un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestorePC GarageFlipSecomAltex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Formula 1 în Ungaria: Piastri câștigă, dar nu musai pe merit

22 Jul 2024  ·

AUTO  ·

6 comentarii

McLaren-urile au fost cele mai bune monoposturi în Ungaria. Au plecat de pe primele două poziții și au terminat pe primele două locuri ale podiumului, semnalând clar că dominația Verstappen/Red Bull s-a terminat și olandezul trebuie să lupte pentru fiecare punct.

Problema este că, la un moment dat, echipa McLaren a decis că piloții trebuie să inverseze ordinea pentru a-i da lui Piastri prima lui victorie. Există ceva justificare pentru decizia echipei, dar în același timp Norris era mai rapid și în competiție pentru locul 2 în clasamentul general, poate chiar locul 1.

Nu cred că așa voia Piastri să ia prima victorie. A urmat un șir lung de rugăminți și alte mesaje radio cum nu auzi de obicei, ceea ce mie mi se pare că a aruncat multă îndoială peste legitimitatea victoriei lui Piastri.

Apropo, cu 7 câștigători diferiți în 13 curse, este o dovadă că acest sezon este mult mai bun decât cele anterioare.

În calificări

Perez a ieșit din nou din Q1 după ce a ieșit în decor și a lovit puternic barierele de protecție. Este a patra ieșire în Q1 în 6 curse. Sunt tot mai multe zvonuri că Perez, deși i-au prelungit acum câteva luni contractul, ar putea fi înlocuit cu Ricciardo sau alt pilot la echipa principală. Red Bull are nevoie de puncte în clasamentul constructorilor, iar Perez nu le mai aduce de ceva vreme.

Norris și Piastri au ieșit pe locurile 1 și 2, Verstappen pe locul 3. Sesiunea a fost întreruptă cu 2-3 minute înainte de final de un alt accident și am fost uimit să văd că, la reluare, Verstappen nu a mai ieșit pe circuit pentru a încerca să obțină un timp de pole position. Se schimbaseră un pic condițiile pe circuit, dar mi s-a părut un fel de capitulare, de “locul 3 este suficient de bun”.

În cursă

Cursa a fost destul de disputată, deși pe un circuit care nu permite multe depășiri. Imediat după start, Piastri a trecut la conducere, Hamilton a urcat pe locul 3 și Verstappen a ajuns tocmai pe locul 5.

Verstappen a fost rapid. A recuperat terenul și a ajuns din nou pe locul 3. Au fost două schimburi de pneuri în cursă și de fiecare dată a avut de urcat din nou în clasament, dar părea rapid și capabil de asta.

La ultimul schimb n-a ieșit așa de bine. A tras tare să-l ajungă din urmă pe Hamilton și să-l depășească. Era din nou mai rapid, dar l-a lovit pe Hamilton în depășire. Olandezul a ieșit un pic în decor și a terminat până la urmă pe locul 5.

Verstappen spune că Hamilton a virat cu prea mult timp înainte în acea curbă, iar el a fost nevoit să frâneze puternic, blocând roțile. Spune că oricum l-ar fi acroșat pe Hamilton, a blocat roțile încercând să limiteze de fapt amploarea accidentului.

Mie mi s-a părut o încercare nereușită de depășire, un incident de cursă. Arbitrii au fost de aceeași părere, se pare, nesancționând pe nimeni.

Am fost uimit că Verstappen a continuat cursa după acel acroșaj în care monopostul său s-a ridicat cam un metru de la sol. A avut mare noroc că nu a rupt suspensia sau altceva. Puteți vedea faza aici.

Întreaga cursă, însă, Verstappen s-a comportat din nou ca un copil nervos, țipând pe radio, înjurând monopostul și strategia echipei și certându-se cu inginerul său. Imediat ce lucrurile nu merg bine, devine foarte nervos și parcă nu se potrivește imaginii de mare campion al acestor ani.

La vârf, însă, au fost cele mai ciudate mesaje radio. Piastri a condus aproape toată cursa și s-a dovedit rapid. Norris era pe locul 2, în spatele său.

În mod normal, pilotul din față este adus primul la boxe într-o astfel de situație și chiar își poate alege momentul. Echipa a decis să-l aducă întâi pe Norris la boxe, deoarece Hamilton era pe aproape prin spatele său și riscau un undercut. Piastri a rămas pe circuit cu anvelope tocite și, după ce a schimbat și el două tururi mai târziu, a ieșit în spatele coechipierului Norris.

Se mai întâmplă. În plus, Norris este pe locul 2 în clasamentul general, pe când Piastri este tocmai pe locul 5. Nu cred că ar fi comentat nimeni dacă s-ar fi încheiat cursa cu un duo Norris-Piastri.

În schimb, aproape imediat după schimbul de pneuri, echipa McLaren i-a spus lui Norris prin radio că vor să inverseze piloții. Norris n-a zis clar nu, dar nici nu s-a arătat foarte dornic. Mai erau vreo 20 de tururi până la final, Norris a spus că Piastri trebuie să-l ajungă din urmă dacă se dorește o inversare, dar Piastri nu a putut: Norris a fost mai rapid pe ultimul set de pneuri, chiar mult mai rapid.

În cele din urmă, după vreo 8 mesaje radio prin care lui Norris i s-au zis de toate, inclusiv să-și aducă aminte de briefinguri, de team play, de faptul că a demonstrat că este mai rapid, dar acum e cazul să fie team player, de faptul că un campion are nevoie de echipă șamd, Norris a încetinit, cu vreo 3 tururi înainte de final, și 1️⃣Piastri, care era cu 6 secunde în urmă, l-a depășit și a câștigat locul 1.

2️⃣Norris s-a clasat pe locul 2, 3️⃣Hamilton pe 3, urmați de 4️⃣Leclerc, 5️⃣Verstappen, Sainz, Perez, Russell, Tsunoda și Stroll.

Părerea mea este că Piastri trebuia să nu accepte schimbarea de poziții. Un mesaj clar din partea lui, ceva de genul “dacă Norris este mai rapid, atunci e victoria lui”, ar fi fost suficient. Piastri este un pilot foarte talentat și, cu monoposturile McLaren fiind acum cele mai performante de pe circuit, sigur ar fi urmat o victorie și pentru el.

În schimb, a obținut-o de acum pe prima din carieră, dar parcă fără bucurie și umbrită de controverse. Mi-a adus aminte de faza aceea când Barichello ar fi putut câștiga pe merit o cursă, dar i s-a zis să-l lase pe Schumacher în față — și l-a lăsat, dar în ultimul viraj al cursei.

De fapt, dacă ați urmărit F1 TV, comentator a fost și David Coulthard care a povestit despre situații similare din cariera sa și despre cât de complicate sunt pentru piloți. A spus la un moment dat o frază cheie: când ai un monopost performant, cel mai mare adversar îți este chiar coechipierul. Ceilalți piloți sunt mai slabi decât voi doi. Așa o fi.

Norris, însă, chiar nu are nici o vină în chestiunea asta. Echipa a decis să-l cheme întâi pe el la boxe. Apoi, Norris a fost mai rapid. Chiar simt că i s-a luat o victorie pe care o merita doar pentru că McLaren fie a vrut să repare o greșeală făcută de ei cu chemarea la boxe, fie pur și simplu au vrut să-i ofere lui Piastri o victorie și să aibă ambii piloți măcar câte una în acest sezon.

Uitați câteva mesaje radio:

“Lando, we’re not happy with this level of tyre saving, with 22 laps to go” (ca să-l facă să încetinească pentru schimbul deja cerut)
“Radio check Lando” (Lando nu prea răspundea)
“Lando, he can’t catch you up. You’ve proved your point.”
“Just remember every single Sunday morning meeting we have…”
“Lando, five laps to go. The way to win a championship is with the team. You are going to need the team. You are going to need Oscar.”
“If there is a safety car it makes things very awkward. Please. Do it. Now.”

Norris nu prea a răspuns mesajelor, în afară de “spuneți-i să mă ajungă din urmă, dacă poate”, deși în același timp și el forța ca să nu fie ajuns și să demonstreze că este cel mai rapid. Puteți citi câteva declarații de după cursă aici. A fost dezamăgit, dar asta înseamnă joc de echipă.

Pe de altă parte, și Norris a greșit ceva. Ar fi fost mai bine dacă ceda imediat poziția, cu 20 de tururi înainte de final, și apoi o recâștiga pe merit. Timp era destul.

Norris a pierdut 7 puncte cu această ocazie. Dacă pe la finalul sezonului aceste 7 puncte vor conta cu adevărat în clasament, McLaren a făcut o greșeală gravă. Chiar nu le înțeleg decizia. Sunt sigur că Piastri ar fi fost mulțumit și cu un loc 2, iar echipa ar fi sărbătorit oricum o clasare 1-2 merituoasă si remarcabilă.

Și Verstappen a avut o declarație interesantă după cursă, în care a recunoscut că nu putea spera la mai mult de locul 3: “today, we couldn’t have beaten the McLarens but a P3 I think was on the cards if we would have just been on it a bit more“.

Apropo, Hamilton a obținut al 200-lea podium al carierei. Piastri, în schimb, a devenit primul câștigător născut în acest mileniu, fiind născut în 2001.

The Good:

  • Perez a urcat până pe locul 7.
  • Russell a plecat de pe 17 și a terminat pe 8.
  • Hamilton pentru că, deși n-a schimbat anvelopele în cele mai bune momente, a rezistat pe locul 3.

The Bad:

  • Ricciardo a început pe 9 și a terminat pe locul 12.
  • Alpine a retras o mașină, iar cealaltă a terminat pe locul 18.
  • Verstappen pentru circul de pe radio.
  • McLaren pentru circul și mai mare de pe radio, în condițiile în care un finish 1-2 era oricum excelent.

CLASAMENTE

Nu sunt schimbări în prima parte a clasamentului, dar distanța dintre Verstappen și Norris nu mai pare atât de mare. Hamilton a urcat două poziții, Perez a căzut pe 7.

În clasamentul echipelor, McLaren a urcat pe locul 2 și este la doar 51 de puncte de Red Bull. Asta chiar este aproape, în special dacă Perez nu revine la vârf și nu aduce puncte importante echipei. Verstappen singur nu poate ține piept la doi piloți buni.

Următoarea cursă: 28 iulie, în Belgia, la ora 16, apoi urmează pauza de vară până pe 25 august.

asus s5507

    6 comentarii

  1. “..apoi o recâștiga pe merit””. Sigur primea mesaj sa isi pastreze pozitia.Norris parca A mai patit asta cu Ricciardo in Italia acum cativa ani

      (Citează)

  2. Ai urmarit cursa degeaba, Norris si Piastri au ajuns sa schimbe pozitiile pentru ca au facut undercut cu Norris la Hamilton (un undercut care nu era necesar). Inca de cand au facut undercut-ul le-au spus amandurora ca pana la final vor schimba din nou pozitiile.

      (Citează)

  3. Mizeriile astea cu echipa care decide castigatorul cursei trebuie sa inceteze iar F1 trebuie sa reactioneze dur si implacabil: eliminarea echipei din campionat.

    Este un sport competitiv. Castiga cel mai bun.

    Cine a pus bani la pariuri ca va castiga Piastri a facut o avere din aceasta manipulare a rezultatelor cursei.

      (Citează)

    • Gaelex: Este un sport competitiv.

      este un sport competitiv de echipa.
      la ciclism nu te deranjeaza cand echipa lucreaza impreuna pentru a duce un singur om in pozitia de a castiga?
      mai este si o competitie pe etape, dar deja lucrurile devin complexe si deviem.

        (Citează)

  4. In cursa asta au fost pre amulte telenovele, prea multi nervi.. creste tensiunea un abandon al lui MAX la SPA aduce 4 constructori atat de aproape… moama ce spectacol ar fi..

      (Citează)

  5. Nu am mai citit de mult articolele tale despre formula 1. Nu am rezistat sa citesc până la capăt. Prea ‘cringe”. Și nu prea pare că urmărești cursa cu atenție, sau doar nu înțelegi uneori unele nuanțe. Mereu îmi pare cronica unuia care vede prima lui cursa de formula 1

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus