un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

eMAG vinde Tazz către Wolt, companie finlandeză deținută de DoorDash

14 Oct 2024  ·

FOOD & LIFESTYLE, TEHNOLOGIE  ·

17 comentarii

Sună prea întortocheat? În esență, Tazz a fost achiziționat de Wolt, o platformă finlandeză de comerț local, acesta fiind termenul folosit oficial.

Atâta doar că Wolt este deținută de DoorDash din SUA, cea mai mare platformă americană de livrare de mâncare și de cumpărături. Iar Tazz era deținută de eMAG, care este deținut de Naspers.

În principiu, mie mi se pare că Naspers face ceea ce trebuie să facă un fond de investiții. Să nu uităm că asta este compania, de fapt, un fond de investiții specializat pe comerț online. Business-ul lor nu este să opereze magazine online pe vecie, ci să le dezvolte pentru o vreme, să le crească și apoi să le vândă altora.

Asta pare să se fi întâmplat și acum. eMAG a preluat în 2019 o platformă din Timișoara care, dacă țin bine minte, se numea EuCeMănânc. A transformat-o în Tazz și creșterea a fost probabil mult peste așteptări din două motive: a venit pandemia și, în paralel, Uber Eats s-a retras din România. Astăzi Tazz operează în 35 de orașe.

Nu știu cât a investit eMAG în dezvoltarea Tazz, probabil zeci de milioane, dar nu s-a zis nici cu cât a fost vândută compania către Wolt, ci doar că va opera ca înainte, că va urma o nouă etapă de dezvoltare accelerată și că beneficiile programului Genius rămân valabile pe Wolt.

Sunt curios, însă, pentru câtă vreme vor rămâne valabile. În opinia mea, Wolt nu are de ce să suporte diverse gratuități oferite de Genius, când banii pe acest abonament îi încasează eMAG. Poate că Genius va mai rămâne un an sau doi pe Tazz by Wolt, dar Wolt probabil va dori să aibă un abonament propriu în acest sens.

Nu contează nici că Tazz opera în pierdere. În genul acesta de tranzacții te uiți la potențialul pe termen mediu și lung, la faptul că piața de livrare de mâncare crește, la cât poți acapara tu din ea și cum vor arăta lucrurile peste câțiva ani. În fond, și eMAG a fost aproape constant pe pierdere în bilanțul contabil.

Un sondaj făcut pe blog în decembrie 2023 spunea că 35% dintre voi nu folosesc nici o platformă de comandă de mâncare. Acei 35% sunt miza pentru care Wolt vine aici.

Ce mă întristează, însă, este faptul că piața pare că se îndreaptă spre o consolidare tot mai mare. Într-un fel este normal să se întâmple asta. Livrarea de mâncare și “comerțul local” prin astfel de platforme sunt domenii relativ noi și este normal să existe întâi o mulțime de start-up-uri mici care apoi sunt înghițite de pești tot mai mari.

Mai țineți minte vremurile când existau și Oliviera, Foodpanda și altele? Și totuși, Glovo a cumpăra operațiunile Foodpanda de la compania-mamă Delivery Hero, iar vreun an mai târziu Delivery Hero a cumpărat Glovo cu totul. Takeaway s-a retras din România. Uber Eats s-a retras fix la începutul pandemiei, în cel mai prost moment (pentru ei) pentru a face asta.

Acum pare că piața se învârte în jurul Tazz, Bolt Food și Glovo. Tazz trece la DoorDash via Wolt. Glovo aparține de Delivery Hero, un alt mare jucător la nivel mondial, prezent în 70+ țări. Bolt rămâne compania mai mică, activă în doar câteva țări europene, dar cu acțiuni deținute de Sequoia Capital și alte fonduri de investiții.

Acum aștept Black Friday ca să-mi iau câteva vouchere de reducere la Tazz, ca în fiecare an.

asus s5507

    17 comentarii

  1. o mizerie de aplicatie, preturi cu 30% mai mari decat in restaurantul de la care cumperi, taxa de transport e doar daca depasesti o anumita suma, chiar si la genius, iar de taxa pe servicii operationale nu mai zic, o alta mizerie

      (Citează)

    • Toate aplicatiile de livrare mancare au acelasi comision care se invarte intre 25-35% din pretul produsului. Este urata si partea pe care o spui tu, cu taxa suplimentara de livrare, desi ei incaseaza o multime de bani.

      Dar atata timp cat clientii inca exista si sunt dispusi sa plateasca nu numai aceste taxe, dar si bacsis suplimentar livratorilor, comisioanele si taxele se vor mentine la acelasi nivel sau chiar vor continua sa creasca.

        (Citează)

    • probabil, asta depinde de acordul dintre carciuma si eMagari. intr-un oras de provincie preturile listate pe Tazz la mancatoria de unde luam direct cand lucram mai aproape de ei sunt fix identice cu cele de pe site-ul lor, tocmai am verificat acum mai multe produse si meniuri, ca ma pusese pe ganduri comentariul. o sa verific, cand mai am drum, si pretul de la tejghea, poate o fi mai scump pe site…

      pe de alta parte, “amuzant” e ca, daca nu se aduna FIX de un Vlaicu, daca iesi 49.60, o sa ai sase lei livrare – dar ti se sugereaza deloc subtil sa lasi SI bacsis la furier! pai bine, babaeti, nu mai bine lasati voi, daca tot facturati 2 lei “servicii” plus sase livrare PLUS costul Genius?!

      asta e ca aia cand eMagarii iti propun sa donezi pt victimele (neasigurate) ale inundatiilor din Vaslui – nu mai bine donati voi, din miliardele incasate, ca eu am comandat de cateva zeci de lei?! ce generosi sunteti cu banii altora…

      legat de “cum arata curierii”, o singura data a fost cazul la noi la tzara, dar vorbea binisor romana. pana acuma, ca viitorul pare sa sune bine dupa ce vad si eu pe strada in Bucuresti..

        (Citează)

    • @WhiteLion, comisionele sunt aceleasi, indiferent de oras.
      Doar ca, in functie de cum isi fac calculele, unele restaurante aleg sa suporte ele comisionele, iar altele aleg sa mareasca preturile la livrare fata de consumul direct in restaurant.

        (Citează)

    • Andrei G:
      @WhiteLion, comisionele sunt aceleasi, indiferent de oras.
      Doar ca, in functie de cum isi fac calculele, unele restaurante aleg sa suporte ele comisionele, iar altele aleg sa mareasca preturile la livrare fata de consumul direct in restaurant.

      Au crescut de mult preturile in restaurant ca sa fie aceleasi cu cele umflate sa acopere livrarea. Rationamentul fiind – daca clientul e dispus sa plateasca pretul vechi + 30% pentru o mancare rece, livrata si mancata in caserola de plastic si mancata cu tacamuri de plastic, sigur e dispus sa plateasca acelasi pret ca sa fie servit civilizat la masa, cu vesela si tacamuri decente. Am sesizat fenomenul de prin 2021.

        (Citează)

  2. Cand vad cum arata curierii astia care duc mancare îmi trece foamea instantaneu.

      (Citează)

  3. ce-i drept nu am mai comandat mancare acasa de foarte mult timp.. mi se pare mai ok sa sun sa comand si sa o ridic eu…

      (Citează)

    • Imperiul online eBogdan (din linkurile lăsate în comentarii pe acest blog în ultimele 30 de zile):
      – bogdanalupoaie punct ro (preluare diverse comunicate de presă, articole publicitare mascate ca review-uri)
      – automotorclub punct ro (“stiri” auto, reclame la firma de pariuri, redirecționare spre site pariuri cand dai click pe titlul vreunui articol)
      – ebogdan punct ro (iar comunicate de presa, articole traduse de afara, iar site de pariuri bagat pe gat la primul click pe titlu de articol. Site de escorte la secțiunea Recomandari)
      – medicanet punct ro (articole publicitare, traduceri)
      – evident, iasi4u, cu vizita obligatorie la pariuri, site care printr-un mister (sper ca pe bani, macar) a ajuns in blogroll aici
      – trabucuri-online pare sa fie un client de-al lui firmei lui.
      Mai e un site cu stiri agricole, dar nu a apărut in comentarii in ultimele 30 de zile, deci il iert.
      Bai Bogdan, chiar merge tipul ăsta de afacere? Ca de pe mfinante as zice ca nu.

        (Citează)

  4. O veste bună. Sper ca, usor-usor, sa o ia toti pe urmele Uber Eats. Platformele de livrare mâncare sunt ca agenții imobiliari. Cvasi-inutili dar se interpun într-o tranzacție care ar fi avut loc oricum.

    Pot si restaurantele sa angajeze livratori, pe care nu ii doare in cur ca ti-au adus mancarea imbăiată în Pepsi, că sunt clientii lor direcți. Restaurante care de ăia 30% comision + taxa de livrare + taxa de vreme rea + taxa de serviciu + mark-up la mancare si-or permite sa cumpere un scuter si sa plateasca un salariu legal, nu dat după gard.

    In plus, nu inteleg in ce univers e în regulă ca o companie să zică: Nu sunt angajatii nostri, ci ai unor flote partenere. Lucreaza cu genți pe care scrie Tazz/Bolt/Wolt/Glovo, dar noi nu avem nicio responsabilitate când vine vorba că ăia bagă 80 de ore pe săptămână.

      (Citează)

    • @Andrei, gandeste-te ca este ceva similar cu o franciza.
      De exemplu Fornetti vinde ofera o franciza catre firmele X. Acesta are bannere cu numele Fornetti, vinde produsele lor, etc.
      Dar in cazul in care firma X nu respecta legea si isi tine angajatii la munca timp de 80 de ore pe saptamana, cine raspunde pentru asta?

      Sau am o terasa unde semnez contract cu firma Ursus. Acestia imi livreaza bere pentru vanzare, imi aduc si mese/umbrele cu numele Ursus. Dar in cazul in care eu profit de angajatii mei si incalc legea, ei nu au nici o responsabilitate.

      Asa si cu Tazz/Bolt/Wolt/Glovo… ei nu au nici o responsabilitate fata de cum isi trateaza partenerii angajatii proprii.

        (Citează)

    • Fancizorul are dreptul de a controla respectarea unor conditii agreate prin contract, si in caz de nerespectare sa ia masuri.

        (Citează)

    • @alunelu, nu am auzit pana acum de nici un francizor care sa impuna respectarea unor salarii minime sau respectarea unui program de lucru al angajatilor.
      In general conditiile impuse au legatura cu calitatea serviciilor oferite clientilor, nu cu angajatii francizatului.

        (Citează)

    • Daca n-ai auzit tu, sigur nu exista. /s
      Exista auditori independenti care sunt platiti de francizor sa mearga in controale la francizati, unde au loc interviuri 1-on-1, chestionare anonime etc. despre conditiile de lucru. Cunosc un auditor care cu asta se ocupa (printre altele).

        (Citează)

    • @Andrei G: Desigur că asta e explicația oficială și politically corect. Și desigur că asta nu face lucrurile mai puțin bune.

      Dacă știi că francizatul tău practică sclavie modernă (și clar știi, că tu ai aplicația și vezi cât bagă oamenii ăia) tu te mulțumești să zici că E decizia lor și nu ne putem implica? Dacă francizatul decide să angajeze copii, la fel?

        (Citează)

    • „Platformele de livrare mâncare sunt ca agenții imobiliari. Cvasi-inutili dar se interpun într-o tranzacție care ar fi avut loc oricum.” – sunt asta pă dreaq. Am comandat de la semnificativ mai multe restaurante decât în perioada pre-aplicații de tipul ăsta. E mult mai simplu să găsești locuri noi de unde să comanzi, vezi review-uri etc.

      Înțeleg hate-ul, și mie mi se pare că din cauza lor au bubuit prețurile, dar de la asta și până la a spune că sunt inutile și că oricum ai fi comandat de la cine știe ce restaurant de care nu aveai de unde să auzi e cale lungă…

        (Citează)

  5. Pacat ca o sa dispara din beneficiile genius cu timpul, au oferte destul de buna fata de glovo…

      (Citează)

  6. Tazz a avut/are succes datorita abonamentelor Genius ce ofera livrare gratuita; daca vor renunta la facilitate, ii paste inchiderea in 1-2 ani.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus