►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
F1 23 este jocul perfect pentru pasionații de Formula 1. Este un joc oficial, în sensul că veți găsi în el piloții din realitate, echipele din Formula 1, monoposturile și aspectul lor real, vocile comentatorilor, grafica oficială și tot restul. Mai bine de atât nu se poate. Au anunțat chiar că-l introduc și pe Ricciardo în locul lui De Vries.
Eu l-am jucat pe PlayStation 5 și este o experiență plăcută, deși câteva detalii sau mici lipsuri îl fac să nu fie chiar un joc perfect. Grafica este bună, nimic de reproșat, iar o cursă pe ploaie este chiar spectaculoasă. Sincer să fiu, în cele din urmă nici nu contează cum este grafica, de fapt. În timpul cursei trebuie să fii concentrat în fiecare secundă pe virajul următor, altfel este foarte ușor să ai o ieșire în decor. Rareori apuci să privești în jurul tău pe circuit.
Comportamentul monoposturilor este, de asemenea, foarte realist modelat în joc. F1 23 îți pune la dispoziție o mulțime de opțiuni și setări prin care jocul poate varia de la foarte ușor și accesibil tuturor și până la un simulator extrem de realist, genul care va plăcea doar împătimiților genului, cei care îl vor juca ani de zile și eventual vor face asta cu volan și pedale.
Ideea principală este, mai degrabă, că F1 23 poate fi un joc accesibil tuturor. Dacă vrei o distracție rapidă în Formula 1, mergi pe setări simple, fără damage, fără simularea avansată a degradării pneurilor și alte elemente de acest tip. Dacă vrei un challenge mai mare, jocul nu doar că te lasă să alegi cele mai realiste setări de dificultate și simulare, dar și să tunezi monopostul în detaliile sale fine, jucându-te cu suspensia, presiunea în pneuri, apăsarea aerodinamică și alte asemenea elemente ca să fii acolo cu 10 de sutimi mai rapid.
Eu am vrut o distracție rapidă în serile cu ceva timp liber, așa că am ales setările simple și pe parcurs le-am mai crescut dificultatea pentru a-mi da, totuși, un “challenge”. Am ignorat și modul de joc Breaking Point, care este un fel de campanie single-player cu o echipă în care trebuie să te impui ca pilot și m-am dus direct în campionatul de Formula 1 din prezent.
M-am pus în echipa McLaren, că sunt fan de mic, și am ales să-l înlocuiesc pe Piastri acolo. Jocul are toate circuitele din campionat modelate ca în realitate, inclusiv noul Las Vegas. Între curse poți folosi puncte de research pentru a dezvolta monopostul în anumite aspecte, iar un weekend de cursă are loc exact ca în realitate, cu 3 sesiuni de practice, apoi calificări și cursa propriu-zisă.
Toate sunt plăcut integrate în joc. Sesiunile de Practice sunt importante pentru că acolo înveți circuitul, plus că opțional ai niște obiective de îndeplinit pentru a tuna mai bine mașină, iar acele obiective sunt de fapt foarte importante pentru că îți dau puncte de cercetare. Am petrecut la fel de mult timp în sesiunile de Practice precum în cursă.
Sesiunile decurg cam ca în realitate. Poți avea ghinion ca în calificări să fii încurcat de prea multe alte mașini pe circuit. În cursă trebuie să fii atent la strategie, la degradarea pneurilor, la utilizarea energiei suplimentare și a DRS-ului (dar le poți pune pe Auto pentru o experiență simplă). Uneori iese un safety car și trebuie să reduci ritmul la cel considerat legal. Depășirile se fac ca în realitate, vii la aspirație și te bagi pe interior într-un viraj, folosind avantajul DRS. Mi s-a părut un joc foarte realist în această privință și, după cum spuneam, poți să-l faci foarte realist din setări.
Între curse mai sunt și alte mici elemente cu care să te joci. Din când în când vei avea un rival în campionat și contează cum termini calificările și cursele și față de acesta, nu doar pentru clasamentul general. Echipa ta are moral. Uneori ți se cer diverse decizii sau declarații despre alți piloți. Mi s-a părut un sistem bine pus la punct, iar jocul vrea să joci sezon după sezon și să te transferi la echipe tot mai bune. Din acest motiv este bine și să reglezi setările de simulare și dificultatea AI-ului “inamicilor” ca să-ți dea un challenge real. Dacă din prima câștigi tot și ieși campion cu Williams, parcă nu-ți vine să mai rejoci după aceea.
Modul Breaking Point are o poveste mai complicată, după cum vă spuneam. Mai există și un mod F1 World în care te implici mai mult în echipă, inclusiv angajând personal care-ți dau diverse bonusuri. Eu, însă, am preferat clasica Carieră și nu am stat prea mult în restul modurilor. Nu am dat atenției nici componentei de multiplayer, dar este una care oferă ranking și inclusiv un sistem de safety care spune cât de precaut ești ca pilot, astfel că în curse te cuplează cu alți jucători similari ca nivel cu tine. Per total, însă, cu tot ce oferă F1 23, este un joc pe care să-l joci ani de zile, dacă te pasionează așa tare subiectul.
Sunt însă și elemente de care mă pot plânge în joc. Unul ar fi că nu poți schimba anumite setări după ce începe weekendul de cursă. De exemplu, înainte de fiecare cursă poți alege lungimea sesiunilor, dacă vrei calificări simple sau în 3 runde, dacă vrei ca o cursă să dureze 5 tururi, 10 tururi, jumătate din normal sau full-full.
O să zic din capul locului că interesul tău ca jucător este ca o cursă să dureze cât mai mult timp. Într-o cursă de 5 tururi nu apuci să faci nimic. Termini cu pneurile aproape intacte și, dacă pleci mai din spate, nu ai timpul necesar să depășești prin pluton.
Minimul pentru distracție ar fi o cursă de 50%, vreo 30 de tururi, moment în care vei avea și o oprire pentru pit stop și schimb de anvelope, deci vezi în joc și această componentă de strategie foarte importantă. Inclusiv așa sunt probleme pentru că, dacă faci o singură oprire, o strategie Medium și Hard este întotdeauna cea potrivită și pneurile oricum nu apucă să se degradeze considerabil.
Așa că de obicei te duci pe cursa full. Dacă faci vreo greșeală, ai timp să recuperezi. Dacă te-ai calificat prost, ai timp să depășești piloții unul câte unul, considerând că poți face asta.
Problema este că unele trasee sunt absolut frustrante, în special cele stradale precum Baku sau Monaco, unde cea mai mică greșeală, gen 20 de cm ieșire dincolo de vibratoare, înseamnă contact cu un parapet și un accident. Jocul are o funcție de Flashback, în care dai timpul înapoi cu câteva secunde pentru a corecta greșeala, dar va fi o cursă atât de fragmentată de astfel de greșeli încât nu te mai distrezi jucând-o.
Mi-ar fi plăcut deci ca, după ce descoperi în Practice că nu îți place un circuit, să-i poți spune jocului “hei, m-am răzgândit, vreau cursă de doar 5 tururi, nu de 70”, dar nu poți face asta. Nu poți umbla nici la setările de damage decât între curse. Am urât cu pasiune Monaco spre deosebire de un circuit precum Imola sau Miami, unde totul curge mult mai frumos și te distrezi cu adevărat.
Mai sunt și mici elemente care mă așteptam să fie mai bune. Comentariile sunt repetitive. Interfața cu inginerul tău de cursă este cam greoaie. Calificările se încheie automat când cronometrul ajunge la 0:00 și ți se arată clasamentul final, dar mi-ar fi plăcut să vezi de fapt piloții terminându-și turul rapid în care se află tocmai ca să trăiești mai palpitant un pic momentele când afli dacă cineva scoate sau nu timp mai bun decât al tău.
Am găsit, de asemenea, dificil de intuit când va frâna AI-ului și deci este dificil să urmărești bară la bară un alt monopost pentru a-l ataca ulterior. În general preferi să joci la siguranță, stai mai în spate și frânezi tu din timp ca să eviți un accident. Devine însă nerealist pentru că depășești mai rar așa. Asta se poate corecta crescând dificultatea AI-ului pentru a-l face mai apropiat de nivelul tău sau ușor superior, dar nu poți modifica această setare în orice moment al jocului, ci doar în anumite puncte ale sale.
Sunt, însă, probleme minore. Pentru fanii Formulei 1, jocul F1 23 va fi unul excelent. Nu știu în ce măsură ar fi el însă atrăgător pentru fanii racing-ului în general sau să zicem cei ai mașinilor puternice. Aceștia s-ar putea simți mai bine în jocuri precum Gran Turismo 7 sau Forza Horizon 5, care se adresează unui public mult mai generalist și care nu trebuie să cunoască regulile din F1.
F1 23 este disponibil pentru Windows, PS4, PS5, Xbox One și Xbox Series X/S.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
3 comentarii
11/09/2023 la 7:25 AM
1 Poti sa alegi tipule calificări 1 shot full sau short
2 Lungimea cursei după ce a început sesiunea este un lucru care se poate imbunatiati la fel și tipurile de kdammage & others
3 Legat de strategii sunt trasee în care dacă faci 2 opriri e posibil sa fie mai bine decât cu una (depinde de cât de duritatea pneurilor). De asemenea ai alternative soft-medium și soft hard
Acuma problemele
1 AI ul este OP în linii drepte și praf în curbe
2 piers adus pe sosea în mod aleator
nicolae(Citează)
11/09/2023 la 1:37 PM
Eu sunt inca la F1 2022 (free pe Game Pass), dar structura e cam aceasi, cu tot cu plusuri si minusuri. Eu prefer sa joc modul “My team career”, in care esti un owner/pilot de echipa fictiva, care se adauga celor 10 oficiale, deci sunt 22 de masini pe grila. Partea de management, resurse, bugete, sponsori e mai dezvoltata in modul asta.
Monaco e hard skip si la mine; mi se pare imposibil de facut un tur curat si rapid de pe gamepad, asa ca mereu aleg sa simulez weekendul ala in loc sa il joc.
Sol(Citează)
11/09/2023 la 7:05 PM
“ Comportamentul monoposturilor este, de asemenea, foarte realist modelat în joc.”
Ca afirmatia asta sa aiba vreo valoare, ar trebui sa fi condus in realitate un monopost pt a putea concluziona “realismul”
Vale(Citează)