►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
22 Jul 2024 ·
Unele procesoare Intel de desktop din generațiile 13 și 14 (Raptor Lake și respectiv Raptor Lake-S) dau erori și chiar pică în număr semnificativ, în special cele din seriile performante și cu sufixul K. Se conturează o criză de amploare pentru Intel. Dacă sunteți pe cale să vă cumpărați un computer nou, acum nu este un moment bun să alegeți unul marca Intel.
Majoritatea procesoarelor afectate sunt Core i9-13900K și 14900K, dar problema se manifestă și la procesoare 13600, 13700, 14600 și 14700 cu sufixele T, K sau KF. K semnifică un procesor cu multiplicatorul de frecvență deblocat și sunt cele mai performante procesoare Intel, gândite inclusiv pentru overclocking.
Nu vorbim de procesoare arse subit, ci mai degrabă despre unele care dau frecvent erori, în special crash-uri în jocuri, ecrane albastre și blocaje de sistem sau de servere, iar cel puțin o companie care a analizat propriile servere a spus că procesoarele care încep cu erori de obicei tind să pice de tot, în timp.
Este posibil să vi se fi întâmplat și vouă și să nu fi făcut niciodată legătura cu procesorul, care de obicei funcționează fără probleme. Poate ați dat vina pe placa video, temperatură, Windows, jocuri prost scrise — dar de fapt putea fi procesorul Intel din sistem.
Intel nu a declarat nimic concludent până acum. Părerea mea este că sunt foarte conștienți de problemă și cauzele ei, dar o soluție este foarte dificil de găsit (mai jos despre asta) și deci încă se gândesc la pașii viitori. Ce citiți mai jos a fost de fapt pus cap la cap din datele luate de la utilizatori și în special de la companii care dețin foarte multe astfel de procesoare.
Erorile au apărut de luni de zile, de fapt. Generația 13 (Raptor Lake) s-a lansat pe final de 2022, iar generația 14 (Raptor Lake-S sau Refresh) de procesoare pe final de 2023. A durat însă ceva vreme pentru ca tot mai multe astfel de procesoare să fie cumpărate și folosite pe o perioadă suficient de mare pentru a trage concluzii statistice despre defectele lor.
Apoi, mesajul de eroare din diverse jocuri sau aplicații vorbea despre memoria VRAM, așa că întâi s-a dat vina pe plăcile video. A durat ceva până când NVIDIA și AMD au analizat crash-urile, probabil le-au și reprodus în mediu controlat și au spus ceva de genul “-Băi, nu e de la noi. Pare o problemă de procesor.”
Microsoft probabil a făcut la fel, similar și marii producători de plăci de bază, unde tensiunile de alimentare sau setările de overclocking automat pot face diferența între un sistem stabil și unul care crashează des.
În aprilie 2024, RAD Tools, o companie care pune la dispoziție dezvoltatorilor de jocuri diverse unelte, publică un articol numit “Intel Processor Instability Causing Oodle Decompression Failures“. Oodle este o unealtă de-a lor pentru compresie/decompresie. Jocurile folosesc foarte multă compresie, de fapt, în diverse aspecte.
Anyway, RAD zice următoarele despre Oodle (sursa):
RAD has become aware of a problem that can cause Oodle Data decompression failures, or crashes in games built with Unreal. We believe that this is a hardware problem which affects primarily Intel 13900K and 14900K processors, less likely 13700, 14700 and other related processors as well. Only a small fraction of those processors will exhibit this behavior. The problem seems to be caused by a combination of BIOS settings and the high clock rates and power usage of these processors, leading to system instability and unpredictable behavior under heavy load.
As far as we can tell, there is not any software bug in Oodle or Unreal that is causing this. Due to what seem to be overly optimistic BIOS settings, some small percentage of processors go out of their functional range of clock rate and power draw under high load, and execute instructions incorrectly. This is being seen disproportionately in Oodle Data decompression because unlike most gameplay, simulation, audio or rendering code, decompression needs to perform extra integrity checks to handle accidentally or maliciously corrupted data, and is thus likely to spot inconsistencies very soon after they occur. These decode failures then typically result in an error message.
When starting an Unreal Engine-based game, the most common failure is of this type:
DecompressShader(): Could not decompress shader (GetShaderCompressionFormat=Oodle)
Fondatorul Alderon Games, care face un MMO numit Path of Titans, a scris pe site-ul companiei un articol cu numele brutal de “Intel is selling defective 13-14th Gen CPUs” (sursa):
My team at Alderon Games, working on the multiplayer dinosaur survival game Path of Titans, has been encountering significant problems with Intel CPU stability. These issues, including crashes, instability, and memory corruption, are confined to the 13th and 14th generation processors. Despite all released microcode, BIOS, and firmware updates, the problem remains unresolved.
We have identified failures in five main areas:
End Customers: Thousands of crashes on Intel CPUs on 13th and 14th Gen CPUs in our crash reporting tools.
Official Dedicated Game Servers: Experiencing constant crashes, taking entire servers down.
Development Team: Developers using these CPUs face frequent instability while building and working on the game. It can also cause SSD and memory corruption.Over the last 3–4 months, we have observed that CPUs initially working well deteriorate over time, eventually failing. The failure rate we have observed from our own testing is nearly 100%, indicating it’s only a matter of time before affected CPUs fail.
Alderon a văzut deci crash-uri în rândul jucătorilor lor, dar și propriile servere au dat crash-uri dese.
În caz că vă întrebați de ce procesoare de desktop Intel sunt folosite în servere, în locul unora Xeon dedicate pentru astfel de activități, răspunsul este că treaba asta se întâmplă de fapt chiar des. Procesoarele de desktop sunt mai ieftine și, în anumite aplicații precum servere de jocuri, sunt mai performante. Nu mereu este nevoie de memorie ECC sau cine știe ce redundanță a componentelor.
Există plăci de bază profesionale ce pot fi utilizate în astfel de sisteme și sunt sigur că aceleași companii au și servere “clasice” în rack-urile lor, pentru bazele de date de dimensiuni mari, analytics, plăți șamd, dar realitatea din teren este că probabil sute de mii sau milioane de procesoare Intel sau AMD de desktop funcționează în servere montate frumos în rack-uri.
Ultima frază este cea mai importantă din mesajul Alderon: procesoarele care inițial funcționează bine se deteriorează în timp și se defectează, iar rata observată de ei este de 100%.
Asta este cea mai proastă veste posibilă pentru că înseamnă că procesoarele cu astfel de defecte (sau poate chiar toate cele Raptor Lake) au de fapt zilele numărate din cauza acestor defecte ascunse. Cei de la Alderon probabil au observat asta pentru că ei le-au folosit 24/7 și în regim crescut de performanță, adică au făcut un fel de testare accelerată a procesoarelor, cu “nearly 100% failure rate“.
Alderon mai spune și că au luat măsura urgentă de a înlocui toate serverele lor Intel cu unele AMD și este normal. Crash-urile în jocuri alungă jucătorii pentru că jocul în sine pare prost codat, dar când se blochează întreg serverul, este și mai rău, iar pierderile financiare cu siguranță au fost mari.
Pe 9 iulie, un dezvoltator al jocului Warframe a postat pe forumul jocului că ei au investigat o serie de crash-uri în jocul lor, dar care nu aveau legătură cu codul dezvoltat de ei, ci cu un fișier din driverul NVIDIA. Analizând sute de astfel de crash reports, au descoperit că marea majoritate au loc pe anumite procesoare Intel (sursa).
Se întâmplă când placa video solicită intens multe nuclee ale procesorului, iar defecte ascunse ale acestuia generează erori.
Dacă faceți calculul mai sus, rezultă că 75,8% din crash-uri aveau loc pe procesoarele Intel Core i9-13900K, 13900KF și pe i9-14900K și 14900KF. Dacă le adunați și pe celelalte din grafic, iese că 96,7% din crash-uri au loc pe procesoare 1×700 sau mai bune, de obicei de tipul K.
Foarte mare. Gamers Nexus are un clip video în care spune că doar unul dintre principalii parteneri Intel a vândut peste 8 milioane de astfel de procesoare.
Un integrator spune că 12% dintre procesoarele Intel pe care le testează prezintă probleme. 12% rejection rate este foarte mult pentru această gamă.
Cu totul, probabil vorbim de zeci de milioane de astfel de procesoare aflate acum în piață. Asta înseamnă pierderi foarte mari de bani de-a lungul întregului lanț de distribuție și utilizare a procesoarelor:
➡️ Marii integratori și vânzători de sisteme, să zicem Dell, Lenovo, HP și alții, dar și magazine precum PC Garage la noi, care-i cel mai mare vânzător de sisteme brand sau construite de ei, vor avea o mulțime de cereri de service sau garanție de tratat de la utilizatori care vor spune “sistemul vândut de tine este instabil”.
➡️ Sistemele folosite în medii enterprise vin uneori și cu contracte de mentenanță sau de intervenție rapidă stil next business day, ceea ce înseamnă mulți tehnicieni puși pe drumuri. În lipsa unor informații clare că este o problemă a Intel, asta poate însemna muncă în zadar pe multe fronturi, de la reinstalat Windows și până la managementul răcirii și încercări de a găsi o soluție acolo unde nu există.
➡️ Pentru angajații care folosesc astfel de procesoare, înseamnă crash-uri la randare, compilare, editare și în alte momente. Unele companii au raportat chiar și erori de scriere pe SSD (un crash la momentul cheie poate duce și la asta) și pierderi de informație sau de ce-au muncit până atunci.
Vi s-a întâmplat vreodată ca un crash să vă strice fișierul la care lucrați și să fiți nevoiți să o luați de la zero? Închipuiți-vă că s-ar putea întâmpla des asta atunci când procesorul se turează puternic.
➡️ Pentru industria de jocuri, pierderile financiare pot fi mari. Dacă jocul dă crash sau serverul pe care joci se blochează, concluzionezi că jocul e prost și nu mai cumperi altul de la acel dezvoltator (sau DLC-uri sau loot boxes). Toți pierd bani.
➡️ Marea majoritate a utilizatorilor de astfel de procesoare nu vor ști că vina este la Intel. Asta înseamnă pierdere de imagine (și în viitor de bani) pentru toți ceilalți: integratori, magazine, producătorii de plăci de bază sau de memorie RAM șamd.
Nimic semnificativ până acum. Un mesaj din iunie 2024 spune că ei și partenerii lor continua să investigheze rapoartele de instabilitate a procesoarelor.
Tot atunci au anunțat ca au descoperit un bug în mecanismul numit Enhanced Thermal Velocity Boost din procesoare. eTVB este un algoritm care, atunci când temperatura procesorului este mică, permite overclockingul acestuia chiar și dincolo de frecvența maximă de turbo boost.
Bug-ul respectiv permite algoritmului eTVB să facă acest overclocking și când procesorul era deja fierbinte, în anumite condiții. Intel a lansat un patch, iar majoritatea producătorilor de plăci de bază probabil lansează în acest zile BIOS-uri actualizate. Faceți update, dacă este cazul.
Bug-ul acesta nu este însă cauza problemei generale a procesoarelor Raptor Lake. Intel a și precizat asta prin “While this issue is potentially contributing to instability, it is not the root cause.” Până acum, nu a fost precizată o cauză clară.
Intel a mai lansat și un profil pe care principalii producători de plăci de bază l-au integrat în cel mai recent update de BIOS, numit Intel Baseline Profile. Acesta micșorează puterile la niște valori recomandate de Intel, dar asta nu a rezolvat crash-urile. Mai mult, unii producători de plăci de bază au limitat chiar și mai mult puterea, pentru siguranță suplimentară, deci performanța scade suplimentar pe acele plăci de bază.
O dovadă bună, însă, pentru faptul că problema nu ține musai de putere sau de memorie care rulează la frecvențe prea mari sau de un ușor overclocking făcut direct de placa de bază este apariția problemelor și la procesoare care rulează pe plăci de bază cu chipset W680.
Acesta este un chipset profesional de la Intel, gândit pentru plăci de bază pentru stații de lucru profesionale sau servere, și o astfel de placă ține procesorul în parametri recomandați, fiind gândită pentru stabilitate, nu pentru a mai stoarce câteva FPS-uri într-un joc.
Indiciile arată spre un defect de fabricație. Asta este o veste ușor mai bună decât alternativa, care ar fi un defect al arhitecturii din spatele Raptor Lake, ceea ce practic ar însemna că nu mai este nimic de făcut în continuare.
Dacă este un defect de fabricație, Intel măcar ar putea rezolva problema și ar putea înlocui procesoarele afectate. Un recall de asemenea amploare este aproape imposibil de pus în practică, vedeți mai jos despre asta, de unde și sfatul meu de a evita aceste procesoare până știm ceva oficial despre cauza problemelor.
Pe scurt, termenul în engleză pentru problemă este “silicon degradation”. Degradarea lentă a procesorului din cauze de fabricație, adică probleme hardware, nu software, dar legate la propriu de materialele utilizate și procesul tehnologic care le depune în straturi atât de fine încât unele elemente se măsoară la nivel de nanometru. Un milion de nanometri fac un milimetru.
Problemele apar cel mai des atunci când procesoarele consumă o putere mare și urcă spre frecvența lor maximă cu unul sau mai multe nuclee. Ceva din interiorul procesoarelor nu rezistă la acest regim, la această solicitare, și deci apar erori de procesare ce duc la rezultate eronate și la crash-uri.
Exemplul cel mai bun este cel legat de dezarhivare de mai sus. Cum zic cei de la Oodle, dezarhivarea este un proces care presupune multe verificări ale operațiunii pentru a elimina erorile. Atunci când procesorul generează erori, dezarhivarea se încheie cu un fail.
Aceste probleme se manifestă pe modelele cele mai performante pentru că acelea lucrează la cele mai înalte frecvențe și cele mai mari puteri din gamă, cum este și normal.
Bănuiala în acest moment este că ar fi vorba de apariția unor oxidări nedorite în interiorul procesorului, provenite din defecte aleatoare de producție. Altfel spus, unele procesoare nu sunt afectate sau sunt mai puțin afectate decât altele, depinde de lot sau pur și simplu de… noroc, de lipsa unor imperfecțiuni de producție.
Oxidarea ar putea apărea la nivelul unor căi verticale de contact electric între straturile procesorului. Contactul electric este asigurat de trasee de cupru. Pentru protecția straturilor din jur, evitând contaminarea lor cu atomi de cupru, se folosește o depunere fină de nitrură de tantal printr-un proces numit Atomic Layer Deposition.
I-am zis numele ca să fie mai ușor de înțeles că vorbim de straturi atât de fine încât prezența unui număr mic de atomi din alt material poate crea probleme când vorbim de semnale transmise de 6 miliarde de ori pe secundă, cum se întâmplă pe la frecvențele maxime.
Undeva la acest nivel este problema. Se pare că atomi de oxigen ar fi contaminat acele trasee de cupru, ceea ce produce oxidarea. Acum să nu vă gândiți că procesoarele ruginesc în interior, dar analogia este bună. Rugina este, până la urmă, tot o oxidare și ați văzut cum contactele ruginite nu mai transmit bine curentul electric.
Orice oxidare la un nivel atât de fin se traduce în scăderi de tensiune, iar semnalele electrice de 0 și 1 până la urmă asta sunt, diverse niveluri de tensiune cărora li se alocă o valoare binară.
Asta este teoria, cel puțin. Se potrivește cu observațiile empirice, în sensul că procesul de oxidare a unor căi interioare ar putea explica de ce doar unele procesoare au probleme, de ce se manifestă la frecvențe și puteri mari și de ce se accentuează în timp.
Până nu dă Intel un verdict clar, nu putem afla mai multe. Intel, însă, nu are motive să răspundă cumva acestor probleme, ci mai degrabă să ignore totul.
Nu există soluții bune. Singura potențială soluție bună ar fi cea în care Intel găsește vreun bug nou în “firmware-ul” procesorului și îl corectează prin microcod/BIOS cu un patch. Varianta aceasta pare destul de neverosimilă în acest moment.
Orice altă posibilă soluție generează probleme foarte mari pentru Intel și poate chiar imposibilitatea de a o pune în practică. Să analizăm câteva variante potențiale.
➡️ O soluție ar fi limitarea procesoarelor cu un update de BIOS sau din driverele de chipset sau orice altă metodă software. Asta ar rezolva problema, dacă ea apare doar când procesoarele lucrează la frecvență și putere maximă — dar atunci ar trebui să dea niște bani înapoi clienților, nu?
Dacă un 14900K este limitat software post-vânzare, atunci de ce ai mai dat bani suplimentar pe un procesor K pe care nu-l vei mai overclocka? Sau dacă devine un fel de 14700K, după limitări, nu înseamnă că Intel îți datorează vreo 200 de euro?
Cum ar putea decurge această acțiune? Cum dă Intel banii înapoi și cine își asumă până la urmă pierderea de performanță —și implicit de venituri, pentru anumite companii în care performanța sistemelor aduce bani— în acest caz, Intel sau integratorii care au vândut procesorul respectiv?
➡️ O altă soluție ar fi înlocuirea procesoarelor defecte. “-OK, ți-am vândut unul cu probleme, ne pare rău, acum ia acest procesor nou și un voucher de 20 de dolari pentru achiziții viitoare.”
În primul rând, ar costa enorm. Vorbim despre zeci de milioane de procesoare vândute din aceste două generații. Tocmai ce ziceam săptămâna trecută că, la PC Garage, oamenii par să aleagă 14900K pentru cele mai scumpe sisteme. N-au fost cei mai buni ani pentru vânzarea de sisteme, după boom-ul din pandemie, dar volumele sunt oricum de ordinul milioanelor de procesoare la nivel mondial.
Ar fi o pierdere considerabilă pentru Intel. Nu că mi-ar păsa de banii lui Intel, nu sunt contabilul lor, ci doar zic că asta înseamnă că nu au motive să aleagă astfel de soluții.
Apoi, cum s-ar putea face logistic acest schimb de procesoare? O soluție ar fi să mergi cu procesorul problematic la magazin și să primești în schimb unul nou. OK, dar câți oameni știu de fapt să-și demonteze coolerul și să scoată procesorul de acolo și să monteze unul nou, cu tot cu pasta termică?
Nu uitați că vorbim de milioane de sisteme vândute direct de integratori, nu doar de cele asamblate de pasionați pricepuți pe acasă.
Apoi, trăim în lumea achizițiilor online. Poate că stai în satul Albina din jud Brăila sau poate stai în Planet’s Bottom, Wyoming, și ai cumpărat procesorul respectiv cu livrare de la magazinul tău preferat. Îl trimiți înapoi acolo în așteptarea unuia nou — și ce faci în cele 2 săptămâni cât durează apoi analiza și înlocuirea? Ai pus PC-ul pe bară, nu mai muncești, nu mai intri pe net, NU TE MAI UIȚI LA P0RN?!
Nu mai zic de mediul enterprise, unde, culmea, ar putea fi găsite soluții mai rapide. Acolo s-ar putea înlocui procesoarele cu un flux de lucru în care vine tehnicianul la fiecare angajat, îi schimbă în 15 minute procesorul, apoi sistemul este din nou pus în funcțiune. Cine plătește, însă, pentru toate acestea?
Altfel spus, orice soluție rezonabilă s-ar găsi, Intel și alții vor pierde foarte mulți bani, de unde probabil și dorința Intel de a ignora cât de mult se poate această problemă.
Dacă vreți să vă cumpărați un PC nou, nu luați Intel gen 13 sau gen 14. Fie așteptați lansarea viitoarei generații de procesoare Intel desktop, la final de 2024, fie mergeți pe AMD.
AMD lansează în prezent noile Ryzen pe Zen 5, care ar trebui să fie foarte performante. Noile Ryzen din seria 9000 ar trebui să ajungă chiar zilele acestea în România. Și generațiile anterioare de Ryzen, dar tot pe socket AM5, sunt o soluție bună.
Dacă aveți deja un procesor Intel gen 13 sau gen 14 în PC și nu v-a făcut probleme până acum, felicitări, continuați, poate sunteți printre cei norocoși.
Dacă v-a făcut deja probleme, dacă ați avut parte de crash-ul în jocuri sau aplicații ce solicită performanță, există câteva metode pentru a le micșora incidența:
➡️ Faceți update de BIOS. Cel mai recent ar trebui să adauge un profil numit “Intel Baseline Profile” prin meniuri, care reglează tensiunile la un nivel recomandat de Intel.
Unele profiluri default ale plăcilor de bază fac un overclocking ușor al procesorului sau oricum îl solicită dincolo de ce recomandă Intel. Noul profil recomandat de Intel nu rezolvă problema procesoarelor, dar probabil micșorează un pic frecvența crash-urilor.
➡️ Subtactați-vă singuri procesorul. Folosiți setările din BIOS sau un utilitar Intel. Limitați ușor și treptat procesorul până observați că scade incidența crash-urilor. Mai bine un procesor mai lent decât să-ți pice jocul sau randarea când este lumea mai dragă.
➡️ Stați informați despre această problemă și urmăriți știrile. Canalele mari de tehnologie și site-urile/forumurile de specialitate urmăresc atent problema.
Iată mai multe materiale pentru detalii suplimentare:
Și articole pe The Verge, Hardware Times, TechSpot.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
22/07/2024 la 8:44 AM
Gamers Nexus prin asta face vizualizari, scandal, are zeci de videoclipuri in care se ia cu diverse subiecte de nvidia, asus, gigabyte, etc. Daca te uiti atent video-urile alea au 2-3-4x mai multe vizualizari decat media celorlalte videoclipuri ale lui, deci d-aia le face. E un soso doar ca pe alta nisa + global.
Cat despre RAD si Alderon lasa-ma sa am rezerve, e ca si cum imi fac eu o comapnie de jocuri azi si spun ca compania X are probleme. Daca aud asta de la developeri cu zeci de ani de experienta si jocuri bune lansate atunci as putea crede, dar cand vine neica nimeni si isi da cu parerea am rezerve.
Nu zic ca procesoarele Intel de top n-ar fi fierbinti, ca n-ar intra in thermal throttle in diverse benchmarkuri cu majoritatea coolerelor de pe piata si alte lucruri. Dar totusi Gamers Nexus care se ocupa cu scandal si o firma obscura de software despre care NIMENI nu auzise pana sa zica ceva de Intel nu sunt cei mai in masura sa dea sfaturi. :)
alexEAT(Citează)
22/07/2024 la 9:22 AM
Gamers nexus e cel mai credibil reporter pe segmentul ăsta.
Oricum, nici următoarele generații de la Intel nu sunt sigure și se pare că și cele mobile au aceeași problemă.
gg(Citează)
22/07/2024 la 1:14 PM
Doar ce am luat prin martie un 14900KF , nu l-am overcloacat pentru ca nu am sismtit nevoia, joc dor Warzone si pana acum nu am vazut nimic dubios dar probbail ca nu joc destul de mult sau jocul in sine nu solicita prea tare procesorul.
Sa speram ca pica in garantie daca pica.
L!nuX(Citează)
22/07/2024 la 2:00 PM
orice i9 e overkill pt jocuri – rar va trece de 30% load (si eu sunt pe un 12th gen i9)
poti incerca un stress test :D if you’re feeling lucky
urweiss(Citează)
22/07/2024 la 4:38 PM
Ce bine ca am AMD, nu credeam sa ajung sa spun asta dupa ce ani de zile am fost fan Intel.
Gaelex(Citează)
22/07/2024 la 9:54 PM
Interesant. Am i9-13900K intr-un NUC Extreme de peste 9 luni de zile si nu am avut nicio problema cu el pana acum. Absolut nimic. Nada. Merge snur. Placa video e un Radeon RX 7900 XTX si la fel, nicio problema. Asta ca tot erau unii care infierau placile AMD pentru driverele proaste sau mai stiu eu ce. M-am si jucat pe ele, le-am folosit si la treburi profi, zero probleme. Poate sunt eu mai norocos sau poate o sa crape tot maine. :))
zetanu(Citează)
23/07/2024 la 8:10 AM
Intel doar ce a confirmat că de vină este voltajul aplicat și toate procesoarele din seria 13 și 14 se degradează. Acum o să vedem cum vor rezolva.
gg(Citează)
23/07/2024 la 8:53 AM
Au confirmat că vor împinge un update în august care va preveni problema la procesoarele neafectate. Mai rămâne să definească ce este un procesor neafectat și care sunt use case-urile pentru care problemele astea chiar apar.
Pare că a degenerat problema “enhancement-urilor” făcute de producătorii de plăci de bază, iar Intel nu s-au sesizat mai devreme în legătură cu asta. De ani de zile toți producătorii aplică overclocking out of the box pe procesoarele Intel. E în parte marketing, să scoată un 2-4% extra de performanță peste testele obișnuite, în parte o chestie care n-a fost niciodată o problemă până la generațiile 13-14.
Au adus vorba și despre treaba cu oxidarea, dar au spus că nu este nicio corelație între ele. Defectele de fabricație au existat la niște batchuri inițiale de procesoare gen 13, mai aproape de data de lansare.
Cu ultimul update de bios, un test de Cinebench scoate un scor cu 2-4% mai mic decât înainte, pe un 13700K. Impact real life? Probabil zero, cel puțin pentru mine.
Dincolo de fanboysm și remarci melodramatice tip “nu cumpărați Intel” sau “ce bine că am AMD”, realitatea este că toți producătorii de hardware vor da chix la un moment dat cu ceva. Nu este un “dacă”, este un “când” și “cum”. Diferența este de cum aleg să gestioneze problema. O recunosc? Fac pași corect spre remedierea ei? Este fair dpdv consumer? Sau o ascund sub preș, se fac că plouă?
Probabil puteau raspunde mai repede dar dat fiind repro-rate-ul relativ mic și use-case-ul foarte specific, le-aș acorda benefit of the doubt că durează până obții niște concluzii clare. Să vedem, par că sunt pe drumul cel bun.
stephen(Citează)
23/07/2024 la 3:03 PM
Pe la începutul lui 2022 am luat un 12900K. Apoi au apărut repede seriile 13900K și 14900K, dar sincer n-am simțit diferența față de vechiul meu hexacore i5820K pe care-l aveam din 2015 (12 nuclee prin HT, frecvență între 3.3 și 3.6 Ghz). Din păcate nu mă miră că seriile 13 și 14 au probleme. Sper doar ca seriile noi care au numele schimbat să nu aibă probleme în viitor, deși există șanse să aibă probleme. Poate peste 2-3 ani, când vor schimba de tot felul cum fac procesoare (am citit că vor renunța la nucleele E) nu vom mai citi despre astfel de probleme. Și ar fi frumos ca Intel să-și recompenseze cumpărătorii cumva – de schimbat procesoare nu se pune problema.
Mihai(Citează)