un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

asus s5507

Cine a cumpărat Cybertruck-ul adus recent în România

10 Oct 2024  ·

AUTO  ·

20 comentarii

Cybertruck-ul adus zilele trecute în România a spart multe recorduri de views. Propriul meu articol despre asta s-a dus tare de tot în Google și mi-a spus lumea că m-a văzut citat pe diverse site-uri, inclusiv în presă.

Cei care au văzut Cybertruck-ul în trafic sau în parcare și l-au filmat au făcut sute de mii de views pe TikTok și alte platforme. Mai rar vezi un magnet mai mare de priviri și așa se confirmă și ceea ce spuneau cei care l-au condus imediat după lansare în SUA, anume că toată lumea se uită după mașină și o fotografiază.

Mi se pare cel mai polarizant vehicul din ultimul deceniu. Fie îți place, fie îl urăști.

S-a aflat și cui aparține. A fost cumpărat de firma Waldevar Energy, o companie care proiectează, construiește și întreține parcuri fotovoltaice. Cum spuneam, l-am cunoscut anterior pe manager, am prieteni care lucrează acolo și este un domeniu care pur și simplu a explodat în România în ultimii ani. Mi se pare că inclusiv la știrile zilei despre tehnologie intră în fiecare săptămână câte ceva nou despre vreun parc fotovoltaic (sau eolian) din țara noastră.

Mașina a fost anterior colantată în albastru (culoarea firmei) și înscripționată ca un promo pentru Energy Expo (care are loc zilele acestea). Acum va fi reinscripționată cu Waldevar, ca și restul mașinilor din flota companiei.

Modelul, după cum am mai spus, este un Cyberbeast Foundation Series cu 3 motoare și 845 CP. A venit cu avionul pe ruta Houston-Luxemburg-București. Momentan are plăcuțe roșii de Ilfov.

Sper să-l conduc și eu într-una din zile pe un drum privat. Am propus să facem și un drag race între Cybertruck și propriul meu Model Y. Cybertruck-ul are putere mai mare (845 vs 514 CP), dar și o masă cu 50% mai mare. Cifrele sunt însă tot în favoarea lui, dar să vedem dacă reușim să punem asta în practică pe circuitul de la Adâncata.

CYBERTRUCK ȘI PERMIS DE CONDUCERE CATEGORIA C

Am spus anterior că Cybertruck-ul nu poate fi condus în România cu permis de categoria B. Este adevărat.

Codul nostru rutier spune că permisul de categoria B îți dă dreptul de a conduce:

autovehiculul a cărui masă totală maximă autorizată nu depăşeşte 3.500 kg şi al cărui număr de locuri pe scaune, în afara conducătorului, nu este mai mare de 8;

Cybertruck are o masă proprie de aproximativ 3,1 tone, dar gol. Pentru legislație contează masa totală maximă autorizată, adică cea autorizată de producător cu pasageri sau marfă încărcată.

În cazul Cybertruck-ului, această masă pe care americanii o numesc GVWR este de 4 sau 4,1 tone, în funcție de tipul anvelopelor.

Prin urmare, la noi nu poate fi condus cu categoria B. Tu ai putea să spui că mașina și cu doi pasageri nu trec de 3,5 tone. Legea se uită însă în talonul auto la masa maximă autorizată, câmpul F.1, unde scrie 4,1 tone și deci ai nevoie de permis categoria C, nu categoria B.

Genul acesta de legislație datează dinaintea apariției vehiculelor electrice, când practic orice vehicul de pasageri avea sub 3,5 tone. Lucrurile s-au schimbat în prezent. Tesla Cybertruck are 4,1 tone, F-150 Lightning are 3,7 tone, Hummer EV are 5,3 tone.

Unele țări, însă, și-au ajustat legislația pentru derogări în privința mașinilor electrice. Știu, mereu alte țări se gândesc primele la astfel de lucruri.

Un prieten din Germania mi-a arătat cum este situația acolo. Pe scurt, cu permisul de categoria B poți conduce o mașină cu masa totală de maxim 3,5 tone, la care se mai adaugă și greutatea bateriei mașinii respective.

De exemplu, poți avea un vehicul electric care cântărește gol 3 tone și are masă maximă autorizată de 4 tone, deci la noi n-ai putea conduce cu B. Dacă arăți însă că bateria acestuia cântărește 700 kg, atunci vehiculul este de fapt unul de maxim 3,3 tone plus baterie și l-ai putea conduce cu B.

Asta este în Germania. Citatul de mai jos se referă la Mercedes eSprinter, că asta îl interesează pe prietenul meu (nu cară marfă, e inginer, dar… îi plac Sprinterele și are deja unul normal) și l-am tradus cu ChatGPT din imaginea atașată, așa că poate fi un pic wonky, dar se înțelege principiul.

Linii directoare pentru permisul de conducere pentru vehicule electrice
Datorită greutății mari a bateriei în cazul modelului eSprinter, apare un dezavantaj în ceea ce privește încărcătura comparativ cu vehiculele cu motor cu ardere internă. Prin adăugarea unui amendament la ordonanța privind permisul de conducere, există o nouă logică referitoare la greutatea totală admisă.
3,5t + greutatea bateriei HV = Greutatea totală maximă pentru conducere cu permis de categoria B
Regula de excepție se aplică pentru orice utilizare comercială și nu doar pentru transportul de mărfuri.
Exemplu: Un vehicul poate fi înmatriculat până la 4.250 kg (N2) și poate fi utilizat cu un permis de conducere de categoria B până la 3.966 kg = 3.500 kg + 466 kg (greutatea bateriei de 56 kWh). Dacă vehiculul ar fi controlat având o greutate de peste 3.966 kg, conducerea ar fi încă legală.

Din ce îmi spune el, însă, în afara vreunui act de la producător care să spună oficial greutatea bateriilor, demonstrația s-ar putea face comparând greutate EV-ului cu cea a aceluiași model, dar cu motor normal pe benzină. Diferență ar fi dată de baterii.

În practică, nu este dată doar de baterii, că o mașină pe benzină are motor termic și cutie de viteze mare ce cântăresc și ele, dar… pe acolo. Nu este cazul la Cybertruck sau Hummer EV, care nu au echivalent pe benzină, dar la eSprinter sau la F-150 Lightning s-ar putea demonstra prin această metodă.

Oricum, la nivel european sunt încă departe de o armonizare a legislației în domeniu, deși s-ar putea întâmpla în următoarele luni. Până atunci, însă, lăsând la o parte motivele constructive care ar împiedica omologarea de serie și vânzarea în serie a Cybertruck-ului în Europa (prea colțuros, lipsa unor sisteme impuse de legislația UE) și motivele practice (mult noroc cu el pe străzile înguste ale Europei – vezi și proteste), Tesla nu va vinde niciodată mașina aici dacă va fi nevoie de permis C pentru ea.

asus s5507

    20 comentarii

  1. O crestere minora ar a limitei categoriei B pentru a putea conduce si masini electrice mai grele ar fi poate OK, dar ar trebui dublata de taxarea superioara pentru taxa de drum. Uzeaza mai mult asfaltul, nu?

      (Citează)

    • Și impozitul corelat cu valoarea de piață a mașinii, dacă tot suntem la capitolul ăsta. :D

        (Citează)

    • Pai impozitul poate fi corelat cu ce vrea el, ca oricum esti scutit 95 sau 100%

        (Citează)

    • @Ciuby, este cam greu sa corelezi impozitul cu valoarea de piata a masinii. Care este valoare de piata a unui S Classe vechi de 15 ani? Cu cat scade aceasta fata de valoarea de achizitie?

        (Citează)

    • @Andrei G, în caz de accident cum se evaluează valoarea unui S-Class vechi de 15 ani astfel încât să se poată decide dacă se repară sau se declară daună (financiară) totală?

      „Valoarea de piață” a autovehiculelor este o non-problemă în acest context, a fost rezolvată de mult timp, nu înțeleg de ce mai este adusă ca argument.

        (Citează)

    • “Dacă vehiculul ar fi controlat având o greutate de peste 3.966 kg, conducerea ar fi încă legală.” Corect este: “dacă la control vehiculul are peste 3.966kg, se numește conducere fără permis valid/valabil.”

      Dacă e înmatriculat ca peste 3.500kg atunci e taxat ca toate celelalte vehicule peste 3.500kg. Chiar dacă îl poți conduce cu B ca excepție.

        (Citează)

  2. Si pana la urma acest Cybertruck al Waldever Energy, este condus pe drumuri publice sau nu? Ca parca a fost fotografiat si in trafic.
    Daca are numere de inmatriculare provizorii, inseamna ca poate fi inmatriculabil definitiv?

      (Citează)

  3. Teoretic tendinta in Europa este sa reducem poluarea si consumul de energie (indiferent de unde provine aceasta energie).
    In conditiile acestea, de ce am vrea schimbarea legislatiei pentru a incuraja achizitia unor masini din ce in ce mai mari si mai grele? Masini care, indiferent ca sunt electrice, consuma mai mult decat modelele mai compacte.

    De ce ar avea un cetatean de rand nevoie pentru deplasarea de zi cu zi de o masina cu greutate de 4 tone? Sigur, cine chiar isi doreste asta, poate sa opteze pentru un permis de conducere de categorie C si rezolva problema.
    Asa cel putin, stim ca in teorie persoana respectiva este obisnuita cu deplasarea folosind un vehicul cu greutate foarte mare.

      (Citează)

    • In orase e mai ok sa fie 10 electrice de 5 tone la semafor, comparativ cu 10 diesel-uri de 2tone..da, stiu undeva e poluare, ucidem planeta, etc…

        (Citează)

    • @Alin, eu nu am zis ca din punct de vedere al poluarii nu este mai bine sa avem electrice in loc de diesel.
      Am spus doar ca este mai bine sa avem masini de maxim 2 tone in loc de masini de 4 tone. Si tinand cont de tendinta Uniunii Europene de a reduce orice fel de consum, este aberant sa ridici limita de greutate pentru masini ce se pot conduce cu permis clasa B.

      Adica pe o parte interzicem televizoarele care consuma mai mult de 100 w si pe de alta parte inlesnim achizitia de masini care consuma 30 kWh pe 100 km.

        (Citează)

    • Ce televizoare au fost interzise ? La al meu scrie Power Consumption 142 W
      Power Consumption (Max) 398 W …si e samsung model 2024, cumparat in UE.

        (Citează)

    • @Alin, am cautat si eu acum si se pare ca producatorii (in special Samsung) au gasit o portita. Livreaza televizoarele setate pe luminozitate minima, ceea ce rezulta intr-un consum din fabrica mai mic de 100 W.

      Si mai departe, nu este nicaieri specificat in lege ca echipamentul nu poate fi reglat ulterior sa comsume mai mult.

        (Citează)

  4. Zi un pic si cae vizualizari ai facut :))

      (Citează)

  5. “nu cara marfa, e inginer” si daca cara marfa care e problema? nu ar fi fost demn de prietenia ta?

      (Citează)

  6. Mănâncă bălegă ăia cu protestele lor. E fix cât o dubă mică, de ce plm ai interzice. Nu e că de mâine își casează toți Sandero-ul și își cumpără un Cybertruck. Eu nu mi-aș lua că nu-mi place dar mai ușor cu comunismul.

      (Citează)

  7. Pare incredibil de ieftin la interior, sub un Duster.

      (Citează)

  8. Oare o vor parca aici in camp sau nu incape pe straduta aia? https://maps.app.goo.gl/i6oZpw3UZqV1CwCD6

      (Citează)

  9. Incredibil de multi prosti gura-casca pierzând timpul îngrășând conturile altora…

    E clara ideea oamenilor cu fotovoltaicele, sunt pe productie de curent electric, ar trebui sa aiba toata flota de masini electrice.

    Trist ca turma care se minuneaza la o masina are atat de multe capete.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus