fratele mai mare”. La conferința de dinainte de BF s-a vorbit despre o estimare de +15% ca valoare și 700.000 de produse vândute.

După 3 zile de Black Friday, Fashion Days a raportat o creștere de 10% față de anul trecut și peste 400.000 de produse comandate. Destul de departe de cei +15% și 700.000 de produse estimate inițial. Ce-i drept, acestea erau cifrele după 3 zile din cele 7 de Black Friday, dar cred că grosul vânzărilor s-a făcut la început. Trendul general de comenzi/zi probabil a fost similar cu cel de anul trecut, deci acel +10% probabil s-a păstrat până la final.

Fashion Days a mai anunțat ceva interesant la acea conferință: în perioada ianuarie-septembrie 2024, aveau +13,4% vânzări comparat cu aceeași perioadă a anului trecut.

Acum un an, însă, planul era ca FD să-și dubleze vânzările în următorii doi ani. Dacă anul acesta îl vor încheia la +13,5%, hai să zicem +20%, tot este cale lungă până la +100% cu doar un an rămas. Probabil că acel plan nu mai este de actualitate.

Apropo de fashion, m-a uimit mult anunțul Trendyol despre cum ar fi vândut 1,6 milioane de articole de Black Friday în România, într-o perioadă de 6 zile. Pare o cifră uriașă pentru o platformă lansată de o lună de zile la noi.

Aceeași companie mai spune și că “Numărul comenzilor din perioada 5-10 noiembrie a crescut de trei ori, față de săptămâna precedentă.” Doar de trei ori? Câte produse vinde totuși Trendyol într-o săptămână normală?

O altă observație pe care am făcut-o din nou în acest an este că Black Friday n-ar trebui început la ora 0 în ziua de vineri. Aia nu este oră la care să te sfătuiești cu nevasta dacă să cumpărați sau nu ceva. Nu când eMAG începe a doua zi dimineața și vrei să și dormi un pic înainte de a toci tasta refresh.

Magazinele care vor musai să înceapă joi noaptea ar trebui de fapt să o facă seara, pe la ora 19. Ajungi acasă, vorbești cu familia, apar ofertele și ai timp să vă uitați pe ele la o oră normală. Nu vrea nimeni să analizeze mașini de spălat vase la ora 0:30.

 

Și apropo de ora de începere, la eMAG pare să se fi stabilit pe la 7:15. În acest an, ora de începere a fost 7:16, de fapt. Uitați și orele de începere din ultimii ani:

2023: 7:15;

2022: 7:20;

2021: 7:25;

2020: 7:37;

2019: 7:23;

2018: 6:56.

Devine tot mai clar că, așa cum au și declarat cei de la eMAG, de altfel, așteaptă dimineața ca angajații lor și ai altor companii implicate pe lanțul de vânzare să fie pe poziție la birou, în caz de probleme neașteptate. Nu începi Black Friday la 7 dacă banca începe programul abia la ora 8, că poate apare vreo urgență și nu are cine să dea un clear cache sau ceva la serverul de plăți.

Pofta oamenilor pentru oferte pare a fi mare. Puțini magazine au comunicat oficial ceva despre vânzări, dar cele care au făcut-o păreau mulțumite de rezultate.

Treaba asta, însă, a solicitat curierii foarte mult și încă o face. La vreo 4-5 zile după Black Friday, nu aveam nici un easybox disponibil în zonă pentru a lansa o comandă cu livrare acolo. Cel mai apropiat easybox liber era la 2-3 kilometri distanță.

Am luat o mică țeapă cu un locker Fanbox. Am comandat ceva cu livrare în dulapul FAN Courier din cartier. Am primit ulterior mesaj că lockerul este plin și deci trebuie să mă duc eu să-mi ridic coletul de la punctul de livrare FAN. Nu reîncercare mai târziu, nu livrare gratuită acasă, ci să merg eu la sediul lor. Noroc că sediul lor nu este foarte departe, dar nu mi-a plăcut politica aceasta.

Prin comparație, nici Sameday nu a găsit loc într-un easybox pentru o comandă, așa că aplicația mi-a cerut direct adresa de acasă pentru a-mi fi adus aici coletul, ceea ce mi se pare metoda corectă de a rezolva problema.

Încă aștept o parte din comenzi, inclusiv toate electrocasnicele mari. Cu puțin noroc, sosesc astăzi.

Per total, însă, mi se pare că livrarea a ajuns principalul punct slab de Black Friday. Având în vedere traficul din oraș, cred că livrarea nu poate fi îmbunătățită decât cu mai mulți curieri și mai multe mașini. Problema este că nu-i ușor să găsești oameni noi și nici să dublezi peste noaptea flota auto, mai ales când ai nevoie de asta pentru doar o lună de zile.

Mă întreb dacă ar putea merge și la noi un sistem stil Uber pe care îl practică Amazon în străinătate. Acolo șoferi particulari se înscriu în programul Amazon de livratori și livrează cu mașina proprie. Este o coadă de astfel de șoferi la ușa depozitului Amazon, un angajat iese cu un colet, îl înmânează primului de la coadă și îi spune unde trebuie să-l ducă. (Există, desigur, aplicații mai complexe pentru asta). Șoferii sunt plătiți după livrare. Este o formă foarte rapidă de suplimentare prin externalizare a serviciilor.

asus s5507

    21 comentarii

  1. Eu am prima comanda la 7:14, am rupt refreshul pe site sa pot prinde S24 Ultra

      (Citează)

    • Ah, voiam sa mai adaug ca nu mi se pare ok ca daca eu am selectat easybox si e full sa ma obligi direct la varianta de curier. Tocmai de aia am vrut easybox ca sa il iau cand vreau nu sa stau blocat ca vine curierul. Poate sunt dispus sa aleg un easybox la 2 km :D. Am o husa de telefon pe care o plimba de o saptamana ca ‘nu a avut loc la easybox’ – seriously?
      Campania cu un iphone pe zi trebuia sa se mentina pana cand au promis livrarea, daca nu’mi vin coletele sau mi le rerutezi prin curier, eu cum il mai castig? :))

        (Citează)

    • Tot de BF, Easybox-ul de lângă mine era full, dar m-a lăsat să aleg un alt EB. Deci se poate, nu e musai să recurgi la curier.

        (Citează)

    • Unii curieri au facut o mica greva la Freshful si Sameday. Surpriza pentru ei este ca de la anul vor fi adusi soferi pakistanezi, filipinezi, asiatici ce sunt mult mai docili pe salarii si beneficii mai mici ori similare.

        (Citează)

    • @Mihai Dobre, nu mai este nici o surpriza. Calitatea serviciilor oferite de Emag pare in continua scadere.

      Cu siguranta curierii asiatici care nu stiu sa vorbeasca romana vor amplifica aceasta imagine.

        (Citează)

  2. Trendyol sunt pe piata romaneasca de la inceputul anului, nu de acum o luna…

      (Citează)

  3. Cum s-a terminat Black Friay, daca produsele comandate nu au fost livrate inca?

      (Citează)

  4. Ovidiu:
    Tot de BF, Easybox-ul de lângă mine era full, dar m-a lăsat să aleg un alt EB. Deci se poate, nu e musai să recurgi la curier.

    Se poate daca te lasa. Pe mine nu m-a lasat decat curier.

      (Citează)

  5. In Romania ar fi imposibil sistemul de curierat din Bangkok. Fiecare condo are o zona dedicata pentru curieri; care vin deodata cu 20-30 pachete (deja sortate la adresa respectiva) si le lasa la intrare. De obicei nici nu mai suna sa te anunte; cei de la cladire au un sistem unde iti scaneza via un QR si vede exact unde e pachetul. Si nici nu mai trebuie sa astepti curierul la o ora fixa.

      (Citează)

    • Am asa un feeling ca tu ai vazut 2-3 cladiri mari de apartamente si ai ajuns la concluzia ca acelasi lucru se intampla in tot orasul.

        (Citează)

  6. Mie au inceput sa le livreze de a2a zi cele voluminoase (comenzile date vineri dimineata la prima ora) iar ultimul a4a zi la easybox (comanda vineri seara). Zilele 2 si 3 au fost sambata&duminica; duminica am amanat livrarea pt luni.
    Foarte ok dpmdvd.

      (Citează)

  7. Ultima dată când am cumpărat ceva substanțial a fost în 2019, tot în perioada asta. Atunci am cumpărat un TV de la Altex pentru că au avut oferta cea mai bună în magazin. Comparând experiența de atunci cu cea de acum, le-aș recomanda celor de la Altex să nu mai aibă Black Friday la câteva luni și să nu mai întindă ofertele la nesfârșit. Pot să concentreze ofertele într-o perioadă și apoi să aibă alte oferte după acea perioadă, așa cum se fac de obicei cei mari de la Amazon. Altex încă cere bani de transport pentru anumite produse și nu permite ridicarea lor dintr-un magazin cu transport gratuit. Am primit a doua zi TV-ul de la eMag, poate de data asta a contat faptul că am avut Genius.

    Față de 2019, site-ul eMag și celelalte alte site-uri au funcționat în sfârșit mai bine, nu a mai crăpat nici unul. Au fost momente când se încărcau greu, dar măcar n-au mai crăpat de tot. În ce privește ofertele, încă mai sunt prețuri umflate înainte de perioada de reduceri. Am urmărit timp de vreo 2 ani informațiile și prețurile la TV-uri înainte de a cumpăra pentru a putea alege cel mai bun preț. Din păcate, unii comercianți încă se chinuie să ofere ceva. Foarte puțini pot oferi reduceri bune și reale. Dacă aș avea un magazin mai mic, aș oferi produsele mai vechi la reduceri substanțiale, aș mai lichida stocurile.

    Legat de creșterea mai mică a FashionDays, de multe ori am găsit prețuri mai mici pe eMag la produse identice. Este evident că nu voi cumpăra de la FashionDays dacă la eMag (compania mamă) am găsit preț mai mic. Poate ar trebui să pună mereu prețul mai mic la FashionDays dacă vor să crească acolo vânzările. eMag e oricum atât de mare încât suficient de mulți nici nu verifică prețurile pe alte site-uri. Beneficiile sunt aceleași atât la FashionDays, cât și la eMag (transport gratuit și reduceri exclusive cu Genius).

    Anumite EasyBox-uri sunt încă indisponibile pentru comenzi, înseamnă că încă se mai fac livrări pentru produsele de Black Friday.

      (Citează)

  8. Propun sa faca dulapuri si cu casete mici, ca maaaare parte din colete sunt minuscule. Cel mai mic sertar al lor merge impartit lejer in 2-3.

      (Citează)

  9. Ieri mi-a venit ultimul colet comandat de BF.
    Surpriza maximă (plăcută) a fost când am desfăcut coletul cu telefonul OnePlus Nord 4 și erau înăuntru și niște căști Nord Buds 3 Pro (valoare de vreo 300 lei). Nu scria absolut nimic pe pagina telefonului că vine la pachet cu căștile.

      (Citează)

  10. La Altex prețurile din magazin sînt puțin mai mari ca cele de pe site, dar nu-i problemă, face dealerul comanda pe site, mai aștepți 15 minute, plătești prețul, iei produsul și pleci… Eu nu cumpăr produse mari sau scumpe direct pe online, să mă trezesc cu surprize neplăcute la ușă, vreau să văd exact ce cumpăr.

      (Citează)

  11. Am comandat espressor și soundbar în 2 comenzi la 7:16, la 19.40 în aceeași zi le aveam livrate pe amândouă. Restul intr-adevăr, nu au terminat încă până acum.

      (Citează)

  12. Doar eu nu am primit o parte din comanda până acum?

      (Citează)

    • Stai linistit. Prima mea comanda data de BF la 7 dimineata, numai cu produse “vedeta”, a ajuns doar 2/4. Mai am niste detergent care pluteste undeva in samedayosfera, ultima comunicare a fost ca nu incape in easybox si il aduc ei acasa, candva. (spoiler: incape, mi-au facut la fel și cu o cutiuta care continea un incarcator si 2 cabluri)
      Nu e graba, vin ele pana la Craciun

        (Citează)

  13. Marinel:
    La Altex prețurile din magazin sînt puțin mai mari ca cele de pe site, dar nu-i problemă, face dealerul comanda pe site, mai aștepți 15 minute,plătești prețul, iei produsul și pleci… Eu nu cumpăr produse mari sau scumpe direct pe online, să mă trezesc cu surprize neplăcute la ușă, vreau să văd exact ce cumpăr.

    Da, așa e, vezi în magazin în 15 minute în lumina aia puternica cum se vede tv ul, nu in 14 zile cât îl poți testa acasă. Sau poate nu știi cum arata un tv sau o mașina de spălat.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus