►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Se protestează în România împotriva creșterii tarifelor RCA, dar mi se pare o luptă cu morile de vânt. În lumea actuală, mai ales în cea interconectată a Uniunii Europene și în curând a spațiului Schengen, tarifele asigurării RCA nu au cum să evolueze decât în sus.
În esență, RCA-ul este o asigurare prin care un autovehicul va fi reparat sau înlocuit pe banii asiguratorului, da? Iar asiguratorul, atunci când setează tarifele, își face un calcul privind șansa șoferului de a avea accident, cam cât costă în medie să repari un autovehicul avariat și astfel de factori.
Iată 4 motive pentru care prețurile nu pot decât să crească în viitor:
🚗 Mașinile de pe șosele sunt tot mai noi și mai scumpe. Când eram eu mic, pe stradă erau aproape numai Dacii. Dacă vedeai un Opel Vectra sau un Ford Taurus, ți se păreau modele super-luxoase.
Lucrurile s-au schimbat treptat, dar constant. Se vând tot mai multe mașini noi în România, iar piesele pentru ele sunt mai scumpe.
Dacia are în continuare cea mai mare pondere în vânzări, dar chiar și acolo vorbim de camere video și radare și sisteme hibride. Nu mai sunt Daciile din copilăria mea, când constant în parcarea blocului erau minim 3-4 vecini care demontau carburatoare sau segmentau motorul sau schimbau frânele.
Dar uitați-vă pe top 10 înmatriculări în 2023. Toyota este pe locul 3. Volkswagen pe 5. În top 10 au intrat Mercedes și BMW, mărci premium cu prețuri pe măsură, ambele înmatriculând mai multe mașini noi decât Suzuki, un brand mult mai ieftin.
Piața de lux crește. Aștept să apară statisticile noi, dar în anul trecut erau în România mii de Urus, Porsche, Rolls-Royce, Ferrari. Zilele trecute mi-a arătat un prieten un Ferrari Purosangue cu plăcuțe temporare de înmatriculare.
Și nu mai zic de second-hand. S-au importat de 3 ori mai multe mașini SH decât s-au înmatriculat unele noi, dar chiar și second-hand-urile de acum 10 ani sunt pline de sisteme avansate și cu piese scumpe.
💰 Salariile mecanicilor sunt tot mai mari. Salariile mecanicilor din service-urile mari se îndreaptă de fapt spre nivelul din vest. Trebuie să fie așa, altfel mecanicii emigrează, odată ce au învățat meseria aici.
Sunt mici ateliere auto care fac în principal partea de mecanică, îndreaptă tabla, schimbă bara etc. În service-urile mari, însă, mecanicii fac foarte mult training pentru a putea repara noile modele din gamă.
Nu știam asta, dar mi-a explicat cândva reprezentantul unui producător auto că situația este destul de complicată. De exemplu, acel producător auto nu a adus și pe piața noastră o anumită motorizare despre care estima că nu se va vinde foarte mult din următorul motiv: ar fi costat mult mai mult să facă training mecanicilor din toate service-urile autorizate pentru acea motorizare și nu mai renta.
Cu altă ocazie, alt producător mi-a spus că pe piața noastră nu va fi oferită trapa electrică în dotările opționale. Același motiv, costa mai mult să faci training unor mecanici pentru o componentă care nu era considerată crucială în decizia clientului de a alege sau nu acel automobil și nu altul.
Ce vreau să spun este că se investește mult în mecanicii auto și apoi trebuie să-i plătești bine, ca să nu plece. Iar asta înseamnă oră de manoperă mai scumpă în service, pe lângă piesele mai scumpe despre care vorbeam mai sus.
⛔️ Avem o rată mare de accidente rutiere. Cel mai mare număr de decese la mia de accidente din Uniunea Europeană. Probabil că proporțional avem și cel mai mare număr de accidente în general, la milionul de locuitori.
Avem drumuri proaste. Poliția Rutieră nu este vizibilă pentru a calma vitezomanii. De câte ori se face un filtru undeva în România auzi cum au fost descoperiți zeci de șoferi băuți sau drogați.
📈 Inflație mare și curs valutar imprevizibil. Prețurile se ajustează cu inflația, utilitățile cresc, piesele de schimb vin pe euro sau dolar. Când cineva face o ofertă cu valabilitate un an de zile, trebuie să ia și astfel de riscuri în considerare și să se regăsească în preț.
Update cu motivul 5: cum ați spus mulți în comentarii, 👮 hoția din sistem. Eu văd asta la modul următor: service-urile auto sunt încântate să încarce devizul cu costuri mari pentru că “plătește asiguratorul”. Teoretic asiguratorii și ASF și RAR ar trebui să vegheze să nu se întâmple asta, dar nu au timp sau nu sunt competenți.
Este un cerc vicios prin care prețurile cresc suplimentar.
Acestea sunt cele patru motive principale pentru care RCA-ul va crește constant: parc auto mai nou și mai scump, manoperă mai scumpă, accidente și deci despăgubiri mai multe decât în alte țări, inflație.
Gândiți-vă numai la primele două și cât de similare sunt cu prețurile din vest. Nu o să fie farul de Ford Focus sau radiatorul de Mercedes mai ieftin doar pentru că salariul mediu din România este sub cel UE.
Nu-i place nimănui să plătească un RCA scump, în special pentru că simți că este o taxă pentru a putea ieși pe drumuri cu mașina ta, nu ceva de care beneficiezi și tu. Dar asta este lumea în care trăim.
Guvernul nu face vreun bine sistemului RCA. Plafonează anual tarifele, dar este o măsură populistă care doar duce sistemul foarte aproape de colaps, de faliment. Pentru că RCA-ul este mic, despăgubirile se plătesc cu luni de zile întârziere. Mulți cheltuie mai mulți bani făcându-și CASCO. Atunci când o firmă dă faliment, despăgubirile se plătesc din bani publici de la oameni de bună credință.
Nu vreau nici eu un RCA scump. N-am făcut niciodată un accident din vina mea, am plătit 20 de ani de RCA doar pentru că așa cere legea. Sunt însă conștient că nu poate fi ieftin. Aș vrea să văd alte măsuri luate, de exemplu o diferență mai mare între clasele bonus-malus și între vârste. România are nevoie de statistici mai bune privind accidentele și despăgubirile și utilizarea lor în regândirea tarifelor RCA.
O alternativă ar fi implementarea unor modificări precum în Germania. Dacă dați cu translate în acest articol, veți vedea că RCA-ul în anumite zone ale Germaniei costă dublu decât RCA-ul din alte zone. 15 din top 20 cele mai scumpe orașe pentru polițele RCA sunt în Bavaria. De ce acolo? Pentru că este o zonă bogată, cu multe mașini scumpe. Pentru că sunt mulți turiști și multe mașini închiriate și mai multe accidente. Statisticile în acțiune. Un dezavantaj pentru cei din Bavaria, dar cei din Saxonia se bucură ca la ei a studiat cineva asta și la ei este cea mai ieftină asigurare.
Apropo de protestele de la noi, sper că cele de mai jos nu sunt adevărate. (Update: un reprezentant zice că o glumă a fost exagerată la știri. Bănuiesc că asta s-a întâmplat, că nu protestează totuși habarniști, ci oameni care cunosc realitatea din teren. Oricum, funny.) Dacă sunt, înseamnă că oamenii trăiesc pe altă lume, una în care vor cere și covrigi în coada câinilor:
În timpul discuțiilor de vineri seară, care au avut loc la sediul guvernului cu premierul, protestatarii ar fi cerut benzină și motorină gratuite, făcând o paralelă cu Venezuela, citând capacitățile de producție de petrol ale României. În plus, ei au solicitat scutiri pentru mașinile agricole și camioanele de la efectuarea inspecțiilor tehnice periodice (ITP), încetarea controalelor vamale pentru transportatori, eliminarea cerințelor de cântărire a camioanelor și eliminarea obligativității urmăririi GPS pentru rutele de transport.
Venezuela, frate! O dictatură unde se face foametea, unde inflația în 2023 a fost de 190% cu prețuri reglementate și de 600% dacă nu se iau în calcul prețurile reglementate la unele produse. Protestatarii de acum și-au ales ca model Venezuela. Mă mir că n-au cerut direct să li se dea bani în cont și gata.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
68 comentarii
16/01/2024 la 7:17 AM
Da este firesc sa ceară! Nu înseamnă că o să si primească. Uiți că discută cu un guvern care le-a tras-o de două ori sindicatelor din învățământ chiar și după ce și-au asumat niște lucruri, fapt ce prin alte țări ar fi dus la demisia lui imediată când nu au respectat promisiunile .
Referitor la mașini dacă te uiți pe tabelul ăla Dacia a vândut mai mult decât locurile 2 – 5. Nu zic că nu s-au scumpit si Daciile dar tot mașină low buget. In plus parcul auto romanesc bate bine de tot 10 ani vechime așa că explicația ta cu mașini noi super tehnologizate si scumpe nu prea ține
DV(Citează)
16/01/2024 la 7:25 AM
RCA-ul este foarte scump in ROMANIA si creste si creste indiferent daca ai B8 si esti un sofer corect, din cauza sau datorita manevrelor din service-urile auto + vanzatorii de piese si asiguratori!
O dauna sa zicem de 2000 lei este evaluata la 10.000 lei iar de acolo mananca si service-ul si vanzatorul de piese si asiguratorul.
De ce niciun reprezentant al service-urilor auto nu a iesit pe TV ? De ce niciun asigurator nu a iesit pe TV? Pentru ca sunt mana in mana…
Exemplu nr. 2 – Dauna efectiva de 10.000 lei – service-ul comanda piesele NOI de la vanzatorul de piese unde plateste cu OP la 60 de zile. Service-ul in loc sa schimbe piesele le repara, anunta asiguratorul ca le-a schimbat ( cu complicitatea inspectorului de daune ), asiguratorul ii deconteaza suma ceruta de service 20.000 lei ( piese + manopera ) in 30 de zile, dupa ce primeste banii, service-ul plateste o parte din piesele comandate initial sa zicem 3000 lei din valoarea pieselor de 10.000…restul de piese pleaca returi ( in valoare de 7000 lei )…profit pentru service ? Fara numar! Din acest profit primeste o parte inspectorul de daune + vanzatorul de piese.
Toata lumea fericita iar noi platim un RCA imens!
Reno(Citează)
16/01/2024 la 9:05 AM
În orice sistem în care asiguratorul plătește apare riscul de a exagera costurile. Vezi sistemul medical la americani, ca exemplu.
Asta trebuie să fie treaba ASF-ului, să aibă grijă că nu se sare calul cu costurile decontate de service pe asigurări. Cele 4 motive din articol sunt însă independente de ASF sau hoție și generează principalele costuri, de fapt. Să zici generic “este hoție” nu acoperă totul.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 9:47 PM
Asta este inselaciune si furt din ce explici acolo. ASF-ul ar putea verifica lucrurile astea sa le mai domoleasca, dar nu prea vrea.
Alin(Citează)
16/01/2024 la 7:30 AM
Tot ce zici mai sus poate fi corect, dar nu la noi. La noi e doar hotie. La fel cum e si prin alte domenii, gen turism. Toti vor sa te jecmaneasca cat mai mult si cat mai repede, oferind la schimb servicii, hai sa zicem….de cacao.
Blackskull(Citează)
16/01/2024 la 9:06 AM
Asta trebuie să fie treaba ASF-ului, să aibă grijă că nu se sare calul cu costurile decontate de service pe asigurări. Și a RAR-ului pentru autorizarea service-urilor și a ta să mergi la unul de încredere.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 8:13 AM
Doar pentru că foarte multe serviceuri sunt cu mumu, atât.
Am văzut mașini făcute și la BMW și la Mercedes. Au cerut cat au vrut ei și nici măcar un vopsit nu le-a ieșit bine.
Piese de mii de euro schimbate doar pe hârtie la Audi.
Teniescu(Citează)
16/01/2024 la 9:19 AM
O fi, dar asta nu înseamnă că piesele nu sunt scumpe și salariile nu sunt mari și inflația nu crește și că nu sunt multe accidente pe șosele. Asiguratorul RCA nu se uită dacă service-ul ți-a vopsit bine mașina când îți cere bani pe încă un an, ci la alți factori.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 9:53 AM
Pai se uită cât are de plătit pentru că serviceul minte că schimba o casetă de direcție de Audi de 4k euro și de fapt nu s-a pus nimic pe mașina. Putea să fie factura mai mică? Putea.
Se putea vopsi mașina corect din prima încât să nu merg înapoi? 3/3 oameni pe care îi știu că au fost acolo cu mașina la revopsit / refăcut câte ceva. Oare ei ies pe minus sau prețurile sunt ajustate încât să fie acoperiți în caz de 2-3 vopsiri? Eu zic că umflă să fie acoperiți, că prea nu îi interesa cum îți dădeau mașina înapoi.
În alt loc mi-au revopsit mai bine și mai ieftin jumătate de mașină, dar pe banii mei, nu plătit din daune.
Pai nu sunt piesele ieftine, nu zice nimeni că sunt ieftine, dar dacă bagi și minciuni pe facturi ajunge și un șurub la sute de euro. Devine “scump”.
Așa ca un mic detaliu, la Volvo în Otopeni era adaos de 500% la piese. Și asta ți-o zic din contabilitatea lor de acum 10-15 ani. Poate acum sunt băieți buni și au pus finuț 10-20%.
Acum o fi și alți factori, normal, Nr accidente etc, dar ei până la urmă se uită la profit, gen cât au de plătit vs cât au de încasat.
Teniescu(Citează)
16/01/2024 la 11:14 AM
Per total mi se pare că astea se întâmplă din cauză că asiguratorul sau RAR-ul nu verifică dacă se face treabă bună sau nu, pentru a eficientiza costurile. Și atunci service-ului nu-i pasă de calitate/eficiență sau întinde coarda cât poate.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 2:34 PM
Un prieten a primit scrisoare de la firma care l-a despăgubit, deci nu unde era el asigurat, ca să îi ceară ceva diferență de bani pe motiv că reparația a fost mai scumpă decât media sau ceva.
BMW lovit vopsit la BMW. Păi peste medie sau nu, ăla e prețul, aia a fost dauna. Și prețul mașinii e peste medie, chiar dacă procesul de asamblare e același ca la Dacie poate.
Deci da, se încearcă combinații, dar și le încearcă cu ăia care n-au avocați sau juriști în spate.
Caz de dosar refuzat pe motiv de nu știu ce hârtie lipsă am auzit și în weekend. La 3 zile după o plângere la ASF începeau să se miște lucrurile.
Toate firmele sunt “șmechere” și vor să tragă pe fraierii ăia mulți. Ăsta e motivul 0.
Teniescu(Citează)
16/01/2024 la 7:06 PM
Și ce-a făcut? Cum s-a terminat?
Mi se pare că și RCA-ul are o valoare limită de despăgubire. Dacă faci total damage la un Bentayga sau Ferrari, ești bun de plată.
nwradu(Citează)
17/01/2024 la 10:22 AM
Limita de despagubire in cazul RCA este de 1,22 milioane de euro pentru pagube materiale.
Andrei G(Citează)
16/01/2024 la 8:26 AM
Motive ar mai fi… de exemplu falimentul unor socități de asigurare, nu-i așa?
Faliment care … ”ne-a ciuruit”, posibil doar cu nepăsarea complice a ASF-ului.
Deci, de salariile ălora de la ASF și, mai ales, despre competența (!?) și răspunderea lor… nimic, nimic?
15 salarii pă an (https://www.asfromania.ro/ro/a/2421/drepturile-de-natur%C4%83-salarial%C4%83-acordate-%C3%AEn-a.s.f.), ca să dispară numa` fo două companii de asigurări.
Păi, prin reducere la absurd, dacă-și dădeau 17-18 salarii pă an, poate nu mai rămânea niciuna și scăpam de grija asta!
Și vinovați… ioc! Oricum, nu din ASF!
M-am uitat la mișto și mi-a sărit în ochi numele ultimului angajat actual (în ordine alfabetică, nu cronologică). https://www.asfromania.ro/ro/a/1512/declara%C8%9Bii-salaria%C8%9Bi-actuali
Și, ca să vezi cine supraveghează legalitatea, duamna n-are venitul din salarii declarat în ultimele două declarații, la ultima declarație are o mașină și un credit în plus, dar , pe care nu le declarase cu un an înainte, deși erau anterioare declarației… Iar la ”competențe”, prin 2015 îi apare-n declarație o casă de vacanță deținută în coproprietate cu Claudiu Manda…
Păi, băi, cu specialiști de-știa, care fentează legea la vedere, cum să nu fie RCA-urile mai scumpe decât în Polonia (că ăia au parc auto mai vechi – Sanchi!)?
Finalul postării tale de astăzi este …apoteotic!
Ai reușit să discreditezi protestul din cauza unor aberații pe care, cum declari, nu ești convins că sunt adevărate.
Mai trebuia s-o bagi p-aia cu dirijarea politică din umbră (”agenturili”?!?) a protestelor…
lsorin(Citează)
16/01/2024 la 9:09 AM
15 salarii din ASF nu duc RCA-urile. Faptul că ăia sunt intr-un sistem închis de stat în care fac ce vor și își dau ce salarii vor nu are musai legătură cu tariful RCA.
Problema este că ASF-ul nu-și face treaba bine. Asta ar trebui să te supere și să le ceri. Nu salarii mai mici, ci doar să-și facă treaba pentru cele câștigate.
Da, știu, cine n-ar vrea benzină gratis și să nu mai fi controlat la vamă și să faci ITP-ul? Ce, tu n-ai vrea asta? Normal că este ușor să ții cu protestarii.
Apoi face unul accident cu TIR-ul și omoară 5 oameni nevinovați pentru că folosea anvelope reșapate vechi de 10 ani. Atunci ții cu ceilalți, că e ușor să te sucești pe internet în fiecare zi.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 9:46 AM
asefistii au salarii cu atat mai mari cu cat politele rca sunt mai scumpe. ciolacu are majoritate in parlament si ar putea reseta prin lege sistemul, dar ar lovi in oamenii pusi de partid acolo. concluzia: ciolacu ar putea, dar nu are interes, deci nu va face.
daddy(Citează)
16/01/2024 la 11:15 AM
Bine, dar să-l reseteze cu ce? Că ar putea să-și pună oamenii acolo pe salarii mari și dacă ar fi un sistem mai bine gândit de asigurări, dar momentan nu s-a inventat unul mai bun.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 5:05 PM
pai am dat si o parte a solutiei: fondul de salarii al asf sa nu mai fie calculat procentual din valoarea politelor de asigurare. acum este asa si rentierii din asc au tot interesul ca politele sa se scumpeasca. lmc!
daddy(Citează)
16/01/2024 la 7:08 PM
Da, dacă le dai salariu mai mic dintr-o dată o să-i prindă grija pentru restul pieței de asigurări. Salariile alea sunt o picătură într-un ocean când e vorba de totalul pieței.
nwradu(Citează)
17/01/2024 la 10:35 AM
Poate ca ar trebui promovata mai mult reparatia in regie proprie. In momentul in care proprietarul autoturismului are banii in mana si poate alege un service, probabil ca se va indrepta catre cele care ofera un raport calitate/pret mai bun.
Andrei G(Citează)
16/01/2024 la 8:29 AM
Cât timp sistemul de asigurări auto din România nu se modifică, vom avea problemele actuale.
Ar trebui un sistem prin care să fie prețurile mai mici pentru șoferii care nu au incidente sau amenzi. Iar, cel mai important lucru, decontarea directă să fie modul de asigurare.
Voicu(Citează)
16/01/2024 la 9:18 AM
Da, dar tot rămân celelalte probleme. Să zicem că ești șofer model și ai risc foarte mic de a lovi altă mașină. Asiguratorul însă știe că acum sunt mai degrabă șanse să lovești o masină de 40k euro decât una de 20k euro și îți cere mai mulți bani pe RCA.
Asta cu decontarea directă ar fi bună. Nu poate fi însă eliminată despăgubirea acordată altora, dacă tu ești vinovat. RCA-ul practic certifică faptul că îți permiți să despăgubești rănirea unei persoane sau stricăciunile unei mașini.
nwradu(Citează)
17/01/2024 la 10:41 AM
Decontarea directa, desi este convenabila pentru pagubit, nu face altceva decat sa creasca costurile unui RCA.
Sa spunem ca eu am RCA la asiguratorul X si ma loveste o masina care are RCA la asiguratorul Y.
Fara decontare directa:
– ma duc la asiguratorul Y care imi face o evaluare;
– Y are tot interesul ca evaluarea sa fie cat mai corecta (sa plateasca cat mai putin).
Cu decontare directa:
– ma duc la asiguratorul X care imi face o evaluare;
– X stie ca orice suma decontata va fi recuperata de la Y si asa ca are tot interesul sa fie eu multumit;
– asa ca X va fi foarte generos cu suma evaluata.
Concluzie, daunele ce trebuie platite de catre Y vor creste si automat va creste si prima de asigurare.
Andrei G(Citează)
16/01/2024 la 8:31 AM
de unde ai citatul ala cu benzina gratuita?
ai verificat sa vezi daca e real?
john2381(Citează)
16/01/2024 la 9:15 AM
Este pe toate site-urile de știri. Ciolacu n-a vrut să-mi spună dacă e real sau nu, de asta am zis că sper să fie zvon din categoria “amuzante”.
Nu contează oricum, protestatarii pot cere orice.
În realitate, însă, inclusiv ei sunt conștienți că tractorul de acum nu mai are aceleași costuri precum tractorul comunist și nici capul tractor de acum nu mai este precum cel de acum 20 de ani.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 10:29 AM
asa nivel de ignoranta speram sa nu vad aici.
no further comments.
john2381(Citează)
16/01/2024 la 11:35 AM
De ce? Este dreptul lor să ceară orice își doresc. Apoi intră în negocieri cu asta și văd ei ce obțin. Este treabă între guvern și asociațiile de fermieri/transportatori acolo, nu a noastră.
Sau nu ești de acord cu asta?
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 12:19 PM
pentru ca citesti / raspunzi o sa raspund si eu:
nu sunt de acord cu asta.
binele nostru (individual) depinde si de binele tuturor.
modul in care e organizata comunitatea in care traim (cu bune si cu rele) implica drepturi si obligatii.
putem detalia 2 zile despre cum nu e suficient sa iti platesti taxele si atat daca vrei ca banii sa fie cheltuiti eficient si spre binele tuturor.
punctual, cu atat mai mult ne intereseaza ce se intampla cu rca-al pentru ca de afecteaza si direct, nu numai indirect.
sa luam un exemplu mai din bula: corporatiile si produsele / serviciile lor catre end-user..
strategia de azi preupune intrare pe piata, acaparare cota de piata (si eliminare jucatori mici, inclusiv prin cumparare) si apoi maximizare profit pe spatele clientului.
nu spun ca profitul nu e bun (ba chiar il urmaresc si eu in activitatea mea), dar conteaza si cum il faci si ce lasi in urma.
si acum sa ne imaginam asta cu fermierii..
in faza de acaparare cota de piata.. pui cat mai multe piedici celor mici (care nu pot sustine pe termen lung costurile de intrare si crestere, inclusiv operare in pierdere multi ani la rand)..
apoi ai control si jupoi clientul (recuperand pierederea si facand profit dincolo de normal daca piata ar fi fost diversa si in competitie).
si la vara o ai de ales intre “rosii ghiulea” crescute la polul nord si “rosii albastre” crescute pe asteroid.
banii plecand in “cloud”, in timp ce vecinii tai or sa aiba dificultati in a isi mai gasi joburi si unii iti vor ataca tesla sa ii fure bateriile pentru a le da la fier vechi.
si pentru ca lipsa joburi si monopol.. nici reclame prea multe nu or sa mai aiba sens, deci nici blogul nu o sa mai produca..
si tot asa.
de poluarea pe care o face drona cand livreaza rosiile crescute pe asteroid nici nu deschid discutia.
evident ca exemplul e de gradinita, dar esenta ramane: daca nu ne pasa comunitate si de loc.. nu putem creste nici individual.
da, dupa fapta si rasplata e de bine.
dar extremele (de nici un fel) nu sunt bune.
da, local / patriotism / nationalism / globalizare / etc.. sunt subiecte delicate si manipulate..
eu propun moderatie, “common sense” si gandire critica / analitica.
john2381(Citează)
16/01/2024 la 7:20 PM
Sunt foarte de acord cu asta și mă bucur că gândești așa. Puțini o fac. Și eu sunt de acord ca suntem cu toții interconectați.
Atâta doar că unele lucruri se rezolvă între “structuri” de specialitate. În acest caz, asociația transportatorilor și a fermierilor, care îi reprezintă și le înțelege mult mai bine problemele decât noi, și reprezentanții guvernului care și ei știu mai bine legile, bugetele, directivele europene șamd.
Pe lângă ideea de comunitate, eu sunt de părere că în fiecare domeniu există specialiști care trebuie ascultați și care trebuie să decidă anumite lucruri. Eu vreau un guvern funcțional care să rezolve problemele fermierilor. Nu pot să mă bag eu acolo, pe principiu “dar să ne arate și nouă datele” și să fac treaba altora pentru că nu vine altcineva între timp să o facă pe a mea.
Acum, guvernul nu este foarte competent, știm asta, dar nici nu cred că va fi vreodată.
Eu pot să ajung fermierii prin metodele mele: cumpăr de la aprozar alimente românești, aleg de la raft produse românești, chiar dacă sunt un pic mai scumpe șamd. Nu pot nici să mă duc și eu să protestez alături de ei pentru că apoi unde trag linie? Mă duc la fiecare protest ever?
În ce privește protestele de astăzi, sper să obțină ce vor: RCA-uri mai mici, plată în rate, taxe mai mici, tot ce se poate. Am tot interesul ca acel segment al economiei românești să fie competitiv cu al străinilor, care sunt avantajați de faptul că la ei asigurările poate nu costă la fel de mult.
Asta nu înseamnă că nu văd motivele pentru care aceste asigurări se vor tot scumpi, iar plafonarea lor artificială nu este o soluție decât pentru falimentul altor segmente ale economiei. În articol nici măcar nu mă refeream la cele pentru tractoare și camioane, acolo sunt sigur că intervin și alte motive în ecuație.
De asemenea, ce faci când vin următorii protestatari și zic “păi dacă la X ai dat condiții preferențiale, dă-mi și mie”? Și alții și alții?
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 8:57 PM
sunt de acord ca specialistii trebuie ascultati, in schimb nu sunt de acord ca ei trebuie sa decida.
specialistii ar trebui sa propuna solutii si sa le argumenteze si explice.
apoi comunitatea ar trebui sa decida ce isi doreste (cunoscand solutiile si consecintele lor). fixeaza niste obiective (cel putin in teorie) si isi alege reprezentatii care implementeaza strategii / politici / solutii pentru atingerea obiectivelor.
da, stiu ca practica locala e departe de teorie, dar asta e alta problema.
gandeste-te cati ingineri sunt impresionati de “tehnica” solutiei si scapa din vedere scopul ei.
sau cati au probleme in a vedea “big picture” (care e un skill diferit de cel tehnic de specialist)
john2381(Citează)
16/01/2024 la 9:32 PM
well.. de data asta.. efectiv tu ti-ai bagat nasul in treaba lor :)
eu sper sa obtina un context corect care sa le permita sa prospere, nu pur si simplu limitari / compensari / derogari / exceptii care sa insemne ca altii muncesc mai mult ca sa le asigure lor asta.
da, desi sper.. nu cred ca se vor intampla prea multe dintre ele (din nou, motive multe de discutat).
totusi, chiar imi doresc sa prospere capra vecinului.
vreau sa fiu in incaperea aia cu vecini mai desptepti / prosperi decat mine (ca sa am de la cine invata).
si cu cat mai mare incaperea.. cu atat mai bine (e bine cu un cartier bun, e mai bine cu un oras bun, e si mai bine cu o tara buna.. si cu o planeta buna? )
in fine, deja ne ducem departe..
revenind la concret..
probabil ca fara o schimbare a mecanismului nu vom limita prea mult cresterile tarifelor rca.
eu identific printre cauze:
– lipsa de interes a clientului (beneficiarul reparatiei nu e titularul)
– problema: cine e vinovatul / autorul accidentului – soferul sau masina?
si atunci a cui raspundere e (asigurare de raspundere civila auto – rca)?
daca asigurarea ar fi pe sofer ar conta mai mult bonus-malus (nu s-ar mai reseta cand schimbi masina si nici n-ai mai avea optiunea de a il reseta prin schimbarea masinii in caz de malus).
stiu ca e dificil de schimbat brusc sistemul, dar macar treptat :)
– coruptia si in general cei care nu isi fac treaba
– drumurile proaste / lipsa educatiei rutiera / lipsa politiei si a sanctiunilor. toate astea ii duc pe prea multi in situatii periculoase (din diferite motive) si implicit accidente multe
– etc
john2381(Citează)
16/01/2024 la 9:22 AM
Intre clasele alea de bonus malus ar trebui sa fie diferenta de 10x (intre cea mai buna si cea mai rea, pt aceiasi masina si catgorie de varsta), cel putin pentru soferii profesionisti. Mai pe scurt, daca esti profesionist (ca astia au protestat) si ai facut accidente sa iti fie practic imposibil sa iti mai gasesti de munca.
Boris(Citează)
16/01/2024 la 9:41 AM
Hai să nu zicem 10x, dar mai mare. Problema este ca șoferii profesioniști de obicei conduc foarte multe ore pe zi și prin toată România (adică pe drumurile proaste de aici) și deci au șanse mai mari să facă accidente. De asta tarifele lor sunt cum sunt.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 10:43 AM
Si hotilor sa li se tai mainile direct cand fura si tu la munca sa ai un X mare rosu pe CV cand faci o gresala.
Ciprian(Citează)
16/01/2024 la 2:35 PM
Pai 10x intre ei “profesionistii”, ca si unii si altii coduc mult. Plus ca avand in vedere cate clase sunt, 10x e ok. Altfel cum ii diferentiezi.
Ciprian, paralela cu hotii e buna doar daca cumva ai meseria de hot (si esti prost la ea). Altfel, poate nu ai auzit, dar exista cazier auto deja, doar ca na, transportatorilor li se rupe de ala, cata vreme nu arde la buzunar.
Cat despre ce imi ramane mie pe CV, nush ce sa zic, doar ca eu nu conduc 40t pe drumurile tarii, dar ia vezi cum e de exemplu la doctori si asigurarea de mal praxis prin vest.
Boris(Citează)
16/01/2024 la 9:33 AM
Tot articolul asta poate fi rezumat destul de simplu. RCA-urile vor creste pentru ca absolut toate partile implicate fura. Restul sunt doar masturbari mentale.
Asdad2005(Citează)
16/01/2024 la 9:40 AM
Furtul apare abia la capăt, nu la început. Piesele sunt scumpe pentru că sunt produse pe prețuri de europa de vest. Ora de manoperă tot de acolo vine. Inflația nu o controlează nimeni etc.
“Se fură” la modul că unele service-uri încarcă nota de plată a asiguratorului pentru a trage mai mulți bani. Asta ar fi treaba asiguratorului, a ASF și a RAR să verifice că nu se întâmplă. Asiguratorul probabil că nu are oameni suficienți și abia se ferește de faliment, așa că zice “bine, o să-ți plătesc eu cândva devizul ăsta… cândva…”
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 10:09 AM
Nu.
mac gregor(Citează)
16/01/2024 la 10:16 AM
Radu, chiar nu ma intereseaza unde apare furtul. Ideea de baza este ca el exista acolo de cand lumea, doar ca acum s-au mai scumpit si restul. Inteleg costurile fixe ora de manopera si piesele, insa nu pot intelege cum diferentele de deviz intre se face pe asigurare versus se face in regie proprie este de 10 ori mai mare. Basca ca in extrem de multe situatii reparatiile pe asigurare sunt de o calitate indoielnica. Prin urmare hai sa acceptam ca parte integranta in afacerea sunt aia care fura, iar oamenii care au iesit in strada cunosc situatia asta mai bine.
A doua problema ca vad ca ne place sa comparam mere cu pere. Cum se face ca pentru aceeasi masina RCA+Casco in Romania este mai scump fata de un RCA+Casco in Suedia, asta desi permisul romanesc este considerat la risc in Suedia? Asta desi daca ma raportez la venitul mediu si alte cele nu cred ca venitul mediu este mai mare in Romania fata de Suedia. Oare n-o fi ca nu se fura asa de mult?
Pur si simplu lumea priveste in jur, face niste calcule si incep sa realizeze ca sunt un pic tepuiti. Sigur acum niste ani cand era lapte si miere, nu am fi bagat in seama ar fi fost cost of doing business, acum insa brusc devenim constienti. Fix asta este problema cu tot ce inseamna asigurari in Romania si nu am vazut inca pe nimeni de la ASF un pic luat la intrebari. De ce?
Asdad2005(Citează)
16/01/2024 la 11:22 AM
“Plătește asiguratorul”, deci nu trebuie competitivitate în preț. Mai este și un motiv obiectiv: asiguratorii plătesc cu întârziere mare.
Venitul mediu al mecanicilor s-ar putea să fie similar cu cel din Suedia și asta contează pentru asiguratori, nu cât câștigă asiguratul.
Am zis în articol de ce: Suedia are cea mai mica rată de mortalitate în accidente per milion de locuitori și România are cea mai mare rată.
Suedia este a doua țară din UE cu cel mai mic număr de decese raportat la numărul de mașini înmatriculate, în timp ce România este pe ultimul loc. (de 6 ori mai multe în România)
Asta înseamnă, proporțional, că în Suedia sunt mult mai puține accidente decât în România și deci mai puține daune de plătit.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 2:08 PM
Deci Radu putem fi de acord ca fiecare fura si se tepuieste? Ca e asiguratorul care intarzie plata, ca e service-ul care umfla manopera si eventual mai face manevra? Sa nu mai zic de asigurat care incearca si el sa mai faca o manevra gen lovita cu unul care avea o dauna si alte vrajeli din astea?
Toate astea vin cu pret care este inclus in tot ce inseamna asigurare. Unii il mai numesc cost of doing business. Dupa ce pun astea vin fix povestile expuse de tine, care sunt valabile si confirmate de datele de la institutiile autorizate.
Problema mea nu este cu datele expuse de tine, ci fix cu faptul ca minimizezi destul de mult faptul ca se fura si se tepuieste. Nu uita ca toate tepele cu RCA s-au intamplat fix pe ideea asta. Efectul de gaga este clar ca tot ce inseamna asigurare s-a scumpit, insa pe undeva lacomia unora a atins niste cote maricele. Si poate ca e timpul sa se mai opreasca. Apropo cand auziti profituri record in Romania ale diverselor companii mult “iubite” de romani sunt fix pentru ca acel cost of doing business il plateste pulimea. Pulime care s-a cam saturat…..
Asdad2005(Citează)
16/01/2024 la 5:07 PM
furtul, chiar daca apare la capat, este planificat de la inceput.
daddy(Citează)
16/01/2024 la 7:23 PM
De acord, pusesem deja în articol al cincilea motiv: furtul. Nu cred că are impactul semnificativ pe care i-l prezinți tu, dar este greu de măsurat, cel puțin de noi.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 9:45 AM
esti din alt film Radu, lumea iti zice de ce tu Batman
victor(Citează)
16/01/2024 la 11:33 AM
De zis generic “hoția” este simplu. Hai să înțelegem lucrurile un pic mai în adâncimea lor. O fi greu de acceptat că se scumpesc piesele și cresc salariile și inflația, dar este o realitate care probabil contribuie la minim 25% în plus pe an la tarife.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 9:58 AM
Nu am o problemă cu tarifele RCA, am însă o problemă cu discriminarea asta pe bază de vârstă. Nu mi se pare corect ca cei mai în vârstă să plătească mai puțin la RCA în comparație cu cei mai tineri, doar pe baza faptului că statistic cei mai tineri produc mai multe accidente. Eu nu am voie să spun că cetățenii de o etnie anume sunt toți hoți din cauză că o mare parte din ei comit infracțiuni de furt, companiile de asigurări de ce au voie să-mi ceară mai mulți bani pentru că cei de o vârstă ca mine sunt inconștienți la volan? Eu nu am comis niciun accident până acum în peste 120000 km conduși, ba chiar am evitat câteva accidente unde vinovați ar fi fost persoane în etate, de ce trebuie să plătesc eu mai mult decât alții?
Plus portița asta prin care poți să-ți înmatriculezi mașina pe numele bunicii ca să ai RCA mai mic. Nu am nimic cu cei care fac asta, din punctul meu de vedere fiecare e liber să forțeze limitele legii (atâta vreme cât rămâne în cadrul acesteia), doar că eu dacă nu fac asta în timp ce altora li se permite nu înseamnă că sunt un cetățean onest al acestei țări, înseamnă că am pene pe spate și scrie fraier pe fruntea mea.
ov1d1u(Citează)
16/01/2024 la 10:42 AM
pai tu vrei sa spui ca TOTI fura (adica fiecare individ), pe cand ei spun ca MEDIA (adica unii mai mult, unii poate nu) daunelor e mai mare pentru respectiva categorie.
a nu se intelege ca ii apar.
cat despre solutii.. cum ar fi sa ai asigurare pe sofer si nu pe masina?
john2381(Citează)
16/01/2024 la 11:28 AM
Păi, de ce nu? Dacă statistic categoria respectivă face mai multe accidente, nu e normal să-ți ceară mai mulți bani? Tu n-ai face la fel, dacă ai avea o companie de asigurări?
Cu diferențierea tarifelor în funcție de mașină, stilul de condus, numărul mediu de km conduși pe an și altele asemenea ai fi de acord? Sau ai fi doar dacă este în avantajul tău și n-ai fi când este în dezavantajul tău?
“Discriminarea” asta apare la orice, dar de fapt este rezultatul studierii datelor in piață. La străini asigurarea medicală este mai ieftină dacă accepți să porți smart watch care să arate că faci pași și trăiești sănătos. Asigurarea de spații comerciale este mai ieftină dacă ai sistem de detecție de incendiu. Asigurarea de furt este mai ieftină dacă ai sistem de supraveghere. Nu mi se pare nimic anormal în asta. Sigur, când nu este în avantajul tău devine deranjant că s-au gândit la astfel de chichițe, dar nu aș numi-o discriminare.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 12:03 PM
Pe principiul ăsta de ce nu creștem contribuția la CASS celor în vârstă, de vreme ce statistic ei apelează mai des la servicii medicale decât cei tineri? Sau legalizăm pay gap-ul, pentru că femeile au câteva zile pe lună când sunt mai puțin productive.
Diferența e că pot să-mi iau o mașină cu cc mai mică dacă nu-mi convin costurile asigurării, pot să-mi ajustez stilul de condus șamd, dar nu pot să fac nimic (decât să aștept să îmbătrânesc) ca să am 50 de ani.
ov1d1u(Citează)
16/01/2024 la 7:26 PM
Asta e. O să ai cândva 50 și vei plăti atunci mai puțin sau vei avea risc mai mic de accident.
Tu te agăți de ce este în dezavantajul tău și n-ai o problemă cu ce este în avantajul tău.
nwradu(Citează)
17/01/2024 la 11:18 AM
Intr-un fel @v1d1u are dreptate. Ar trebui sa conteze mai putin varsta si mai mult clasa de bonus/malus.
Andrei G(Citează)
16/01/2024 la 10:47 AM
TLDR: iti spun din propria experienta: ma loveste cineva, nimic grav, niste plastice sparte care nu pot fi reparate, trebuie inlocuite. Singura buba omul nu avea RCA (avea 2 masini si cand a facut RCA a facut de 2 ori pe aceeasi masina, mi-a aratat, no joke). Am mers la service cu el de mana, i-am zis cat costa platesti si aia e. Deviz pe casco 1600 de lei, deviz pe persoana fizica 600 de lei. De ce? De unde diferenta?
Ciprian(Citează)
16/01/2024 la 11:28 AM
Poate pe CASCO te ține cineva de mână și îți șoptește periodic “mașinuța ta o să fie bine, e ok” :P
Trebuia să-i întrebi pe ei ca să vezi ce zic.
nwradu(Citează)
17/01/2024 la 12:53 AM
Bravo, iata si motivul 6. Proportia uriasa de masini pe strada care nu au RCA. Pagubele in acest caz se platesc prin BAAR sau cum se cheama fondul ala de garantare care se formeaza tot printr-o contributie % din primele voastre de asigurari, varsata de companiile de asigurare.
Cat priveste marimea primei de asigurare, ea nu are nicio treaba cu venitul mediu, pib/capita sau alte mascari. Are treaba cu pretul masinilor si al pieselor in RO (sensibil egale cu ce e in Vest) si absolut determinant, cu incidenta si amploarea medie a daunelor in RO vs alte tari. Ori astea sunt de multe ori mai mari decat in orice alta tara din EU cu care ne comparam. La fel % de vehicule care circula neasigurate in RO vs UE este deasemenea coplesitor. Iata si motivul 7, zic eu. Furtul de care zice Asdad si care sunt convins ca merge uns in RO impinge si el in sus valoarea primei medii dar cred ca are o contributie marginala fata de factorii “incidenta daunelor” si “% de vehicule neasigurate” in circulatie.
Mutandu-ma din RO in ES, costul cu asigurarile mi-a scazut cu vreo 55% in vreme ce polita include chestii care in RO nu s-au inventat (asistenta 24/7 la accident cu un simplu call, platforma de oriunde-oriunde in ES, masina de inlocuire pana la 15 zile/taxi daca e nevoie, asistenta juridica 100% daca e nevoie, plus faptul ca pe mine nu ma intereseaza cine e vinovatul, ce masina are, sa alerg dupa dosar, etc; politia face un raport care se trimite la asiguratorii ambelor parti, eu sun asiguratorul meu ii ofer telefonic & mail info necesare apoi ma suna ei sau apare in aplicatie in ce stadiu este dosarul si care e next step, orice despagubire personala se face prompt, banul virat in cont fara dume si tergiversari iar decontarea asigurator-service e o chestie complet inafara sferei mele de interes).
Cu alte cuvinte in RO nu doar platesti dublu sau mai mult dar de primit primesti cam jumate.
Tom(Citează)
16/01/2024 la 10:55 AM
un material interesant despre manipularea protestelor: https://www.youtube.com/watch?v=J-r_AlSJhTk&ab_channel=BogdanVictorStoica
Clarks(Citează)
16/01/2024 la 11:30 AM
Problema e ca in nici 2 ani de zile s-a dublat pretul RCA-ului. In 2021 am platit 650 lei, in 2022 am platit 1050 lei si in 2023 lei am platit 1393 lei. In fiecare an a fost la acelasi asigurator, Asirom, cu aceeasi clasa de bonus-malus B8. Singurul inconvenient e ca pana anul trecut aveam sub 30 de ani. Sa vedem anul asta ce tarife vor fi.
Pompiliu-Ion Popescu(Citează)
16/01/2024 la 11:50 AM
@Radu …te rog sa te opresti cu piesele scumpe.
Ce naiba, iei de pe internet de la marile magazine online de piese auto, piesele necesare sunt chiar si la jumatate de pret fata de service-urile auto..
Renault iti cere pe un bidon de ulei elf 500 lei la 5 litri, in magzine e 180 maxim 200 lei bidonul.
Problema cu RCA-urile este acest trio Service-uri+Asiguratori+ASF ! O mizerie !
Reno(Citează)
16/01/2024 la 7:27 PM
La anul s-ar putea să fie 220 de lei bidonul, asta zic eu. Nu mă refer că e scumpă piesa doar la un anume furnizor.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 1:44 PM
Cursul valutar pe € chiar a fost foarte stabil în ultimii ani, acolo BNR a făcut o treabă bună.
pahomi(Citează)
16/01/2024 la 1:46 PM
Las si eu cateva idei.
Preturile RCA nu se pot scumpi in principal pentru ca “se fura”. Eu inteleg separatia pe care o recomanda Radu: motivele de calcul costuri RCA (care sunt cele enumerate) pot fi observate proactiv pe cand pierderile si manevrele isi pot face efectul doar dupa. Normal ca un cost mai mare overall pentru ca se fura poate sa induca o crestere a “risk premium” care se include in asigurare sau o clasificare statistica eronata a tipurilor de evenimente (mai multe daune totale decat sunt in realitate de ex) dar nu poate fi asta principalul motiv.
Costurile de luat in calcul la pret pot fi legate de preturi de catalog produse, valoarea de asigurare a masinilor, cursul valutar si alti indicatori economici, precum si datele statistice (tipuri de evenimente, numar de accidente, tipuri de daune, tipuri de soferi, etc).
Nu zic ca nu se pun cu nemiluita costuri in service la piese pentru ca oricum plateste asiguratorul si ca nu se fac manevre cu inspectorii de daune, service si asiguratorii ca sa sifoneze bani.
Dar pe partea cealalta, trebuie sa intelegem ca o reparatie “ca la carte” cu personal calificat si piese originale ce implica aducerea vehiculului in parametrii indicati de producatator poate sa coste si de 3x fata de reparatia pe care o face nea’ Gigi la el in garaj.
vladutz(Citează)
16/01/2024 la 1:55 PM
si daca alegem comparatia in directia asta..
n-ar fi rau sa o incercam si in directia cealalta:
aceeasi reparatie care costa 3x la service fata de nea gigi.. poate sa coste de inca 3x daca e platita de asigurare fata de buzunarul clientului direct.
john2381(Citează)
16/01/2024 la 1:54 PM
Plus o masă substanțială de persoane care aleg cel mai ieftin RCA.
pahomi(Citează)
16/01/2024 la 2:00 PM
pai daca exista cel mai ieftin si serviciul e acelasi.. de ce ai alege mai scump?
sa fie oare o problema de sistem (pentru masa asta substantiala)?
ps. nu am avut rca la asiguratorii care au falimentat + folosesc si casco
john2381(Citează)
16/01/2024 la 2:52 PM
Aleg cel mai ieftin fiindca asigurarea nu e pentru ei, ci este pentru cei care s-ar putea sa ii loveasca.
Pompiliu-Ion Popescu(Citează)
16/01/2024 la 7:29 PM
Da, câtă vreme ți se cere să ai un RCA pentru a avea voie pe șosea, mi se pare normal ca marea majoritate să-l aleagă pe cel mai ieftin. Ar trebui să vină cu niște beneficii și pentru tine.
Un exemplu este la asigurările de călătorie. Mulți o încheie pe cea mai ieftină, ca să fie acolo. Dar alții iau și variante mai scumpe pentru că vor și asigurare de bagaje, de pierdere zbor etc. Când îți aduce ție beneficii suplimentare, nu mai alegi ce e mai ieftin.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 3:55 PM
Stii ce-ar ajuta? Daca toata lumea ar avea RCA. O treime din masinile care circula pe strada NU AU RCA. Sa va ganditi la asta cand va uitati daca sa faceti casco sau nu. Cineva ar trebui sa aplice legea, dar cine? Ar fi si usor, ca RCA-ul e pe proprietar, deci toate camerele de vigneta ar putea trimite amenzi si de RCA. Mai pui 2-3 in oras si aia e.
Trebuie sa vrea careva sa mai si munceasca in tara asta.
add(Citează)
16/01/2024 la 7:30 PM
Păi n-ai cum, că se pierd voturi. Suntem într-un cerc vicios în care nimeni din posturile de conducere nu este evaluat la performanțe (scăderea accidentelor, creșterea ratei de RCA etc), ci sunt numiți politic acolo.
nwradu(Citează)
16/01/2024 la 6:15 PM
Ar mai fi si treaba aia cu „masina la schimba”. Mi se pare ca e pe peste tot.
Reparatie facuta in aprox. 15 zile, sa zicem o dauna minora, dar nu sunt piesele pe stoc (clasic), a se vedea cu cat se inchiriaza pe hartie masina aceea „la schimb”.
Am asteptat dupa un parbriz de Dacie 3 saptamani pentru ca „nu aveau pe stoc”.
Claudiu(Citează)