un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion DaysFinestorePC GarageevoMAGAltexFlancoVodafoneOrangeSevensins ◄◄

asus s5507

Un tren chinezesc maglev hyperloop a depășit recordul mondial de viteză

8 Mar 2024  ·

TEHNOLOGIE  ·

18 comentarii

În general eu am impresia că aici în Europa avem trenuri bune. Majoritatea țărilor vestice au rețele feroviare complexe, care merg ceas, și un sistem bun de trenuri de navetiști sau între orașe.

Mai râdem un pic și de americani pe acest subiect. Deși America a fost dezvoltată cu trenul, acum sistemul lor feroviar este învechit.

Și totuși, trenurile moderne se dezvoltă în lumea estică. Japonezii au cel mai avansat sistem funcțional.

Chinezii vin însă tare din urmă inclusiv în acest domeniu. Un tren chinezesc numit T-Flight, produs de o companie de rachete (China Aerospace Science and Industry Corporation), a depășit recordul mondial de viteză. T-Flight a circulat cu 623 km/h, depășit recordul de 603 km/h al japonezilor!

Se apropie de viteza de croazieră a unui avion mare de pasageri, care este de aproximativ 850 km/h.

T-Flight este un tren maglev hyperloop. Maglev, adică plutește deasupra șinei datorită unor magneți puternici, iar lipsa roților și a frecării permite viteze mai mari.

Hyperloop, cum se zice acum, înseamnă că a fost testat într-un tub cu aer rarefiat, aproape de vid, pentru a micșora și mai mult rezistența aerului.

Tehnologia aceasta tip hyperloop se bazează pe o idee veche, de pe la 1910. Musk a readus-o în atenție recent și a mai prins niște fani. Necesită un tunel etanș prin care trenul să circule ca un proiectil, iar chinezii vor să testeze acum o porțiune de câțiva zeci de kilometri.

Miza este, desigur, transport în masă la distanțe mari. Într-un tren încap de 5-6 ori mai multi pasageri decât într-un avion, energie electrică este tot mai ieftină, boardingul pasagerilor este mai rapid, te duce în centrul orașului, nu trebuie să fii în gară cu 2 ore mai devreme, ai loc mai mult în interior.

Miza adevărată este naveta pe distanțe mai mari. Momentan oamenii parcurg poate câțiva zeci de kilometri de la localități satelit până la locul de muncă din orașul mare. Cu un tren rapid, ai putea locui în București și munci în Constanța după o naveta de 30 de minute dimineața și seara. În prezent, multi oameni petrec mai mult de atât parcurgând cartierul Militari.

M-am uitat un pic pe sistemul acesta maglev. Știam că trenul plutește pe magneți, dar nu înțelegeam cum se păstrează corect centrat.

Se pare că trenul include magneți pe dedesubt, iar “șina” are bobine așezate într-o configurație anume gândită pentru ca fenomenele fizice să ofere singure corecție automată. Trenul începe sa ruleze pe roți de cauciuc și, pe măsură ce prinde viteză, apare un câmp magnetic intre șine și tren, care-l ridică în aer vreo 10 cm.

Bobinele sunt astfel aranjate încât deviațiile se corectează singure. Dacă trenul se apropie prea mult de partea stângă, câmpul magnetic crește atât de mult încât îl împinge spre dreapta. În timp, își găsește singur poziția de echilibru.

În ciuda faptului că aud de maglev de când eram copil (la propriu, îmi povestea tata de astfel de trenuri magice pe când eu mă jucam cu unele de lemn), în lume operează doar 7 astfel de linii, dintre care doar una de înaltă viteză. Majoritatea sunt conexiuni scurte între aeroport și oraș. Mai durează cu plutitul.

Meanwhile, România are aproape 40% din calea ferată electrificată și, conform unui raport din 2022, viteza medie a trenurilor de marfă este de 15,6 km/h, a celor de pasageri de 44,8 km/h și în acel an s-au înregistrat 4,3 milioane de minute de întârziere pentru trenurile de pasageri.

asus s5507

    18 comentarii

  1. Știi cum se vede de la mine când compari un test de laborator din China cu realitatea românească?

      (Citează)

  2. Viteza costă f mult. Trenurile de mare viteză din China sunt guri de înghițit bani, dependente de banii primiți de la autorități. In find aunt moriv de mândrie folosit in propaganda partidului.
    As vrea să avem trenuri rapide, dar la un moment dat costul nu justifică timpul castigat. Aș prefera totuși să avem linii de 160km/h. :)
    Ideea de hyperloop arată bine pe hartie dar costurile de fabricație și operare nu justifică castigul. Dacă ne gandim doar la raza curbelor care trebuie să fie de ordinul kilometrilor intelegi de ce nu este practic.
    În cazul în care structura de vid cedează/ este sabotată toate trenurile din sistem sunt distruse, deci riscul este nejustificat de mare.

      (Citează)

    • Ne indreptam rapid catre momentul in care energia electrica va fi foarte ieftina sau gratuita si nu iau in calcul aici dezvoltarea de surse alterantive de generare a energiei electrice in viitor.
      Suntem pe o panta de crestere exponentiala iar cand vom ajunge acolo vom avea si solutiile dezvoltate acum. In momentul in care energia electrica va fi gratuita si oricine va avea acces la ea nelimitat omenirea va face un salt tehnologic imens.

        (Citează)

    • Uite partea asta nu am inteles-o nici din articolul lui Radu. Cum ajungeti voi la concluzia ca energia electrica va fi din ce in ce mia ieftina, in conditiile in care realitatea ne arata ca este de fapt din ce in ce mai scumpa?

        (Citează)

  3. Cred ca e o exagerare ideea sa locuiesti la 200 km de locul de munca si sa mergi zilnic cu maglevul. Ca si Corcordeul pe vremuri biletele nu vor fi deloc ieftine.
    La noi in tara si 100-120 kmh viteza constanta tot ar fi o treaba.
    Ar fi interesant de vazut cum arata o analiza a costului pe km pentru o linie care este ok pentru 120kmh vs unele de 140, apoi 160, 180 … samd pana la 300 si chiar mai sus. Dar si foarte greu de facut pentru ca nu sunt foarte multe exemple si trebuie sa compari mere cu mere si nu altfel. 1 km in zona Buftea e diferit de zona Alba Iulia care e diferita de zona Predeal etc.

      (Citează)

  4. @Cosmin In realitatea in care traiesc eu energia este din ce in ce mai scumpă. Nu se construiesc generatoare de energie, iar pentru valul de masini electrice se estimează cresterea necesarului de energie cu 40%.
    Economie elementară: ce se întâmplă cand cererea depaseste oferta?

    Pentru că vorbim de linii ferate, nu cred că pretul energiei electrice este obstacolul pentru o viteză mai mare ci traseele și mentenanța liniilor.

      (Citează)

    • Si energia nucleară este gratis, dacă ignori contruirea centralei, intretinerea, oamenii care trebuie să o opereze și întreține. Apoi distributia etc.
      La fel cu energia hidro.

        (Citează)

    • @cosmin
      1. Este doar un proiect prin care se analizeaza daca s-ar putea folosi aceasta energie pentru producere de electricitate.
      2. Nu stim care ar fi costurile de intretinere pentru o astfel de centrala de producere a energiei.
      3. Cate alte tari au posibilitatea de a fora intr-un vulcan activ? Islanda este o tara mica, cu o populatie echivalenta cu un oras mediu din Romania. Si un consum de electricitate pe masura.
      Sigur ca te poti gandi ca vei fora direct in nucleul de magma al planetei, doar ca inca nu exista tehnologia aceasta si probabil nu va aparea in viitorul apropiat.

        (Citează)

    • cosmin, problema mare a energiei e ca e f scump de stocat si relativ scump de distribuit. Degeaba ar avea aia in islanda energie gratis nelimitata, ca aia n-are cum sa ajunga peste tot. Mai era si harta aia cu un patrat f. mic in sahara si cu comentariul: “de atat avem nevoie sa acoperim fotovoltaice ca sa generam curent cat pt toata planeta”. La fel de degeaba romania are excedent de curent cand e soare afara si merg toti prosumatorii, si totusi ce sa vezi nu avem curent gratis la priza (si nici nu ne-am imbogatit din exporturi).

        (Citează)

  5. Vii cu trenul de la Constanta in 30 de minute si mai faci inca atat de la gara la birou (asta daca esti norocos) ;)

      (Citează)

  6. Citisem pe undeva despre costurile de întreținere cu o linie pe care se circulă peste 100-120km/h cresc accelerat. Nu îmi aduc aminte cifrele din păcate. Ar fi o idee faina de articol. Macar sa citim daca nu putem trai astfel de experiențe în Ro.

    Timisoara-cluj ~8ore

      (Citează)

  7. Mă alătur celor ce se îndoiesc de faptul că energia electrică va deveni din ce în ce mai ieftină. Ar fi frumos, dar nu sunt semne.

    De asemenea , nu-mi dau seama cum ar fi viabile linii de tipul acesta în situația unui relief accidentat. De fapt, în orice situație cu excepția unei linii de câmpie fără curbe majore.

    Ar fi câte ceva de zis și de viteză. Pe distanță scurtă obții valori care nu au mare legătură cu cele obținute în utilizarea reală. De la 603 la 623, nu înseamnă că te apropii de 850 decât în sens de sens :) .

    Și eu auzeam de conceptul de maglev pentru trenuri de mare viteză de când eram puștan. Doar că între timp m-am lămurit că nu prind așa ceva utilizat la scară largă în timpul vieții mele, nu în România ( că ar trebui să fiu Matusalem), în general,.

      (Citează)

  8. Trenurile de marfa circula cu viteza aia pentru ca nu au regim prioritar. Adică se opresc din gara in gara pentru a permite trecerea celor cu pasageri. La viteza medie se include inclusiv timpul de staționare al trenului in stație.
    Pentru România 160 km/h este suficient, poate 200 km/h pe alocuri. Nu avem distante și flux de pasageri care să renteze costurile aferente rețelelor feroviare de mare viteză.

      (Citează)

  9. Am ajuns să nu mai cred nimic în ce vine din China, e o Românie comunistă cu bani. Nu ai de unde știi ce e de fațadă, și ce e real:

    https://www.youtube.com/watch?v=AJgoZObisv4

    Se moare în prostie în marile lăudate trenurile chinezești, dar oamenii n-au ce face, nu au altă alternativă.

    Multe se fac doar pentru că statul vrea, n-au nici un fundament economic, și se compensează prin autoritarism.

    E fix aceeași schemă aplicată de Ceaușescu cu proiecte megalomanice inutile. Da, sunt frumoase să te uiți la ele, să te lauzi cu ele, și azi mulți nostalgici le duc dorul.

    Dar nu sunt viabile de fapt. La trenuri am auzit că au aproape 1 trilion (da, trilion) de dolari datorii chinezii, și nu se știe când se va opri, din contră, continuă să construiască noi și noi rețele, pentru că pentru partidul comunist trenul e ceva fetiș cum erau pentru Ceaușescu combinatele chimice, pentru ei asta simbolizează progresul. Dar după ce se construiesc, mentenanța nu se mai face pentru că banii merg spre noi și noi proiecte.

    Nu trebuie să vorbim de obsesia cu apartamentele ce a rezultat în cea mai mare bulă imobiliară, nu?

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus