►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Living funerals sau pre-funerals. Pre-înmormântări. Practic, ca o pomană de după înmormântare, dar ținută când omul încă este în viață, ca să apuce ceilalți să-i spună în față cât țin la el sau altele. Pare ciudat, dar înțeleg ideea asta de a-ți lua la revedere de la bolnavi în stare terminală, de exemplu.
Joshua Schulte, cel mai mare leaker de informații din CIA, a fost condamnat la 40 de ani de închisoare. Wikileaks a publicat majoritatea datelor scoase ilegal de acesta. Omul are 35 de ani. Sunt curios dacă s-a gândit că riscă o astfel de pedeapsă atunci când a făcut publice acele informații. Tot în această săptămână, un contractor al fiscului american care a trimis la NY Times taxele lui Trump, Bezos și Musk a primit 5 ani de închisoare.
Un nou tratament stomatologic scade riscul de carii cu 80%.
10 filme SF under-rated din anii 80.
Ce zic oamenii care dorm în cameră diferită de soț/soție despre asta. Voi dormiți
Toto Wolff despre cum i-a dat Hamilton vestea plecării la Ferrari și întreaga situație. Pare cam supărat.
Japonezii vor face tot posibilul pentru ca Taylor Swift să ajungă la Super Bowl. Pfew, chiar eram îngrijorat.
Meanwhile, NFL a plătit până acum 1,2 miliarde de dolari către 1.600 de foști sportivi care suferă de afecțiuni ale creierului. Chiar și așa, liga face tot ce e posibil pentru a amâna sau refuza despăgubirile
Cafenea Hello Kitty în Londra. Ciocolată caldă dubioasă, tot în Londra.
Horny Little Dork, un sketch bun de la SNL:
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
04/02/2024 la 7:59 AM
Foarte interesant articolul despre carii, nu am auzit sa se practice la noi procedurile descrise.
Gaelex(Citează)
04/02/2024 la 2:15 PM
Se face sigilarea dinților și ajută, dar nu știu statistici.
nwradu(Citează)
05/02/2024 la 5:27 PM
Remarkably, both treatments proved almost equally effective in preventing cavities, with an 81% success rate for SDF and 82% for sealants. However, when it came to halting the progression of cavities, SDF outperformed sealants, boasting a 56% success rate compared to sealants’ 46%.
Eu nu vad diferente statistic relevante :)
add(Citează)
06/02/2024 la 2:54 PM
La noi sigilare se face la copii din câte știu eu. Nu am auzit sa se facă și la adulți, nu?
Matilda(Citează)
04/02/2024 la 9:11 AM
Si pe la noi se practica sa iti faci parastasele/ dai de pomana cat inca esti in viata. Mai ales prin zonele unde sunt obiceiuri din astea costisitoare, cu dat masa, scaune, vesela, haine etc. Scuteste eventualele rude de cheltuieli postume destul de mari. Nu ca ar conta foarte mult pentru raposatul dupa ce pleaca in alte zari dar “ce-o sa zica lumea”
F.(Citează)
04/02/2024 la 9:17 AM
Cui ii pasa de tine dupa ce crapi? Cel mult copiilor, dupa care se asterne uitarea. Suntem fire de praf in acest Univers, dar avem pretentii de parastase, acatiste si glorificare a unei vieti absolut banale si mediocre.
Deea(Citează)
04/02/2024 la 9:43 AM
Creștinește vorbind, pomana este una (milostenie, mai exact) iar parastasul e alta.
Faptul că un om dorește să “dea de pomană din timpul vieții fiindcăe mai ieftin acum decât după” nu scutește oamenii de tristețea despărțirii ulterioare și nici nu poate înlocui, pentru cine consideră util, slujbele religioase de pomenire a celor adormiți.
Vali(Citează)
04/02/2024 la 2:16 PM
Păi pentru cei cărora le pasă se organizează totul.
nwradu(Citează)
04/02/2024 la 9:31 AM
Până acum, nu ai înțeles nimic din viață. Nu trebuie să-ți faci sânge rău, mai sunt.
Clarks(Citează)
04/02/2024 la 10:43 AM
E clar ca nu am inteles care e esenta vietii. Spor la parastase si slujbe de pomenire, probabil te vor strafulgera adevaruri existentiale in timp ce molfai o coliva.
Deea(Citează)
04/02/2024 la 11:23 AM
Sunt de acord cu Deea. În două-trei generații (în cel mai bun caz) nici familia nu te mai ține minte. Nu cred că mulți au habar ce făceau (sau măcar cine erau) stră-stră-stră-străbunicii. Parastasele și restul socializărilor de tipul ăsta ajută cât la mort tămâia. Adică, eventual, pe cei vii , să-și manifeste- real sau de complezență- durerea și dorul de cel decedat.
Bine, mai există varianta în care crezi în reîncarnare, să zicem. Sau într-o răsplată eternă pentru realizări (sau lipsa lor) efemere, cu detalii în funcție de ce material de prezentare ai citit. Chiar și în asemenea cazuri, e mai important ce faci în viață, nu diversele ritualuri post-mortem.
Peredhil(Citează)
04/02/2024 la 2:17 PM
@Clarks: cam dură concluzia ta bazată doar pe o idee destul de populară despre viață spusă de Deea.
This is true. Sper ca acum să ne ajute totuși social media, fotografiile și clipurile video pentru ca despre noi să afle mai multe generațiile anterioare. Despre cele dinainte nu știi multe din lipsa informațiilor. Despre cei care au avut bani să le înregistreze (de exemplu regi, mari artiști etc) știi și ce mâncau la prânz.
nwradu(Citează)
05/02/2024 la 8:18 AM
Nu am inteles niciodata nevoia asta de a ramane in amintirea altora, dupa ce nu mai esti. La ce si cui foloseste? La scara Universului, toata istoria umanitatii e oricum un mic part. Am mai vazut prin cimitire, pe morminte: “Gigi Icsulescu – Procuror”, te umfla rasul.
Andrei(Citează)
04/02/2024 la 10:18 AM
“Ce zic oamenii care dorm în cameră diferită de soț/soție despre asta. Voi dormiți”
Noi și cam toți cunoscuții care au cel puțin doi copiii mici.
Mi se pare ceva normal și natural.
Okochea(Citează)
04/02/2024 la 1:42 PM
Stai, ce?
De ce ti se pare normal?
Ca nu e, apropo.
Corcoran(Citează)
04/02/2024 la 2:19 PM
Nu știu dacă este normal (în fond, nu există o cale bătută în cuie în domeniu), dar mulți oameni cu doi copii dorm separați, fiecare cu câte un copil. Pornește așa de obicei la nașterea celui de-al doilea, că nu-l poți pune în cameră cu primul copil pentru că are alt regim de somn și de îngrijire.
nwradu(Citează)
05/02/2024 la 10:57 AM
“Normal si natural” :)))))))) Dude, nu trebuie sa consideri normale si naturale toate esecurile tale ca parinte.
Costin(Citează)
04/02/2024 la 10:33 AM
Cum am lăsat vorbă sa fiu ars, nu poate fi vorba despre vreo pomana in cazul meu, nici în viață, nici după. Si nici căpețele, stâlpișori sau colăcei. Nici abonament la cimitir, nu am de gând sa împovărez copiii cu cacaturi.
Coco(Citează)
04/02/2024 la 11:56 AM
incinerarea polueaza, spre deosebire de inmormantare unde ajungi hrana pentru plante
C(Citează)
04/02/2024 la 2:19 PM
Cum te asiguri că se va întâmpla ce îți dorești tu?
Dar pomană/parastas se poate face oricum, indiferent de metoda de gestionare a corpului.
nwradu(Citează)
04/02/2024 la 9:17 PM
De fapt ajungi hrana pentru popa, nu pentru plante.
Iar dupa niste ani in functie de cat cotizezi scot ciolanele din sicriu si elibereaza locul, sa mai putrezeasca si altul acolo.
Sustin incinerarea.
Pyro(Citează)
04/02/2024 la 11:20 AM
Aoleu Deea, esti o fiinta asa de superficiala. Sunt niste obiceiuri crestinesti pe care oamenii le-au adoptat si aplicat pentru o perioada atat de lunga de timp fiindca hraneste o nevoie a lor: aceea de a mentine vie amintirea unor oameni dragi. Amintirile exista datorita altor oameni care traiesc si este perfect justificat sa faci o adunare cu oamenii dragi raposatului, sa poti depana amintiri cu persoana draga. Si nici macar nu e vorba de credinta aici, e vorba de nevoi sufletesti. O spune asta un pusti de 30 de ani, corporatist care nu prea da pe la biserica.
Mai deschide ochii ca te-au spalat strainii pe creier prea tare.
Marius(Citează)
04/02/2024 la 11:34 AM
„Sunt niste obiceiuri crestinesti”… Nu vreau să strivesc corola de minuni a sentimentului de unicitate, dar ritualuri de pomenire a morților se găsesc în majoritatea religiilor sau credințelor. Diferă detaliile, bineînțeles.
„fiindca hraneste o nevoie a lor: aceea de a mentine vie amintirea unor oameni dragi. Amintirile exista datorita altor oameni care traiesc si este perfect justificat sa faci o adunare cu oamenii dragi raposatului, sa poti depana amintiri cu persoana draga. Si nici macar nu e vorba de credinta aici, e vorba de nevoi sufletesti.”
Corect, deci practic oamenii o fac pentru ei și nevoile lor. Socializare cu colivă, nimic rău în asta cât timp e recunoscută ca atare.
„un pusti de 30 de ani”
Te alinți. La 30 de ani numai puști nu mai ești.
„Mai deschide ochii ca te-au spalat strainii pe creier prea tare.”
Și finis coronat opus , cum zic străinii degrabă spălători de creieri și stricători de tradiții din strămoși. Stilistic, elegant, ce să zic, dar găunos și nițel cam șoșocar. Era un tip, Eliade cred că-i zice, scrisese niște chestii interesante. Le găsești și în română, deci nici un risc să dai cu detergent de engleză pe celulele gliale.
Peredhil(Citează)
04/02/2024 la 2:21 PM
@Marius: cred că Deea spunea că treaba asta cu nevoia unor oameni de a menține amintirea vie ține 1-2-3 generații și atât. Vorba cuiva de mai sus, câți se gândesc la străbunicii lor și cât de des fac asta?
nwradu(Citează)
04/02/2024 la 2:19 PM
:)) Fara sa ii stirbesc lui Eliade ce e al lui (nu ca as putea eu, vreodata), dar este departe de un exemplu social. Apropiat de extrema dreapta, sustinator al garzii de fier and so on. In timp ce ma faci sosocist, mi-l dai exemplu pe Eliade. Lol
Common. Sunt doar un pic mai patriot, in sensul ca mi-e mila mai des de tara asta, de populatia needucata si de perceptia ca intotdeauna trebuie sa ne uitam la altii: vestul e bun, estul e rau sau viceversa, in timpul comunismului.
Ca idee, in fiecare luna calatoresc prin tara cu un ONG si incercam sa ducem educatia la sate. Tu faci ceva pt Romania?
Suntem asa lipstiti de identitate ca noi cautam doar sa ne uitam la altii. Si la noi nu. Romania nu s-a mai uitat la ea din 1918. Distrusa de comunism, cu o populatie tampita, sclavageste la oricine arunca un covrig mai dulce si il haituieste pe ala cu covrigul mai sarat. Of, si eu sunt sosocist cica…
Marius(Citează)
04/02/2024 la 3:14 PM
„ Apropiat de extrema dreapta, sustinator al garzii de fier and so on. In timp ce ma faci sosocist, mi-l dai exemplu pe Eliade. Lol”
Mă refeream mai mult la lucrarea lui de căpătâi legată de istoria religiilor. Mai puțin la ideile lui politice într-o perioadă când destui -chiar și mai deștepți- puneau botul la naționalism excesiv, mergând până spre extrema dreaptă. Ca și azi de altfel, istoria are unele aspecte ciclice.
