un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Formula 1 în Italia: Ferrari câștigă cursa de casă, iar echipa McLaren pare dezorganizată

2 Sep 2024  ·

AUTO  ·

5 comentarii

Cursa de la Monza din acest an a fost mai puțin palpitantă decât mă așteptam. S-a încheiat, aș zice eu, cu o victorie foarte frumoasă a unui Ferrari în fața fanilor italieni.

Mai mult, Leclerc a câștigat în acest an două curse foarte importante pentru el: cea din Monte Carlo, unde s-a născut, și cea de la Monza, unde s-a născut echipa.

În rest, însă, eu am văzut multă dezorganizare la McLaren și asta s-ar putea să-i coste titlul de campioni la constructori, unde acum sunt favoriți. Vă zic mai jos de ce. Înainte de cursă au fost, de asemenea, multe schimbări cruciale.

Înainte de cursă

Kimi Antonelli va concura pentru Mercedes în 2025. A fost confirmat. Este un tânăr italian de 18 ani despre care se spune că va fi următorul Verstappen.

Antonelli chiar a pilotat în Practice 1 pentru Mercedes și după câteva tururi a ieșit în decor și s-a înfipt în parapet. Se mai întâmplă.

Williams, de asemenea, l-a concediat pe Logan Sargeant imediat după cursa trecută. Unii au dat ca sigură angajarea lui Mick Schumacher la echipă, în locul său, dar șansa părea mică.

Williams are deja doi piloți confirmați pentru anul următor (Albon și Sainz) și acum, în criză probabil și de bani, l-a luat pe Franco Colapinto, un junior al academiei sale și care concura în F2 în prezent, pentru restul sezonului.

Și Colapinto a ieșit în decor în antrenamentele de la Monza, dar și-a luat revanșa apoi în cursă.

Am văzut și că fanii italieni l-au întâmpinat cu urale pe Hamilton. Se pare că mulți așteaptă cu interes mutarea acestuia la Ferrari în 2025.

În calificări

Verstappen a obținut doar locul 7, pe când cele două McLaren-uri urmau să plece de pe locurile 1 și 2. Diferența de performanță este tot mai eficientă. Și cele două Ferrari s-au calificat bine, urmând să plece de pe locurile 3 și 4.

Cursa

Norris părea primul și părea favorit. Piastri însă l-a depășit în primul tur, printr-o manevră care mie mi s-a părut foarte periculoasă și unde câțiva centimetri au făcut diferența față de un acroșaj care i-ar fi putut elimina pe amândoi. O puteți vedea aici. Când Norris luptă pentru titlul de campion și McLaren pentru același titlu la constructori, mi se pare o mare greșeală să permiți astfel de manevre.

O dovadă în plus este că Leclerc s-a folosit de ocazie pentru a trece și el de Norris, luând locul 2 în cursă.

Piastri a părut apoi favorit, trecând convingător la conducerea cursei, dar strategia a fost greșită. A făcut două schimburi de pneuri, medium-hard-hard, pe când Leclerc, care era pe locul 2, a făcut o singură oprire, medium-hard, prelungind apoi acele hard-uri până la finalul cursei.

În ultimele 6 tururi, Piastri a fost mai rapid decât Leclerc, dar nu l-a mai putut ajunge din urmă. Leclerc câștigă, urmat de Piastri, Norris, Sainz și Hamilton. Verstappen a avansat un singur loc față de start.

Williams a făcut o cursă bună. Albon a luat locul 9, obținând puncte, iar noul Colapinto s-a clasat pe locul 12, o urcare de 6 poziții față de start. Faptul că a încheiat cursa pe un circuit de viteză și destul de îngust mi se pare oricum o reușită. Gândiți-vă, de asemenea, că s-a clasat la Monza în fața lui Ricciardo și a celor două Alpine-uri, piloți mult mai experimentați.

La polul opus, echipa Haas s-a ținut de boacăne. Hulkenberg a primit penalizare pentru un acroșaj. Magnussen a primit o altă penalizare de 10 secunde și 2 puncte pe licență pentru un alt acroșaj. Cu aceste 2 puncte de penalizare, ajunge la un total de 12 puncte în ultimele 12 luni și asta îi aduce automat o suspendare din cursa următoare. Haas trebuie să găsească un alt pilot pentru a-l înlocui pe finlandez în cursa următoare.

Să revenim, însă, la McLaren, unde am asistat la multe greșeli. Să zicem că probabil erau convinși că Leclerc va opri și el pentru pneuri noi și de asta l-au adus pe Piastri la boxe, ceea ce i-a furat victoria. Piastri a declarat după cursă că da, mai bine nu opreau nici ei și vedeau ce se întâmplă. Nu e clar dacă Piastri ar fi putut termina cursa fără al doilea schimb de pneuri, nefiind de la început plecat pe strategia de a conserva anvelopele pentru o singură oprire, dar putea să încerce.

Problema mai mare este la lipsa unei strategii clare a echipei. Dacă Norris are șanse la titlul mondial, atunci echipa ar trebui să dea ordine clare pentru ca Piastri să nu-l atace într-un mod nesăbuit, în primul tur și într-o șicană îngustă, riscând ambele monoposturi. Era totuși Piastri mai rapid? Perfect, să depășească în turul 3, pe DRS și pe linia dreaptă, unde poți face în siguranță manevra.

Apoi, la final, McLaren ar fi trebuit să-i ceară lui Piastri să-i cedeze locul său lui Norris. Nu era o luptă pentru victorie, ci pentru locul 2 sau 3, iar punctele în plus l-ar fi ajutat cu siguranță pe Norris în restul campionatului.

Nu în ultimul rând, McLaren este acum la doar 8 puncte în spatele celor de la Red Bull și probabil că în cursa următoare îi vor depăși în clasamentul constructorilor. Faptul că McLaren este acum în formă bună și Red Bull pare mai de locurile 3-4 în curse nu înseamnă că situația va rămâne aceeași până la final. Red Bull ar putea reveni oricând la top dacă aduce un upgrade bine lucrat pe monoposturi, la fel cum a făcut McLaren acum câteva curse.

Altfel spus, McLaren ar trebui să lupte acum pentru fiecare punct posibil. Să-ți lași piloții să se lupte între ei, să se depășească într-un mod foarte periculos, este o greșeală tactică de amploare. Echipa britanică are șanse mari să iasă campioană în acest sezon, dar și Ferrari are șanse la fel de bune, considerând că forma Red Bull nu se îmbunătățește. Diferențele dintre cele trei echipe sunt chiar mici și o singura cursă ar putea schimba totul. Un pic de precauție și tactică nu poate lipsi acum.

Chiar sunt convins că McLaren are o șansă monumentală la un titlu la constructori și doar două lucruri i-ar putea opri de la câștigarea acestuia: să revină Red Bull cu upgrade-uri performante și, al doilea, propriile greșeli de strategie. În privința primului aspect nu au ce face, dar al doilea este sub controlul lor. Cu toate acestea, aproape în fiecare cursă vedem ba depășiri periculoase între piloți, ba schimburi de anvelope făcute la momente inoportune.

The good:

  • Williams pentru clasări foarte bune cu Albon și Colapinto.
  • Leclerc pentru victoria pe terenul de casă.

The bad:

  • Red Bull pentru că au pornit 7-8 și au terminat 6-8. Cred că a fost cea mai slabă cursă de până acum.
  • Ricciardo pentru încă o cursă slabă.
  • Mercedes pentru rezultate sub așteptări. Credeam că va fi un circuit mai potrivit pentru noile lor monoposturi, dar au încheiat sub așteptări.

CLASAMENTE

62 de puncte îi despart pe Verstappen și Norris în clasament. Ar fi putut fi 60 de puncte dacă McLaren dădea ordine de echipă.

Mai sunt 8 curse și 3 sprinturi până la final. Dacă Norris le câștigă pe toate și Verstappen iese mereu pe locul 2, tot Verstappen iese campion mondial, cu 2 puncte avans. Cursa de la Monza, însă, ne-a arătat că lucrurile nu sunt așa simple și este prea devreme pentru calcule matematice. Este, însă, timpul pentru a trage de fiecare punct posibil tocmai pentru ca acele calcule să fie avantajoase pentru fiecare echipă.

Doar 8 puncte mai sunt între Red Bull și McLaren și în Azerbaijan am putea avea un nou lider în clasament. Ferrari, însă, nu sunt nici ei departe, 39 de puncte în spate, dar cu suficiente curse rămase pentru a avea șanse destule la titlul mondial.

Următoarea cursă: 15 septembrie, în Baku.

    5 comentarii

  1. Doamne de cand asteptam o victorie pentru Ferrari !

      (Citează)

  2. Magnussen e danez, nu finlandez.

      (Citează)

  3. McLaren a facut o cursa aproape excelenta. Pe ei ii intereseaza in primul rand titlul la constructori. Si la momentul asta, daca nu e vorba de victorie, nu poti cere unui pilot sa se se miste din fata unui coechipier pentru 3 puncte. Ca sa castigi acum titlul la constructori ai nevoie de 2 piloti fericiti.

      (Citează)

    • Adevărul e că Norris e fericit tare după ultimele curse: cedat locul 1 și apoi atacat de colegul de echipa. Vis :)

        (Citează)

  4. Nu sunt de acord ca Piastri ar fi trebuit sa astepte. El a vazut oportunitatea sa treaca pe locul 1 la start si a profitat. Daca astepta, nu avea nici o garantie ca nu ar fi venit Leclerc din spate si nu l-ar fi depasit. sau ca mai avea alta sansa sa treaca in fata.

    Iar partea cu cedatul locului lui Norris nu avea niciun sens.
    1. Sansele lui Norris la titlul de campion sunt destul de reduse. Sigur, a facut cateva curse bune, dar asta nu inseamna ca Verstappen a disparut din peisaj si nu va mai castiga nici o cursa de acum inainte.
    2. Echipele sunt interesate in special de titlul la constructori. Foarte rar se dau ordine de echipa in situatia pilotilor McLaren unde niciunul nu a aratat ca este mult superior fata de coechipier.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus