un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

74% dintre români nu au încredere în recomandările făcute de influenceri

18 Nov 2024  ·

GÂNDURI  ·

25 comentarii

Într-un sondaj privind comportamentul de cumpărare online al românilor, făcut de Prora, aproape 74% au declarat că nu au încredere în recomandările făcute de influenceri.

Nu mă miră rezultatul, doar că mă așteptam să fie pe la 50-60% procentul de NU, dar în schimb iată-l aproape de 75%.

Simt că am scris deja de prea multe ori despre acest subiect, dar, în esență, motivul din spatele acestei ponderi poate fi rezumat așa: doar pentru că un influencer apare cu un produs în mână, nu înseamnă că oamenii vor alerga să-l cumpere.

În lumea de azi, cam la asta se referă cineva când zice “influencer”: Instagram, TikTok și poate și YouTube, unde este uzual să aduni zeci sau sute de mii de urmăritor. Blogurile intră la categoria “și alții”.

Este deci un mediu vizual. Majoritatea oamenilor sunt acolo oricum pentru fotografii frumoase (indiferent de tipul lor), nu pentru recomandări de produse. Apoi, fiind un mediu vizual, poate că dacă vezi o prăjitură ce arată bine te vei duce și tu să o cumperi, dar pentru ceva mai complex de atât nu ajunge o simplă poză.

Mă uitam recent la Mrwhosetheboss. Omul m-a convins să comand trei Xiaomi Mi Night Light 2 pentru că mi-a arătat și explicat cum funcționează, ce avantaje au și ce funcții inedite. Dacă doar se poza cu una în mână și zicea “sunt foarte impresionat de lampa asta”, eu aș fi zis “felicitări” și treceam mai departe.

Puțini oameni sunt ca…  nu știu, ca Beyonce. Dacă Beyonce se pozează purtând o șapcă mov, mâine se vor cumpăra un milion de șepci mov deoarece Beyonce este foarte admirată de milioane de oameni care își doresc să fie ca ea, iar să deții aceeași șapcă mov îți dă măcar ceva în comun cu artistul admirat.

Beyonce, însă, a activat pe multe planuri pentru a ajunge atât de admirată, nu doar a cântat și atât. Poți fi fanul cuiva pentru că are voce frumoasă, dar ca să admiri cu adevărat persoana aceea este nevoie de mai mult decât un cântec, zic eu. De asta mie personal mi se pare că sunt irosiți jumătate din banii băgați la Inna și alți artiști români care nu s-au remarcat prin nimic altceva în afară de activitatea lor principală, despre care nici măcar nu știi cum arată viața lor de zi cu zi și ce probleme au ei, ca să vezi dacă ai ceva în comun cu ei sau nu.

Sunt și o mulțime de alți factori la mijloc:

  • prea multe produse și prea multe recomandări. Când 7 din 10 imagini din feed sunt publicitate la ceva, recomandările își pierd valoarea.
  • lipsesc explicațiile privind de ce recomandă acel produs. Mie mi se pare că trebuie o justificare, chiar și pentru impulse buying.
  • prea mulți oameni care recomandă produse. Când ești asaltat de astfel de informații, începi să le ignori.
  • lipsă de autoritate în domeniu. Toate fotografiile tale sunt la limita NSFW-ului, dar apoi recomanzi un detergent.
  • nu te prezinți ca o persoană reală. Toate fotografiile tale sunt selfie-uri din același unghi sau tu în mașini de lux sau tu în vacanțe de lux, iar descrierea este un citat existențial despre școala vieții. Oamenii se uită la ele pentru că ești hot sau ca să treacă mai repede timpul petrecut în metrou sau pe budă, dar poți recomanda mâine și leacul pentru cancer și nu i-ar păsa nimănui.

Încrederea într-o recomandare pornește de la încrederea în persoana aceea. Asta este tot.

asus s5507

    25 comentarii

  1. Stefanita Dan Matei

    18/11/2024 la 6:30 AM

    Si eu sunt printre ei, pentru că majoritatea sunt niște neica nimeni.

      (Citează)

  2. „Dacă Beyonce se pozează purtând o șapcă mov, mâine se vor cumpăra un milion de șepci mov deoarece Beyonce este foarte admirată de milioane de oameni care își doresc să fie ca ea, iar să deții aceeași șapcă mov îți dă măcar ceva în comun cu artistul admirat.”

    Îți dă în comun ceva la fel de important ca și faptul că faci parte din aceeași specie cu artistul sau funcționați pe baza aceleiași fiziologii. Restul e comportament pregimnazial.

    Când cumpăr vreun serviciu sau produs părerea „influencerilor” mă lasă rece per se. Pun mai multă bază pe recenzii (serioase, documentate, nu de PR) și analize comparative.

      (Citează)

    • Așa-i, la detergent, șampon, blugi cu șliț la fund sau te miri ce aiureli se mai promovează cauți recenzii documentate și analize comparative. Sunt produse de consum, nu utilaje agricole, pe unele le cumperi, pe altele nu, lasă „pregimnazial”, că la vârsta aia erai și tu la fel, doar că nu erau influensărițe în chiloți pe toate drumurile.

        (Citează)

    • „la detergent, șampon, blugi cu șliț la fund sau te miri ce aiureli se mai promovează cauți recenzii documentate și analize comparative.”

      Aici mă iau după experiența proprie, nu mă uit în gura lui Fluturaș Parpanghel sau Alice Marghioala, influenceri de profesie. Poate fi considerat bizar, dar nici în perioada în care fumam și umblau tipe mișto cu oferte de pachete de țigări nu cumpăram vreo marcă ce nu-mi plăcea doar că mi se părea interesant decolteul uneia.

      „lasă „pregimnazial”, că la vârsta aia erai și tu la fel, doar că nu erau influensărițe în chiloți pe toate drumurile.”

      Păi normal că la anumite vârste ești mai cu mucii în barbă. Important e să nu rămâi așa prea mult. De exemplu de pe la vârsta la care legea consideră că ești cetățean de nădejde și ai voie să votezi, cam e cazul să nu-ți mai iei ceva doar pentru că-ți spune vreo vedetă. Dar e posibil să fi fost eu mai cinic de mic sau mai rupt în portofel în tinerețe și am sărit peste etapa de pus botul la toate panourile publicitare ambulante.

        (Citează)

  3. Totuși, românii “consumă în medie 1,6 tuburi de pastă de dinţi pe an şi îşi schimbă periuţa o dată la 1,3 ani”

      (Citează)

    • Statisticile acestea includ si periutele electrice? Ca eu nu am mai cumparat de anul trecut o periuta clasica, dar am schimbat vreo 5-6 capete de periuta electrica in acelasi interval de timp.

      Mai am si vreo 3 colegi care de 4-5 ani cumpara capete de periuta doar de pe Aliexpress.

        (Citează)

  4. Cum e facut sondajul, pe ce esantion de oameni ca numar, varste, domenii de activitate?

    Nu ai dat detalii si nici pe site-ul lor nu e de gasit usor.

    Daca asa de multa lume nu ar crede in ce vand influencerii nicio companie nu si-ar mai face reclama prin ei. Si totusi, e plin de influenceri si de produse proaste promovate prin ei.

    Sondajul e varza.

      (Citează)

    • Red: Daca asa de multa lume nu ar crede in ce vand influencerii nicio companie nu si-ar mai face reclama prin ei.

      pentru ca una e sa iei decizia de a cumpara in urma recomandarii..
      si alta e sa folosesti influencerul pentru vizibilitate.
      daca peste tot pe unde te uiti vezi ca lumea recomanda detergentul x.. poate nu dai fuga la magazin sa il cumperi,
      dar cand ti se termina detergentul tau si te duci la magazin.. poate esti tentat sa incerci si ce ai vazut peste tot sau poate nu au exact ce cumparai tu pana atunci si trebuie sa alegi din ce gasesti la raft (caz in care vei prefera ce ai vazut deja pentru ca alt criteriu relevant nu prea ai).

      oricum, ideea nu e rea.. expunerea e unul din pasii care contribuie la decizia finala (si aici nu conteaza credibilitatea influencerului, ci audienta lui).

        (Citează)

    • @john2381, deci ce vrei tu sa spui este ca romanii nu au incredere in mod direct in ceea ce recomanda influencerii.
      Dar in subconstient vor urma recomandarile acestora si vor cumpara produsele pe care le-au vazut prezentate.

        (Citează)

    • Andrei G: Dar in subconstient vor urma recomandarile acestora

      nu, influencerii sunt doar “taxiul” care plimba informatia de la vanzator catre viitor client, recomandarea lor poate avea greutate zero.
      e ca in cea mai mare publicatie tiparita din ro: pliantul kaufland – influencerii sunt postasii care duc ziarul (uneori pot avea si o parte de dtp-ist, dar nu asta era ideea).
      informatia in sine ii va convinge pe unii sa cumpere (fie pentru ca e o reducere, fie pentru ca unii chiar au nevoie de ceva de acolo, fie pentru ca unora le place, etc).

        (Citează)

    • @john2381, da, dar este nevoie de influenceri ca sa transmita informatia de la comerciant la client. Si pana la urma ajungem la aceeasi concluzie, ca oamenii cumpara ce vad la influenceri.

      Ce ii face pe ei importanti este numarul mare de urmaritori catre care pot transmite informatia.

      Si daca sondajul ar fi real, iar oamenii chiar nu ar avea incredere in influenceri, decizia de cumparare ar fi diferita. Cand ai vedea un produs recomandat de X sau de Y, ai spune ca “mai bine iau produsul asta de care nu am auzit niciodata, fiindca cel recomandat sigur nu este bun”.

        (Citează)

    • Andrei G: dar este nevoie de influenceri

      pai nu asta era subiectul, ci increderea in ce recomanda (un fel de influentare directa a deciziei de cumparare).

      apoi,
      lipsa increderii nu cred ca e echivalenta cu minciuna.
      daca nu am nici un element care sa ma faca sa cred ca ce spune cineva e adevarat nu inseamna automat ca e neadevarat, ci poate e.. poate nu e..
      ba din contra.. tocmai pentru ca l-am vazut creste probabilitatea sa ma “atinga” ceva din mesajul transmis, deci mai mult voi alege ce am vazut decat ceva complet necunoscut.

        (Citează)

    • @john2381, eu am zis ca in mod inconstient ai incredere in recomandarea influencerilor. Daca nu ai avea, in momentul in care ai vedea produsul recomandat de X sau Y, l-ai ocoli cat de mult ai putea.

      Tu spui ca nu ai incredere in ce recomanda infuencerii, dar exista posibilitatea sa cumperi produsul pentru ca l-ai vazut la ei.

      In final este acelasi lucru… produsele prezentate de catre influenceri ajung sa se vanda mai bine. Deci, ei influenteaza decizia de cumparare.

        (Citează)

    • Andrei G: Deci, ei influenteaza decizia de cumparare

      da, doar ca in discutie era modul prin care o fac si titlul spunea ca nu prin ceea ce zic.

        (Citează)

  5. ca influenceri ar trebui catalogati doar oamenii care au facut ceva in viata lor, nu toate fufele care se pozeaza in chiloti pe retelele sociale

      (Citează)

    • Influencer este cel care poate influenta decizia unui segment al populatiei. Indiferent ca vorbim de un laureat al premiului Nobel care descopera un nou element chimic sau de un cantaret de manele cu cateva milioane de locuitori.

      Si fiecare comerciant va alege sa foloseasca serviciile influencerului care ii aduce mai multa expunere. Pentru ca Gigel de la Cucuiestii din Deal nu a sa-l asculte pe laureatul Noel, dar este posibil sa se duca sa joace la pariuri online daca vede o recomandare de la cantaretul X.

        (Citează)

  6. Nu numai ca nu am incredere in ei, dar daca din pacate vad ceva promovat de o nulitate numita pompos influencer, evit la maxim. (blochez toate tatele si cocalarii in online.)

      (Citează)

  7. Nu am încredere deloc, pentru că ”produs prost, reclamă multă” și mai ales cînd este promovată de ”analfabeți” în domeniul respectiv, pentru că-i vezi promovînd orice pentru bani, chiar și un căcat.

      (Citează)

  8. Una e ce spun romanii, alta e ce fac romanii.

    Influenta e mult mai mare decat isi imagineaza oamenii, se intampla anumite lucruri si in subconstient.

    Da, spui ca nu cumperi produsul x pt ca il recomanda influencerul cutare, dar, cand vine momentul sa cumperi acel gen de produs, unul cunoscut va avea sanse mai mari de a fi cumparat.

      (Citează)

    • Zici că ar fi un fel de programare a clienților la nivel de subconștient? :)

      Asta-i un motiv în plus să închizi din prima orice material pe tema asta, sau să-l pui pe pauză dacă e musai să admiri calitățile concentrate în anumite zone ale vreunei influensărițe.

        (Citează)

  9. as fi EXTREM de curios de o defalcare a rezultatelor pe baza genului (“s3x” cica repugna unora) acelei audiente. nu de alta, dar ma cam foarte indoiesc ca vreun barbat serios se apuca sa-si ia drujba, scule de mana, ori chiar imbracaminte pentru ca vede vreun ciumete lumbers3xual ca le recomanda…

    legat de mucii in barba stiu un caz real din liceu, copil foarte bun, olimpic pana pe la a 11a, care s-a dus de rapa in mai putin de-un an pentru ca vazuse (si muscase) reclama cu Stalinskaya, pentru cei puternici. cum el era orice, mai putin perceput ca puternic intr-o colectivitate de frustrari pe baze hormonale, a vrut sa demo contrariul. cand a aflat taica-sau, l-a incins cu centura de militar de fata cu toata clasa… nu stiu finalul povestii, daca tipul s-a lasat de pileala si s-a pus cu burta pe carte sau nu, dar ce stiu e ca m-a socat inca de atunci ce impact poate avea o campanie de marketing!

    logic ar fi, oricat de fan Beckham, Di Caprio sau Van Halen ai fi, sa ignori cu spor orice produs/serviciu recomandat de respectivii, care nu tine strict de domeniul lor. oricum, si daca ti-ar da Messi echipamentul imediat dupa meci, nu ai fi cu nimic mai performant pe teren… vorba aia, chitara lui Eric Clapton in mana ta ar suna ca tine. chitara ta in mana lui ar suna ca el!. insa, comportamentul uman e prea rar bazat pe logica si ratiune…

    dar, mai ales cand stii care e schema cu influensareala, sa mai pui botul reactionezi la astfel de stratageme mi se pare chiar pueril… EVIDENT ca si reviewer-ii sunt “mituiti” fie cu produse gratis, fie direct cu bani sau acces privilegiat la evenimente de lansare, deci si discursul lor trebuie luat cu un graunte de sare. mai ales cand mentionarea elementelor negative lipseste cu desavarsire!! produs/serviciu perfect nu s-a inventat inca…

    totusi, nu pot sa inchei fara a remarca ca am citit deseori prezentari la produse pe care le aveam de ceva timp, si am remarcat cat de diferita (de obicei, in bine) era experienta mea cu ele fata de a celor care comentau. deci… trebuie circumspectie si experienta.

      (Citează)

    • WhiteLion: dar ma cam foarte indoiesc ca vreun barbat serios se apuca sa-si ia drujba, scule de mana, ori chiar imbracaminte pentru ca vede vreun ciumete lumbers3xual ca le recomanda…

      dar daca o recomanda unul adevarat care o foloseste la job pentru a dobori copaci adevarati prin paduri adevarate, eventual prin canada?

        (Citează)

    • Scopul e să-ți atragă atenția, nu să te facă să cumperi – aici înțeleg prost majoritatea celor din online de pe la noi, o reclamă nu e agent de vânzări. Iar dacă scopul e să atragi atenția, e mai eficient să legi drujba de o fată în chiloți, sigur ajungi în ochii mai multor bărbați așa, decât cu ăla ădevărat în pădurea lui pe care nu-l caută nimeni. E suficient să scoți în evidență în felul ăsta cinci mărci de drujbe, un produs bun oricum se va vinde, că e căutat de oameni care știu ce vor.

      Asta e cu atât mai simplu cu cât produsul e mai aproape de obiectele uzuale de consum, până la urmă vei alege unul oricum; și nu neapărat pentru că te impresionează ăla pe care-l vezi tot timpul cu acel produs, ci pentru că e unul dintre puținele pe care le vezi peste tot. Așa cum e aici la Radu cu cafeaua aia (Mabo? Marlboro? Marlo?), nu am reținut vreo altă marcă anume de cafea de-asta mai scumpă, iar atunci când o să caut ceva similar, asta o să-mi răsune în minte. Nu vreau să fiu ca Radu, nu mă interesează nici ce vrea el de la cafea și nici să găsesc cea mai bună cafea – dar am citit de atâtea ori despre încât mi-a rămas în minte și sunt toate șansele să o văd la un moment dat ca pe un reper.

        (Citează)

    • dam167: Iar dacă scopul e să atragi atenția, e mai eficient să legi drujba de o fată în chiloți,

      mai conteaza si cui vrei sa atragi atentia.
      degeaba arati drujba unui contabil care sta cu ochii in ecran toata ziua si locuieste la bloc sau unuia care lucreaza cu ziua si isi baga toti banii la pacanele,
      trebuie sa o arati cuiva care are cu ce sa o cumpere si preferabil sa aiba nevoie de ea (sau macar sa o placa).

      si cumva tind sa cred ca cei care vor si pot cumpara o drujba (serioasa) nu o vor alege pentru ca au vazut-o la barbie

        (Citează)

  10. Și aici e tot un fel de branding. Cum îl faci asa îți va folosi mai târziu(sau nu).

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus