un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Full Self Driving de la Tesla este disponibil în România și iată cât costă

20 Sep 2024  ·

AUTO  ·

17 comentarii

Ultima oară când am deschis aplicația Tesla de mobil, m-a dus direct la pagina de mai jos. Văd că niște știri de acum ceva vreme au fost adevărate, iar Tesla a activat opțiunea de Full Self Driving și în Europa.

În România, după cum puteți vedea, costă 18.330 de lei, adică 3.684 de euro. Cam cât a fost mereu, dacă țin bine minte.

Din ce scrie acolo, opțiunea Full Self Driving include:

Navigare pe Autopilot

  • Schimbare automată de bandă
  • Răspuns la semafoare și semne de stop
  • Parcare automată

În curând

  • Virare automată pe străzile orașului
  • Summon
  • Smart Summon

Eu am opțiunea Enhanced Autopilot, care este cu un pas sub FSD. Pe aceasta, mașina ia singura virajele pe autostradă, iar adaptive cruise control o face să încetinească și să accelereze până la limita setată. Nu se conduce singură, însă. Îmi cere la fiecare 20-30 de secunde să-i arăt că sunt atent prin rotirea cu 1-2 mm a volanului. Nu are volan capacitiv prin care să detecteze că țin mâna pe el, ci chiar vrea să-l rotesc ușor.

De asemenea, dacă dau de semnalizator stânga sau dreapta, mașina schimbă singură banda de mers. N-am încercat niciodată să fac asta când este o altă mașină în preajmă. Ideea este, însă, că eu inițiez schimbarea benzii.

Cu FSD, bănuiesc că s-ar conduce singură nelimitat și fără a-mi cere să demonstrez că sunt atent. Ar opri la semafoare și ar pleca singură mai departe. Schimbarea automată de bandă bănuiesc că înseamnă că, dacă ajunge în spatele unei mașini mai lente și poate schimba banda, o va face automat.

Cât despre secțiunea “în curând”, la Tesla din păcate asta poate însemna orice de la luna viitoare la peste câțiva ani sau niciodată.

FSD pe străzile orașului mi se pare deosebit de periculos și nu l-aș folosi.

Smart Summon înseamnă să chemi mașina din parcare și ea vine la poziția ta. Este o funcție utilă pentru ieșire automată din garaj până în fața casei sau poate din parcări. Înțeleg că îți arată mereu pe ecranul telefonului ce vede mașina, pe ce traseu va veni la tine și poți opri oricând asta. Tot sună periculos la înghesuială sau în locuri publice.

Summon simplu este ceva ce mi-ar plăcea. Se referă la posibilitatea de a da mașina în față sau în spate, din aplicația de telefon, pentru a parca în locuri înguste unde nu poți deschide portiera. Asta este ceva disponibil de mulți ani pe mărci de lux, BMW chiar o face din cheie pe anumite modele. Uneori poate fi utilă posibilitatea de a da cu 2 metri mai în față mașina fără a te urca în ea.

Personal cred că Full Self Driving este potrivit în SUA, unde au străzi late, de obicei cu intersectii la 90 de grade, cu marcaje clare și întreținute. La noi, unde mereu întâlnești mașini oprite ilegal pe banda 1, tot felul de lucrări pe stradă și în general faci mereu slalom printre canale și grop, FSD-ul probabil ar ceda psihic și ți-ar cere des să preiei controlul (sau l-ai dezactiva tu pentru asta).

În plus, de multe ori mașina nu detectează bine semafoarele. Tesla face un “ding” discret când camerele ei văd că semaforul s-a pus verde (sau când cel din fața ta s-a pus în mișcare), ca să devii atent și să pleci de pe loc. Cum ar fi, îți spune chiar mașina ta că s-a făcut verde, nu trebuie să te mai claxoneze cel din spate.

Am observat însă că în anumite situații dă rateuri cu bipăitul ei. De exemplu, dacă sunt primul la semafor la Universitate, mașina vede că se face verde la semafoarele din rond și îmi spune să plec. Semaforul meu, însă, este tot roșu; în rond se dă verde mai devreme. Mereu m-am întrebat dacă, într-o astfel de situație, FSD-ul ar și pleca automat de pe loc și ar pătrunde ilegal în intersecție.

Eu nu aș da banii pe FSD. Cum spuneam, mi se pare util celor care fac zilnic navetă lungă și pe șosele bine trasate. Mi-ar plăcea însă să-l testez ca să văd cum se comportă, dar nu mi-aș pune momentan siguranța în mâinile computerului.

asus s5507

    17 comentarii

  1. Asta cu semafoarele nici oamenii nu le văd bine pentru că în România încă se practică semaforul la linia unde trebuie să oprească mașinile, nu un pic mai încolo ca să și vezi în plm semaforul. Nu zic ca în SUA pe partea ailaltă a intersecției, dar un pic mai încolo. De aia FSD nici în 50 de ani nu o să vadă ceva ce nu poate vedea nimeni.

    Sau poate model special Românica cu cameră de înainte pe portbagaj.

      (Citează)

  2. Asta nu contravine codului rutier de la noi? Cum de e legal?

      (Citează)

  3. Apropos de ACC de la Tesla. Întrebare de la un posesor de cruise control simpli, de Logan:

    Am mers in spatele uneia pe autostradă și mi-au sărit capacele de nervi.

    130km/h, omul cu Tesla semnalizează schimbarea benzii și începe manevra, dar în timp ce schimbă banda vede mașina pe care o depășește și reduce la 100km/h.
    Apoi termina manevra și se poziționează complet pe banda 2 și revine la 130 că nu mai are nimic în fața.

    Oamenii chiar plătesc pentru asta? Sa frâneze si accelereze la viteza inițială la fiecare depășire? Sau făcea șoferul ceva greșit?

    PS: Nu mă aștept să răspundă Radu, dar poate alt posesor de Tesla din comunitate

      (Citează)

    • Poate schimba pe o treaptă inferioară pentru un demaraj mai puternic și nu-i mergea sincro… ;-)

        (Citează)

    • @Andrei: eu n-am înțeles situația pe care o descrii.

      Pot să confirm că Tesla frânează în mod surprinzător în următoarea situație: banda 1 mașină mai lentă, banda 2 Tesla cu viteză superioară și ACC pornit. Te gândești că, după ce devansezi mașina lentă, te bagi în fața ei pe banda 1, așa că bagi semnalizarea încă dinainte să treci de mașina respectivă, poate când ai ajuns aproape de ea.

      Tesla frânează pentru că are impresia că tu de fapt vrei să te bagi în spatele mașinii de pe banda 1, nu după ce o devansezi.

      Am pățit asta de câteva ori pentru că din spate venea cineva rapid și voiam să-i zic “uite, trec de ăsta și mă bag în fața lui”. Nu știam de ce punea frână mașina fără să fie nevoie. M-am prins după o vreme că trebuie să semnalizez după ce devansez mașina mai lentă, nu dinainte.

        (Citează)

    • N-am Tesla dar am ACC pe o masina normala. Asa fac toate sistemele ACC, daca detecteaza un obstacol in raza de actiune presetata franeaza indiferent ce doreai tu sa faci.
      Poti sa reduci la minim raza de actiune ca sistemul sa vada obstacolul doar de foarte aproape si sa nu te mai surprinda franand de la 80m afectandu-ti manevra ci de la 15m (care aproximez ca e minimul la mine).

      Tot o manifestare idioata vine din partea altui sistem perfect inutil dar lejer periculos pentru securitatea masinii si a pasagerilor: lane keep assist se cheama iar cel care l-a inventat ar trebui lapidat in piata publica impreuna cu toti urmasii lui cate ar putea duce mai departe astfel de idei bolnave.
      Daca nu semnalizezi de fiecare fuckin data schimbarea benzii (dar se manifesta la orice fel de trecere peste o linie pe asfalt vopsita in culoare deschisa) masina trage brusc si cu suficienta forta de volan in partea opusa, uneori smulgandu-mi volanul din mana.

