►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Ultima oară când am deschis aplicația Tesla de mobil, m-a dus direct la pagina de mai jos. Văd că niște știri de acum ceva vreme au fost adevărate, iar Tesla a activat opțiunea de Full Self Driving și în Europa.
În România, după cum puteți vedea, costă 18.330 de lei, adică 3.684 de euro. Cam cât a fost mereu, dacă țin bine minte.
Din ce scrie acolo, opțiunea Full Self Driving include:
Navigare pe Autopilot
În curând
Eu am opțiunea Enhanced Autopilot, care este cu un pas sub FSD. Pe aceasta, mașina ia singura virajele pe autostradă, iar adaptive cruise control o face să încetinească și să accelereze până la limita setată. Nu se conduce singură, însă. Îmi cere la fiecare 20-30 de secunde să-i arăt că sunt atent prin rotirea cu 1-2 mm a volanului. Nu are volan capacitiv prin care să detecteze că țin mâna pe el, ci chiar vrea să-l rotesc ușor.
De asemenea, dacă dau de semnalizator stânga sau dreapta, mașina schimbă singură banda de mers. N-am încercat niciodată să fac asta când este o altă mașină în preajmă. Ideea este, însă, că eu inițiez schimbarea benzii.
Cu FSD, bănuiesc că s-ar conduce singură nelimitat și fără a-mi cere să demonstrez că sunt atent. Ar opri la semafoare și ar pleca singură mai departe. Schimbarea automată de bandă bănuiesc că înseamnă că, dacă ajunge în spatele unei mașini mai lente și poate schimba banda, o va face automat.
Cât despre secțiunea “în curând”, la Tesla din păcate asta poate însemna orice de la luna viitoare la peste câțiva ani sau niciodată.
FSD pe străzile orașului mi se pare deosebit de periculos și nu l-aș folosi.
Smart Summon înseamnă să chemi mașina din parcare și ea vine la poziția ta. Este o funcție utilă pentru ieșire automată din garaj până în fața casei sau poate din parcări. Înțeleg că îți arată mereu pe ecranul telefonului ce vede mașina, pe ce traseu va veni la tine și poți opri oricând asta. Tot sună periculos la înghesuială sau în locuri publice.
Summon simplu este ceva ce mi-ar plăcea. Se referă la posibilitatea de a da mașina în față sau în spate, din aplicația de telefon, pentru a parca în locuri înguste unde nu poți deschide portiera. Asta este ceva disponibil de mulți ani pe mărci de lux, BMW chiar o face din cheie pe anumite modele. Uneori poate fi utilă posibilitatea de a da cu 2 metri mai în față mașina fără a te urca în ea.
Personal cred că Full Self Driving este potrivit în SUA, unde au străzi late, de obicei cu intersectii la 90 de grade, cu marcaje clare și întreținute. La noi, unde mereu întâlnești mașini oprite ilegal pe banda 1, tot felul de lucrări pe stradă și în general faci mereu slalom printre canale și grop, FSD-ul probabil ar ceda psihic și ți-ar cere des să preiei controlul (sau l-ai dezactiva tu pentru asta).
În plus, de multe ori mașina nu detectează bine semafoarele. Tesla face un “ding” discret când camerele ei văd că semaforul s-a pus verde (sau când cel din fața ta s-a pus în mișcare), ca să devii atent și să pleci de pe loc. Cum ar fi, îți spune chiar mașina ta că s-a făcut verde, nu trebuie să te mai claxoneze cel din spate.
Am observat însă că în anumite situații dă rateuri cu bipăitul ei. De exemplu, dacă sunt primul la semafor la Universitate, mașina vede că se face verde la semafoarele din rond și îmi spune să plec. Semaforul meu, însă, este tot roșu; în rond se dă verde mai devreme. Mereu m-am întrebat dacă, într-o astfel de situație, FSD-ul ar și pleca automat de pe loc și ar pătrunde ilegal în intersecție.
Eu nu aș da banii pe FSD. Cum spuneam, mi se pare util celor care fac zilnic navetă lungă și pe șosele bine trasate. Mi-ar plăcea însă să-l testez ca să văd cum se comportă, dar nu mi-aș pune momentan siguranța în mâinile computerului.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
3 comentarii
20/09/2024 la 5:19 PM
Asta cu semafoarele nici oamenii nu le văd bine pentru că în România încă se practică semaforul la linia unde trebuie să oprească mașinile, nu un pic mai încolo ca să și vezi în plm semaforul. Nu zic ca în SUA pe partea ailaltă a intersecției, dar un pic mai încolo. De aia FSD nici în 50 de ani nu o să vadă ceva ce nu poate vedea nimeni.
Sau poate model special Românica cu cameră de înainte pe portbagaj.
nea_caisă(Citează)
20/09/2024 la 5:39 PM
Asta nu contravine codului rutier de la noi? Cum de e legal?
Sol(Citează)
20/09/2024 la 6:33 PM
Probabil ai un mesaj sa confirmi ca supraveghezi in permanenta cum conduce masina.
Alex(Citează)