„perceptia ca intotdeauna trebuie sa ne uitam la altii: vestul e bun, estul e rau sau viceversa, in timpul comunismului.”
Modele. Alianțe. Nu suntem Elveția să ne permitem o formă de neutralitate, nu că ea ar fi fost dintotdeauna neutră. Și da, pentru România la ora actuală nu există două luntre de odihnit șezutul , singura abordare de viitor este „vestul e bun, estul e rău”, restul sunt abureli cu parfum estic care dispar la prima opintire a prietenilor răsăriteni și a blindatelor lor.
„Ca idee, in fiecare luna calatoresc prin tara cu un ONG si incercam sa ducem educatia la sate. Tu faci ceva pt Romania?”
Bravo. Sper că nu asociat cu propaganda pentru niște lupi în blană de aur, că se duce naibii toată ideea.
Eu?. Puțin, după puteri. Și dacă mi-aș plăti doar impozitele, fără să ciordesc și fără să fac propagandă prorusă, ar fi mai mult decât fac mulți. De exemplu, de dragul discuției, e posibil să mai sprijin din când în când oameni ce își riscă viața în Ucraina pentru a avea unii dintre noi luxul aici să ne dăm mari suveraniști și nealiniați, fără a aprecia ce înseamnă influența occidentală și alianțele în care se află România acum.
Peredhil(Citează)
04/02/2024 la 2:37 PM
Pentru inceput trebuie definit “normal” adica:
a) normal e ce fac altii sau (in cazul limita nu cred ca si-ar dori cineva sa iti fie impuse chestii de altii; vezi gay/non gay, musulmani/evrei, etc.)
b) normal e ce ti se potriveste tie (aici cred ca ne regasim mai multi)
La mine dormim separati de vreo 7+ ani, inca din sarcina. Simtim conformtul termic lape valori diferite
Ariel(Citează)
04/02/2024 la 2:47 PM
Pentru inceput trebuie definit “normal” adica:
a) normal e ce fac altii sau (in cazul limita nu cred ca si-ar dori cineva sa iti fie impuse chestii de altii; vezi gay/non gay, musulmani/evrei, etc.)
b) normal e ce ti se potriveste tie (aici cred ca ne regasim mai multi)
Psihologul mi-a atras atentia in una dintre sesiuni ca “distantarea” asta poate fi problematica; cel putin in cazul meu fac eforturi constiente de a compensa in alt mod, pentru a mentine balansul relatiei.
La mine -n familie dormim separati de vreo 7+ ani, inca din sarcina. Simtim confortul termic la valori diferite, eu am o respiratie grea (a se citi ca uneori sforai), eu am nevoie de intuneric complet (fara LED-uri), ea are nevoie de liniste si de multe ori calitatea somnului ne era afectata la amandoi. Eu ma trezesc mai devreme dimineata si as trezi-o.
In concedii ne luam apartament tocmai pentru a ne bucura de concediu si a ne putea relaxa. Avem momente destule cand adormim impreuna pe teren “neutru”, dar apoi ne retragem fiecare in patul lui.
PS: parintii nostri dorm la fel, separat, fiecare in camera lui – de cand fiecare din noi a “plecat” din casa parinteasca.
Ariel(Citează)
04/02/2024 la 4:54 PM
Sunt de acord ca tine probabil 2 generatii – parinti & bunici, cel putin asta e cazul meu.
Marius(Citează)
04/02/2024 la 10:37 PM
Am lăsat scris si ar trebui respectat, asa este legal. Ai mei știu toți.
Auzi-l și p-ăla cu poluarea lui, a cazut de pe trotineta. Aia e problema?
Coco(Citează)
05/02/2024 la 10:19 AM
…sau pe usa apartamentului 17 unde scrie ‘FAM. INGINER POPESCU’ :))) iti dai- seama, sa ai copil si sa fie la catalog la litera I – Inginer, iesi la tabla si fa problema! sau in curtea scolii -Inginer nu ne prinde, Inginer nu ne prinde!!!! A, nu era numele de familie Inginer? Ma scuzati…
Cata Lin(Citează)