un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion DaysFinestorePC GarageevoMAGAltexFlancoVodafoneOrangeSevensins ◄◄

asus s5507

Formula 1 în Olanda: prea multă ploaie, prea mult haos, Ricciardo cu mâna ruptă

28 Aug 2023  ·

AUTO  ·

18 comentarii

Haotică. Așa aș descrie cursa din Olanda. Am văzut multe situații în care cred că regulile trebuie modificate. Adăugați la asta și faptul că mulți dintre piloții mei preferați nu au avut rezultate bune și rezultă o cursă care mie personal nu mi-a plăcut.

Dar să o luăm de la început.

Înainte de cursă

Conducerea echipei Alpine a fost concediată după cursa anterioară, cea din Belgia. Zvonurile erau acolo încă din timpul weekenului, dar confirmarea oficială a venit după cursă. Otmar Szafnauer, “team principal”, și Alan Permane, “sporting director”, au fost dați afară. Pat Fry, care era chief technical officer, a anunțat de asemenea că se mută la Williams. CEO-ul Alpine fusese de asemenea dat afară cu o săptămână înainte, dar asta ține și de bucătăria internă a grupului Renault, de care aparține compania.

Echipa este acum condusă de Bruno Famin, adus recent în companie pe postul de vicepreședinte motorsport.

Haas a anunțat că păstrează amândoi piloții în sezonul următor. Magnussen și Hulkenberg au deci scaunele asigurate pentru 2024. Nu prea au avut rezultate în 2023, dar amândoi au experiență în F1 și nu cred că li se poate imputa performanța slabă a monoposturilor actuale.

Tot înainte de cursă, până la urmă, în sesiunea de antrenamente din Olanda, Ricciardo și-a rupt mâna. Îmi pare rău pentru australian pentru că abia ce revenise în F1. Și-a rupt un os din zona palmei după ce a intrat în parapet, a fost și operat pentru asta, dar încă nu este clar câte curse va rata în viitor. Când pilotul este supus în cursă la forțe de 3G și chiar mai mult, probabil va trebui să aștepte câteva săptămâni înainte de a pilota din nou.

Culmea este că Alphatauri trebuie acum să rămână în tot acest timp cu pilotul lor de rezervă, Liam Lawson, sau să-l aducă înapoi pe De Vries. O regulă din F1 spune că o echipă nu poate folosi mai mult de 4 piloți în timpul unui sezon. Tsunoda, De Vries, Ricciardo și acum Lawson. S-au făcut patru. Dacă nu-l vor pe Lawson în următoarele curse, rămâne doar să-l recheme pe De Vries.

În calificări

Calificările au adus o surpriză neplăcută pentru mine, Hamilton clasându-se tocmai pe locul 13.

Interesante au fost rezultatele obținute de Williams în calificări: Albon pe locul 4 și Sargeant pe locul 10. Williams uneori dovedește că are monoposturi rapide, dar în calificări, nu în cursă. Sargeant apoi a ieșit în decor și a distrus mașina în ultima fază a calificărilor.

Cursa se anunța promițătoare pentru că în spatele lui Verstappen plecau Norris și Russell și Albon și Alonso, ceea ce mă făcea să cred că va fi un spectacol bun. Și a fost, dar nu în sensul așteptat.

În cursa

Au dat startul la ora cea mai nepotrivită. Majoritatea piloților au plecat cu Soft-uri, iar Hamilton cu Medium și o strategie diferită. La jumătatea primului tur, însă, a început să plouă.

Rezumatul cursei: pe YouTube.

Mi s-a părut că s-a văzut din nou ceea ce dezbăteam pe aici prin comentarii acum câteva curse și anume că este mai bine să schimbi pneurile rapid, cu prima ocazie, chiar dacă intră mulți la boxe odată cu tine. Dovadă a fost 4️⃣ Perez, care a plecat de pe locul 7, a schimbat imediat pe pneuri Inter de ploaie, a ieșit pe locul 14 și apoi după câteva tururi conducea cursa.

La polul opus a fost Russell, care a plecat de pe locul 3. A declarat după cursă că prognoza meteo a echipei Mercedes a fost greșită. Poate că foloseau Accuweather când toți ceilalți erau pe Weatherbug, cine știe (glumesc). Concret, lui Russell i-a zis echipa că va ploua pentru 2 minute, așa că a continuat pe Soft-uri încă o vreme, dar ploaia a durat vreo 10 minute. L-au depășit rapid toți piloții care au trecut imediat la pneuri de ploaie, iar după ce a schimbat și el a ajuns pe locul 17. Un contact mic cu Norris mai târziu în cursă i-a adus și o pană, deci un schimb suplimentar, așa că a terminat cursa ultimul, pe locul 17. O primă dezamăgire pentru mine.

L-am auzit și pe Albon povestind cum a înfruntat ploaia pe Softuri și a pierdut câte 20 de secunde pe tur în virajele unde era apă pe circuit.

Iată un grafic care arată schimbările de poziție între start și turul 5:

De obicei însă îmi spun părerea despre piloți în ordinea clasamentului final. 1️⃣ Verstappen a câștigat a 9-a cursă la rând, egalând astfel un record al lui Vettel. A câștigat pe merit, a pilotat bine, a fost rapid și pe ploaie și pe uscat. Cu vreo 7 tururi înainte de final a plouat din nou puternic și cursa a fost chiar oprită o vreme. Dacă ar fi fost lăsată să continue, cred că 2️⃣ Alonso i-ar fi dat un pic de furcă în ultimele tururi, dar așa n-a avut ocazia. Cursa a repornit când trecuse ploaia și finalul a fost o formalitate pentru pilotul olandez, cum ar fi spus Micky Alexandrescu.

Alonso a revenit pe podium. A pilotat perfect, a terminat pe locul 2. Mă uitam în anumite viraje, când ploua puternic și încă nu trecuse pe pneuri de ploaie, că parcă se vedea clar experiența pe care o are și cât de sigur pilotează față de ceilalți din jur.

3️⃣ Gasly a fost pentru mine omul cursei. A plecat de pe locul 12, a terminat pe locul 3. Ce-i drept, cu puțin noroc pentru că Perez a trecut linia de sosire al treilea, dar a primit o penalizare de 5 secunde care l-a făcut să piardă un loc. Oricum, Gasly s-a descurcat excelent și a adus puncte bune echipei Alpine, care astfel pare că urmărește pe McLaren în clasament.

Hamilton părea fericit cu cursa sa, deși strategia inițială de a porni cu Mediumuri s-a dus pe apa sâmbetei când în primul tur a fost nevoit oricum să treacă pe la boxe pentru pneuri de ploaie. Chiar și așa, a plecat de pe 13 si a terminat pe 6, deci măcar atât, dar a luat 8 puncte față de cele 19 ale lui Alonso și asta se cunoaște în clasamentul general.

La Ferrari a fost ceva ciudat. 5️⃣ Sainz a terminat pe locul 5, a făcut o cursă bună, chiar dacă nu remarcabilă. Leclerc a fost retras pentru că era în coada clasamentului, îl depășeau toți.

Am văzut și ceva probleme la Ferrari, de exemplu nu erau pregătiți cu pneuri de schimb când a început ploaia. Unul dintre monoposturi era oprit deja pentru schimb atunci când mecanicii abia scoteau pneurile din garaj. Am văzut însă genul acesta de probleme și la alte echipe, inclusiv la a doua ploaie care era de mult anunțată de radare, deci poate că problema nu a fost așa mare.

Leclerc a pilotat slab. A avut un mic acroșaj și oficial s-a spus că, deși mașina nu părea lovită, poate că o componentă aerodinamică a fost afectată și de asta a fost atât de lent. Pe de altă parte, Leclerc a avut o infecție la ureche și nu a zburat până în Olanda, ci a venit cu mașina până la circuit. Altfel spus, o problemă nu tocmai minoră la ureche și este foarte posibil ca asta să-i fi afectat și cursa, deși înainte de începerea ei s-a spus că nu va fi o problemă.

McLaren a clasat piloții pe locurile 7 și 9. A fost dezamăgitor, mai ales că Norris a plecat de pe locul 2 în cursă, dar acesta este haosul adus de ploaie. Pe 8 a fost Albon. Pe 10 s-a clasat Ocon, aducând încă un punct pentru Alpine.

Liam Lawson, debutant, a terminat pe locul 13 din 17 piloți rămași în cursă. Este un rezultat foarte bun, mai ales pentru o cursă cu două ploi.

Sargeant, care a ieșit în decor în calificări, a ieșit în decor și în cursă și a abandonat. Are 0 puncte după 13 curse, dar lăsând asta la o parte, mi se pare că nu dovedește că își merită locul în F1, având la activ o mulțime de greșeli și abandonuri.

Este aici pentru că este american, singurul american în F1, iar în SUA au loc 3 curse, plus că Formula 1 vrea să atragă cât mai mulți privitori dintr-o piață de mare interes pentru drepturi de televizare și sponsori. Or fi însă și alți americani mai buni de adus în F1.

Spuneam de reguli care poate ar trebui actualizate. În primul rând, uneori mi se pare că degeaba există pneuri de ploaie dacă piloții nu sunt lăsați să concureze pe ploaie. Sunt mai degrabă pneuri de “ploicică”. Nu zic că piloții ar trebui obligați să concureze în condiții în care își pun viața în pericol, dar în același timp este tot mai rar să vezi o cursă desfășurată pe ploaie.

Formula 1 ar trebui să regândească asta. Poate că soluția cea mai bună ar fi să oprească întotdeauna cursa imediat ce începe o ploaie. Este păcat să vezi piloți ieșind în decor și pierzând toate punctele pentru ca 2 minute mai târziu să fie oricum oprită cursa până când trece ploaia. Este de asemenea păcat ca rezultatele finale să depindă de haosul unor intrări la boxe, unde uneori un pilot lent este avantajat pentru că a început ploaia înainte ca el să treacă de intrarea la garaje, în timp ce alții trebuie să mai facă un tur pe condiții dure.

Just stop the whole thing imediat ce începe ploaia. Oricum arată ridicol o cursă pe ploaie cu monoposturi deschise.

Înțeleg că Formula 1 vrea mai degrabă să monteze apărători de apă în spatele roților spate pentru ca un monopost să nu mai arunce stropi în aer. Vom vedea cum iese treaba asta.

Perez a primit o penalizare de 5 secunde pentru că a depășit viteza legală la boxe. Știți cu cât a depășit-o? Cu 0,8 km/h, cam viteza unui om care merge în patru labe (m-am cronometrat eu). Perez a intrat pe ploaie la boxe, a alunecat și a acroșat un pic parapetul, iar de acolo a trecut peste linia albă de intrare în zona garajelor cu 60,8 km/h, nu 60 km/h cum cer regulile. Și a primit penalizare pentru asta, conform regulamentului, dar îmi pare rău pentru el deoarece merita locul 3 pe care l-a obținut pe circuit, a muncit serios pentru el.

Și cam aceasta este părerea mea despre cursa din Olanda.

Clasamente

În clasamentul piloților este de remarcat că Alonso și-a crescut din nou avansul în fața lui Hamilton. De la 1 punct a ajuns la 12 puncte avans și chiar a mai recuperat teren față de Perez, deși nu cred că mexicanul are locul 2 amenințat de Alonso.

De asemenea, Sainz a devenit din nou pilotul de top al Ferrari, depășind-ul pe Leclerc. Russell a trecut pe locul 7 și este amenințat de Norris.

În clasamentul constructorilor, Aston Martin a crescut avansul în fața Ferrari de la 5 la 14 puncte. Sper că-i pupă toți mâna lui Alonso, că pe meritul lui se întâmplă toate acestea.

Următoarea cursă: Monza! Circuitul pe care-l știu probabil pe de rost, că îl joc de pe vremea unui joc de curse făcut de Accolade acum mulți-mulți ani. Cursa are loc pe 3 septembrie, duminica aceasta, la ora 16.

Am văzut că mulți vor să public cât mai repede acest articol. De data aceasta l-am publicat imediat ce l-am scris, nu am așteptat să-l programez într-un slot uzual din ziua următoare.


Această serie este susținută de Bitdefender.

La fel ca în Formula 1, fiecare secundă contează atunci când vorbim despre prevenție, detecție și oprirea atacurilor cibernetice.

Aflați mai multe despre parteneriatul Bitdefender cu Scuderia Ferrari aici: https://www.bitdefender.ro/scuderiaferrari

asus s5507

    18 comentarii

  1. chiar ca circ

      (Citează)

  2. Asta cu forte de 3G nu stiu de unde ai luat-o, dar sigur era 30G in articolul ala. 3G este infim, de 3 ori greutatea propriului corp.

      (Citează)

    • Nu, la 30G ai devenit un fel de piure de organe. 3G de obicei în Formula 1 (uneori apar pe ecran în timpul curselor), pe la 9G chiar și cei mai buni piloți leșină pentru că nu se oxigenează bine creierul.

        (Citează)

    • Cred că e vorba de 3G pe o anumită perioadă de timp. Altfel când se izbesc de parapeți ating ușor zeci de G pentru o fracțiune de secundă.

        (Citează)

    • Da, nimica toata 3g, toti hulkii pe aici care nu au probleme cu greutati de peste 200kg. Banuiesc ca nici centura la masina nu o pun si nici pe la orele de fizica din liceu nu prea au trecut.

        (Citează)

    • Astronautii au parca 5g la decolare..si tu zici de 30G:))

        (Citează)

    • Grosjean când s-a înfipt în parapet și a luat foc a resimțit o forță de vreo 65 G la impact. Verstappea resimțit o forță de vreo 50 G când l-a aruncat Hamilton de pe circuit la Silverstone.

        (Citează)

    • Nu mă refeream în momente de impact. Acolo contează să fie zone deformabile, că forțele sunt într-adevăr mult mai mari.

        (Citează)

  3. Ref. ploaie, doar atata zic: Jules Bianchi GP Japonia 2014.
    Balbaiala in aplicarea regulamentului nu e buna in cea mai rapida si performanta ramura a motorsportului.

      (Citează)

  4. Vremea e impredictibilă acolo pentru că circuitul e fix pe coastă unde norii se mișcă mai repede ca mașinile de f1.
    Prognoza era pentru ploaie cu găleata la ora 12 (ora locala), care n-a mai venit. Apoi trebuia să plouă pe la 1, si iar pe la 1 jumate. Toate ploi torențiale, dar nici una nu a venit. Show-ul de deschidere a început la 2 jumate pe soare și apoi a început să plouă când unii piloți deja se așezaseră la start după formation lap (nu in timpul primului tur cum scrie Radu…). Startul a fost pe ploaie :) Ploaia a durat mai puțin de 5 minute, in turul 3 deja se oprise, iar in turul 9 au început să schimbe pe slicks la loc.

    Apoi toată cursa a stat sa plouă. Au fost încă 2 ploi anunțate de echipe pe radio (și care apăreau și pe buienradar/buienalarm), una în turul 15, alta în turul 35. Nici una nu a venit, deși cam toate echipele își făceau planurile de schimb în funcție de ele.

    Apoi ploaia de la final a fost aia torențială așteptată de dimineață de toată lumea. Și cu mașini normale e recomandat sa mergi cu 80 pe autostrada pe așa ploaie…

    Overall a fost una dintre cele mai mișto curse din sezonul ăsta, a avut de toate. Dar na, nu au fost accidente spectaculoase, nu are cum să fie pe placul lui Radu.

      (Citează)

  5. Changes in speed are expressed in multiples of gravitational acceleration, or ‘G’. Most of us can withstand up to 4-6G. Fighter pilots can manage up to about 9G for a second or two. But sustained G-forces of even 6G would be fatal.
    https://www.sciencefocus.com/science/whats-the-maximum-speed-a-human-can-withstand

      (Citează)

  6. O cursa urata.. cei de la Ferrari au dat-o de gard nasol rau.. cum sa intri la boxe in puii mei iar inginerii sa n u aiba rotile pregatie.. adica e de domeniul penibilului…

      (Citează)

    • Echipa i-a zis sa nu intre si el a anuntat ca intra fix la intrarea la pits. De la intrare pana la boxa Ferrari sunt cateva secunde (e cel mai scurt pit lane dupa Monaco), normal ca aia nu aveau pregatite cauciucurile, ca nu pot sa astepte cu ele afara 1 tur ca se duce naibii toata temperatura din ele.
      Haos mai mare a fost ca unu din echipa se agita si arata la front wing ca are damage, si cu tot pit stopul ala foarte lung nu l-au schimbat.

        (Citează)

    • Au fost mai multe echipe cu roțile nepregătite, de fapt, nu doar Ferrari.

        (Citează)

  7. Ricciardo nu pare sa aiba imobilizarea facuta din fasa de rasina sintetica, dupa poza pare gips ordinar. Probabil sistemul medical este ramas in urma si prin alte tari, presupus avansate.

      (Citează)

  8. Cu siguranță nu te-ai gândit la sutele de mii de spectatori care plătesc sute bune de euro ca să vadă o cursa când ai spus ca trebuie oprit tot imediat ce începe ploaia.

      (Citează)

  9. Cum ploaia este un fenomen natural care exista si nu poate fi evitat, cursa ar trebui sa continue chiar daca ploua.

    Nu este corect cand se creaza avantaje pentru un pilot sau altul, dar asa este si in viata.

    Mie mi-ar place sa am avantaje doar eu, evident, se mai intampla si altfel decat vreau eu.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus