un blog de Radu Dumitru

►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄

PENNY a deschis un magazin automatizat unde nu mai trebuie să scanezi produsele la casa de marcat

29 May 2024  ·

TEHNOLOGIE  ·

35 comentarii

PENNY a deschis în Militari un magazin automatizat, care reduce mult timpul petrecut de clienți la casa de marcat. Se găsește pe Iuliu Maniu 6R, la ultima clădire de birouri de vizavi de Apaca.

Cum funcționează: intri în magazin, iei de la raft produse și le poți introduce direct în sacoșa de cumpărături sau în rucsac, pentru că la casa de marcat nu mai trebuie scanate. Când ajungi la casa de marcat, apeși un buton și se încarcă automat în casă tot ce-ai cumpărat, urmând să plătești cu cardul bancar înainte de a ieși din magazin.

Cum funcționează-funcționează: sunt peste 500 de camere de luat vederi în magazin și alți senzori pe la rafturi. Când intri, sistemul te analizează și, în funcție de culorile de pe tine și poate culoarea părului sau ce ai pe cap îți alocă un ID.

Aceleași camere video puse peste tot prin magazin recunosc apoi când iei ceva de la raft și îl adaugă pe bonul tău de cumpărături. Recunosc și dacă pui ceva la loc la raft și alte asemenea situații uzuale de shopping.

La casa de marcat, stai în fața ei, apeși un buton de pe ecran și sistemul încarcă imediat în casă produsele luate de la raft. Dacă este corectă, plătești cu cardul (sau carduri de masă) și pleci. Dacă nu este corectă, există un buton mare care cheamă unul dintre angajații magazinului să te asiste cu eliminarea de produse sau scanarea unora nerecunoscute.

Cei de la PENNY spun că nu rețin date personale sau imaginea clienților. Camerele te filmează doar ca să vadă ce iei de la raft. Ești un vector de date pentru ele, un fel de stick figure. Întrucât nu este nevoie de vreo aplicație specială sau nu dai nici o altă dată personală de-a ta, probabil așa este.

(De asemenea, nu este ca în cazul Amazon unde în spate erau sute de moderatori care analizau ce cumperi ca să corecteze datele. La PENNY, bonul se încarcă imediat ce ajungi la casa de marcat, ain’t nobody got time for moderation. La Amazon era alt sistem, acolo luai produsul și ieșeai direct din magazin și plata se debita ulterior din contul Amazon.)

Am întrebat și despre cazuri “speciale”. Dar dacă ești la cumpărături cu soția și amândoi luați produse de la raft? Ar trebui în acest caz să stați împreună în fața casei de marcat. Dar dacă intră doi oameni foarte asemănători și îmbrăcați la fel, de exemplu în vreo uniformă? În afara cazului în care stau și lipiți apoi mereu prin magazin, ar trebui să fie ok. Și dacă nu este, chemi angajatul. Au cântare pe la raionul de legume-fructe, dar și la casa de marcat, dacă este nevoie.

Ideea este că faci cumpărături mai repede când nu mai trebuie scanate produse la casa de marcat, ba chiar de la raft le poți pune direct în sacoșa ta, dacă vrei. Am rămas uimit și de cât de mare este magazinul, aproape 400 de metri pătrați. Mă așteptam la ceva mic, cu produse de bază, dar este un supermarket normal de cartier.

Am testat și eu sistemul, după discursurile de deschidere. Prima oară a funcționat cu probleme. Un Bounty a fost recunoscut ca fiind Mars, probabil pentru că erau unul lângă altul la raft. Apărea pe bon și un “aluat foietaj”. Le-a rezolvat angajatul chemat.

Oamenii de la tehnic care erau acolo mi-au spus că este din cauză că eram deja în magazin pentru discursurile de lansare. Am ieșit, am intrat din nou, am cumpărat alte produse, iar de data aceasta a funcționat fără probleme.

Mi-a plăcut experiența, termini mult mai repede cumpărăturile când nu mai scanezi produsele. În special când ai puține produse de luat, orice așteptare la casa de marcat pare cu atât mai enervantă, dar acest magazin o elimină de tot. Chiar și dacă trebuie să intervină un angajat (ceea ce oricum se poate întâmpla și în magazinele unde scanezi și produsele la casa), tot este rapid, iar când lucrurile merg bine din prima, chiar super.

Investiția însă cred că a fost imensă. Sunt sute de camere video, fiecare dintre ele a fost calibrată pe produsele pe care le filmează pentru ca sistemul să știe ce sunt și cât costă, mentenanța probabil se face mai des pentru ca totul să funcționeze, iar numărul angajaților este același. Nu mai fac pe casierii, ci doar pun marfă la raft și restul activităților de magazin, dar sunt la fel de mulți ca în alte magazine PENNY.

Așa că mi s-a părut o demonstrație tehnologică interesantă, dar nu știu dacă va fi viitorul comerțului, asta vor decide cumpărătorii.

    35 comentarii

  1. Sistemul stie exact ce produs e si unde e? Uneori se mai muta cutiile din stanga in dreapta.

      (Citează)

    • Pentru monitorizare cred ca folosesc AI, adica Advanced Indians :)
      La fel ca magazinele Amazon GO

        (Citează)

  2. Scanerul ala manual de la Kaufland cred ca e mult mai practic, mai ieftin si mai sigur pentru toata lumea.

      (Citează)

    • eu nu am inteles niciodata care e faza cu acele aparate, in afara de o cheltuiala de bagat in preturile clientilor.
      daca vrei sa scanezi singur, scanezi la casa rapida (timpul e acelasi si daca scanezi in magazin, si daca scanezi la casa, sau se aplica vreo mecanica cuantica?!).
      daca nu vrei sa stai la casa, poti scana cu aplicatia direct la raft, ca telefon oricum ai. si asa elimini niste aparate cu cost initial si mentenanta.. nu mai zic de scapat pe jos, furat etc. ce ma enerva e ca trebuie sa scanezi un card K (de care nu am, evident) ca sa primesti un aparat – probabil ca sa previna furturile de aparate…

        (Citează)

    • Zici tu ca scanezi mai rapid la casa singur in conditiile in care trebuie sa le scoti din cos iar si sa le pui la loc ? Hmm esti sigur sigur ?

      Zici tu ca sa deschizi telefonul de 30 ori e mai simplu decat sa apesi pe un buton de la scanner ? Hmm esti sigur ?

        (Citează)

    • @whitelion avantajul e ca le pui direct în sacoșă când le iei de la raft și nu mai pierzi timpul la casa cu descărcarea coșului și apoi cu ambalarea produselor.

      De dând am început sa îl folosesc, nu am mai revenit la scanarea la casa.

        (Citează)

    • Am încercat odata scanarea cu aplicația kaufland, nu e cea mai fericita. Plus de ce sa imi descarc telefonul folosindu-o, aparatul e mult mai bun.

        (Citează)

  3. Salut Radu.

    Amazon au inchis acest gen de magazine si au recunoscut ca tehnologia miraculoasa din spate e o frauda. Sunt de fapt 5000 de indieni si sri-lanchezi ce te verifica.
    Amuzant ca Penny o sa reuseasca :)))
    Ori e frauda enorma ori trebuie sa aiba 30 angajati sa se asigure ca nu palmezi 1-2 etc.

    https://www.theverge.com/2024/4/2/24119199/amazon-just-walk-out-cashierless-checkout-ending-dash-carts

      (Citează)

    • Este atat de ciudat ca o companie de tech mare precum Amazon a renuntat la acest sistem deoarece au descoperit ca are foarte multe erori, insa un lant de supermarketuri considera ca ei pot avea un soft mult mai precis.

        (Citează)

    • Definitia analfabetului functional exact aici.

      In articol scrie despre diferenta intre penny si amazon dar deh…cine sa citeasca.

      Mai usor e sa citesti titlul si sa comentezi cu stirea cu amazon(stire pe care apropo a mentionato si Radu in blog in mai multe randuri)

        (Citează)

    • @Pegasus, daca tot esti un fel de maimuta cu acces la internet si careia ii place sa jigneasca, de ce nu ne explici tu care este diferenta?

      In articol spune doar ca la Penny nu este timp suficient ca o alta echipa de oameni sa verifice camerele, pentru ca bonul se emite pe loc de indata ce ai trecut pe la casa. Crezi ca cei de la Amazon, daca ar fi avut un sistem suficient de performant, ar mai fi angajat ce 1000 de indieni sa stea toata ziua cu ochii pe camere?

      Acum, in cazul Penny, exista doua variante ca sistemul sa functioneze cat de cat:

      1. Au un soft mult mai performant decat cei de la Amazon, ceea ce este putin probabil tinand cont ca Amazon are acces la putere de calcul practic nelimitata si sunt in top 5 cele mai mari companii de tehnologie din lume.

      2. Se bazeaza ca fiecare client va verifica ecranul de la casa ca sa se asigure ca au fost inregistrate produsele corecte si va anunta de fiecare data angajatii sa vina sa corecteze erorile. In cazul Amazon a fost nevoie de verificari umane in 70% din cazuri. Sa spunem ca la Penny va merge mai bine si va fi nevoie de verificari si interventie in doar 50% din cazuri.
      Asta va face automat sistemul mai lent decat casele existente cu self-scan.

        (Citează)

  4. Ar mai fi si varianta de pus RFID pe toate etichetele ca la Decathlon si acces in magazin pe baza de aplicatie unde ai inrolat un card – iesi prin niste porti RFID care se deschid dupa ce s-a confirmat plata de pe card. ar fi CAPEX-ul mai mic si mai usor de implementat, dar OPEX-ul foarte mare pentru ca fiecare produs va trebui etichetat cu RFID….

      (Citează)

    • RFID nu merge bine dacă trebuie citite mai multe tag-uri aflate în proximitate fizică. La Decathlon merge pentru că le bagi în cuva aia unul câte unul, sau într-o manieră cât de cât controlată.
      Nu există tehnologia care să-ți citească o grămadă de 50-100 de produse amestecate la o poartă, indiferent că ar fi pe RFID sau pe altceva.

        (Citează)

  5. Pun pariu că e cel puțin un șefuț mulțumit de parandărătul din afacerea cu înțesat magazinul cu achiziții care necesită mentenanță.
    Se pare că avem de ales între ieftin și tehnologizat inutil.

      (Citează)

  6. Practic pot sa pun un kill de vita printre rosii, si o sa dau 10 lei pe vita ?

      (Citează)

    • Teoretic nu poti sa faci asta, ca te vad camerele ca tu iei vita din magazin, deci la iesire ti se adauga automat pe bon.
      Asta poti sa o faci eventual la casele actuale cu self scan. Pui vita pe cantar, alegi bon pentru rosii si speri sa nu observe nimeni la iesire.

        (Citează)

    • @Andrei G, fost la carrefour acu vreo luna, luat o undita, bagat in cos in app, ajuns la casa vazut ca era un inel stramb, intors la raft, luat alta tot albastra, mers la casa platit, mers acasa. Peste 1 saptamana cand ma apucasem sa fac montura am vazut ca era un surf casting vs una catfish pe care o voiam, numa putin dubla ca pret. M-am intors la carrefour, au dat din umeri, au zis sa o pastrez ca nu o mai au in sistem.

        (Citează)

  7. Andrei G:
    Este atat de ciudat ca o companie de tech mare precum Amazon a renuntat la acest sistem deoarece au descoperit ca are foarte multe erori, insa un lant de supermarketuri considera ca ei pot avea un soft mult mai precis.

    Nu e nimic ciudat. Planurile astea se fac din timp si se executa. Ceva ce tu ai gandit acum 3 ani se implementeaza acum cand deja nu mai e la moda / nu merge (inertia corporatiei etc)

    Nr 2- spaga pentru achizitii / teren / implementare etc a fost data. Nu vrei sa o dai inapoi… asa ca se merge inainte.

    Nr3. Toti executivii au o erectie enorma cand se gandesc ca mai pot da afara 3-5 oameni/magazin asa ca o sa tot incerce.

      (Citează)

  8. Orice numa sa nu plateasca cativa casieri.

      (Citează)

  9. Cati indieni lucreaza in spate la bagat manual produsele in cos ? :))

    Xi Jinping ar fii foarte mandru unde s-a ajuns cu nivelul de recunostere a unei persoane, probabil de la ei e si sistemul

      (Citează)

  10. E clar ca daca nu a mers la Amazon (si Walmart) o sa mearga la Penny

      (Citează)

  11. This is gonna fail so spectacularly …

      (Citează)

  12. 6R ? Pe bune? Au inghesuit intr-un numar de strada de la A la R?
    Reclama nu se marcheaza?

      (Citează)

  13. Lasand la o parte comentarile valide de mai sus (n’a reusit amazon, si reuseste acu Penny) – care apropo, e valid, ca acu niste ani nu era AI-ul cu Computer Vision-ul actual.

    Vreau sa pun accentul pe frica romanilor atehnici / habotnici :
    -ne-a injectat oculta cu cipuri 5G in vaccin
    -ne “termometrizau” si ne “scanau temperatura”
    si acu hop, ne radiaza (a se citi filmeaza) din toate unghiurile ca sa nvada ce am cumparat. La final, e clar ca ne “fura” magazinul.

    A incercat careva sistemul de la Selgros?
    Primesti scanner de mana, cos (de mana sau pe roti) si pe masura ce iei produse ti le scanezi, le bagi in cos iar inainte de plata trebuie cantarit cosul si poti trece la plata. Mi se paote foarte fiabil (inclusiv cu produse achzitionate din pescarie) a mers super rapid.

      (Citează)

    • @Ariel, despre ce “acu niste ani” vorbesti? Amazon a anuntat ca inchide magazinele cu sistem Just Walk Out in luna Aprilie 2024, adica acum aproximativ o luna.

      Sistemul de la Selgros pare ceva mai complicat decat cel de la Kaufland unde tot un scanner folosesti, dar la final nu mai cantaresti nimic. Doar te duci la casa si platesti.

        (Citează)

    • Ariel, am incercat sistemul Scan&Go de la Auchan. Se pune? Am voie acum sa-mi dau cu parerea? Primesc si puncte daca l-am incercat si pe ala de la Kaufland?

        (Citează)

  14. clientul standard al penny plateste doar numerar.

      (Citează)

  15. https:// stirileprotv.ro/stiri/actualitate/efectele-digitalizarii-magazinelor-mai-putini-angajati-mai-multe-furturi-ze-mai-simplu-la-casier.html?utm_source=referrer&utm_medium=cross_extern&utm_campaign=Hotnews

      (Citează)

  16. Amazon au inchis acest gen de magazine si au recunoscut ca tehnologia miraculoasa din spate e o frauda. Sunt de fapt 5000 de indieni si sri-lanchezi ce te verifica.

    @mihai
    Sau nu: https://www.aboutamazon.com/news/retail/amazon-just-walk-out-dash-cart-grocery-shopping-checkout-stores

    :) de ce să te documentezi până la capăt când poți să dai o reacție rapidă și inexactă

      (Citează)

  17. Andrei G:
    Teoretic nu poti sa faci asta, ca te vad camerele ca tu iei vita din magazin, deci la iesire ti se adauga automat pe bon.
    Asta poti sa o faci eventual la casele actuale cu self scan. Pui vita pe cantar, alegi bon pentru rosii si speri sa nu observe nimeni la iesire.

    Aha, ca eu am inteles, ca identificare se face in functie de unde iei produsul de pe raft,z

      (Citează)

    • Nu inteleg ce vrei sa spui. Ca sa iei o bucata de carne de vita, nu trebuie sa treci pe la raftul cu carne de vita? Si atunci nu esti indetificat de catre sistemul video?

        (Citează)

  18. sistemul te analizează și, în funcție de culorile de pe tine și poate culoarea părului sau ce ai pe cap îți alocă un ID

    Si daca imi dau jos geaca de pe mine si sapca de pe cap imi da un ID nou?

      (Citează)

  19. Mi se par ridicole incercarile astea de a iesi in evidenta cu un astfel de PR stunt pt ca nu cred ca e cineva care isi inchipuie ca asta ar putea evolua intr-un nou model de retail business. Nu a mers in piete civilizate, cu forta tehnologica si munti de bani de investit in spate si o sa ii iasa lui neica-nimeni-penny in romania, ce naiba!

    Cand o sa vada ca costul solutiei plus cel al pierderilor va depasi costul cu operatori umani plus solutie self scan, o sa dea un alt comunicat mic intr-un colt de pagina din ZF, o sa rada lumea un pic de ei si aia a fost.

    Uneori marketingului i se dau pe mana bugete prea mai mari vs suma IQ decidentilor si ies chestii d-astea…

      (Citează)

  20. Magazinul este undeva la mama dracu’ inspre Politehnica, l-am vazut din mers, este foarte nepractic de ajuns acolo. Chiar si pentru cei care stau sau lucreaza in zona, nu este o locatie comoda.
    Pentru o demonstratie tehnologica, m-as fi asteptat la o locatie mai usor de accesat.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus