un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

M-au enervat trenurile italiene, au fost prea rapide

26 Sep 2023  ·

TURISM  ·

27 comentarii

Pentru că sunt bune. Sunt cu un an-lumină în fața României.

Am fost în Bologna, da? De acolo am luat trenul spre Modena. L-am luat la modul că ne-am dus în gară și de la primul vendomat care ne-a ieșit în cale am cumpărat bilete dus către Modena, trenuri în acea direcție fiind cam la fiecare 10-20 de minute. Nu a trebuit vreo mare pregătire în domeniu.

🚆Trenul a sosit la ora programată. Era extrem de curat, chiar părea nou. Scaunele erau confortabile. Toate becurile funcționau de te orbeau acolo. Peste tot era curat, iar pe jos nu erau pete de lichide sau gunoaie sau praf din acela bătătorit pe la colțuri.

Am călătorit vreo 30 de minute până în Modena în condiții foarte bune. Prețul biletului? 4,33 euro de persoană. Aceeași situație și la întoarcere.

 

În altă zi am luat trenul spre Florența. Călătoria a fost mai scumpă, Trenitalia costa 33 de euro, Italo vreo 29 de euro. Am luat bilete la Italo.

Gara din Bologna, apropo, pare o gară normală din Europa. Nu este una terminală, are vreo 12 platforme și un tunel pe sub ele prin care mergi ca pieton și urci scările pe peronul unde ai treabă. La intrarea este un supermarket, un KFC, vreo două alte localuri și multe vendomate.

Culmea este că acest tren Italo (așa se cheamă compania) era trecut la peronul 18, care nu este la suprafață. Adică am urmat semnele pentru acest peron și am coborât vreo trei scări rulante lungi în subteran. M-am simțit ca la Piața Unirii 2, care este una dintre cele mai adânci stații de metrou față de nivelul străzii. Cum au săpat italienii atât de mult sub o gară deja existentă? Nu știu, dar au făcut-o atunci când a trebuit extinsă.

Și acolo, în subteran, este practic încă o gară. Patru peroane mari și lungi, moderne, cu ecrane care indicau unde va opri fiecare vagon și chiar acolo a oprit fiecare vagon, nu ca în România unde numerotarea este practic aleatoare. Trenul a fost curat și el, avea wifi la bord, pe indicatoare scria că la unul dintre vagoane sunt vendomate cu produse, iar primele vagoane erau clasa lor business și poate și de dormit, cu prețuri mult mai mari.

Surpriza a fost că noi am plecat cu trenul din subteran din Bologna și am crezut că vom ieși la suprafață la marginea orașului. N-am ieșit din subteran. Am mers prin tuneluri până în Florența.

Nu glumesc, am mers practic doar prin tunel până la gara din Florența. Am ieșit la suprafață de vreo 5 ori și pentru 2-3 secunde, cât să văd pe fereastră niște copaci și dealuri, dar nu suficient cât să se conecteze telefonul la rețeaua mobilă. Așteptam un SMS de autentificare pe un site și l-am primit abia în Florența.

M-am uitat apoi pe hartă. Bologna este la nord de munții Apenini, Florența imediat la sud de ei, iar italienii au săpat tuneluri în linie dreaptă prin munți, ca oamenii care vor trenuri de mare viteză între localități.

A doua surpriză a fost asta. La dus, trenul a mers cu 250 km/h. Eu mă gândeam că are vreo 150 km/h în acele momente când vedeam suprafața și copacii trecând rapid pe lângă noi, dar un monitor afișa uneori viteza și a fost de 250 km/h pentru aproape toată călătoria.

La întoarcere, tot cu un tren Italo, viteza a fost chiar mai mare. La un moment dat a accelerat de la 250 la 290 km/h și a ținut-o așa câteva minute.

Mă gândeam cum ar fi să avem astfel de trenuri în România. București-Constanța într-o oră! Să pleci dimineața cu un rucsac în spate la mare și să te întorci seara într-o oră. Să ajungi la Sibiu într-o oră. Iași în 2-3 ore cu tot cu opriri. Ce mobilitate, ce turism am avea atunci?

Acest trenuri modifică un pic ecuația turismului în Italia. De exemplu, noi am zburat cu Wizz Air în Bologna, am aterizat acolo pe la ora 23 după întârziere de o oră la decolare, ne-am dus direct la hotel. Practic acea noapte de cazare a fost plătită degeaba, iar ziua întreagă oricum ești blocat de ideea că după-amiază pleci la aeroport.

Cu trenuri de mare viteză, ar putea fi mai rezonabil să zbori dimineața spre Roma, de exemplu, și apoi să iei un tren rapid către destinația ta. Ajungi la prima oră în Bologna, mai stai 2 ore în tren până în Bologna, dar este confortabil, ai prize, ai vendomate. Ajungi la o oră rezonabilă la destinație și odihnit. Not bad, trenuri italiene, not bad.

asus s5507

    27 comentarii

  1. nu sunt toate asa, te-ai dat cu frecciarossa, un fel de tgv.

      (Citează)

  2. Da, nu toate trenurile sunt asa. Si eu am luat Freciarossa de la Bologna la Florenta si a fost destul de aglomerat, doar ca rapid si comfortabil.
    Am luat apoi un tren de la Bologna la Ravenna. Un fel de Regio, tren vechi, lent, dar gol si relativ curat. Si-a facut treaba.

      (Citează)

  3. Trenu-i ca sa inlocuiasca masina nu avionul. Dai pe biletul de tren mai mult decat pe mizzair.

      (Citează)

  4. Cand ai auzit in Romania ultima oara de accident feroviar cu zeci sau sute de morti si raniti? Exact. La noi e siguranta inainte de toate.

      (Citează)

  5. Putem spune ca de fapt ai mers cu metroul daca statiile au fost in subteran si la fel aproape tot traseul? :)

      (Citează)

  6. Am fost si eu cu trenul de la buc la pitesti. Asta vara. 3.5 ore pa 100 de km. Aer conditionat doar la clasa 1 ca-n rest avea ceva defect. Sageata albastra.
    Saptamana trecuta s-a dus a mea la ma-sa, tot la pitesti. Cica vrea tot cu trenu ca cu masina prin bucale o ia emotia. Pe langa ca-n ziua aia n-a mers sa iau belete online, ca se lucra la mentenanta siteului, trenu a facut tot ceva gen 3 ore. Trebuia sa plece la 6 juma seara din buc si-a plecat pe la 7 si ceva. Si-a ajuns binisor dupa 9. Sa tot mergi cu trenu in romania.
    Macar au ieftinit biletele. Daca anu trecut era spre 40 lei, acu a ramas la 24.

      (Citează)

    • Tu ai dat 24 de lei, iar Radu a dat 29 de euro pentru aceeasi distanta. Poate diferentele provin si din faptul ca pretul biletelor este de 6 ori mai mare.

        (Citează)

    • Serios acum, pleaca microbuze de la pacii din ora in ora. Te lasa fix la gara la Pitesti. Faci o ora.
      Cand am drumuri in Bucuresti merg numai asa, apoi metrou si trotineta. Costurile sunt la jumatate, timpul e mai scurt, iar in tot acest timp pot sa vad un film sau sa lucrez, nu sa stau 4-5 ore in trafic…
      Dar e greu pt altii…

        (Citează)

  7. Vineri am revenit de la Bari (tot cu Wizz). Am mers pe coasta pe acolo cu trenul. De la aeroportul din Bari am luat un tren privat, rame electrice, unele mai noi, altele mai vechi dar toate au tot ce trebuie functional, nu e o usa defecta, un bec ars, ceva rupt. Automatul de bilete a functionat, ai luat bilet si asa ajungi in gara Bari Centrale. De acolo am cautat un automat de bilete functional (primul avea o eroare de sistem, al doilea dorea doar monede). Apoi am luat un tren suspect, era o rama Alstom, noua (anul trecut nu circulau in zona), la intrare era un carucior de unde ne-au invitat sa luam o punga cu hartie in care era o butelcuta cu apa de baut si o punga cu covrigei. Am luat, ca am crezut ca are vreo intarziere ceva sau trebuie sa impingem ca sa porneasca si na, sa ne imbuneze. Inauntru, frumos, adica, normal, ce sa ne ascumdem dupa deget. noi comparam mizeria de la noi cu normalitatea. Si apoi a inceput calatoria, linia acolo e de 160 km/h daca am inteles bine. Si trenul asta mergea cu 140 constant. Nimic de reprosat, insa in garile mici, sunt acele automate de bilete si sunt cam putine, daca vii cu 5 minute inainte de plecare, risti sa nu apuci sa cumperi bilet. Insa am folosit omnia, o aplicatie de pe telefon si am luat online. Mai sunt 2 aspecte: oamenii evita sa murdareasca trenul, personalul face curatenie. Linia in sine este bine facuta si nu uzeaza trenurile (celebrul material rulant). Apropo, trenurile acolo circula pe firul din stanga cand e linie dubla (adica spre tine vin trenurile din fata la mina dreapta, se indeparteaza de tine la mina stanga) – bine de stiut ca sa nu ajungi in gara, si sa astepti unde nu trebuie.

      (Citează)

  8. Gara din Bologna a fost refacuta complet dupa atentatul din 2 August 1980 – https://en.wikipedia.org/wiki/Bologna_massacre

      (Citează)

  9. stai sa vezi cand descoperi trenurile de mare viteza din Franta, Germania, Spania sau sistemul ala bine organizat din Elvetia sau Olanda. Nu mai vorbesc de Japonia sau China, acolo deja suntem in alt univers.

    un exemplu de cat de importante sunt trenurile rapide pt economia unei tari, de exemplu Franta, in biroul meu ne alegem proiectele intotdeauna sa fie pe linile de TGV (cu mici exceptii, gen Toulouse). asta ne permite sa ajungem repede si, cel mai important, sa lucram pe drum. si nu suntem singurii, daca te uiti in TGV-uri in cursul saptamanii, marea majoritate din clienti calatoresc pentru munca.

    intr-o vreme aveam un proiect intr-un oras la 350km de Paris, 1h20 – 1h30 de tren. plecam la 7h00 de acasa, la 9h30 eram deja in sedinta 350 de km mai incolo…

      (Citează)

    • Poate ar fi cazul sa te gandesti la ceva schimbari daca ai ajuns sa muncesti si in tren. Sau poate nu esti eficient in munca aia. Sau poate patronul e un capcaun. Oricum ar fi, niste ganduri de plecare ar trebui sa creasca pe acolo.

        (Citează)

    • Anul asta am luat un tren din Madrid in Malaga. Am luat cea mai ieftina optiune, iryo, 150 de euro a fost pentru 4 persoane, durata calatoriei cam 3h si ceva, vreo 400km in total. Erau si cu 400E care faceau 2h si ceva, dar am zis ca nu merita.

      Surpriza a fost cand a venit trenul in statie, unul ca in poza din articol. La imbarcare, exact ca la avion, au venit niste doamne cu dulapuri pe role cu stegulete cu brandul firmei, prima data au urcat aia cu clase mai smechere, apoi pwlimea.

      In tren totul impecabil, cel mai mult a mers cu 226-230, cu varfuri destul de lungi de 298-300 km/h.

      Ce m-a surprins a fost ca nu se aude tagadam-ul ala de la liniile noastre, cand vagonul porneste “curge” pe sine, fara sunetele ritmice.

      Trecea cu 220 pe langa bariere de nici nu vedeai ce masini stau la coada.

      Puteai lua bilete online, in gara, doamna de acolo vorbea perfect engleza, n-ai ce comenta. Ani lumina inainte, da.

        (Citează)

    • La curBă șinele trosnesc.

        (Citează)

    • Asa e in tarile cu apa calda … sinele sunt aliniate, sudate si nivelate astfel incat sina este una continua pe care trenul aluneca.

      Si la noi se mai practica pe liniile astea modernizate, pe cele vechi in schimb sunt acele buloane – suruburi mari care tin “legate” sinele intre ele cu alta bucata de metal iar luftul ideal ar trebui sa fie cat mai mic, doar cat sa permita dilatarea si contractia din cauza temperaturii ambientale.

      Insa la noi si buloanele sunt slabit si traversele sunt din lemn si atunci cand trenul trece la imbinare o sina se lasa si cealalta se ridica de unde si zgomotul specific.

      Aici e linkul cu procesul https://www.youtube.com/watch?v=NYBZC_zLCUQ

        (Citează)

  10. Am fost doar in Franta cu trenul si la fel am ramas cu gura cascata. Incredibil ca preturile biletelor sunt sensibil mai mari decat la noi, daca nu chiar la fel pe unele rute. La noi pe distante scurte dai 3 euro, la distante mai mari minim 120 lei deci in 2 persoane dus intors iesi mai ieftin cu masina. Nu mai zic de mizerie, mirosuri si oameni dubiosi.

      (Citează)

  11. The Trains that Killed an Airline – Italian HSR

    https://www.youtube.com/watch?v=IbFGG4T3_Yo

      (Citează)

  12. Intr-adevar cum zic si ceilalti nu toate sunt la fel, mai sunt si cele IC care sunt in zona de mijloc ca si confort, si evident cele regionale care sunt ultimele pe lista dar si cele mai ieftine, dar si asa tot nu se compara cu cele de la noi care put a cacat si boschetari.

    Trenul de la Milano la Bologna a prins un varf de 299 km/s (300 e viteaza maxima la trenurile Frecciarossa) dar a mers o parte mare din traseu cu peste 290 km/s.

    Din Timisoara faci doar 1:20h cu avionul pana in Bologna si legatura dintre aeroport si gara este probabil una din cele mai bune din Italia poate chiar si din Europa, trenuletul din aeroport (monorail) are doar 2 statii pana in gara si face doar 10-12 minute, din gara te descurci rapid cu trenul la Florenta (40 min), Venetia sau Milano (sub 1:30h), Torino (2 ore si ceva), Genova (3 ore si ceva cu schimb in Milano)

      (Citează)

  13. Da, normal ca ar fi misto sa ai infrastructura feroviara din Italia dar totusi, trebuie sa cauti sa vezi ca ei au inceput sa puna prima traversa pt trenuri rapide in 1977. Apoi trebuie sa cauti sa vezi cat au costat. In prezent sunt mai multe linii in lucru, unul din ele, Milano – Genova, a inceput in 2011 si se va termina in 2026, la un cost de 6,2 miliarde euro. In Ro nu e nici dorinta si nici fonduri. fondurile proprii sunt date pe pensii speciale, borduri si panselute, alea de la UE nu reusesti sa le atragi si cheltui corect. E greu sa comparam infrastructura unor tari din G8 sau G20 realizate cu termene si contracte respectate, cand noi suntem cu spaga in portbagajul masini.

    Ce mi-a placut in Italia ca au trenuri dese cam peste tot iar garile mici, chiar si cele cu doua linii aveau tunel intre ele pt siguranta. Si, da, au tonomate de bilete, insa de vreo doua ori, la cele Regionale, am reusit sa platesc in tren cu cardul la controlor. In una din dati era un singur tonomat in gara din Arbelobello si ditamai coada si altadata mai aveam 5 minute pana la plecare si nu mai vindea bilete.

      (Citează)

  14. Bucuresti – Constanta se face in 2 ore, cu Intercity. Dar nu e 1 ora si conditiile sunt de Romania, nu de Italia.

      (Citează)

  15. Bologna-Roma – 2h, vreo 300 de km. Seara înapoi la fel – excursie de o zi din Bologna. Plus au pachete bune de preț pe italo, pentru chestii de genul: dus-intors anumite ore.
    Fresciarossa mi s-au părut mai comoda și mai futuristic decât treburile de la italo.

      (Citează)

  16. Ai nimerit pret bun, cand am cautat eu Bologna-Florenta-Bologna era 100 EUR dus intors biletul, de persoana. Cu cat il iei mai devreme cu atat e mai ieftin.
    Tare sunt curios cum ati nimerit voi preturile astea asa mici, eu am cautat si in gara si online si la italo si la trenitalia.it

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus