►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
20 Mar 2024 ·
GÂNDURI ·
Iată cea mai ciudată și greu de înțeles idee de afaceri pe care am auzit-o recent: un grup de firme și oameni de afaceri români vor că construiască un aeroport privat la Alexeni, lângă Urziceni, investind 400 de milioane de euro pentru asta.
Aeroportul din Alexeni va fi unul mare. Planurile vorbesc despre o capacitate de 6,5 milioane de pasageri, o treime cât aeroportul Otopeni, cu un terminal pe o suprafață de 30.000 mp. Se mai face și un terminal cargo de 20.000 de mp pentru un volum de marfă de 10.000 de tone pe an.
Arată cam așa în broșuri:
Aeroportul va avea parcare mare, spațiu pentru mentenanța avioanelor, stație CFR, poate și un hotel în viitor. Cum spuneam, 400 de milioane de euro.
Și este real. Consiliul Județean Ialomița a semnat pe 18 martie contractul de concesiune cu un consorțiu format din companiile Avant Airports SRL din Târgu Mureș (lider de asociere) și Societatea Automagistral-Pivden SRL (Ucraina). Firma Avant Airports din Târgu Mureș este deținută de Mircea Tudor (33%), Vizant Partners a lui Valentin Vizant (33%), Avant Petroleum (24%) și Carmen Bahrim (10%). Puteți citi pe Economedia ce alte afaceri mai au aceștia.
Nu înțeleg planurile. Ca idee, iată unde este Alexeni (aeroportul se va face pe locatia unui aerodrom militar abandonat de acolo) față de Otopeni și București.
Cine s-ar duce până acolo? Se zice că până acolo sunt doar 70 de kilometri din București și asta sună atrăgător, dar să ne uităm un pic la drumuri. Waze recomandă cam la orice oră un traseu care o ia prin Pasărea și Piteasca, pe niște drumuri județene și comunale. Nu știu dacă ați umblat pe acolo. Este un drum destul de îngust, care merge prin multe sate, și are neașteptat de multe viraje și zone cu vizibilitate mică.
Traseul te scoate apoi în E85 spre Șindrilița, Lilieci, Movilița Veche, Coșereni și apoi Urziceni. Să zicem că pe aici se circulă mai bine, deși drumurile prin satele României nu sunt niciodată prea plăcute, în special când le faci la 5 dimineața sau la 1 noaptea, după cum sunt majoritatea zborurilor pe aeroport.
Waze spune că, atunci când este pustiu, faci o oră până acolo cu mașina, ieșind pe Afumați. O oră de mers prin beznă pe drumuri înguste și prin sate, what can go wrong? La ore aglomerate, faci 90 de minute, dar asta cu pornire din Piața Unirii, de unde se iese ușor spre A2 către Vadu Anei și Brănești. Dacă pleci din Militari… ia-ți provizii.
Să ne uităm un pic și la zona aeroportului Alexeni. Accesul se face din DN2A, care arată așa:
Sau poate direct din E85, supranumit “drumul morții”, după ce treci de Urziceni, deși e mult de construit pentru a ieși acolo tocmai din Alexeni.
Și pe aici ar trebui să treacă anual 6,5 milioane de oameni în plus? De ce? De ce să mergi până acolo? Care sunt șansele ca pe Alexeni să vină dintr-o dată curse foarte dorite de bucureșteni și alte orașe din împrejurimi? Îmi închipui că grosul pasagerilor nu va fi din Buzău, Slobozia sau Brăila-Galați. Nu că n-ar avea de ce să călătorească, dar nu sunt așa mulți oameni pe acolo. Când zici 6,5 milioane de pasageri pe an, cred ca te aștepți ca măcar 50% să fie bucureșteni.
De asemenea, tot pe acea șosea ar trebui să iasă și 10.000 de tone de marfă din terminalul cargo? Really?
Trenurile ar putea fi o opțiune, dar știți cum merge CFR-ul și ce viteză medie are.
Mie mi se pare că eșecul de până acum al aeroportului din Brașov arată că poate n-ar trebui făcute multe investiții în acea direcție. Aeroportul de lângă Brașov părea să aibă mulți factori în favoarea lui. Un bazin bogat din care să atragă des pasageri, din Brașov, Sibiu, Târgu Mureș și Ploiești, infrastructură din start mai bună decât la Alexeni etc.
Și totuși, la un an de la lansare, de pe aeroportul din Brașov decolează doar 5 curse în decurs de 7 zile, Wizz Air-uri spre Londra și Dortmund. Cât or mai ține și acestea. Statul român abia a găsit controlori de trafic pentru aeroport.
Și mai sunt și altele, citiți despre aeroportul spaniol care a fost abandonat la un an și un pic după deschidere pentru că nu avea pasageri sau curse.
De ce să investești 400 de milioane de euro lângă Alexeni?!
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
30 comentarii
20/03/2024 la 6:55 AM
Mai mult ca sigur se speculeaza: bursa, terenuri etc si in final ramane doar un desen
Ronnie(Citează)
20/03/2024 la 10:00 PM
Până acum nu e clar ce s-ar putea specula. Este o concesiune acordată unora ca să facă aeroport. Nu cred că au voie să facă altceva. Și în plus, ce să facă, blocuri lângă Alexeni? O fi petrol acolo?
nwradu(Citează)
20/03/2024 la 7:10 AM
Dracula Park, dar cu avioane.
Gaelex(Citează)
20/03/2024 la 10:01 PM
E privat.
nwradu(Citează)
20/03/2024 la 7:45 AM
Fix acum, când UE nu mai dă niciun cent pe aerian =))
Vali(Citează)
20/03/2024 la 7:58 AM
Daca nu cumva este o chestie militara deghizata, atunci n-are nici o logica.
Blackskull(Citează)
20/03/2024 la 8:12 AM
Să prelungească M2 până acolo!!!
Mouse(Citează)
20/03/2024 la 8:21 AM
Ma intreb cum au supravietuit oamenii aia pana acum cu drumuri inguste noaptea. Si pun pariu ca nici Glovo nu e
F.(Citează)
20/03/2024 la 10:03 PM
Chiar te întrebi asta? Adică bănuiesc că răspunsul este că traficul făcut de 1000 de mașini între câteva case este un pic diferit de traficul făcut de 1.000.000 de mașini care trec pe acolo spre aeroport, nu?
nwradu(Citează)
20/03/2024 la 8:48 AM
Și pe la Galați era vorba sa se construiască un aeroport, s-a răcit, nimeni nu mai zice nimic, multe promisiuni, studii de fezabilitate și fum
Ionuț(Citează)
20/03/2024 la 9:17 AM
pai presupui ca:
1. e reala intentia de a il face
2. e pentru tine
3. e gata deja
lucruri ca paote nu sunt adevarate (in parte sau in total).
1. poate e doar o “shoparla” pentru ceva specula (cu bani / voturi / favoruri)
2. poate nu e pentru turistul de masa.
poate e pentru marfa / avioane private / avioane secrete / etc
3. si daca ar fi pentru turistul de masa.. ce iti spune waze acum nu e ce iti va spune cand va fi gata.
poate se face o iesire in plus de la o autostrada, poate se adauga niste trenuri in directia aia, etc..
john2381(Citează)
20/03/2024 la 10:07 PM
Nu văd exact ce speculă ar putea fi. Cu 400 de milioane de euro câștigi oricum alegerile în țară în viitorii 30 de ani, nu trebuie să faci un aeroport pentru asta.
Sigur este pentru turistul de masă. Avioanele private și secrete nu scot 6,5 milioane de pasageri pe an, plus că acelea ar putea ateriza pe Băneasa. Nu e ca și cum sunt mai bine ascunse la Urziceni.
Tot 70 de km distanță sunt. Trenurile nostre merg cu 44 km/h viteză medie, apropo.
Uită-te la DN1 până la Otopeni, sunt 2-3 benzi până acolo și tot se fac ambuteiaje mari la intrarea și ieșirea din oraș și uneori aproape de aeroport sau la ieșirea din acesta. Infrastructura necesară unui asemenea aeroport durează enorm ca să fie construită și nu cred că se apucă statul român să facă asta spre Urziceni doar pentru că unii vor un aeroport.
nwradu(Citează)
20/03/2024 la 10:03 AM
Sau poate mizeaza pe alte combinatii gen:
– Centura A0 finalizata, pregatita sa ruteze tot ce tine de Bucuresti
– Largirea lui E85 la 2 benzi pe sens.
vladutz(Citează)
20/03/2024 la 10:22 AM
De ce sa se largeasca E85 cand se face intr-un final A7? Ok, pleaca din A3 care este mai la vest de E85, dar traficul spre Moldova v-a pleca din Bucuresti pe A3+A7.
alex(Citează)
20/03/2024 la 10:59 AM
va
C(Citează)
20/03/2024 la 10:08 PM
2 benzi ar fi insuficiente. Nu sunt suficiente acum pe DN1 până la Otopeni, darămite la un drum spre Moldova și cu aeroport în cale.
nwradu(Citează)
20/03/2024 la 10:33 AM
Eu cred ca de fapt este doar un plan prin care sa atraga niste fonduri pentru studii de fezabilitate. Si apoi, dupa ce banii se cheltuie, totul va fi abandonat.
Daca citim articolul, nimeni nu spune cine va sustine financiar constructia aeroportului, fiind doar mentiunea aceasta: “Dacă vom reuși să atragem investiții și să implementăm proiectul”.
Andrei G(Citează)
20/03/2024 la 12:12 PM
Studiul de fezabilitate e făcut de mult, de acolo se știe valoarea de investiție și s-a stabilit că e fezabil. Articolul spune că proiectul tehnic e în derulare și e pe cheltuiala unui privat, e treaba lui dacă face aeroportul sau nu. Investitorul fiind privat, de ce ar spune public de unde are banii? Tu spui de unde ai banii în gura mare când începi o afacere? Poate îți pune cineva strâmbe și nu-i mai primești, dacă îți sunt promiși.
Plus că proiectul tehnic arată efectiv ce se va construi, sigur multe promisiuni de bani așteaptă acele documente.
dam167(Citează)
20/03/2024 la 1:39 PM
Esti sigur ca s-a facut un studiu de fezabilitate? Eu nu am vazut decat ca CJ Ialomita a facut un studiu de oportunitate in urma caruia a decis sa scoata la licitatie un contract de concesiune.
Iar contractul a fost castigat de un consortiu de firme format dintr-o firma romaneasca cu o cifra de afaceri pe 2022 de doar 450.000 lei si o firma din Ucraina.
Nu este nicaieri specificat daca s-a depus vreo garantie de catre acest consortiu si nici de la ce data se va incepe plata redeventei anuale de 2 milioane de lei catre Consiliul Judetean.
In conditiile in care inclusiv reprezentantii firmelor au pus un “dacă” in declaratiile lor, ramane de vazut daca vor reusi sa faca rost de finantare.
Eu fac pariu cu tine pe o lada de bere ca nu vom vedea niciun aeroport la Alexeni.
Andrei G(Citează)
20/03/2024 la 4:43 PM
Dacă e în lucru proiectul tehnic și s-a vehiculat o valoare a investiției da, există, că ăla e rolul studiului de fezabilitate. SF se face pentru a vedea dacă o investiție se poate realiza (e fezabilă) și pentru a estima un cost. La investițiile publice cu bani europeni SF stă la baza aplicației de finanțare. Mai citiți și voi legislația, nu doar presa care oricum nu înțelege mai nimic.
Garanția sau plata redevenței ține de contract, de ce ar face cineva public așa ceva? există alte entități care trebuie să verifice lucrurile astea. La orice investiție există un dacă, poate se retrage una dintre bănci și asta a fost. Dacă e privat nu are de ce să facă publică sursa de finanțare. Poate nu va fi un aeroport nou, dar e mai bine să se încerce decât să nu se facă nimic.
dam167(Citează)
20/03/2024 la 10:11 PM
Pare o metodă foarte complicată pentru a lua niște fonduri pe un studiu de fezabilitate din care cineva poate scoate profit mare.
De asemenea, este o investiție privată. Statul român —mă rog, consiliul județean— doar a dat terenul și primește în schimb 2 milioane de lei pe an. Orice studiu, proiect, clădire etc se face din bani privați. Nu ai de la cine să furi bani.
nwradu(Citează)
21/03/2024 la 10:54 AM
@dam167, prima data imi spui ca este vorba de o investitie cu bani privati si ca firmele care vor construi aeroportul nu trebuie sa justifice de unde vin banii.
Apoi vii cu alte povesti legate de investitii publice cu bani europeni.
Hotaraste-te… fiindca daca este investitie cu bani europeni, este obligatoriu sa spui care sunt sursele de finantare.
Te asigur ca daca nu s-a facut nici o referinta la studiul de fezabilitate, acesta nu exista. Poate, in cel mai bun caz, exista un studiu de prefezabilitate realizat de consortiul care a castigat licitatia.
Nu discutam despre un contract intre doua entitati private. Redeventa reprezinta un venit care vine la bugetul local al Consiliului Judetean si este normal ca locuitorii acelui judet sa cunoasca aceste detalii.
Tocmai asta este discutia, ca inca nu se stie de unde vor veni banii si care sunt planurile acestor societati. Nu se stie in ce conditii se va plati acea redeventa si de cand va incepe plata catre Consiliul Judetean.
Permite-mi sa fiu putin reticent la ideea ca o companie cu cifra de afaceri anuala de sub 100 mii euro va putea atrage fonduri private in valoare de 400 de milioane de euro pentru a construi acest aeroport.
Andrei G(Citează)
21/03/2024 la 1:20 PM
@Andrei G: eu n-am venit cu nici o poveste, ți-am spus doar că în cazul fondurilor publice SF-ul are un alt rol – în cazul ăla primești banii în baza lui, în cazul ăsta are doar rolul de a estima un buget și de a stabili dacă e fezabilă investiția.
Evident că n-am de unde să știu cu siguranță că au un studiu de fezabilitate, dar mi-e greu să cred că nu au, pentru că nu îți dă o bancă bani așa pe fente.
Cred că nu înțelegi noțiunea de contract, indiferent între cine este făcut. Locuitorii n-au treabă cu contractele, de asta sunt oameni angajați în administrațiile locale. Dar nu-i problemă, de asta iau firmele private bani de la stat în procese, că nu se respectă contractele.
Așa e cu cifra de afaceri, mulți oameni au devenit reticenți. Știi ce au făcut? au impus la licitații cifra de afaceri, că ei vor firme mari și serioase. Rezultatul a fost că s-au asociat firmele mici cu altele mari care de fapt nu se implicau în nimic. În general firmele românești fac treabă pentru că cunosc sistemul și s-au adaptat la el. Companiile mari, străine, la orice prostie a administrațiilor locale vin cu armată de avocați și câștigă în instanță. Rămâne de văzut dacă acel consorțiu reușește să facă un aeroport acolo. Dacă nu reușește care e paguba? că statul oricum nu plănuiește să facă ceva acolo și mai ia niște bani.
Și apropo de ce zice Radu cu infrastructura, poate s-au făcut promisiuni legate de infrastructură, și care dacă nu se concretizează afectează investiția la un moment dat. Așa ca un comentariu, deși cred că am mai spus-o, lucrurile se mișcă atât de greu pentru că toată birocrația pe care o avem există pentru că sigur cineva vrea să fure ceva. Ironic.
dam167(Citează)
20/03/2024 la 11:30 AM
eu zic sa faca unu in centrul bucurestiului /s
GabrielG(Citează)
20/03/2024 la 1:13 PM
La 400 mil euro va avea metrou de suprafață sau TGV spre București și Pitesti etc
Rostul unei investiții de genul asta e ca al unei scoli în limba germana/maghiara.. se vor găsi copii sa învețe…
Petronius(Citează)
20/03/2024 la 10:11 PM
Ca la Brașov?
nwradu(Citează)
20/03/2024 la 1:31 PM
Am fost la semnare.
Ei zic ca se bazeaza in primul rand pe Cargo, nu pe pasageri.
Vor sa faca un fel de hub logistic civil si, poate, militar.
Adrian(Citează)
20/03/2024 la 10:12 PM
Ce să zic, o fi mai multă marfă decât îmi dau eu seama în zonă acolo. De ce un terminal de pasageri atât de mare, atunci?
nwradu(Citează)
21/03/2024 la 11:02 PM
Poate pentru ca e mai usor sa faci totul de la inceput decat sa construiesti ulterior terminalul de pasageri.
Mi s-a parut interesant si faptul ca developerul este din Ucraina, iar cel care a intermediat povestea este Victor Ponta. Da, fostul premier. A fost si el la conferinta de presa.
I-am intrebat in acea conferinta daca vor sa dezvolte turismul in zona si au raspuns in doi peri. Nu prea ii intereseaza partea de pasageri.
Pe de alta parte, proiectul este atat de… in viitor, incat nu deocamdata sunt planuri frumoase pe hartie si cam atat.
Daca stai sa cauti putin istoria acelui aerodrom vei vedea ca au tot existat planuri si, pana la urma, nu s-a concretizat nimic.
Poate ca actuala echipa de la CJ Ialomita si acei privati vor face ceva mai repede si mai bine. Cine stie?
Adrian(Citează)
20/03/2024 la 5:41 PM
@C a scris bine. Când pleacă, pentru că există o despărțire, se pune cratima, deci e ”corect” să spună ”v-a pleca”.
În schimb, la sosire, pentru că se reunește toată lumea, corect se va scrie ”va ajunge”…
ionut(Citează)