      Din pacate aceste doua “facilitati” (mai sunt cateva la fel de inutile insa benigne in conducere) au venit la pachet cu altele cu adevarat utile si la un pret exceptional, altfel nu as fi cumparat acest nivel de echipare.
      Ca sa le dezactivezi trebuie sa surubaresti prin meniuri la fiecare pornire, ceea ce consuma minute intregi, asa ca de multe ori merg cu ele asa umplandu-ma de nervi.

      La viitoarea masina voi sti mai bine ce trebuie sa evit.
      Ceea ce devine din ce in ce mai greu pentru ca majoritatea producatorilor se maimutaresc acum punand astfel de sisteme pe masinile lor.

        (Citează)

    • “masina trage brusc si cu suficienta forta de volan in partea opusa, uneori smulgandu-mi volanul din mana” – asta o fi adevarat la masina ta, varianta “sa fie acolo”. Ceva asiatic?
      Am mers cu multe masini, sunt variatii mari la acest lane assist unele au un simplu bec, altele bipaie, ori vibratii in scaun, ping-pong din linie in linie, tras smucit de volan dar si mers smooth, tin centeul benzii, misca foarte fin volanul si percepe imediat intentia soferului.
      Vag-urile ci care am mers in ultimii ani au foarte ok aceasta funcție, volvo tine prea mult drepta, toyota facea ping pong, smucea si era greu de activat, hyundai parea ca nu prea vede liniile, etc.

        (Citează)

    • Pw ACC de la Tesla trebuie sa initiezi depasirea din timp pentru a nu fi in situatia descrisa de Andrei. Este perfect normal si logic sa faca asta, daca tu nu esti inca pe o banda libera, masina te protejeaza, indiferent ca ai intiat depasirea sau nu. La Tesla activezi Autopilot cu “double click” pentru a pastra viteza actuala cand initiezi depasirea. Daca este activata cu “single click” in monentul in care semnalizezi se dezactiveaza ACC de tot si viteza scade indiferent ce ai in fata. In concluzie trebuie initiata deasirea cum e si normal: de la distanta suficienta, nu cand esti la 3-4 masini in spatele celui depasit.

        (Citează)

    • Lane keepingul depinde de la mașină la mașină, da. Pe Tesla și eu dezactivez mereu la plecarea la drumuri lungi o opțiune numită “evită trecerea peste banda de urgență” sau ceva așa.

      Din cauza gropilor sau a mașinilor oprite, invariabil mai calci uneori un pic cu roata peste linia de demarcare a drumului.

      Nu mă deranjează că mașina trage ușor de volan în acel moment, că nu trage așa tare încât să fie o problemă, dar face vreo 15 bip-uri care sunt de evitat cu un copil care doarme.

        (Citează)

  4. Un purcoi de bani degeaba pentru infrastructura de aici.

      (Citează)

    • Valabil în orice țară, de fapt. Chiar este o funcție pentru cei care fac naveta pe distanțe mai mari, nu pentru mers prin oraș sau drumuri prea virajate.

        (Citează)

  5. Astzi in timp ce așteptam la trecerea de pietoni, un Tesla 3 a lovi un BMW seria 3. BMW facea stanga cand Tesla, care a fortat semaforul, l-a lovit in portiera din dreapta. Tesla a ramas cu farul stânga spart și șifonat coltul.
    Am auzit că mașinile Tesla pot să anticipeze mișcările celorlalți și să evite coliziunile, dar nu se potrivește cu ce am văzut. Functiile de siguranță vin la pachet cu funcțiile de self drive?

      (Citează)

    • Cred că frânarea automată este inclusă indiferent de nivelul de echipare (nu sunt multe niveluri oricum). Poate nu a avut timp să frâneze cât trebuie. Sistemele astea nu garantează că previn accident, ci de mult ori doar are loc la viteză mai mică.

        (Citează)

  6. valentinul: «

    Din ce am văzut la unele teste frânarea se face ok dacă mașina din fata este cu spatele. La unele modele sunt probleme la impact lateral

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus