►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
16 Feb 2024 ·
AUTO ·
Acum niște ani spuneam că pe autobuze și tramvaie ar trebui instalate camere video, iar imaginile surprinse de acestea ar trebui folosite pentru a da amenzi de circulație.
Era pe atunci întreaga discuție despre cum nu se pot da amenzi folosind imaginile de pe camerele de bord ale mașinilor particulare pentru că nu sunt omologate și poate că imaginile sunt modificate de un rău-voitor șamd.
Camerele video instalate pe tramvaie și autobuze, însă, ar putea fi considerate 100% de încredere, având în vedere că sunt instalate de o instituție și că pot fi sigilate și gestionate conform unor proceduri puse la punct cu Poliția Rutieră. Trebuia doar voință pentru a pune asta în practică.
Recent directorul STB a declarat că așteaptă aprobarea unui proiect de lege pentru a se putea da amenzi pe baza înregistrărilor de pe camerele video de pe autobuze. Se vor amenaja benzi unice de autobuze de la Lujerului la Apaca și de la Piața Muncii la Unirii, iar camerele de pe autobuze vor fi folosite pentru amenzi.
Ocazie cu care am aflat că este un proiect de lege (PL-x 88/2022) pe circuit în Camera Deputaților privind modificarea regimului amenzilor. Se vor putea da amenzi folosind imagini de pe camerele video ale cetățenilor, câtă vreme aceștia dau și o declarație pe propria răspundere că imaginile sunt nemodificate. Nu știu dacă aceasta va fi forma finală, dar ar trebui să permită măcar folosirea camerelor de pe autobuze și tramvaie. Poate va fi trece la vot.
Și nu, nu zic că le-am dat eu ideea. Era o idee de bun simț la care ajunge orice om care vrea să îmbunătățească ceva. Mă bucur doar să văd că se încearcă implementarea ei și sper să iasă bine.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
21 comentarii
16/02/2024 la 7:29 AM
funny cum vine articolul asta a doua zi dupa ce openai lanseaza sora:)
vlad(Citează)
16/02/2024 la 9:42 PM
Da, bună potriveala.
nwradu(Citează)
16/02/2024 la 8:23 AM
In cazul asta, doar eu personal, cred ca le pot da material pentru minim 50 de amenzi pe zi. Sa vedem cat de birocratica va fi procedura de transmitere a acestor filmari. Sigur nu va fi ceva usor. Plus ca va dati seama ce capacitate de stocare le trebuie celor de la MAI pentru pastrarea acestor dovezi. Slabe sanse sa se intample asa ceva.
dif(Citează)
16/02/2024 la 9:42 PM
Presupui că va fi ceva online. Dacă trebuie să te duci personal cu stickul USB la poliția rutieră, nu te mai văd așa activ.
nwradu(Citează)
16/02/2024 la 8:48 AM
” Se vor putea da amenzi folosind imagini de pe camerele video ale cetățenilor, câtă vreme aceștia dau și o declarație pe propria răspundere că imaginile sunt nemodificate.”
in 2024 cand e tot mai greu sa identifici care texte / imagini sunt create de ai si care sunt reale.. cineva s-a gandit ca o declaratie e suficienta.
da, e suficient sa iti pui treaba in spatele altora: identificarea faptei in spatele unor cetateni si “demonstrarea nevinovatiei” in spatele altora.
da, sa se amendeze tot ce e de amendat, dar sa se faca asa cum trebuie: identifici cu mijloace oficiale (chiar si montate pe tramvaie / autobuze / etc) ca sa poti sa demonstrezi vinovatia, nu invers.
john2381(Citează)
16/02/2024 la 8:56 AM
Acum nu putem să desființăm orice tip de probă video doar pentru că există riscul de a fi alterată sau chiar generată de AI. Pe deasupra, mă îndoiesc că cineva își va risca libertatea doar ca să-l lase pe nea’ Gicu fără permis turnându-l la Poliție cu niște imagini trucate vizual.
Mi-l și imaginez pe Nuțu Cămătaru lăsându-l fără permis de conducere pe un membru al Clanului Sportivilor cu niște imagini generate de AI, drept răzbunare.
ov1d1u(Citează)
16/02/2024 la 9:25 AM
pai nu e nevoie de o lege noua pentru asta.
si acum daca esti implicat intr-un incident poti depune camera ta de bord care va fi analizata ca proba.
diferenta e ca dai camera cu totul, iar clipul este extras si analizat de un tehnician “oficial” si apoi alte oficialitati folosesc proba pentru a demonstra vinovatia celui vizat.
spre deosebire de un whatsapp prin care politia primeste un video de la cineva care “jura pe galben” (nu mai stiu cum erau procedurile astea) ca a vazut el o incalcare a legii.
apoi un robot emite amenda si cel vizat are de munca sa demonstreze ce are de demonstrat.
cum faci diferenta cand primesti o filmare de 3 secunde cu o masina care a calcat o linie continua intre unul care depaseste coloana la semafor si altul care a evitat un neatent care voia sa schimbe banda?
sau cum il incadrezi efectiv? la linie continua? la depasirea coloanei? etc?
repet, sunt prentru amendat ce e de amendat (poate mai scade agitatia din trafic), dar nu oricum.
john2381(Citează)
16/02/2024 la 9:44 PM
Nu ăsta este scopul declarației. Ei poate folosesc apoi diverse mijloace pentru a analiza veridicitatea înregistrării.
Dacă ai trucat-o și ai dat o declarație în care spui că de fapt este adevărată, e fals în acte și te pot acuza poate și de înșelăciune sau mai știu eu ce. Scopul declarației este să aibă la dispoziție mijloacele de a te pedepsi în caz că ai vrut să-i păcălești.
nwradu(Citează)
17/02/2024 la 9:06 AM
ce fel de mijloace?
si practic cum se preia declaratia? online? cine verifica in cazul asta ca cel care semneaza declaratia e cel care o si depune?
sau ne gandim sa facem cozi la sectiile de politie?
john2381(Citează)
16/02/2024 la 8:59 AM
Se face deja, sunt cel putin 3 stiri numai la mine in oras in ultima saptamana cu soferi amendati, carnete suspendate pe baza probelor video
https://www.turnulsfatului.ro/2024/02/15/vitezomanul-care-a-depasit-pe-linie-continua-si-in-intersectie-pe-strada-nicolae-iorga-din-sibiu-a-ramas-fara-carnet-209119
Bine, e posibil sa fi corelat imaginile de pe camerele auto cu camerele montate in oras, nu am de unde sti.
alunelu(Citează)
16/02/2024 la 9:09 AM
Bucurestiu (si nu numai) e impanzit de camere video. Degeaba. Daca se vrea utilizarea lor in scopul pedepsirii alora care merg/parcheaza aiurea, este simplu. Doar ca nu se vrea.
Dai seama, se uita aia la dispecerat pe camere, vad pa unii opriti aiurea la park lake de ex, ocupa o banda stand pe avarii, suna echipaju in teren, zbang amenzi pe banda rulanta. Doar ca nu.
De vrajeli d-astea sint satul.
Blackskull(Citează)
16/02/2024 la 9:05 PM
La camerele alea ”autorizate” și puse de autorități ar trebui ca direct din soft să fie trimisă acasă ”felicitarea”, nu să se chinuie necalificatu’ cu 6 luni de școală de milițean să scrie un PV.
Marinel(Citează)
16/02/2024 la 9:45 PM
Sau pe Floreasca lângă spital.
nwradu(Citează)
16/02/2024 la 9:37 AM
Asa cum spune @Blackskull mai sus, Bucurestiul este impanzit de camere “oficiale” ale Primariilor. De ce nu se dau amenzi in baza imaginilor de pe aceste camere, de ce trebuie sa ne complicam cu trimiterea unor clipuri de catre cetateni, clipuri care pot fi oricand alterate?
Andrei G(Citează)
16/02/2024 la 10:52 AM
https://www.google.com/amp/s/www.realitatea.net/amp/stiri/social/in-19-intersectii-din-bucuresti-functioneaza-camere-cu-sistem-de-recunoasterea-faciala-unde-sunt-plasate_63be89bf3234554d903d8812
A auzit careva ceva de sanctiuni date pe baza camerelor alora. Hai sa fim seriosi, in intersectiile alea zilnic sint zeci de cazuri de sanctiuni. Da’ probabil a fost tot o cioacă romaneasca, unu avea camere si a facut un contract cu statu. Si gata. Le mananca paienjenii pe stalpii aia.
Blackskull(Citează)
16/02/2024 la 1:13 PM
Nu exista legislatie care sa le permita asta. Ei doar trimit politia locala sa verifice si eventual sa sanctioneze/avertizez.
Silviu P(Citează)
16/02/2024 la 9:45 PM
Da, nu există legislație. Poate că proiectul discutat aici ar modifica și asta.
nwradu(Citează)
16/02/2024 la 10:43 AM
Eu cred că nu pot procesa atât de multe video-uri sau amenzi. Poate doar dacă introduc o metodă de procesare automată care ar putea identifica posibile amenzi, dar tot un om ar trebui să dea amenda. Ar mai fi și faptul că va exista o distanță mare în timp între momentul producerii evenimentului și momentul când află omul. Între timp mai poate face multe alte contravenții. poate chiar aceeași contravenție în mod repetat. Dar ar fi bine ca să știe că există camere și că vor fi amendați. Spunea cineva că un austriac i-a spus că și la ei oamenii încălcau regulile acum mulți ani și că amenzile i-au făcut să fie corecți și mai conștiincioși.
Mihai(Citează)
16/02/2024 la 2:02 PM
Problema cu camerele de filmat ale cetatenilor nu e doar deepfake-ul.
Ai pica pe vecin? Il urmaresti in trafic si tot ii gasesti o incalcare a codului rutier. Sigur ca ideal ar fi sa conducem toti perfect dar… sa ridice primul piatra ala care semnalizeaza perfect, intocmai si la timp fiecare manevra, cu x m inainte de manevra (in functie de locatie)… etc, asa cum scrie la carte. Toti facem mici greseli, mici contraventii, teoretic amendabile. Pentru astea se vor vana dusmanii intre ei.
Cat despre politie… cat timp inca avem masini parcate inainte de trecere si neamendate (nici macar nu cer neaparat ridicare/amendarea tuturor maisnilor parcate ilegal, dar macar a celor inainte de trecere) eu n-am nici o speranta. E clar ca nu lipsa probelor e problema.
D4n(Citează)
16/02/2024 la 2:30 PM
Cu camerele oficiale deja prezente prin intersectii – in Timisoara citisem ca e necesar nu stiu ce protocol intre Primarie, Politie, ceva de GDPR samd. Si ca sa vezi ca acele camere inregistreaza non-stop, au fost accidente pentru care ulterior au aparut si inregistrarile video de la aceste camere oficiale. Cat despre capacitatea de lucru a Politiei de a da amenzi, o idee ar fi sa ai tu ca simplu cetatean o modalitate de a indica (un site web, adresa de email) ca in ziua de, la ora de, ai fost martor in intersectia cutare unde (un sofer / pieton) a facut o mizerie, politia verifica camerele de acolo, constata si daca este cazul, pedepseste.
Am vazut in China (acum vreo 10 ani) ca se oferea recompensa ceteteanului care turna vreo mizerie, cu filmarea aferenta, sau poza samd. Politia de acolo lua dovada si cauta si alte dovezi (de la camere oficiale samd). Dar mi-au mai spus ca sunt situatii unde oamenii sunt voit sicanati in trafic si ajung sa comita ceva ilegal ca sa iasa din situatia respectiva si atunci cine sicaneaza, are filmarea si ia recompensa (cu asta se ocupa respectivii).
Pe YouTube sunt multe filamri cu camere de bord cu accidente, am inteles ca motivul tine de ce se petrece la judecata – ai venit cu filmarea, arati ca tu erai unde trebuia si respectai legea, s-a incheiat procesul (si ei acolo nu au suficient personal in justitie plus ca justitia este inundata de accidente de circulatie).
Cata Lin(Citează)
16/02/2024 la 8:30 PM
Asta ar rezolva jumatate din problema: generarea si emiterea deciziei de sanctionare (amenda).
Nu stiu cum vor rezolva cealalta problema, fortarea vinovatului sa plateasca. Mai bine de jumatate din amenzile emise (putine, cate sunt) raman neplatite pentru ca vinovatii nu pot fi identificati (masinile sunt pe numele unor terti de multe ori fara legatura cu soferii vinovati) sau acestia nu au conturi bancare si nici alte valori in proprietate, deci nu au cu ce plati iar legea in forma actuala nu prea are ce sa le faca inafara de a incerca sa le momeasca boii de la bicicleta.
Pana cand nu se va putea confisca vehiculul pe loc ori bunurile apartinatorilor printr-o procedura simpla sau, in ultima instanta, zile de puscarie in contravaloarea amenzii, amenzile vor fi un deterrent tot pentru oamenii de buna credinta care comit contraventii doar ocazional, involuntar.
La noi tot sistemul e ori o butaforie nefunctionala cap-coada gandita si implementata de imbecili (cazul cel mai comun) ori este vaduvit de catre hotii care ne conduc exact de verigile esentiale care l-ar face functional si eficace, deci periculos pentru domniile lor.
Asa ca initiativa asta imi starneste un optimism extrem de rezervat.
Tom(Citează)