►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
Nu știam că de la 1 august a intrat în vigoare această lege, dar a intrat: toate spațiile comerciale din clădirile cu risc seismic clasa I și II trebuie închise. Pe clădiri nu se mai pot monta nici bannere publicitare.
Înțeleg principiul din spatele legii. Proprietarii acelor spații comerciale se împotriveau oricăror idei de reconsolidare a clădirilor pentru că închiriază cu mii de euro pe lună respectivele spații comerciale. Și dacă o fi să pice clădirea, asta este, nu trăiau și nu munceau ei acolo oricum.
De asta se interzice și plasarea bannerelor publicitare pe aceste clădiri. Se elimină de fapt orice posibilitatea a proprietarilor de a mai face bani, astfel încât reconsolidarea să fie o opțiune de preferat.
Problema este că se vor închide totuși o mulțime de mici afaceri de prin centrul orașului. G4 Media are câteva exemple. Pe Magheru se închid patiserii și farmacii și cafenele și diverse alte mici afaceri. Probabil unele ar putea da în judecată statul pentru că investiseră în amenajarea acelor spații.
Întreg centrul orașului va arăta mai dezolant. Unde sunt uși închise apar imediat graffiti și postere la spectacolele lui Bănică și murdărie. Teoria ferestrelor sparte funcționează de minune, uitați-vă deja cum arată Magheru acum și închipuiți-vă o triplare a acelor spații abandonate.
Dar asta este situația, nu văd altă soluție. Oricum un cutremur va fi o tragedie pentru București, orice reconsolidare până atunci prinde bine. În plus, reconsolidările în sine avansează greu și abia se fac.
V-am mai spus că acum niște ani am fost la o ședință de bloc într-un imobil cu bulină roșie, ședință la care s-a vorbit despre reconsolidare. Nu se putea face nimic. Vreo 3 bătrâni l-au luat direct pe “eh o să mor aici la cutremur și asta este, cât să mai trăiesc oricum?!” în gură. Alții erau convinși că dacă se mută un an în locuințele puse la dispoziție de primărie vor fi furați de tot ce au, inclusiv de mobilă. Altul era plecat de o viață în SUA, apartamentul stătea gol cu excepția a câteva zile pe an, nici nu puteau da ceilalți de el. Jumătate dintre cei din bloc stăteau în chirie, iar proprietarii nu voiau să reconsolideze.
Un locatar ne spunea că de fapt bulina e pusă pe nașpa, știe el pentru că era acolo când se făcuse evaluarea. De fapt, s-au rugat pe vremuri de evaluator să le dea bulina roșie pe clădire, că așa poate va fi reconsolidată gratuit de primărie. Același om avea apartamentul la vânzare pe net, dar nu-l cumpăra nimeni din motive evidente. Cât despre bloc, nu era vreo îndoială privind starea lui. Cărămida se sfărâma dacă o loveai un pic mai tare. Pereții aveau vreo jumătate de metru grosime, dacă nu mai mult, dar în interior erau de fapt goli. Am intrat cândva în subsol și se vedea cum tavanul acestuia, podeaua parterului cum ar fi, făcea o burtă foarte ușor de sesizat în jos, de parcă ar fi stat să cadă și fără un cutremur. Dar nu s-a reconsolidat nimic între timp.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
28 comentarii
31/08/2023 la 7:30 AM
Te pomenesti ca dispar toate crîjmele din centru vechi. Sau cojmeliile alea de p-acolo n-au buline?
Blackskull(Citează)
31/08/2023 la 1:35 PM
Plange Garcea.
Stai, de fapt se baga europarlamentar si e ok.
Niles(Citează)
31/08/2023 la 7:33 AM
Ca o fi asa greu sa fie dati afara, facuta reconsolidarea si apoi imputati banii? Neplata, apartamentul se vinde si gata.
Aia la Crevedia nu au voie in casele lor ca “pericol”, la astia nu e la fel?
Add01(Citează)
31/08/2023 la 10:19 AM
Teoretic se poate face asta, dar practic sunt cateva probleme:
1. Nu poti lua o decizia daca majoritatea nu sunt de acord cu consolidarea. Chiar daca exista administrator al blocului, si el respecta decizia majoritatii.
2. Este simplu sa spui ca vei consolida cladirea si apoi ii dai in judecata pe ceilalti vecini sa recuperezi banii; doar ca initial trebuie sa ai banii aia necesari pentru consolidare, iar sumele nu sunt deloc mici.
Majoritatea nu cred ca au de unde sa plateasca cateva mii/zeci de mii de euro si apoi sa umble prin tribunale cativa ani.
Ca sa nu mai spunem ca exista si o parte morala, adica procesul ar trebui sa se finalizeze cu aruncarea in strada a catorva vecini batrani (de 70-80 de ani) care nu isi permit costurile de renovare.
Andrei G(Citează)
31/08/2023 la 11:22 AM
Bulinele s-au pus mult inainte de 2000.
Batranii de 70-80 erau cam de varsta noastra atunci, iar aia care aveau 70-80 pe atunci sunt majoritar plecati in lumi mai interesante.
E acelasi caz ca si in Prelungirea Ghencea, “ma arunca din casa” dar de fapt “stim de cel putin 10 ani, am primit si notificare de expropriere dar nu ne-am deranjat sa punem actele in ordine. Ce-or sa ne faca?”
E o clasica asta.
F.(Citează)
31/08/2023 la 8:20 AM
“Problema este că se vor închide totuși o mulțime de mici afaceri de prin centrul orașului.”
De fapt nu este nicio problema! acum e problematic ca sunt oameni care-si desfasoara activitatile zilnic in niste spatii improprii.
un om(Citează)
31/08/2023 la 9:02 AM
Hai întâi să vedem cât ține de data asta. Că s-au mai închis și în 2015, s-au pierdut atunci mulți bani care fuseseră investiți în afaceri mici, iar imediat după s-a renunțat la lege, au venit alții care au deschis afaceri în aceleași spații, ca și cum nu s-ar fi întâmplat nimic.
Cristina(Citează)
31/08/2023 la 9:11 AM
Chiriașii ar trebui să dea in judecată proprietarii, nu statul. Contractele acelea de chirie oricum nu erau legale. Sper să se consolideze acum măcar o parte. Mai trebuie și creșterea impozitelor pentru clădirile lăsate în paragină.
De altfel, consolidarea clădirilor de poate face și cu deschiderea spațiilor comerciale după faza inițială a lucrărilor.
Em(Citează)
31/08/2023 la 9:38 AM
“Problema este că se vor închide totuși o mulțime de mici afaceri de prin centrul orașului.”
Saracii antreprenori, cum nu sunt ei lasati sa faca un ban cinstit si proprietarii spatiilor sunt aia rai ca vor doar profit. Afaceristii astia de inchiriaza spatii in cladiri cu risc seismic cum sunt fata de angajatii lor?
Crezi ca li se spune angajatilor la interviu: “vei lucra la farmacia de pe magheru, dar sa stii ca blocul sta sa cada”?
lrpx(Citează)
31/08/2023 la 10:05 AM
Metroul nu functiona si el fara ceva autorizatie de genul ?
Alin(Citează)
31/08/2023 la 10:12 AM
Nu cred ca va functiona nici asa. Consolidarea este un proces birocratic greu si scump. In toate blocurile alea locuieste macar 1 proprietar care va refuza sa plateasca si va zice ca poate sa traiasca si asa, ca el oricum nu mai are mult de trait. “Cum o vrea Dumnezeu” iar ceilalti nu pot face fara el.
Realitatea este ca si cu si fara problema asta, daca statul nu pune la bataie o linie de credit dedicata consolidarilor fara dobanda (sau o dobânda modica) si niste fonduri suplimentare nu au cum sa faca nici macar cei care vor. Daca nu ai sa bagi in apartamentu tau inca 100.000 euro, ce faci? Te imprumuti individual la banca pentru consolidare? Nu cred ca primesti credit.
Unii zic sa vanda proprietarii care nu isi permit. Ok vand, dar cui? Ca nu este profitabila treaba asta, valoarea imobilului nu o sa fie mult mai mare la final, dar costurile unei consolidari sunt enorme. Si mutatul in chirie 2 ani cat lucreaza renovarea nu este ieftin.
Este o problema fara o rezolvare reala fara interventia puternica a statului. Expropriere a celor care nu vor sa consolideze, subventie partiala a celor care vor, executie si vanzare a apartamentelor care sunt ale statului.
Kat(Citează)
31/08/2023 la 10:31 AM
Orice ajutor financiar din partea statului ar trebui sa vina cu cateva conditii:
1. In primul rand proprietarii care au primit bani de la stat sa nu aiba voie sa vanda pentru o anumita perioada (sa spunem 20 de ani). Daca vor sa vanda, sa fie obligati sa restituie integral sumele primite de la stat.
2. La fel, in cazul decesului proprietarului, urmasii sa nu poata avea pretentii la mostenire decat daca platesc integral sumele investite de stat in consolidarea cladirii.
3. Daca spatiile comerciale din aceste cladiri sunt inchiriate, proprietarul sa fie obligat sa plateasca statului 50% din valoarea chiriei pana la achitarea integrala a sumei primite pentru consolidare.
Ceva de genul acesta s-a facut in Oradea:
– proprietarii au fost obbligati sa isi renoveze consolideze si renoveze fatadele cladirilor;
– cine nu a avut bani, a putut solicita un imprumut fara dobanda de la Primarie;
– cine nu isi permite sa achite nici acel imprumut, a putut solicita ca lucrarile sa fie efectuate gratuit de Primarie, conditia fiind ca dupa decesul proprietarului cladirea sa treaca in proprietatea Primariei.
Andrei G(Citează)
31/08/2023 la 12:26 PM
Practic din textul tau adaptat la romania e ca firmele de casa ale guvernantilor (ca altele nu o sa aiba autorizatie) consolideaza blocurile la 10x tarifele normale punand proprietarul sa mai plateasca apartamentul din nou sau sa ramana dator pe viata + pe inca minim o generatie. Si lumea refuza, sunt absolut surprins, nu m-as fi asteptat.
Baltha Zerus(Citează)
31/08/2023 la 1:18 PM
Nu contează de casa cui sunt firmele, că alea angajează oameni și cumpără materiale. Nu există aici 10x tarifele normale pentru că vor fi licitații. Mai degrabă se va licita mult sub bugetul alocat, iar banii se câștigă de obicei din lucrările pe care nu le mai faci. Dacă ar fi asemenea bugete umflate ar veni toată Europa, și guvernanții ălora sunt mai tari ca ai noștri.
Ce ai auzit tu cu tarifele e de obicei la atribuirea directă sau la reparații. De exemplu trebuie schimbate 10 becuri, cumperi un bec la un preț de 10x și nu mai ai bani de restul, sau faci un contract cu atribuire directă și îți montează cineva alea 10 becuri mult mai scump – dar trebuie să se încadreze în buget și să nu depășească limita de atribuire directă.
Ce autorizație?
dam167(Citează)
31/08/2023 la 1:41 PM
Sigur ca nu, neauzit in romania de asa, ceva, gen licitatii cu dedicatie ca topogan de 13.21m lungime cu decor cu cap de leu albastru si ochi verzi sau firma de software care castiga toate licitatiile statului, firme explozive de familie ale primarului la care se alimenteaza juma din romania ca au contracte corect “licitate” si multe altele. Nu exista.
Baltha Zerus(Citează)
31/08/2023 la 2:05 PM
Bun, deci asta e la secțiunea „știm noi mai bine”. Ironia e că unele licitații cu dedicație merg mai repede și mai bine, că toată lumea știe ce are de făcut. De altfel sistemul (prost) de licitații pe care-l avem e tot născut din paranoia asta că face cineva ceva, în timp la lucrările mici nu te-ar interesa dacă bordura e pusă bine de nevasta primarului sau de o firmă din celălalt capăt al țării.
Dar nu despre asta era vorba, ci de lucrări de construcții, unde nu se știe finanțarea, cu tarife înzecite. Că lucrările de construcții și topoganul nu sunt același lucru. Presupun că n-are rost să te întreb dacă ai avut vreo tangență cu o licitație.
dam167(Citează)
31/08/2023 la 2:26 PM
Editeaza si tu “a 5 serie de borduri montate anul asta in acelasi loc”. Din toate analogiile tampite posibile ai gasit fix o analogie cu borduri ?
Pai daca nu despre licitatii e vorba, de ce bagi licitatii in discutie ? Ca eu nu am zis nimic de ele.
Nu, nu are sens sa ma intrebi, in mod evident guvernatii si autoritatile locale sunt modele de corectitudine si toata lumea are incredere in ele, prostiile astea ce apar zilnic in presa sunt inventate, ei de fapt nu fac magarii nonstop.
Baltha Zerus(Citează)
31/08/2023 la 3:02 PM
Am găsit analogia aia pentru că o cunoștință, care e în partidul ăla bun, tot pune pe FB probleme de-astea de la ea din sat – e câte o groapă, borduri strâmbe, de-astea – și se tot fac adrese și reclamații.
Am spus doar că nu e tot una o licitație pentru lucrări de construcții, mai ales când nu se știe finanțarea, și topoganul de care spuneai. Nu e nimeni model de corectitudine, dar nu văd vreun rost în paranoia că cineva face porcării înainte să știm ce e de făcut. Fiind lucrări publice se poate urmări atribuirea contractelor. După părerea mea, multe chestii care apar în presă sunt scoase din context, iar când vezi un contract de atribuire pe bani mulți nu tot timpul se menționează și cerințele. Eu n-am auzit (normal, din experiența mea, că nu le știu pe toate) încă de bugete mult mai mari, doar invers.
Ca o paranteză legată de cerințe și borduri, acum mulți ani la mine în oraș s-au cerut borduri cu rigolă în interior pe un pod reparat. Evident că alea costau mult mai mult și dacă venea Recorder cine știe ce articol ieșea. Și nu erau cerute de primar, ci de un om cu școală, într-un proiect.
dam167(Citează)
31/08/2023 la 11:19 AM
Poate că era bine dacă subvenționa statul pentru început cartea construcției, expertizarea și eventual un studiu de fezabilitate (sau măcar prefezabilitate). Asta putea fi în mare parte suportat de proprietari și se putea estima de ce lucrări e nevoie și de câți bani. Se putea începe demult cu cartea construcției, pe care oricum ar trebui să o aibă, iar motivarea se făcea cu amenzi. Doar că dacă începi să se faci expertize și studii nu poți aștepta 20 de ani să te apuci de consolidări.
Dar da, trebuie un program serios din partea statului, chiar dacă se merge pe exproprieri.
dam167(Citează)
31/08/2023 la 7:18 PM
Cladirile cu bulina sunt deja experizate. pe bulina scrie – “cladire expertizata tehnic incadrata in clasa I risc seismic”.
F.(Citează)
31/08/2023 la 2:22 PM
Legea schimba și numărul de proprietari care trebuie să își dea acordul pentru consolidare, acum sunt 50%+1
Em(Citează)
31/08/2023 la 2:44 PM
@Baltha Zerus, nu trebuie neaparat ca firmele de casa ale Primariei sa se ocupe de consolidare. Daca nu sunt de acord cu sumele propuse de Primarie, proprietarii isi pot consolida casele din fonduri proprii si cu orice firma gasesc ei.
Nu mi se pare normal ca Primaria sa plateasca din banii contribuabililor reparatia unor locuinte pe care ulterior proprietarii sa le inchirieze pe sume mari.
Andrei G(Citează)
31/08/2023 la 10:51 AM
O lege mai buna ar fi fost sa oblige proprietarii sa reconsolideze. In germania statul(municipalitatea) face reparatiile fara sa te intrebe daca vrei, apoi la final de an iti vine factura de plata(poate fi si esalonat in rate) odata cu impozitul. Daca nu ai bani iti scoate imobilul la vanzare isi recupereaza banii si iti da tie ce ramane… Daca nu iti permiti sa intretii un imobil central, te muti la periferie pe bani mai putini…
Dan(Citează)
31/08/2023 la 11:29 AM
Nu poți obliga propietarii să consolideze, pentru că nu au resurse. Pe hârtie poți, dar n-o să se întâmple nimic. Primăria nu poate face lucrările dacă nu e proprietar, ar trebui să exproprieze și să despăgubească – dar probabil că trebuie modificată legislația și trebuie bani de despăgubiri. Apoi trebuie bani pentru consolidări, care poate nu sunt.
Legislația trebuie făcută cu cap, că altfel orice proces blochează totul.
dam167(Citează)
31/08/2023 la 3:58 PM
Asta am si zis…mai bine scoteau o lege noua in care proprietarii sunt obligati sa consolideze si renoveze. Nu poti sa zici ca aceasta lege este abuziva, pana la urma ea duce la salvarea de vieti in cazul unui dezastru. Nu puteam sa alocam bani doar atunci cand se intampla un dezastru…hai sa mai facem si preventie…
Dan(Citează)
31/08/2023 la 4:55 PM
Si cum ii obligi? Le spui ca daca nu au bani sa bage (sa zicem 50k euro pentru consolidare cu tot cu avize, autorizatii, chirie pe 1-2 ani, echipa de supervizare lucrari, refacere finisaje si instalatii) le confisti proprietatea? Ca alta varianta nu prea vad.
Eu cred ca nu sunteti constienti de costuri. Nu vorbesc despre patronii spatiilor comerciale din parter, ci despre cei care locuiesc acolo.
Fara implicare de la stat nu merge.
Deci expropriere si face statul ce vrea cu blocul ala. Il consolideaza si il vinde, il darama daca este prea afectat (daca il lasa min culturii) si face altceva acolo. Eu as merge pe pastrarea aspectului exterior si as face cladiri moderne in interior,cu o structura asa cum trebuie.
Kat(Citează)
31/08/2023 la 10:24 PM
“Pereții aveau vreo jumătate de metru grosime, dacă nu mai mult, dar în interior erau de fapt goli.”
așa ceva…
ionut(Citează)
01/09/2023 la 2:39 AM
Mda… atat s-a putut.
Marius(Citează)