►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
29 Sep 2023 ·
Intrăm în etapa aceasta în care tot mai multe magazine fac ajustarea dinamică a prețului, adică prețul unui produs se schimbă des, poate și de câteva ori pe zi, în funcție de o mulțime de factori. Uneori asta este bine pentru client. De cele mai multe ori, însă, este în defavoarea lui.
Sunt multe motive de a modifica zilnic prețul unui produs: în funcție de cerere și ofertă, de stocurile concurenței, de data de expirare, de ora din zi, de temperatura de afară și altele. Și ca să fie limpede, price surging-ul se făcea de mult, dar doar în anumite domenii. Exemple ar fi biletele de avion și cazările la hotel. Cu cât de apropii mai mult de data vacanței, prețul crește și o face printr-un algoritm automat.
Aceste domenii au fost printre primele digitalizate, aș spune că oamenii se obișnuiseră cu ideea de a cumpăra bilete de avion online cu mult înainte de a cumpăra frigidere și televizoare online. Și mai sunt și promoții de tipul happy hour, când prețurile scad la anumite ore, sau situații precum prețul carburanților, care este transmis direct de la sediul central către benzinării.
Au venit însă vremuri mai moderne. Eu zic acum de prețuri care se schimbă de multe ori pe zi, poate în fiecare oră, într-un mod automat. Acum toate magazinele sunt digitalizate, iar majoritatea sunt prezente și online. Prin intermediul etichetelor inteligente, prețul la raft al oricărui produs poate fi ajustat automat. Algoritmii sunt suficient de dezvoltați încât să facă singuri modificări de preț în funcție de stocurile existente și de vânzările observate la casele de marcat conectate și ele la baza de date.
AI-ul poate analiza seturi mari de vânzări din perioade îndelungate de timp și poate găsi trenduri de consum. La fel de bine poate analiza prețurile și stocurile concurenței și ajusta pe cele proprii.
Și uite așa se modifică acum comerțul. Ani de zile, prețul unei sticle de suc a fost constant pe perioade de câteva luni, poate și mai mult. Acum, te poți aștepta să fie mai mare pe caniculă sau în weekend, la fel cum te poți aștepta și ca prețul unui anumit medicament să fie mai mare atunci când rămâne în stocul unei singure farmacii din tot cartierul.
Un scenariu util clientului ar fi următorul: algoritmul își dă seama că un anumit produs se vinde prea lent și ar putea expira la raft dacă nu se lichidează stocul în 2-3 zile, să zicem, așa că micșorează treptat prețul pentru a crește vânzările. Pentru asta există etichete inteligente pe care prețul poate fi reglat de la distanță.
În rest, eu văd doar scenarii defavorabile nouă, cumpărătorilor. Poate că sufăr de scenarită, dar tehnologia pentru a face posibil totul de mai jos este banal de simplă și deja implementată peste tot. Scurtă recapitulare:
Iată scenarii defavorabile clientului:
Sucurile se scumpesc automat atunci când temperatura trece de 35 de grade. Na, e caniculă, iar frigiderul te atrage. 30 de bani în plus per sticlă în acele momente poate însemna deja o dublare a profitului respectivului magazin.
Ai un local popular, unde este coadă? Mai bagi 2-3 lei la prețuri. Închipuiți-vă un Dristor Doner sau alt asemenea local unde la anumite ore este coadă până afară. Când dai lipia cu 30 de lei, o poți da și cu 32 de lei în acele momente. Clientul care a stat la coadă mă îndoiesc că o să plece odată ce ajunge la casa de marcat și vede noul preț.
Medicamente mai scumpe într-o farmacie atunci când celelalte farmacii din zonă nu au acele produse pe stoc.
Cafea sau covrigi mai scumpi la prima oră, când oamenii cumpără în drum spre muncă.
Benzină mai scumpă vinerea, când unii fac plinul pentru vreo plecare de weekend, sau pur și simplu la orele când algoritmul decide că ai cei mai mulți clienți. Același algoritm ar putea monitoriza prețul la concurență și să-l ajusteze pe cel propriu. Ai zice că asta este în avantajul clientului, nu? Ar fi într-o situație în care lanțul X merge pe adaos mai mic ca să iasă mereu sub prețul concurenței cu, să zicem, vreo 10 bani. Un algoritm mai rapid ar putea însă să țină prețul sub al concurenței cu doar 2-3 bani, suficient cât să zici “aici este mai ieftin”, dar nu pe cât de ieftin ar fi putut fi înainte de astfel de practici analitice.
Prețuri mai mari la drive-through sau supermarket atunci când camera video detectează că a oprit un autocar cu turiști în popasul tău. Ce-o să facă, nu o să mai mănânce pentru că ai crescut cu 5% prețurile chiar înainte ca ei să intre pe ușă pentru fiecare produs din magazin? Nici nu vor ști că ai făcut asta. Gândiți-va aici la popasurile din țările cu adevărat turistice, unde opresc câte 5-6 autocare simultan și turiștii se duc să ia chipsuri și Cola și o înghețată.
Se dă un lanț de parfumerii. Un influencer arată pe TikTok că folosește parfumul X. Algoritmul lanțului vede că în ultimele două zile s-au vândut de 3 ori mai multe parfumuri X decât de obicei, așa că le crește prețul. Veți spune că sunt și alte magazine, iar oamenii folosesc comparatoare de prețuri. Unii folosesc. Foarte mulți, însă, intră în magazin și spun “vreau produsul X” și nu le pasă dacă aici costă 320 de lei în loc de 300 de lei. Dacă ar fi toți pe comparatoare, n-ar mai exista Sephora sau alte farmacii în afară de Tei.
Sunt o mulțime de posibilități, de fapt, trebuie doar imaginație în a le găsi. Există deja servicii online care asta fac, îți vând algoritmi de monitorizare și reglare dinamică a prețurilor. Iată ce promite QuickLizard:
Am auzit de un magazin online de la noi care în general face monitorizarea prețurilor concurenței pentru a avea mereu o ofertă competitivă cu a lor. Când concurența nu mai are însă un produs în stoc, prețul lor crește chiar și peste cel recomandat de producător. Nu cred că fac asta cu fiecare produs în parte, ci doar pe unele foarte populare, dar se întâmplă.
De câte ori văd restaurante cu meniul pus pe televizoare, nu pe panouri clasice de hârtie, mă gândesc doar cât de ușor este de modificat acel preț de un computer.
În străinătate, Amazon cică ar modifica prețurile chiar și la fiecare 10 minute pentru o mulțime de produse, în funcție de cerere, stocuri și concurență.
Citeam recent și de un lanț de pub-uri din UK care modifică automat prețul berii seara și în weekend. Imaginați-vă un scenariu precum acesta: încep seara cu berea la 14 lei, iar după o oră costă 15 lei, apoi 16 lei. Majoritatea clienților nici nu vor observa, mai ales într-o situație în care mereu altcineva de la masă merge să cumpere următorul rând de beri pentru toată lumea.
Am mai scris despre pub-ul cu prețuri ca la bursă. Cocktail-urile populare au prețuri în creștere, iar cele care nu sunt comandate au prețuri în scădere, ca să fie mai atractive. Din când în când se resetează. La vreo săptămână după ce am scris acel articol mi-a povestit un prieten că a fost acolo și i-a plăcut mecanismul. Este mai mult un gimmick, variația nu este semnificativă pentru client. Sunt însă sigur că, pe un an de zile, pubul respectiv are totuși venituri mai mare decât dacă ar folosi prețuri fixe și nici nu are la fel de mult stoc blocat în băuturi care nu sunt populare.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
31 comentarii
29/09/2023 la 8:05 AM
Prețul benzinei in Hamburg variază, cum bine presupuneai, continuu pe parcursul zilei și săptămânii. Ai dreptate, vinerea seara sau sâmbătă dimineață e cea mai proastă idee să cumperi, sau de la benzinării în apropierea autostrăzii. Eu cumpăr marțea sau miercurea seara, după 6-7, poți economisi uneori si 10-15 centi la litru.
Ion(Citează)
29/09/2023 la 8:34 AM
Sunt curios cum ar funcționa dacă prețul la raft se schimbă după ce ai pus deja mai multe produse in coș. Te duci la casă și afli că prețul pe care l-ai “luat” nu mai e actual? Nu ar fi corect pentru clienți. Unless… te pun să îți scanezi produsul când îl iei de la raft.
Ali(Citează)
29/09/2023 la 8:39 AM
Pai deja patesc asta tot timpul la Kaufland. Nu e nevoie de preturi digitale.
Andrei(Citează)
29/09/2023 la 11:16 AM
Functioneaza ca o japcă. ”Alo, domnii, ati gresit pretul, cand am pus produsele in cos era alt pret” .
OK, hai sa va arat.
Eu zic asa la mișto, că nu e niciun domn cu care să te cerți, ci doar alt calculator de la self-checkout.
Catalinx(Citează)
29/09/2023 la 8:45 AM
” Clientul care a stat la coadă mă îndoiesc că o să plece odată ce ajunge la casa de marcat și vede noul preț.” – nu as putea accepta situatia ca, atunci cand ma asez la coada sa fie un pret si cand ajung la casa, altul, deja mi se pare la limita legii.
marius(Citează)
29/09/2023 la 9:12 AM
Ii zice statistica la calcul trendurilor si analiza stocurilorr, nu e nimic “AI”.
In afara de asta, la benzinarii se actualizeaza preturile mereu si nu mai plange nimeni.
F.(Citează)
29/09/2023 la 9:35 AM
Mi se pare fascinantă tendința unora de a accepta toate imbecilitățile ce le sunt defavorabile clienților, doar pentru că par cool, sau naiba știe de ce. Poate uită că sunt destui oameni care chiar calculează la limită banii pe care vor să-i dea la cumpărături, de exemplu, că au venit să ia de mâncare, nu să joace simulări de bursă cu magazinul. La benzinării, mai rar, deși la început de 2022 s-au jucat unii frumos cu prețurile și guvizii de la pompă.
Peredhil(Citează)
29/09/2023 la 9:48 AM
Peredhill, poti sa cumperi linistit de la piata chestii, ca acolo taranii nu schimba cartoanele cu preturi, si nici nu iti dau un pret dupa cum arati, si nici nu te fura la cantar.
Ion(Citează)
29/09/2023 la 9:57 AM
Se presupune că un magazin e o idee mai previzibil decât piața. Iar la țărani „care nu fac din astea” le poți lăsa marfa pe tejghea. Dar cu aceeași țărani poți și negocia prețul. Crezi că se poate manevra asta și la casă? Bine, poți lăsa marfa la casă, după care te duci la alt magazin și dai restart la misiune. Mai sunteți din ăștia cu impresii că toată lumea cumpără și nici nu se uită la bon, că are bani și valoare? Dacă da, posibil să comandați cam mult online, sau nu vă uitați în jur prea mult.
Peredhil(Citează)
29/09/2023 la 10:02 AM
Cred ca mare parte din analizele astea se faceau deja, nu e nevoie de AI. Nu cred de asemenea ca pretul va varia in timpul zilei, pt ca dupa cum s-a zis mai sus ar fi inacceptabil sa iei produsul de la raft cu un pret si la casa sa fie altul iar sa dai toti clientii afara ca sa schimbi tu preturile in timpul zilei cam greu de grezut. Deci cred ca se vor schimba maxim de la o zi la alta.
Deci nu ma ingrijoreaza lucrurile din articol. Ce ma ingrijoreaza cu adevarat este perspectiva de a avea preturi personalizate, nu dinamice. Adica te duci cu telefonul la magazin, AI-ul stie ca esti acolo, stie cine esti, ce preferinte ai si cat iti permiti sa platesti, eventual stie si de ce ai venit acolo (intamplator sau pt cumparaturi saptamanale) si iti afiseaza un pret special pt tine cand detecteaza ca esti in fata borcanului cu muraturi, adica pretul maximum pe care il estimeaza ca esti dispus tu sa platesti.
Desi nu cred ca se va intampla degraba asa ceva la magazinele fizice, de-abia perspectiva asta e infricosatoare, si am impresia ca se intampla deja la bilete de avion si la cazari online, nu pot garanta 100% dar cred ca am vazut preturi diferite cu sau fara incognito mode, cu sau fara vpn.
Marean(Citează)
29/09/2023 la 11:00 AM
La cazari online 100% se face asta cu pret variabil in functie de client. Acum cateva luni, pe contul meu de Booking de pe care fac in general toate rezervarile imi arata un pret X la o pensiune. Din pretul asta se laudau cu o reducere de 15% fiindca sunt client Genius Level 2.
In acelasi timp, pe contul prietenei mele, care nu avea nici o rezervare facuta in ultima perioada, pretul de lista era mai mic decat pretul meu cu tot cu discount.
Andrei G(Citează)
29/09/2023 la 11:36 AM
Andrei, nici macar nu e vorba de client. Incearca cu diverse VPNuri pe diferite tari sa vezi diferenta si de 30%.
Boris(Citează)
29/09/2023 la 3:24 PM
La care tari se da discount mai mare?
Ali(Citează)
29/09/2023 la 10:09 AM
La benzinarii nu poti pune benzina inapoi in tanc dupa ce ai bagat-o in rezervor …
Dar la magazin le las produsele pe banda si am plecat. Cat e costul sa le repuna sau sa faca curat dupa mine ? Odata ce te-ai trecut de prima renuntare de produse la casa o sa fie din ce in ce mai usor … Dar la raft era altceva, renunt la el … Si nu vor putea sa se apere ca nu ai vazut bine, e politica magazinului …
Sau poate intra la categoria inselaciune ?
nuIO(Citează)
29/09/2023 la 10:35 AM
eu cand cumpar Lego de exemplu pe amazon.de las de multe ori ce ma intereseaza in cos ca sa vad cum evolueaza pretul (iti arata chiar situl cand te duci in cosul de cumparaturi). si se schimba f des, uneori de mai multe ori pe zi.
amazon nu lasa situri ca brickwatch sa le repertorieze variatile de pret, asa ca asta e singurul mod de a vedea schimbarea.
iar in Franta exista deja supermarket-uri cu afisaj electronic la pret care fac update la preturi de 2 ori pe zi, dar cred ca manual.
stefan(Citează)
29/09/2023 la 10:45 AM
In Supermarket, dinamic , sa se schombe la fiecare ora cam greu…nu de alta dar vine ANPC: ce faci nene, aici ?
Combustibilii se schimba deja de 2 ori/zi cel putin in Austria…
Ideea e la ca la unii va merge asa, dar nu la toti…si cred ca mai mult au de pierdut decat de castigat
Dave(Citează)
29/09/2023 la 11:29 AM
Singura problema in Supermarket ar fi cu faptul ca ridici un produs care apare cu pretul X si pana ajungi la casa ai surpriza ca s-a marit tariful.
Dar cum majoritatea lanturilor de magazine fac push pentru sisteme de self scan cu telefonul sau cu scanner luat la intrare, se rezolva si problema. Fiecare plateste pretul care era afisat cand a scanat produsul.
Andrei G(Citează)
29/09/2023 la 11:38 AM
La schimbari in sus pot sa implementeze un buffer de X minute intre schimbare la raft si update la pret la casa, iar invers nu se plange nimeni ca e mai ieftin la casa decat la raft. Oricum e hilar sa crezi ca pentru supermarketuri e vreo pb. ca pretul la raft nu corespunde cu ce e la casa, la orice moment cel putin 10% din preturi sunt gresite, ii doare in cur.
Boris(Citează)
29/09/2023 la 11:31 AM
Ma intreb daca vor mai fi vreodata niste vremuri normale legate de preturi, adica cele in care preturile erau facute simplu: cost de productie + profit (in general fix si in limite rezonabile)=pret final din care sa aiba de castigat toate partile implicate. Pentru marfa devenita stoc incomod pentru comerciant niste reduceri rezonabile dar reale, nu fake-uri de 75%.
De exemplu, sa spunem, daca o companie aviatica avea solicitari in crestere mai cumparau/inchiriau un avion. Acum, cand vad cresterea mai degraba maresc preturile si fac overbooking. Iar daca le mai apar probleme tehnice nu poti decat sa te rogi sa nu fi tu ala care dupa ce ai asteptat un an pentru un concediu decent de 10 zile iti petreci ore in aeroport sau te trezesti cu zborul anulat cu totul. Ca sa nu mai spunem de preturi deja “personalizate”, in care daca intri incognito vezi un pret, daca intri din contul tau, altul pentru acelasi zbor?
Sunt de acord ca nu e normal ca un zbor la Roma sa coste sa spunem 30 de euro (sau cat mai era uneori inainte de pandemie in extrasezon), imi doresc doar un pret corect, previzibil de la care sa pornesc (si sa ma bazez) daca imi fac planuri de calatorie.
La astia le doresc sa ii bata cineva cu armele lor: rezervari multe (la ce preturi vor muschii lor) urmate de anulari in masa si sa ramana cu avioanele goale.
Si uite asa, jocurile de bursa (adica speculatiile) se muta in zona de consum de zi cu zi. Si tot clientii “normali” vor trage ponoasele atat timp cand nu va exista o reactie colectiva pe masura care sa taxeze unele lucruri. Si nu va exista. Ca sa nu mai spunem de intelegerile (unele nu prea legale, cred) privind preturile. Si asta se vede nu numai la pretul benzinei, ci inclusiv la nivelul pietei agro-alimentare. Intr-o piata centrala dintr-un oras din top 5 din Romania, banalul porumb pentru fiert inca nu a scazut sub 2 lei bucata (pardon 1.99) in conditiile in care inainte de pandemie cam pe aceeasi vreme era cam 30 de bani.
pipzn(Citează)
29/09/2023 la 1:51 PM
“o piata centrala dintr-un oras din top 5 din Romania”
paranoia much???
Andrei G(Citează)
29/09/2023 la 2:09 PM
Not really. Dar nu as fi vrut sa se ajunga la off-topic-uri mistocare.
E vorba despre Cluj-Napoca
pipzn(Citează)
29/09/2023 la 11:50 AM
Eu am o problemă de matematică legată de poza din articol: cum au ajuns de la 3,99 lei / 100g la 33,25 lei / kg?
1nu(Citează)
29/09/2023 la 12:07 PM
E reducere ptr ca iei cantitate mai mare.
Blackskull(Citează)
29/09/2023 la 2:07 PM
Pret dinamic. Pana iei numarul de bucati pt a atinge 1 kg se si modifica pretul😀
Mihai(Citează)
29/09/2023 la 5:28 PM
Se aplica si invers, cantitate dinamica. Pui 10 strudele in cos, daca ti se face foame pana ajungi la casa mananci 2, platesti doar 8.
Daca te prinde paznicul zici ca asa ti-a spus AI-ul
Sorin(Citează)
29/09/2023 la 12:57 PM
fara prea mare legatura … ma duc la profi zilele trecute. Punga de 500g de fistic era mai ieftina (efectiv punga in sine) decat aceeasi marca dar la 400g. Am tacut. am luat, am plecat :))) Culmea punga la 400g era la promotie si tot era mai scumpa. Nu, nu era aproape de expirare, cineva chiulise de la matematica in generala.
N(Citează)
29/09/2023 la 1:40 PM
Daca vrei sa vinzi ceva faci asa: pui o eticheta rosie si scrii mare PROMOTIE. Chiar daca pretu e mai mare decat inainte. La cat de bamblec e romanu, ai succes garantat.
A se vedea asa zisele blecfraideiuri de la emag. Se arunca toti ca gasca la muci doar ptr ca scrie “reducere”.
Blackskull(Citează)
29/09/2023 la 1:53 PM
Acum 7 ani mi-am luat un ceas de pe Amazon Germania, varia pretul pe parcursul zilei cu cateva zeci de euro (cam in intervalul 145-190). Am urmarit orarul cateva zile si l-am luat la cel mai bun pret al zilei.
Am o cunostinta care se jura ca primeste preturi mai bune pe booking cand intra sa faca rezervare de pe o vechitura de telefon; zice ca pastreaza telefonul exclusiv pentru asta, pentru uz zilnic are telefon actual, destul de nou.
alunelu(Citează)
29/09/2023 la 2:05 PM
Pretul dinamic este o mizerie. Cum sa fie normal sa creasca pretul ca tot ai stat la coada sau ca a iesit soarele si e canicula?
Eventual sa afli ca pacientul cauta pe telefon despre diabet, probabil are diabet, deci lui sa ii dea farmacia de 10x mai scump. Jeeez
Sau daca ai copii mici si te duci in miez de noapte sa detecteze ca probabil ai o urgenta si sa iti dea nurofenul de 10x mai scump?! Cat de rau e copilul? Febra mare? De 20x mai scump. Ar fi horror
Mihai(Citează)
29/09/2023 la 10:34 PM
Bah da mai dă-l in … de capitalism sălbatic. Produsul ăla a fost cumpărat cu un preț. Tu ca magazin ți-ai stabilit că îl vinzi cu 50% mai mult, să zicem. De ce mama naiba l-ai da mai scump sau mai ieftin? Chestiile astea incep sa fie duse la extrem și având în vedere că prăpastia între săraci și bogați se adâncește o să ajungem din nou la comunism. Aia săraci o să îi dea in mama lor pe bogați și o să zică… bah vrem sa fim egali. Ia dați voi tot ce aveți statului, poporului. Se zvonește că AUR va fi pe locul 2 la alegeri.
Mihai(Citează)
30/09/2023 la 12:02 AM
E legala treaba asta ?
Catalin(Citează)