►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
7 May 2024 ·
AUTO ·
Cursa de Formula 1 din Miami a fost poate cea mai bună din ultimii ani. A avut de toate. N-am mai urmărit o cursă în acest mod, cu sufletul la gură, de la finala din 2021 între Hamilton și Verstappen.
Norris a câștigat, obținând prima sa victorie. Mai important, a câștigat cinstit, fiind mai rapid decât Verstappen. Mie mi se pare că a dovedit astfel că Verstappen poate fi bătut. A câștigat o luptă, iar soarta războiului nu cred că se va schimba, dar arată că lupta la vârf va fi probabil tot mai palpitantă și mai plăcută pentru noi, spectatorii.
Buckle up, este un articol lung, s-au întâmplat multe în ultimele două săptămâni.
Hulkenberg este primul pilot contractat de Audi pentru 2025. Se va muta de la Haas la Kick Sauber, care în 2026 va deveni Audi. Asta înseamnă că cel puțin unul dintre Bottas și Zhou Guanyu va pleca de la echipa Sauber. Bănuiala mea este că Bottas are șansele cele mai mari să plece din competiție, Zhou aducând cu el audiența chineză.
Este posibil ca și Sainz sau alt pilot bun să ajungă la Kick Sauber. Audi probabil își va dori un line-up bun pentru 2026, când intră cu numele propriu în competiție și se schimbă și regulamentul tehnic.
Adrian Newey a anunțat că pleacă de la Red Bull. Omul a proiectat mai multe mașini câștigătoare de campionat mondial pentru diverse echipe în cariera sa și este văzut ca unul dintre cei mai buni experți tehnici din Formula 1. Red Bull a confirmat plecarea sau la final de 2024.
Newey a declarat că nu are planuri de a se muta la altă echipă în acest moment. Vrea un an sabatic cu soția sa, poate un motorhome și plimbare prin Franța. Este însă deja curtat de cam toate echipele de F1, inclusiv Williams. Sunt șanse să meargă la Ferrari, dacă italienii îl vor, Newey declarând anterior că regretă că nu a lucrat niciodată pentru echipa italiană și nici cu Hamilton. În 2025 sau 2026 le-ar putea avea pe amândouă.
Apropo de italieni, Ferrari a încheiat un parteneriat amplu cu HP, numele oficial fiind acum Scuderia Ferrari HP. Probabil piloții au primit acum și cerneală nelimitată.
McLaren a adus upgrade-uri tehnice la Miami, monopostul lor fiind acum și mai rapid. Norris a câștigat cursa, știți deja asta, dar a avut și timpi foarte buni în calificări. McLaren pare egalul lui Ferrari în acest moment.
Apoi, apar zvonuri că Sargeant ar putea fi înlocuit în timpul sezonului 2024 de către Kimi Antonelli. Acesta este un tânăr pilot Mercedes, considerat de viitor, iar Williams are un parteneriat bun cu Mercedes. Sargeant nu produce puncte pentru ei. Aduce audiență americană în F1, dar sponsorii vor și puncte. Antonelli, care ar putea fi un nou Hamilton, are șanse mai mari să le aducă.
Nu în ultimul rând, în fotografia de mai jos este Ayrton Senna. Pe 1 mai s-au împlinit 30 de ani de la moartea sa pe circuitul de la Imola. Avea 3 titluri de campion mondial la activ și este considerat unul dintre cei mai bun piloți din istorie.
Miami a avut și cursă Sprint. Verstappen, Leclerc și Perez au plecat primii și au terminat în aceeași ordine.
Ricciardo a făcut o impresie frumoasă calificându-se pe locul 4 pentru Sprint și terminând tot pe locul 4. Alți piloți au avut ghinion. Singurul pilot Mercedes care ar fi putut lua puncte în Sprint a fost Hamilton, care a urcat până pe locul 7 înainte de a fi penalizat pentru un incident, ceea ce l-a scos din puncte. Ambii piloți Aston Martin au terminat, de asemenea, fără puncte.
A fost și un alt scandal aici. Magnussen a întârziat intenționat coloana de piloți din spatele său sau, mai degrabă, a făcut inclusiv ilegalități pentru a nu se lăsa depășit. Asta i-a adus trei penalizări de câte 10 secunde, dar coechipierul său Hulkenberg s-a putut distanța și a luat astfel puncte.
S-a zis după cursă că regulamentul nu este suficient de bine făcut pentru astfel de situații. Degeaba penalizezi cu secunde suplimentare un pilot care nu are șanse la puncte. Ar trebui dat mai ușor interdicție la cursa următoare, s-a spus.
Calificările nu prefigurau ceea ce a urmat în cursă. Pe primele locuri s-au calificat Verstappen, Leclerc, Sainz și Perez, urmați de McLaren și Mercedes. Hulkenberg și Tsunoda au urcat în top 10, ceea ce a fost o surpriză plăcută.
Ricciardo nu a confirmat forma din Sprint, calificându-se printre ultimii pentru cursa mare.
Cursa a fost disputată din start, cu multe depășiri în întreg plutonul. Piastri a câștigat câteva poziții la start, ajungând pe locul 3 și apoi depășindu-l pe Leclerc pentru locul 2. Verstappen nu s-a putut detașa semnificativ, având doar câteva secunde avantaj.
Au fost apoi câteva momente cheie care au dus la victoria lui Norris. Unul dintre ele a fost faptul că Verstappen a ratat un viraj și a distrus un mic bolard pus în vârful acestuia.
A fost nevoie de un Virtual Safety Car pentru ca cineva să-l ridice de pe circuit, dar VSC-ul a stat doar vreo jumătate de tur. Unii piloți au fost avantajați de asta, schimbând pneurile pentru că se aflau aproape de intrarea la boxe. Cei care erau în partea opusă a circuitului n-au mai apucat să schimbe cu avantajul unui VSC care să încetinească restul plutonului. Asta a schimbat un pic ordinea piloților.
Norris a ajuns pe primul loc după ce piloții din fața sa au intrat la schimburi de anvelope în cursă. Verstappen a schimbat și el, dar întrucât nu avea un avans mare, a reieșit pe circuit pe locul 4.
Apoi, prin turul 28, Magnussen l-a acroșat pe Sargeant și a apărut un Safety Car normal. Norris a fost avantajat pentru că a schimbat sub safety car și a reieșit pe circuit în fața lui Verstappen. Plutonul a fost compactat de safety car, iar la restart s-a întâmplat minunea din Miami: Norris a fost mai rapid.
Piloții au plecat practic unul lângă altul, Verstappen era cu 0,169 secunde în spatele lui Norris. Deși avea anvelopele cu câteva tururi mai vechi, mă așteptam să-l depășească pe britanic. Nu s-a întâmplat asta. Norris a fost mai rapid, a pus o secundă diferență în 2 tururi, apoi și-a crescut avantajul până la 7 secunde la finalul cursei, câștigând astfel pentru prima oară.
Verstappen a terminat pe locul 2, Leclerc pe locul 3, urmat de Perez și Sainz. Hamilton s-a ridicat frumos prin pluton de-a lungul cursei și a terminat pe locul 6, urmat de Tsunoda, o surpriză plăcută pe locul 7, înaintea lui Russell. Ocon a luat de asemenea primul punct pentru Alpine în acest sezon.
Ultimele tururi m-au ținut cu sufletul la gură. Aveau loc tot felul de depășiri pe circuit și oricare dintre ele s-ar fi putut solda cu un nou acroșaj și un safety car. Dacă ar fi avut loc un astfel de incident, poate că Norris ar fi pierdut locul 1.
Marele perdant a fost Piastri. De pe locul 2 în cursă, după acel safety car și compactarea plutonului a avut un mic acroșaj cu Sainz. Aripa sa din față a trebuit înlocuită, ceea ce l-a dus în spatele plutonului.
Norris a fost mai rapid. Verstappen spune că n-a avut aderență bună, dar întotdeauna unui pilot din urmă îi lipsește ceva față de cel din fața sa, altfel ar fi inversate pozițiile.
Norris a adus și o victorie binemeritate pentru echipa McLaren, care își vede astfel confirmate toate îmbunătățirile făcute de la mijlocul lui 2023 încoace. Este a doua lor victorie în 12 ani, după ce Ricciardo a câștigat în 2021 un mare premiu cu ceva noroc. Este victoria care întrerupe și un șir lung de victorii Red Bull. Este posibil să fie singura victorie non-Red Bull din acest an, dar important este că arată că se poate și așa ceva și, în plus, aduce McLaren în lupta directă cu Ferrari pentru locul 2 în clasament.
Mi-a plăcut și valul de felicitări pe care Norris l-a primit imediat ce a parcat monopostul. Se simțea nu doar bucuria celorlalți pentru Norris, care așteaptă această victorie de câțiva ani, ci și bucuria că cineva a întrerupt combo-ul Red Bull.
The Good:
The Bad:
Leclerc s-a mai apropiat de Perez, iar o luptă interesantă se va da aici între Perez, Leclerc, Norris și Sainz.
Piastri pare în schimb destinat pentru o luptă în partea a doua a topului 10 cu Alonso, Hamilton și Russell. Amuzant este că Bearman, deși a pilotat o singură cursă pentru Ferrari, este pe locul 12 în topul general.
La echipe, Alpine a luat un punct și acum doar Williams și Sauber sunt pe zero. Părerea mea este că McLaren ar putea să reducă diferența față de Ferrari și să se lupte cu aceștia pentru locul 2 general, asta dacă echipa italiană nu vine cu propriile upgrade-uri care să le crească performanța.
Din topul primelor 5 echipe, se vede cum se separă două grupuri, ca în ciclism. Grupul Red Bull – Ferrari – McLaren și apoi Mercedes – Aston Martin. Culmea, McLaren folosește motor Mercedes, dar se vede cât de mult contează de fapt aerodinamica și stabilitatea monopostului.
Următoarea cursă: Emilia Romagna, pe circuitul de la Imola, Italia, pe 19 mai.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
14 comentarii
07/05/2024 la 7:12 AM
“”Este victoria care întrerupe și un șir lung de victorii Red Bull. Este posibil să fie singura victorie non-Red Bull din acest an…” care sir lung ? In Australia nu a castigat Ferrari? Si asta a fost acum vreo 3 curse.
Alin(Citează)
07/05/2024 la 7:29 AM
Sunt atâtea greșeli în articol de nici nu merită să le enumeri. E doar metoda lui Radu să genereze polemici și implicit comentarii. Și funcționează, deocamdată.
GuestStar(Citează)
07/05/2024 la 4:33 PM
Foarte multe greseli in toate articolele.
Eu aveam un blog popular pe engleza, articole lungi si dupa vreo 10 ani nu mai aveam niciun chef de scris. Rezultatul era fix asta, o gramada de greseli. Eu pana la urma am renuntat si m am reprofilat pe altceva, ca ma faceam de ras. Nu stiu daca e si cazul lui Radu, dar asta e senzatia pe care mi o lasa mie, ca mai scrie doar pentru bani.
Nm.bradu(Citează)
09/05/2024 la 1:41 PM
Mă refer la cursele în care nu abandonează Verstappen în primele tururi. Că dacă nu este pe circuit, da, mai câștigă și alții. Dificil este să câștigi cu el pe circuit… Perez nu pare în formă suficientă pentru a câștiga el de câte ori nu este Verstappen prezent.
nwradu(Citează)
09/05/2024 la 1:42 PM
Păi enumeră-le, ca să le corectez.
Ce crezi că fac cu polemicile și implicit comentariile? Mă învelesc cu ele? Le bag într-un aparat și primesc 50 de bani de fiecare?
nwradu(Citează)
09/05/2024 la 1:57 PM
Am numărat acum, sunt 11 curse de când Verstappen nu a câștigat locul 1, deși a terminat cursa. Singapore 2023, în septembrie, când a câștigat Sainz.
Înainte de acel moment, au fost 15 curse câștigate la rând de Red Bull, dintre care 13 de Verstappen.
Altfel spus, suntem acum la prima cursă din ultimele 29 în care un Red Bull nu câștigă, deși Verstappen este pe circuit la final. 1 din 29 este un șir lung pentru mine.
nwradu(Citează)
07/05/2024 la 8:45 AM
RedBull a declarat ca acel stâlp lovit de Max a afectat foarte tare aripa față și implicit aerodinamica…
Dan(Citează)
07/05/2024 la 9:29 AM
Floor damage, nu la aripa față
Costin(Citează)
09/05/2024 la 1:42 PM
Lasă ca nu a afectat-o atât de tare, că altfel l-ar fi ajuns Leclerc din urmă.
nwradu(Citează)
07/05/2024 la 11:37 AM
Donald Trump a vizitat si “endorsed” echipa McLaren inainte de cursa. Iar apoi Norris castiga out of nowhere. Funny shit.
Sol(Citează)
09/05/2024 la 1:43 PM
Ce atinge Trump devine aur :P
nwradu(Citează)
07/05/2024 la 11:48 AM
Perez a furat startul, au investigat faza dar nu stiu care sa fi fost rezultatul investigatiilor…
eBogdan(Citează)
07/05/2024 la 12:39 PM
Daca nu s-a anuntat nimic, probabil a fost aceasi situatia ca in Jeddah. S-a miscat inainte de lumina, dar nu a parasit caseta de start.
Sol(Citează)
09/05/2024 la 1:48 PM
No further investigation s-a zis încă din timpul cursei.
Mie nu mi se pare că a furat startul. Se văd semafoarele în stânga, a plecat doar foarte bine https://dubz.co/c/409a72
nwradu(Citează)