un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

De ce este energia electrică scumpă în România?

18 Jul 2024  ·

TEHNOLOGIE  ·

37 comentarii

Uitați o știre despre cum România are de 5 zile cel mai mare preț al energiei:

media energiei pentru ziua de miercuri pe piața spot este de 1.175 lei pe MWh, cu un vârf de 4.300 de lei pe MWh între orele 20:00 și 21:00, ceea ce reprezintă un record absolut pentru piața din România

Adică 235 euro și respectiv 860 de euro. Am făcut conversia pentru că aceeași știre spune în continuare:

Astăzi (miercuri), spre exemplu, cele mai ieftine țări sunt Finlanda, unde energia are astăzi o medie de doar 10 euro pe MWh, urmată de Suedia, cu 17 euro, și Norvegia, cu 24 de euro. În România, energia costă 236 de euro. Alte țări cu energie scumpă sunt Ungaria – 230 de euro, și Bulgaria – 227 de euro.

Comparația cu țările nordice, unde nu au 40 de grade Celsius în acest moment, nu are rost acum, ci doar urmărește ceva senzațional pentru a face știrea mai interesantă. Realitatea este, însă, că energia electrică este foarte scumpă în România și a ajuns așa după un șir lung de incompetenți la putere și de decizii strategice foarte proaste. Vi le arăt mai jos.

Nu sunt nici pe departe vreun expert în piața de energie electrică, care este la fel de complicată precum bursa clasică, fiind implicate inclusiv predicții pe termen lung privind producția, consumul, contracte cu preț garantat, achiziții bulk șamd.

Am citit însă mereu cu plăcere despre acest subiect și știu, în mare, cum funcționează sistemul electric al țării și piața de energie. Dacă vreți un răspuns rapid la întrebarea “de ce avem un preț așa mare la energie?”, acesta ar fi că producem mult mai puțină energie decât consumăm, iar diferența se importă la tarife mari.

Răspunsul adevărat, cel care se referă la motivul pentru care am ajuns în această situație, este că statul român nu a luat măsuri pentru a crește producția de energie până la nivelul necesar țării noastre. Pe la ministerul din domeniu s-au perindat tot felul de incompetenți, companiile energetice naționale sunt căpușate de zeci de ani, iar fondurile necesare investițiilor sunt mereu tăiate pentru că statul român are nevoie de bani pentru a plăti pomeni electorale sau alte datorii, fiind mereu “pe minus”.

Să încep cu producție versus consum. Iată graficul în timp real pentru 17 iulie, ora 12:16, când în România se consumau 7.617 MW și se produceau doar 6.682 MW.

Cu o zi înainte, maximul a fost pe la ora 21 seara, când se consumau 8.350 MW și se produceau doar 6.082 MW. Diferența este mare, am fi avut nevoie de încă 3 reactoare nucleare ca la Cernavodă pentru a o acoperi.

Iată graficul pe ultima săptămână. Linia cea mai de sus este consumul, cea de sub ea este producția, mereu inferioară ca valoare.

Avem, deci, o problemă cu producția insuficientă.

 

Bun. De ce nu producem mai multă energie electrică? Sunt trei tipuri mari de producători de energie în România:

  1. statul român prin companiile și instalațiile sale (Cernavodă, hidrocentrale, cărbune, hidrocarburi etc
  2. companiile private. Dacă urmăriți Știrile Zilei, am pus mereu știri despre noi parcuri fotovoltaice sau eoliene.
  3. prosumatorii, adică persoanele fizice cu panouri fotovoltaice pe casă.

Poate veți spune că prosumatorii nu sunt de același nivel cu celelalte două tipuri de producători, dar sunt în jur de 150.000 ca număr, dar în 2023 au injectat în sistem peste 560 GHh, iar capacitatea instalată în fotovoltaice a ajuns la 1.700 MW, depășind parcurile companiilor monitorizate prin sistemul național. Dar despre prosumatori mai târziu.

STATUL ROMÂN

Spuneam că statul român nu a luat măsuri pentru a crește producția de energie. Da, așa este. Un exemplu rapid: la Cernavodă este terenul pregătit pentru încă două reactoare nucleare (2 x 700MW), care au fost gândite acolo încă de la începuturile centralei, dar statul român tărăgănează de ani buni începerea lucrărilor.

În schimb, statul român tot testează apele cu niște mini-reactoare nucleare, precum cel gândit pentru Doicești, o tehnologie încă incipientă și care nu va da un boost serios capacității de producție a țării, ci mai degrabă are avantaje pe alte părți, precum descentralizarea sistemului, eliminarea unor single points of failure șamd. Reactoarele suplimentare de la Cernavodă sunt soluția cea mai simplă în acest moment.

Nu sunt bani. Știți de ce nu sunt bani? Citez din titlul unui articol din ZF, că am găsit și unul cu titlu bun:

Din 2016 perlele din energie au cedat ca dividende 90% din profituri. Statul a încasat 7 mld. euro, nu a investit în nimic

Foarte bine zis. Statul român ia anual dividende de la companiile sale pentru că are nevoie de bani la buget ca să susțină deficitul, să crească pensiile, să dea contracte cu dedicație, salarii mari și pe ce altceva mai risipește banii. Nu lasă nimic pentru investiții.

În altă parte, Hidroelectrica a atribuit abia acum în iulie contractul pentru retehnologizarea ansamblului Vidraru, după 5 încercări eșuate. Știți de când încearcă să atribuie contractul? Din 2016! De 8 ani, timp în care barajul Vidraru a continuat să se deterioreze sau să funcționeze sub randament, deși asigură 220 MW putere și o producție anuală de 400 GWh.

Acum, nu zic, motivul celor 5 încercări eșuate a fost mereu “oferte neconforme”. Să ignorăm acum gândurile de “n-au vrut să dea șpagă unde trebuie și să presupunem că și ofertanții poartă partea lor obiectivă de vină. Când ești însă mare șef la Hidroelectrica sau prin Minister, plătit cu zeci de mii de lei pe lună și bonusuri mari, și an după an tu nu reușești să pornești retehnologizarea, nu te gândești că poate trebuie să faci altfel lucrurile? Nu, că salariul intră oricum.

Un alt eșec este Hidro Tarnița, pe lângă Cluj-Napoca. 4 studii de fezabilitate făcute fără o finalitate, milioane de lei tocate pe birocrație, salariile unor manageri care n-au făcut nimic și, în concluzie, un proiect gândit încă din 1970 nu este cu vreun pas mai aproape de finalizare. Sau, de fapt, de începere. Puteți citi aici o parte din poveste.

Statul arde și cărbuni. Este un sistem despre care de obicei nu se aude nimic. Periodic are loc câte un accident mortal de muncă și atunci vedem cu toții în ce condiții grele se desfășoară activitatea minerilor, ce unelte folosesc și cât de învechit este totul.

Guvernul nu are curaj nici să închidă total activitatea, dar nu are nici bani să o modernizeze. O lasă să ajungă de la sine în paragină, trăgând după ea sănătatea și chiar viețile celor implicați. Uitați o știre de ieri: au fost pornite de urgență câteva grupuri generatoare pe cărbune, iar la Paroșeni s-a încărcat manual cărbunele “pentru că au avut probleme cu echipamente din anii 1950 și au găsit aceste soluții”.

Echipamente din anii 1950. Cărbune încărcat la lopată. Depinde cum privești lucrurile. Poate fi ca pe nava spațială, în fond.

COMPANIILE PRIVATE

Companiile private vor profit. Au un business în care generează energie și o vând pentru profit, că de asta există.

Într-o piață ideală, prețul s-ar regla singur după cerere și ofertă. Altfel spus, o companie eficientă, care produce energie ieftină, o va vinde mai ieftin decât concurența și asta îi va impulsiona și pe alții să fie mai eficienți.

Este o piață liberă. Statul român are datoria de a monitoriza că tindem spre această piață ideală, adică trebuie să supravegheze că privații nu se fac cartel, nu capătă vreun monopol, nu fură la cântar, ca să zic așa.

O primă întrebare ar fi, deci: cât de bine credeți că-și face statul această datorie? Cât de multă încredere aveți în competența Ministerului Energiei, a ANRE și a altor agenții din domeniu? Ziceți voi.

Continuând însă acest capitol, sunt ani de zile de când eu personal aud un laitmotiv spus de toate companiile de energie din România: prin limitarea tarifelor, impusă de ANRE, nu rămân bani pentru investiția în rețelele de distribuție și în generarea de energie.

O fi un sâmbure de adevăr și aici. Limitarea kilowatului-oră este în interesul meu, nu neg asta. Tot în interesul meu este însă să am mereu și energie generată ieftin în România, plus modernizarea rețelei pentru a nu ajunge în situații precum în SUA sau Australia sau alte țări unde, din cauza căldurii, au fost pene de curent chiar si de 2-3 zile.

Așa că tot în interesul nostru ar fi ca ANRE să găsească bine echilibrul de lucru cu companiile private. Ca în orice domeniu, este nevoie de legi bune, dar nu de dictatură.

Gândiți-vă că o mare parte dintre companiile private care produc energie în România sunt multinaționale. Este o piață liberă, cum spuneam, așa că ele pot duce energia produsă aici în altă țară, dacă vor asta.

La fel de bine, la HQ-ul din cine știe ce colț al lumii se poate decide că investiția viitoare într-un parc de 200 MW solar sau eolian se va face în altă țară, dacă acolo birocrația este mai mică, autorizațiile se dau mai repede, infrastructura este deja mai bună șamd. Ziceți tot voi în ce măsură credeți că statul român este “open for business”, cum se zice, în acest domeniu.

PROSUMATORII

Prosumatorii sunt oameni care în general stau la casă și își montează panouri fotovoltaice pe deasupra pentru a-și genera electricitate pentru consumul propriu. Sunt și diverse înlesniri dacă îți faci o casă “verde”, deci nu-i vorba doar de economii, deși, la cât costă energia acum și probabil în viitor, investiția în fotovoltaice proprii pare tot mai rentabilă pe termen lung.

Partea bună este că sunt foarte mulți prosumatori, peste 150.000, și cu o putere instalată estimată la peste 1.700 MW, o valoare de asemenea foarte mare. Cunosc eu câțiva și unii sunt chiar foarte încântați de câtă energie le dau panourile în aceste zile. Știu 4 care și-au luat mașină electrică pentru că o încarcă gratuit. Știu trei care deja au investit și în baterii de stocare a energiei, în casă, pentru că asta le aduce economii și mai mari.

Statul român ar trebui să-i primească cu brațele deschise pe prosumatori în sistemul energetic national. Sunt oameni care au investit propriile resurse în elemente generatoare de energie și care acum își pot vinde surplusul către statul român, ușurând povara importului de energie scumpă.

Ce-a făcut însă statul român cu prosumatorii? Păi vă amintesc doar trei dintre măsurile din ultimii ani:

  • Fonduri insuficiente și birocrație excesivă: fondurile Casa Verde se termină din prima zi, există doar anumiți instalatori validați, au fost blocaje în justiție șamd.
  • Statul a vrut să-i impoziteze suplimentar pe prosumatori, de parcă Soarele ar fi al lui Ciolacu și cere cotă parte din el.
  • Dificultatea de a introduce energie în sistemul național (sau, de fapt, regional-local) îi face pe mulți să nu ia în considerare această posibilitate.

Să zicem că 500 MW din cei 1.700 MW ar fi băgați în rețea. Ar fi 500 MW în plus (doh), dar la cel mai mic preț (uuu), că nu vă gândiți că se dau mulți bani acolo.

Uitați o știre de ieri: Iohannis a întors o lege care ar fi obligat prosumatorii să-și monteze și sisteme de stocare a energiei. Nu mă înțelegeți greșit, sunt foarte pentru baterii rezidențiale, dar nu ar trebui să fie o obligație. Fotovoltaicele sunt scumpe, investițiile se fac în timp, poate vor apărea și baterii — dar nu trebuie să fie o obligație!

Statul român n-a investit într-un kWh de stocare proprie, dar vrea să oblige prosumatorii să o facă pe banii lor. Mie mi se pare, de fapt, tot o metodă de a le pune bețe în roate, în loc să se bucure că scade presiunea de pe sistemul național.

CE-AR PUTEA SĂ MAI FACĂ STATUL ROMÂN

➡️ Să regândească strategia energetică pentru 2025-2035. Abia a fost elaborată, dar scârțâie. 2035 n-ar trebui să mai fie ținta pentru eliminarea dependenței de importuri, ci mult mai devreme.

➡️ Să-l dea afară pe Burduja de la Ministerul Energiei. Omul ne mințea cu seninătate în cursa pentru Primăria București că el are în sondaje același scor ca Nicușor Dan. În realitate, Dan a avut 43%, Burduja 7%, iar ministrul știa asta dinainte. Ce mai caută la conducere, ce autoritate mai are?

➡️ Să investească în baterii de stocare. Uitați aici un studiu de caz despre cum schimbă total sistemul energetic al țării.

➡️ Să tindă să devină un producător mare de energie în zonă. Avem mult teren, stabilitate economică suficientă, relief variat. România ar trebui să fie țara care exportă energia excedentară către Ucraina, Moldova și Bulgaria, nu care importă de la alții.

 

Cam așa văd eu situația. Rezultatul este că avem energie electrică scumpă. Problema este nu doar că schimbările în acest domeniu se fac lent, în decurs de ani de zile, pentru a vedea îmbunătățiri, dar și că momentan… nu se fac.

    37 comentarii

  1. Nu mai stiu de unde era stirea, insa era bine documentata – ANRE a amendat firmele astea romanesti cu o amenda aparent mare, insa o picatura pt profitul acestora. Ce s-a intamplat? O firma mare cumpara multa energie , apoi o vinde la alta ‘partenera’, aia o vinde la urmatoarea si la final, prima o cumpara peste 2-3 luni cand are nevoie la pretul ala exorbitant de 15-20 de lei kW. Pai si ce, nu e legal? Oarecum. Ideea e ca sunt studii care arata ca romanii sufera de saracie energetica, adica majoritatea gospodariilor nu consuma mai mult decat acei maxim 255 kWh (subventionati de stat ca sa platesti 0,8 lei/kWh, cu TVA inclus). Adica era o intelegere intre firmele din Romania sa mulga statul de bani. Concluzia era ca interventia statului nu este utila, ca sunt putine firme si nu se poate pune problema de concurenta pe piata, ca de banii aia dati firmelor se puteau face chestii de utilitate publica. Din nou sintagma cu baietii destepti din energie isi are locul.

      (Citează)

  2. Prosumatorii nu reduc nu reduc presiunea pe sistemul național. Dimpotrivă, sunt impredictibili, se așteaptă să livreze sau să oprească livrarea și să înceapă consumul oricând vor ei. Mai au și prioritate înaintea surselor clasice (gaze, cărbuni), care nu pot sa oprească și sa pornească la fel de ușor.

      (Citează)

  3. Statul Roman a inchis grupuri energetice pe carbune si nu a investit pt a le inlocui cu altele. De aici este o mare problema, in momentele de consum crescut (vara – canicula, iarna – daca apar saptamani grele de ger, etc) . Incompetenta este reala, dar aici exista si infractiuni, pt ca siguranta energetica nationala nu este o gluma a unor covrigari. Baieti destepti fac bani multi din acest dezechilibru, asta se intampla acum si se va perpetua, pt ca nu avem Justitie care sa urmareasca acest joc gandit si pus in practica in ultimii ani. Partea cu adevarata nasoala este ca in continuare planurile de inchidere a carbunelui se deruleaza, angajatii complexelor energetice sunt pensionati sau efectiv concediati iar peste 2-3 ani daca vom vrea sa repornim anumite grupuri aflate in conservare nu se va putea – nu se poate fara specialisti. I know, carbunele este poluant, bla bla bla. Dar carbunele te scoate din rahat in momente de consum crescut, atat iarna cat si vara.

      (Citează)

  4. dau si eu un sg exemplu, ca stiu subiectul

    hidroelectrica – cea mai mare productie e la portile de fier 1 , unde sunt 6 turbine de 200 mw fiecare

    din ele una este oprita de 3 ani si nu se stie cand se va repune in functiune
    alta are probleme si fct de 2 ani la jumate din capacitate

    motivul – sunt facute prost de vestita firma voith, la reabilitarea cu cantec inceputa de mr tariceanu acum 15 ani

    evident, ca toata presa cumparata de partide si de hidroelectrica ( care are 6 mld lei profit si buget de p&r nelimitat) nu aminteste nimic de acest amanunt

    mai sunt si alte exemple, dar ideea principala e ca suntem condusi de incompetenti si in ritmul asta garantat vom avea black out mai devreme sau mai tarziu

      (Citează)

  5. Pentru echilibrare ar fi necesare niste parcuri de acumulatori, cu putere instalata de vreo 1TW si stocare in jur de 4TW. Ar costa vreo 4 miliarde de euro.
    DAR
    Statul romana a platit anul trecut 5 miliade de euro doar pentru compensarea facturilor. Bani pe care nu i-ar mai platiudaca echilibrarea sistemului s-ar realiza prin acumulatori.
    S-ar absoarbi energia in exces atunci cand aceasta are pret negativ si s-ar introduce in sitem cand este nevoie.

      (Citează)

  6. Am citit tot. zic bine documentat. Concluziile mele pe scurt:
    1) incompetenta si coruptia ne-au adus aici; (inca) nu ne-a omorât. Sectorul energetic in Romania este o MAFIE tolerata politic.
    2) ce scapa din vedere e ca o energie (mai) scumpa decat alte tari in regiune, va face sa fim ocoliti de alte investiii in productie industriala. Mare parte din procese incep sa fie automatizate, resursa umana este necesara inca, insa mult redusa. De ce ar investi cineva intr-o linie noua de productie in RO cand are costuri de productie mai mari decat l un vecin ?
    3) ca prosumator. Depinzi mult ede incompetenta distribuitorului din zona. Ai mei parinti au depus dosarul de prosumator din Februarie 2024 – prin “consultanti”. Electrica Distributie Transilvania Sud sunt inca companie de stat, capusata. Ai mei n-au primit avizul de a pompa in reteaua nationala surplusul pe tot felul de motive birocratice. ANRE zice ca primesti raspuns in 30 zile.
    Dar cum si-au montat si o baterie, 87% din consumul zilnic si-l (de la 1 Ian 2024) acopera din productia solara: panouri > baterie > consum nu-i graba (ca eventualii bani din compensare vin peste ni de zile…)

      (Citează)

  7. „Să ignorăm acum gândurile de “n-au vrut să dea șpagă unde trebuie și să presupunem că și ofertanții poartă partea lor obiectivă de vină.”

    În 8 ani? Chiar toți? Posibil, dar improbabil :).

    Rețeaua de distribuție e la nivelul anului 1990. Fără investiții și în direcția asta, nu se poate vorbi de dezvoltare.

    Dar fraierii își bat capul, pe bloguri, forumuri, în alte medii cu impact minim, în timp ce deștepții stau relaxați, încasând salarii consistente și sperând că nu vor fi probleme majore cât timp sunt responsabili. Proiect de țară „România inconștientă”.

      (Citează)

    • Nu știu cum își bat capul (și cu ce scop), dar nu înțeleg prea multe din ce citesc. În postare scrie că la Tarnița s-au plătit studii de fezabilitate fără finalitate, când de fapt alea au concluzionat că investiția nu e fezabilă. Dacă amenajarea aia e începută acum 70 de ani nici nu e de mirare, sigur curge mai puțină apă pe acolo. Cu timpul vor dispărea specialiștii români și vom plăti o gălăgie de bani pe studii străinilor. N-o să fie fratele primarului, dar o să plătim înzecit.

      Cât despre licitații, sunt investiții unde nu se prezintă oferte la rețele de apă în sate, eu unul nici nu știu pe unde găsești oameni și firme de execuție cu care să faci treabă la Vidraru. Pe lângă asta, eu sunt curios câți dintre ăștia care chipurile își bat capul știu ce înseamnă o licitație de genul ăsta, că prea au înțeles cum și cine dă șpagă.

        (Citează)

    • „eu unul nici nu știu pe unde găsești oameni și firme de execuție cu care să faci treabă la Vidraru. ”

      Să presupunem că nu găsești în România. Sigur găsești pe plan extern. Nu e construcția unei baze selenare.

      „vom plăti o gălăgie de bani pe studii străinilor. N-o să fie fratele primarului, dar o să plătim înzecit.”

      Sună rezonabil. Poate așa vedem și niște acțiuni consecutive acelor studii, eventual ceva diferit de repetarea studiilor.

      „că prea au înțeles cum și cine dă șpagă.”

      Consecința firească a interacțiunii repetate cu statul român. Fenomenul nu e endemic, e o practică metastazată. Bine, de dragul discuției pe internet putem pretinde că nu este așa, sau că sunt cazuri foarte rare, excepții, se găsesc diverse metode de a băga degetele în urechi și a fluiera un tril optimist.

        (Citează)

    • Doar că experiența noastră cu companiile străine nu e prea grozavă. Străinii în general își dau seama că e mult mai ușor să speculeze problemele noastre birocratice și să ia bani de pe noi la tribunal decât să ne rezolve problemele. De asta x a putut construi autostradă în Turcia și în România nu. E drept că nu sunt ei de vină pentru problemele noastre, dar până acum firmele românești au reușit mai multe decât străinii.

      Poate ție îți sună rezonabil, dar studiile sunt studii, nu construiesc nimic. Dacă zici că se aruncă bani pe studii, la un moment dat se vor arunca mult mai mulți pentru fix același lucru.

      Să știi că fix povestea asta cu corupția e și mai sus. Tot sistemul licitațiilor e bazat pe paranoia că cineva fură, de asta orice atribuire are o încărcare birocratică foarte mare. Și cu cât e mai multă birocrație procesul în ansamblu e mai scump și durează mai mult timp. De asta am prefera toți să pună mama primarului borduri (bine sau prost) pentru că le-ar pune mai repede și mai ieftin. Trebuie luate măsuri unde trebuie ca lucrurile să meargă mai bine, vrăjeala asta cu „interacțiunea repetată cu statul” nu ajută pe nimeni.

        (Citează)

    • „Poate ție îți sună rezonabil, dar studiile sunt studii, nu construiesc nimic.”

      „Acțiuni consecutive acelor studii ” presupunând că studiile sunt parte a unui plan, și în funcție de rezultat, întregul proiect se modifică, anulează sau continuă. Nu se fac studii, se freacă menta, se mai fac niște studii, se verifică stadiul culturii de mentă…

      „Străinii în general își dau seama că e mult mai ușor să speculeze problemele noastre birocratice și să ia bani de pe noi la tribunal decât să ne rezolve problemele.”

      Păi străinii nu, că-i corupem, ai noștri nu, că nu găsim, hai mai bine să să bem o bere, că poate rezolvă problema urmașii.

      „De asta am prefera toți să pună mama primarului borduri (bine sau prost) pentru că le-ar pune mai repede și mai ieftin. ”

      Nu, n-am prefera toți, pentru că mă-sa primarului probabil va da rasol, sau fii-su va avea nevoie de bani și la anul, și procesul va fi repetat la un interval destul de scurt. Și când tragi linie, și fără lucrare de calitate, și fără o sumă consistentă de bani.

      „Trebuie luate măsuri unde trebuie ca lucrurile să meargă mai bine, vrăjeala asta cu „interacțiunea repetată cu statul” nu ajută pe nimeni.”

      Acum încep să bănuiesc că purtăm o conversație de dragul conversației, că Radu a cam chiulit cu articolele pe tema Apple. Trebuie să fie bine, să nu fie rău. Da, aplicarea legilor în mod strict, pedepse maxime pentru corupție, transparență, termene clare pentru realizarea anumitor proiecte și încă o grămadă de chestii. Nu mi se pare că există o tendință majoră în acest sens la nivelul factorilor de decizie. Poate nici n-au de ce. În definitiv, lumea zice că problemele de corupție în „interacțiunea repetată cu statul” sunt o vrăjeală.

        (Citează)

    • Da, purtăm o conversație de dragul conversației pentru că eu nu-ți pot da exemple concrete și tu nu vrei să cauți. Iar eu sunt politicos, pentru că nu am de ce să nu fiu, până la urmă nu caută jurnaliștii, de ce ai căuta tu lucrurile astea.

      Termene clare și transparență există, licitațiile sunt publice, atribuirea e publică. Ia și tu un contract pe un program operațional de infrastructură de 2-300 de milioane de euro, care se împarte la rândul lui în 20-30 de contracte de lucrări, și zi-mi tu cum e cu licitațiile, termenele, transparența și corupția. Și apoi zi-mi cum facem să fie mai bine. Dar așa, documentat, cu valoare de investiție, progres și tot ce trebuie, apoi arată cu degetul unde e corupția când sunt sute de oameni implicați și n instituții ale statului. Tot acolo o să vezi firmele străine ce succes au, că până să zici că e bine sau prost construit trebuie să fie ceva construit. Altfel, pe un ciot de articol de pe digi24 (sau Recorder sau cine vrei, Digi mi-a venit în degete) vorbim doar așa ca să ne ținem degetele antrenate.

      Studiile fac parte dintr-un plan, dar poate studiul conclude că ceva e nefezabil sau că e necesară o sumă de bani pe care n-o ai la momentul respectiv. Sau că trebuie să dezvolți altceva înainte. Dar chiar și acolo e destul de clar pentru cine e interesat, e public ceea ce trebuie să conțină.

      Și ba da, ai fi mulțumit cu borduri puse strâmb, pentru că alternativa e să aștepți 1-2 ani ca să câștige ăla cu prețul cel mai mic – adică fără vreo garanție reală a calității. 1-2 ani în care angajații primăriei puteau să se ocupe de alte investiții. Dar nu, după ce se atribuie cu prețul cel mai mic, ăla care a câștigat lucrarea nu-și poate respecta termenul și o mai întinde 1 an. Soluția e să reziliezi contractul și să reiei procedura de atribuire, adică încă 1-2 ani, în timp ce cetățeni se uită că sunt puse borduri pe jumătate de stradă și se mai întâmplă nimic. Toate astea ca să nu te fure primarul.

        (Citează)

  8. Bun articol, felicitari si multumesc pentru informatii

      (Citează)

  9. Well, nu e nici o solutie rapida. Ce poate face statul pe termen mediu si lung:

    – investitii in infrastructura. citeam ca stau parcuri foto si eoliene necuplate in Dobrogea ca nu au capacitate de transport, mai fac o linie de inalta, dar e ceva gen 2030 termen de finalizare.
    – pus la punct legislatia pentru eoliene offshore, tot se trag pe cur si asteapta spagi sau ceva de ani de zile
    – facut dracu o data reactoarele alea 2, retehnologizat hidrocentrale. (nu zic de facut altele)
    – investit in baterii pentru echilibrare (asta creca e cea mai rapida solutie). Desi… nu vad pe nicaieri ca productia sa depaseasca consumul, din ce incarci bateriile alea?
    – modificat programul ala de prosumatori si incurajat (nu obligat) prosumatorul sa puna baterii, eventual dai banii doar pe sisteme hibride cu o anumita capacitate.

    Apropos de prosumatori, statul isi poate bate joc de ei pana decid astia sa puna de vreo greva. Va dati seama ce-ar insemna sa inchida mii de prosumatori invertoarele in acelasi moment al zilei si sa taie injectia?

      (Citează)

    • Sunt investiții în infrastructură, doar că merge greu și sunt tot mai puțini specialiști. Din păcate vom ajunge să dăm bani grei străinilor pentru orice studiu. Pentru liniile electrice poate face investiții doar beneficiarul lor, nu orice entitate a statului.

      Retehnologizarea hidrocentraleleor poate fi mai păguboasă decât construirea de hidrocentrale noi. Ce nu se spune oficial e că studiile hidrogeologice n-au mai fost actualizate de zeci de ani și nu mai curge atâta apă în râuri, asta înseamnă din start putere instalată mai mică decât la PIF. Pe lângă asta și problemele juridice (nimeni nu vrea să bage bani în ceva care are deja datorii) majoritatea nu corespund cerințelor actuale de mediu, iar conformarea lor înseamnă mai mulți bani.

        (Citează)

    • Eu asteptam cu interes reducerea la 3kw a injectiei in retea a prosumatorilor daca nu isi pun baterii, eram curios cat rezista statul vara fara. Le-as fi dat cam ~5 zile.

        (Citează)

  10. Eu de câteva săptămâni am o problemă mare. Tensiunea este instabilă și în intervalul 17:00 – 21:00 este undeva la 180~190V. Inițial setasem Digitop-ul să sară de la < 195, dar acum l-am dus în 175V și tot mai sare de câteva ori seara.
    Am făcut reclamație la E-Distributie, dar răspunsul a fost că ce măsor eu este tensiunea instantă, iar aia nu face obiectul unei reclamații și că angajații lor lucrează din greu. lol.
    Aceeași problemă și aceleași reclamații făcute și de vecini, cu aceleași non-răspunsuri.
    Tot ce am putut să fac este să cumpăr un UPS, dar nu pot să instalez câte un UPS la fiecare consumator.
    Mă gândesc la variante de a pune panouri fotovoltaice + baterii, dar e iar o investiție destul de mare pe care nu aș vrea să o fac.

      (Citează)

    • absolut totul se face dupa reclamatie la ANRE, reclamatiile la distribuitor sunt aruncate direct la cos.

        (Citează)

    • Tensiunea scade cand creste consumul. Vecinii tai folosesc mai mult curent in intervalul amintit. Transformatorul nu duce mai mult, probabil trebuie unul mai mare sau/si consumul insumat in fiecare casa depaseste cota alocata prin contract.

        (Citează)

  11. Am panouri, baterie si masina electrica. Vara imi acopar 95% din consum si foarte rar trag din retea. Pe tot anul imi acopar 70% din consum. Iarna e mai greu, masina consuma mult si nu prea prind intervalul de productie s-o incarc.

    Economic vorbind, cu panourile puse prin Casa Verde si voucher pentru masina, tot sunt “pe minus” fata de un hibrid. Costul cel mai mare a fost la acumulatori, care se vor amortiza abia spre sfarsitul perioadei de garantie.

    Motivul pentru care mi-am pus acumulatori a fost pentru a nu ma trezi in situatia idioata in care afara e lumina si eu n-am curent pentru ca e picata reteaua. Pentru ce bag in retea compensarea sau plata sunt o gluma proasta.

    Daca se va lansa un program de subventii pentru acumulatori, voi incerca sa-l accesez, va creste procentul de autoconsum anual.

    De acord ca statul (ma rog, companiile lui) ar trebui sa puna capacitati de stocare si productie rapida si distribuita pentru echilibrarea retelei. Teoretic asta fac acum hidrocentralele, care pot inclusiv pompa apa in amonte cand exista surplus de productie de la alte surse.

    Exista insa si alte solutii mai eficiente, cum ar fi centralele combinate gaz-hidrogen, care pot folsi surplusul pentru hidroliza si sa scoata un “boost” de putere cand utilizeaza hidrogenul.

      (Citează)

  12. Hidrocentrala Racovița, pe râul Olt, inaugurată de Ponta în 2013, a costat mai mult de 160 milioane de euro și nu funcționează (sau funcționează la un sfert din capacitate, depinde unde citești) pentru că în aval există un pod de cale ferată care trebuie reconstruit sau consolidat ca să nu se prăbușească din cauza debitului prea mare (sincer, nu știu cum vine asta, debitul Oltului e același fie că trece, fie că nu trece prin turbine, dar asta e explicația oficială). Ei bine, ministerele transporturilor și cel al energiei nu se pot pune de acord cine trebuie să plateasca pentru pod. Probabil când se vor înțelege va mai dura 15 ani până se construiește efectiv.

      (Citează)

    • Debitul nu e același, Hidrocentrala Racovița e un sistem din care fac parte 5 hidrocentrale, fiecare are baraj și lac de acumulare. Fiecare acumulare descarcă cu porția (simplifcat spus) în aval. Nu e vorba numai de debit, ci de bazinul hidrografic reconfigurat, unde există căderi artificiale și viteze diferite ale râului în albie.

      În stilul caracteristic al articolelor din presă, nu am înțeles mare lucru, dar mi-e greu să cred că Hidroelectrica (care ar fi beneficiarul investiției) poate prinde bani pentru lucrări la poduri. Poate lucrări de regularizare a albiei, dar nu la structura podului.

        (Citează)

    • @dam167: inteleg partea cu viteze, turbulente etc.
      Bazinul hidrografic a fost reconfigurat deja.
      Debitul mediu total e acelasi. A, ca pot sa il reduc in aval pentru o perioada pastrand apa in lac, de acord, dar la un moment dat ce vine din amonte trebuie sa mearga la vale, pentru ca lacul ala se umple la un moment dat. Daca reduc o perioada debitul, mai tarziu va trebui sa il cresc, media va fi la fel.
      Apropo, podurile (ca sunt 2 in acelasi loc) sunt la 2,8 km de baraj, masurat acum pe Google Maps. Nu e suficient sa se calmeze toate turbulentele care ar putea afecta podurile?

        (Citează)

    • Odată ce un curs de apă a fost barat albia s-a schimbat foarte mult. Funcționarea amenajării (dată de obicei printr-un grafic dispecer) presupune acumularea până la un nivel normal de retenție și descărcarea în aval al unui debit impus (servitute). De obicei lacurile de acumulare au o capacitate mult mai mare, pentru că sunt dimensionate să atenueze și viiturile, nu e doar un bazin tampon. Nu pot să-ți spun în procente care e diferența, că fiecare sistem e diferit, dar diferența dintre ce curgea inițial prin albie și servitutea poate fi foarte mare.

      În mod normal descărcarea apei înapoi în albie se face cu disiparea energiei pentru că altfel se erodează albia în aval. Nu știu care e problema la cele poduri, în mod normal disiparea se face pe cel mult câteva zeci de metri, nu kilometri. Dacă podurile sunt în amonte de unul dintre baraje ar avea sens să fie probleme, pentru că prin barare / acumulare crește nivelul apei și asta poate fi o problemă atât sub pod cât și pile/culei – asta înseamnă că trebuie făcute lucrări de protecție la pod.

        (Citează)

    • Urmatorul baraj in avale de poduri e la Lotrioara, 13 km pana acolo.

        (Citează)

  13. In zona Iasului avem eoliene si fotovoltaice la greu.. dar citind cele scrise de tine pare ca nu ar fi suficient…

      (Citează)

  14. Eu am o singură întrebare, de ce mai rămânem în țara asta? Zilnic văd tot felul de neregularități și nu se face nimic. Că să ce? Până unde?

      (Citează)

  15. Pe lângă asta, rețeaua națională e la pământ, cabluri subdimensionate, transformatoare învechite. La tara ai mei au tensiunea ori 180V, ori 250V în retea.

      (Citează)

  16. Îmi place in mod deosebit cum povestesc eu de mai bine de 10 ani ca Romania trebuie sa facă 2 chestii pentru a progresa:
    – terminat de construit reactoarele de la Cernavoda, unde operaționale sunt doar unitățile 1 si 2, in timp ce 3, 4 și 5 stau pe bara in varii stadii de degradare.
    – autostrăzi si drumuri dintr-un capăt in altul al tarii si dintr-un colt in celălalt, pentru comerț si turism, imperiul roman nu făcea de prost drumuri oriunde cucerea teritoriu.

    Daca doamne ferește s-ar reveni si asupra unităților 1 si 2 cu modernizări si creșteri de putere, Romania ar putea sta liniștita in privința independentei energetice câțiva ani buni.

      (Citează)

  17. Reactoarele alea 3 și 4 ar trebui să fie prioritatea ZERO pentru orice om cu cap. Avem apă grea și uraniu pentru următorii 100 de ani. Avem specialiști. Avem echipe de mentenanță. Cum lucrează cu 2 pot lucra și cu 4. Iar diferența ar fi colosală, peste 2000 MW stabili și curați în plus în sistemul energetic.

    Problema e că băieții deștepți din energie pornesc aparatul de pile și relații și sunt 100% împotriva acestora, din motivul care-l dai tu: România produce mai puțin decât consumă, și cât timp există dezechilibrul ăsta, niște băieți fac niște bani enormi. Banii ăștia circulă și prin politic, și iar totul se împotmolește.

    Singura șansă e din nou, să ne impună alții din afară ca să se facă și atunci se va face. Altfel nu.

      (Citează)

  18. Acum, la doua zile de la articol, consumul este 6000MW si productia 4700MW. E weekend acum si a scazut productia? Pare ca mereu suntem pe minus ca, cineva sa castige. Si daca e asa, presupunand ca sumele sunt imense la valorile astea…..ce cacat fac aia cu banii castigati?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus