un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Trei motive pentru care Robotaxi-ul Tesla mi se pare impractic

15 Oct 2024  ·

AUTO  ·

7 comentarii

M-am uitat la prezentarea viitorului Robotaxi de la Tesla și principala mea uimire este legată de cât de puțin practică pare mașina.

Așadar, Robotaxi-ul este o mașină total autonomă gândită pentru flote de taxiuri sau ride sharing sau închirieri cu ora sau ziua, ceva în genul Spark. Asta o face de mic interes pentru noi de aici (sau cel puțin pentru mine). De fapt, mi se pare o mașină chiar de nișă, nu una de volum.

Câteva gânduri, totuși, mai degrabă din perspectiva tehnologiei și a principiilor pe care le vede Tesla implementate în “mașina viitorului”. În primul rând, Robotaxi este o mașină autonomă și trebuie să spun că tehnologia Full Self Driving de la Tesla pare mai bună decât mă așteptam.

Uitați-vă la clipul de mai jos. Mașina aceea se descurcă bine în toate situațiile de acolo, inclusiv pe tot felul de străduțe mici și nemarcate. Inițial credeam că FSD va fi posibil doar prin marile orașe americane, cu străzi largi, intersecții la 90 de grade și marcaje impecabile, dar se pare că tehnologia este momentan chiar peste așteptările mele.

De asemenea, cel puțin pe autostrăzi se pare că folosește noul mod de navigație stil AI. În loc ca programatorii să scrie cod pentru toate situațiile posibile (“la semnul Stop oprești și te asiguri”, “la trecerile de pietoni încetinești” etc), mașina a fost antrenată automat pe milioane de clipuri video cu mașini din trafic și a tras singură concluzii ca la semnul de Stop se oprește, iar pe lângă trecerile de pietoni încetinești un pic. Din ce văd în acel clip, arată bine.

Tot n-aș folosi acel FSD decât mereu pregătit să pun eu frână și să preiau controlul, dar la drumuri lungi pe autostradă tot ai putea sta mai relaxat în mașină, fără nevoia de a trage ușor de volan la fiecare 30 de secunde.

Să presupunem, deci, că FSD va funcționa bine. Nu-i ca și cum dispar celelalte mașini clasice din piață și toate vor fi robotizate. Robotaxi-ul vine de fapt ca o alternativă a lor, una care ar trebui să fie mai ieftină pentru că energia electrică și mentenanța sunt mai ieftine. Cel mai mare cost, salariul șoferului uman, ar fi probabil eliminat de asemenea din ecuație.

Ce nu mi-a plăcut, atunci, la Robotaxi. Cum spuneam, mi se pare o mașină impractică din următoarele motive:

Are doar două locuri

De ce doar două? Asta nu înțeleg. De ce n-ar încăpea nici măcar două persoane și un copil în Robotaxi?

Mașina pare un Model Y fără lunetă și cu o altă formă a habitaclului. Are două locuri în față și un portbagaj foarte voluminos, foarte lung. Asta este, statistic vorbind, nevoia media a utilizatorului de taxi sau ride sharing din SUA și alte țări? Doar două locuri, dar portbagaj imens?

Eu aș fi zic că, din contră, în mediu urban de obicei nu ai atât de multe bagaje. Situațiile în care am fost 3 persoane care avem nevoie de transport au fost mult mai multe decât cele în care am avut nevoie de portbagaj uriaș.

Butterfly doors

Model Y are un tip de portieră care mie mi se pare simplu de utilizat. Apeși într-un capăt cu degetul mare și se ridică o parte din mâner, parte pe care o apuci cu celelalte patru degete de la mână pentru a deschide portiera.

Este un sistem mai puțin practic decât cel clasic. Sunt oameni care nu înțeleg cum se deschide. Sunt unii cărora le-am arătat eu și uită. Sunt alții care folosesc două mâini pentru a deschide portiera.

Robotaxi-ul are uși care culisează și se rotesc în sus, de zici că este vreun Lamborghini. Prin definiție astfel de uși cu un mecanism mai complicat de deschidere, unul motorizat, sunt de obicei puse pe mașini scumpe ca un element wow suplimentar. De ce le-ai pune pe o mașină care trebuie să fie cât mai ieftină și pe care clienții o folosesc din când în când, fără timp de a se obișnui cu astfel de particularități?

Nu are volan sau pedale

Înțeleg că mașina se adresează și celor care nu au permis de conducere. Este un taxi fără șofer.

Totuși, de ce să nu-i pui pedale și volan? Oricât de bine ar funcționa pilotul automat, tot vor apărea situații, în special pe segmentul last-mile sau chiar în curtea destinației, unde ar vrea să poți manevra mașina fix acolo unde îți dorești tu.

Gândiți-vă la clădiri cu mai multe intrări, dar care împart aceeași adresă. Sau că poate vrei să ajungi la intrarea din spate sau poate harta este greșită sau poate destinația este pe partea opusă a bulevardului sau poate doar vrei să manevrezi mașina mai aproape de ușă, ca să descarci acolo bagajele.

Pot apărea situații total neprevăzute, precum lucrări pe șosea sau ambuteiaje prin care trebuie să manevrezi cu atenție mașina sau conform instrucțiunilor polițiștilor sau drumarilor.

Mai pot apărea defecțiuni. Nu la propulsie, ci la camerele video sau alți senzori, iar tehnicienii ar putea folosi volanul pentru a duce mașina la service în mod “manual”, decât să cheme o platformă de tractare. Un volan simbolic, poate chiar retractabil, împreună cu pedale de același tip, mi s-ar părea totuși necesar pe mașină. Sau poate că are un port USB în care conectezi un controller de Xbox, cine știe.

M-am gândit dacă să trec și acest punct pentru că-mi aduceam aminte de lansarea MacBook Air. Știu că gândeam atunci că pare stupid un laptop fără unitate optică sau port RJ-45. Păi ce faci dacă nu ai wireless peste tot? Sau dacă trebuie să instalezi de pe DVD un program? Și totuși, iată că de fapt n-a fost o astfel de problemă, iar astăzi unitățile optice și porturile Ethernet sunt practic dispărute.

Așa că mă gândeam că poate lipsa volanului și a pedalelor nu ar fi o problemă reală. Este, însă, una mare. Dacă nu găsești wireless pentru laptop, este o problemă strict pentru tine. O mașină autonomă care nu se descurcă singură încurcă însă și pe alți participanți la trafic.

Să zicem că mașina dă peste o situație de care nu poate trece singură, precum vreo zonă întortocheată cu lucrări pe șosea. Pasagerii ei —clienții ei, de fapt— se dau jos, apasă End Ride, merg 100 de metri mai departe și acolo cheamă o altă mașină. Problem solved.

Robotaxi-ul inițial ce face, însă? Stă abandonat într-o situație din care nu știe cum să iasă?

Nu este o situație SF. Tesla promite Robotaxi-ul pentru 2027. Waymo, care folosește mașini autonome de multe luni în câteva orașe americane, are periodic astfel de probleme în care câte o mașină rămâne blocată în beton proaspăt turnat sau în vreo intersecție sau pur și simplu într-un mic accident și apoi nu știe să se tragă singură pe dreapta pentru a elibera drumul.

Infrastructura rutieră nu mi se pare decât parțial pregătită pentru mașini autonome, așa că și mașinile autonome trebuie să fie pregătite pentru situații de urgență.

Robovan-ul nu are parbriz

Cui se adresează, de fapt, o astfel de dubă de mari dimensiuni, dar care nu doar că nu are pedale și volan, dar nici măcar parbriz?

O văd utilizabilă în spații speciale precum campusuri sau aeroporturi, dar cât de mare poate fi piața pentru așa ceva încât să renteze o întreagă linie de producție cu prese, gigacasting, vopsitorie, asamblare finală și restul, ca să facă o dubă autonomă fără parbriz?

De ce nu ai vrea parbriz? Nu vrei să vezi unde te duce? Ce este în față? Dacă totul decurge cum trebuie? De asta zic că mai degrabă pare ceva gândit pentru spații clar delimitate, pentru navete scurte și repetitive, însă pare un vehicul neoptimizat pentru orice altceva.

 

Este și ceva ce îmi place la Robotaxi: arată foarte bine cu elemente de design împrumutate de la Cybertruck. Dacă viitorul Model Y ar arăta așa în față și în spate, s-ar vinde foarte bine.

Musk a spus final de 2026 pentru lansarea Robotaxi pe piață. Nu mă mir că acțiunile au scăzut ușor la bursă. Waymo și Cruise au acum vehicule autonome care operează pe străzile orașelor. Peste câțiva ani ar putea avea software la fel de bun ca Tesla și un avans mai mare în piață.

În plus, este vorba de Tesla, unde timpul este relativ de parcă Musk s-ar deplasa cu viteza luminii. Roasterul a fost anunțat în 2017 cu livrări în 2020, dar încă nu a fost lansat pe piață. Cybertruck-ul trebuia livrat prin 2021, dar pe la început de 2024 a început să fie de fapt înmânat clienților.

Estimarea mea este că Robotaxi-ul se va lansa mult mai târziu decât se estimează astăzi sau se va lansa la timp, dar cu probleme de adaptare la viața autonomă. Robovan-ul ar putea rămâne chiar la stadiul de concept car și atât.

asus s5507

    7 comentarii

  1. Cand o fi vremea proasta, ploaie, zapada, o iau razna senzorii vietii. Merge taxiu ala numa serpuit.

      (Citează)

  2. Nu îmi place deloc personajul ăsta, pe lângă minciunile aferente mai e implicat și în multe scandaluri.

    Doar modul în care se comportă ar trebui să vă facă să vă răzgândiți asupra unei mașini tesla … Vezi scandalul cu fabrica din Suedia, scandalul cu xitter samd…

      (Citează)

  3. Roadster

      (Citează)

  4. Nu pare să fie un Y. Pare mai degrabă un 3 restilizat. Este chiar o “poză” în care se vede un Y mai în față pe stradă și dimensiunile nu seamănă.

      (Citează)

    • Au cautat prin hala ce piese au mai ramas in plus si au incropit penibilitatea aia. Musk, grandoman in stadiu terminal, s-a gandit probabil ca daca vor fi mai mult de doi pasageri, nicio problema…vor mai lua inca un robotaxi, ca na, asta o sa fie visul oricarui muritor.

        (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus