un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

Am comandat și plătit nota cu telefonul într-un restaurant (avantaje și dezavantaje)

27 Aug 2024  ·

TEHNOLOGIE  ·

18 comentarii

Am fost recent la Sera Eden și am văzut o evoluție a sistemului de scanat codul QR pentru meniu: am și achitat nota din telefon.

Teoretic, funcția asta este de mult disponibilă în unele localuri. Scanezi codul și poți chema ospătarul din telefon sau poți comanda produse. În practică, niciodată nu am găsit până acum activată și funcția de plată direct din telefon.

Sistemul este făcut prin IaLoc. Este o platformă pe care am început de altfel să o folosesc tot mai des pentru a face rezervări direct din aplicația de telefon, ceea ce îmi place mai mult decât să dau telefon acolo.

La Sera Eden, scanezi codul QR de la masă și sistemul știe, deci, la ce masă ești. Poți introduce din meniu produse în “coș” și poți trimite comanda la bar/bucătărie. Din păcate, nu există o metodă doar de a trimite comanda, ci trebuie să o și achiți pe loc. Plata se face cu cardul, îl introduci manual sau alegi opțiunile de Apple Pay/Google Pay.

Dacă vrei să mai comanzi după aceea altceva, scanezi iar codul, pui în coș, lansezi o comandă nouă și o plătești și pe aceea. Noi am fost 5 persoane și am făcut în total trei comenzi cu trei plăți: întâi băuturi, apoi mâncare, apoi încă un rând de băuturi și un desert.

În cazul în care nu vrei să folosești acest sistem, poți să consulți doar meniul digital și apoi să faci semn unui ospătar, care vine să-ți ia comanda. La final îi poți face semn și că vrei să plătești, desigur.

Per total, însă, cu meniul acesta digital și plata pe loc a mers totul mult mai rapid. N-am așteptat să vină cineva să ia comanda. N-am așteptat să vină cineva, să-i cer nota, apoi să plece iar și să aducă bonul și, dacă am noroc, și POS-ul tot la acel drum. Când termini băutura, te ridici direct și pleci de la masă.

Avantajele ar fi, deci, legate de rapiditate. Poate că nu pare mult timp economisit, dar credeți-mă că este. La un moment dat am vrut să cer la pachet niște pizza rămasă la masă și cred că a durat minim 5 minute până am putut face semn unui ospătar, că zici că fix atunci toți își fereau ochii de mine.

Sunt însă și o mulțime de dezavantaje și le înșir aici cu gândul că cineva va îmbunătăți sistemul:

  • nu poți face modificări sau mențiuni în comanda ta, iar asta este o problemă. Vrei limonadă, dar neîndulcită? Vrei tacos, dar fără coriandru? Nu ai cum să precizezi asta decât chemând ospătarul.
  • ți se ia un mic comision pentru “notă rapidă”. Pare a fi între 2 și 3%, dar screw that. De ce mi-l iei mie? Ia-l restaurantului, care astfel nu mai are mese ocupate inutile de oameni care așteaptă nota, iar personalul poate lua comenzi și poate căra mâncare în loc să care POS-uri și bonuri. La plată ai însă și optiunea să lași tips cât vrei tu, deci poți să scazi comisionul de acolo.
  • Nu ai cum să afli ulterior ce ai consumat. Să zicem că vrei să împarți nota cu alții. După ce faci plata, lista de “cumpărături” dispare pe vecie. Primești pe email niște emailuri legate de plată de la procesatorul Viva și poți inclusiv să descarci o factură, dar care este complet inutilă: nu scrie în ea ce-ai consumat, ci doar suma totală, iar TVA-ul nu este defalcat. Culmea, este emisă de filiala românească a Viva, cu CIF românesc, dar putea fi mai bună.

În rest, însă, mi-a plăcut sistemul și cred că multe localuri ar fi avantajate de el, în special cele unde clienții nu vor multe modificări ale preparatelor sau unde este puțin personal sau poate un spațiu mare sau compartimentat.

Mă refer inclusiv la restaurante mari, precum Berăria H sau Caru cu Bere, localuri care sunt împărțite pe mai multe etaje sau în multe camere și durează până trece cineva pe acolo șamd. Aș folosi mai des așa ceva pentru momentele când mai vreo un rând de bere sau un desert sau când aștepți nota.

Oricum, se mai digitalizează lucrurile…

    18 comentarii

  1. Te asezi pe o banca in parc si comanzi la Glovo. Ai propriul tau restaurant

      (Citează)

    • Da, pana la urma daca tot plasez comanda din telefon si platesc pe loc, fara ajutorul ospatarului, de ce as plati mai mult pentru produsele de la Beraria H si nu as comanda prin Glovo atat mancare, cat si bautura?

        (Citează)

  2. Din câte știu eu, la restaurantele din grupul City Grill există deja plata din aplicație de multa vreme, dinainte să existe checkout la ialoc.ro

      (Citează)

  3. Am folosit aplicația la Taverna Sârbului în Sinaia weekendul trecut doar pentru plată. Am comandat la ospătar iar la sfârșit am plătit prin aplicație ca nu mai era nici un ospătar prin zonă să îi cer nota.
    Simplu și eficient.

      (Citează)

  4. Foarte frumos pana cand o sa inlocuiasca cineva codul QR si o sa-i platesti direct lui. :) Bonus iti fura si datele personale.

      (Citează)

    • La City Grill dacă ai qr-ul memorat poți face comenzi de la tine de acasă. Probabil asta este motivul pentru care au forțat plata imediată a comenzii.
      In viitor ar trebui sa le facă efemere, in stilul etichetelor smart din magazine. Qr-ul se poate reseta dupa fiecare comandă.

        (Citează)

  5. Eu tot nu inteleg asta: bah, daca ai restaurant de ce mai ai extra nush cat la suta pentru comanda ?
    Adica: daca merg la restaurant cu chelneri care iti iau comanda, au baccis , la unele chiar si obligatoriu
    La restaurantul asta, pentru ca comanzi online, iti iau tie 3 % . De ce sa platesc eu asa?

      (Citează)

    • Pentru ca functioneaza in acelas stil camatoresc ca si Glovo, tu defapt platesti la firma IaLoc SRL, care iti ia tie 3% (bine ca nu e mai mare ca la Glovo), si pe urma probabil mai retine inca 3% de la restaurant(ca asa e frumos, sa iei bani din ambele capete), si livreaza suma ramasa restaurantului la sfarsit de luna. Teoretic trebuie sa castige si IaLoc ceva, sa plateasca servere, angajati si sa aduca si profit.

        (Citează)

    • @Dave, se intampla asta pentru ca patronul restaurantului vede plata prin aplicatie ca o metoda de a-i ramane mai multi bani in buzunar, nu ca pe o metoda de a simplifica lucrurile pentru client.

      Si pentru ca sunt clienti care accepta sa plateasca comisioanele restaurantului.

        (Citează)

  6. ooooooooo, bun venit in anul 2020, Romania

      (Citează)

  7. Ca la supermarket, cat mai putini angajti. Astept ziua in care dai comanda la restaurant, apoi te duci in bucatarie, iti pui sortu, iti faci mancarea, o mananci, o platesti. Ceva finess.
    Vorba cuiva, mai bine ma duc in parc, pun paturica, chem glovo si aia e.

      (Citează)

  8. am vazut ca si Tazz are un comision de 2 lei (fix) pentru “servicii operationale”. adica, faptul ca exista.
    mancatoria de unde luam pranzul (si cina, unii) pentru firma nu are comanda pe site, desi are site – trebuie sa suni la ei. Tazz ofera livrare gratuita (Genius) peste 50 lei. carciuma insasi, poate ofera, poate nu – sau la sume mult mai mari. e comod si practic sa comanzi via Tazz, de la doua persoane se aduna mai mult de 50 lei, dar iti sugereaza sa lasi si ciubuc livratorului.
    schepsisul e ca, daca nu aduni de 50 lei, ai intre 6 lei si 11 lei livrarea!! si tot ti se “sugereaza” sa lasi ciubuc. pai bine, babaeti, 2 lei “operationale”, sase livrare, si TOT MAI VRETI?! asta pe langa faptul ca livratorul e platit pentru ce face, iar carciuma (cel care iti ambaleaza mancarea) nu primeste nimic…

      (Citează)

    • Mie imi place maxim glovo, la care bacsisul e procentual si INCEPE de la 7,5%. Data viitoare cand comand o sa bifez 10% si o sa rog curierul sa astepte pana termin de mancat, sa stranga ambalajele si sa curete masa. Intre timp poate sa se invarta pe langa mine sa imi toarne apa in pahar si sa ma intrebe daca e buna mancarea. La 15% ma astept la servicii premium, sa vina la costum, sa aprinda o lumanarica pe masa, sa imi prezinte in detaliu fiecare preparat.

        (Citează)

    • @Sorin, vezi ca esti pe blogul unde daca nu dai bacsis la livrarea prin aplicatiile de mancare, vin proprietarul si sotia lui si iti spun ca esti zgarcit.

        (Citează)

  9. La Trickshot Promenada au un sistem de genul asta si acolo poti face si observatii la produse. Fix “neindulcita” la limonada a fost in cazul meu :)

      (Citează)

  10. Mihai:
    Pentru ca functioneaza in acelas stil camatoresc ca si Glovo, tu defapt platesti la firma IaLoc SRL, care iti ia tie 3% (bine ca nu e mai mare ca la Glovo), si pe urma probabil mai retine inca 3% de la restaurant(ca asa e frumos, sa iei bani din ambele capete), si livreaza suma ramasa restaurantului la sfarsit de luna. Teoretic trebuie sa castige si IaLoc ceva, sa plateasca servere, angajati si sa aduca si profit.

    EU ma refer , tu ca si restaurant…de ce nu te gandesti ca aia 3 % , poate te fac sa nu mai aingajezi un chelner si ii platesti tu ?
    Sau daca totusi te gandesti ca nu e bine : de ce nu ii bagi automat in meniu , fara sa mai apara pe hartie…

      (Citează)

  11. Legat de inovatia de a plati din cod si minuni, da, bravo lor, dar legat de preturi. WTF se intampla cu preturile la localuri? 262 este EXACT cat ma costa comanda mea prin Bolt la Auchan, si am 25 de produse din toate categoriile, care imi vor ajunge cel putin doua saptamani. Locuiesc in Timisoara si e la fel. Nu, nu o sa dau 54 de fuc*ing lei pe doi tacos, nici daca ii faci de la zero. Nu inteleg care este strategia, dar vad restaurante goale ce ar putea sa fie pline, insa se halosesc la preturi de efectiv nu are rost.

    As zice ca fura curent, dar la ce preturi au, nu e nevoie.

    TLDR: Am bani sa dau 50 de lei pe 2 tacos, dar prefer sa ii fac acasa pe 10 lei.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus