►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Un prieten caută apartament nou de 3 camere în zonă relativ centrală și este supărat că nu găsește nimic sub 200.000 de euro. Suprafețele sunt destul de mici, gen 78 mp. Și, din câte știe de la alții care au cumpărat apartamente de 3 camere, renovarea și mobilarea lor mai costa vreo 40.000 de euro acum, dacă nu mai mult, și asta fără extravaganțe.
Așa o fi.
Pe de altă parte, tot el a vândut cu vreo 40% în plus un apartament de 2 camere luat acum 3 ani și ceva. Piața îți dă, dar îți și ia înapoi după aceea.
Prețurile apartamentelor cresc în continuare. În București au crescut cu 2% față de luna anterioară și cu 3% față de iulie 2022. Metrul pătrat a ajuns la 1.522 euro. Nebunia mare este în Cluj-Napoca, unde prețul de cerere pentru un apartament nou este de 2.488 euro/mp.
Eu am o teorie despre creșterea prețurilor în București: orașul nu se dezvoltă, așa că spațiul pentru a ridica noi proiecte imobiliare este de fapt limitat și deci scump. Și așa va fi mereu, dacă nu se schimbă ceva la strategia de dezvoltare.
Nu sunt foarte multe orașe cu peste 2 milioane de locuitori în Europa. Dacă vă uitați un pic la cele cu populație multă, precum Londra, Berlin, Madrid, Paris, Munchen, Praga, Barcelona sau altele, veți vedea că de obicei s-a întâmplat unul dintre cele două lucruri de mai jos, dacă nu chiar ambele:
1️⃣ Au localități rezidențiale satelit unde locuiesc tot mai mulți oameni și un sistem de transport care poate aduce sute de mii de oameni spre centrul orașelor zilnic și în timp scurt, plus să-i ducă înapoi seara. Bucureștiul nu are transport rapid și de capacitate mare pentru navetiști.
Și aici mă refer în general la trenuri, zeci sau sute de trenuri care vin aproape în fiecare minut în multele gări din orașe aducând sute sau mii de oameni fiecare, nu la 3-4 autobuze care vin din Voluntari sau Domnești după ce au stat o oră în traficul dimineții.
Îmi aduc aminte că în 2003, la atentatele din gara Atocha, foarte mulți au fost uimiți să afle că bombele erau puse în trenuri de navetiști care aduceau în Madrid oameni din localitățile din jurul Madridului. Era un sistem rezidențial pur și simplu neîntâlnit în România și, 20 de ani mai târziu, în continuare practic neîntâlnit.
2️⃣ Primăriile din alte orașe au extins chiar orașele în sine, transformând terenuri goale sau fost platforme abandonate în zone rezidențiale sau comerciale ce fac parte chiar din oraș. Bucureștiul nu a deschis noi zone pentru “colonizare”.
Zona Docklands in Londra este probabil un exemplu bun. Foste porturi practic abandonate. Administrația a decis să refacă zona. A oferit reduceri de taxe celor care construiesc acolo. În paralel a modernizat drumuri, a creat o linie de tren, a adus infrastructură nouă și a prevăzut spații necesare pentru o viață decentă în jurul blocurilor și clădirilor de birouri pe care alții au început să le construiască.
Bucureștiul n-a făcut nimic de acest gen. Transport rapid și de capacitate mare spre București nu există. Localitățile din jur au cumpărat de obicei autobuze luate second-hand din Germania. Se mai circulă cu microbuze arhi-pline care lucrează la negru. V-am zis că într-o zi am fost cu autobuzul în Ciorogârla, localitate practic limită de București. Era autobuz al RATB din oră în oră și a plecat plin ochi din Militari, în mijlocul zilei, semn că ar fi fost nevoie de mai multe.
În rest, mașina personală este baza, în trafic atât de aglomerat încât este în top la nivel mondial.
Este însă un cerc vicios. Și dacă ar face Harry Potter o vrajă și peste noapte ar apărea transport rapid și de capacitate mare pentru navetiști, Bucureștiul nu ar avea pe cine să-l folosească. Dezvoltarea imobiliară trebuie să țină pasul cu infrastructura. Localitățile din jur au mai degrabă vile de lux sau case de pe vremuri, fără o densitate mare de locuitori precum în localitățile satelit din jurul altor capitale.
Excepție ar fi Cosmopolis și Greenfield, dar poate că știți deja problemele de transport de acolo. Din Greenfield se ieșea printr-un drum semi-ilegal făcut prin pădure, iar noi ne uităm la alții că au transport în comun ce poate aduce mii de oameni pe minut de la chiar și o sută de kilometri distanță de oraș.
În rest poate mai știți situația din raportul internațional privind fezabilitatea unui metrou până la Otopeni, care spunea că nu există suficienți oameni în localitățile de pe traseu pentru a justifica investiția.
Nu, în București ansamblurile rezidențiale aglomerate, om peste om și blocuri la 10 metri de alte blocuri, fără pic de spațiu verde sau de grădinițe sau școli printre ele, s-au construit chiar în interiorul orașului.
Și nici orașul în sine nu s-a dezvoltat. “Esplanada” de la Unirii, centrul-centrului, stă în paragină de la Revoluție. Uneori circul pe șoseaua de centură și mă întreb de ce stă atât de mult teren în paragină, plin de buruieni și moloz, precum între Prelungire Ghencea și Alexandriei sau între Alexandriei și Măgurele sau între Măgurele și Giurgiului.
(Esplanada, acum câteva luni)
Mai sunt și toate platformele industriale abandonate. Știu, pe vremuri duduia industria pe acolo. Sunt vreo 10-15 ani de când am intrat prin Faur sau Vulcan și am plecat cu impresia că 50% dintre hale sunt părăsite și în 25% mai funcționează câte un mic atelier privat de sudură sau o baie de galvanizare sau câte un producător de mobilă. Dacă vreți exemple din nordul orașului, gândiți-vă ce bălării erau prin zona DRPCIV sau Fabrica de Glucoză până acum 2-3 ani.
Nu știu statutul acelor terenuri și de ce sunt așa. Ce știu este că au trecut 34 de ani de la Revoluție și o primărie normală ar fi făcut tot posibilul în acest timp ca să le deschidă pentru dezvoltare și să le valorifice. Ar fi trasat drumuri, ar fi prevăzut parcuri și spații pentru școli și spitale, ar fi pus tramvai și poate metrou, ar fi făcut o zonare ca la carte și apoi ar fi dat drumul la construcție pentru dezvoltatori imobiliari, dar cu limite bine trasate. Iar acele cartiere ar fi fost La Defense-ul sau Dockyard-ul Bucureștiului.
Paradoxal, orașul este și plin de ruine ce ar trebui demolate și terenul repus în circuit ca spațiu construibil sau ca parc sau ca ce s-o dori. Să mai zic de ele? Un bloc Planorama complet abandonat? Un bloc abandonat la Hala Traian? Ceva ruine la intersecția Caramfil cu Pipera, în condițiile în care vizavi s-a vândut un penthouse cu 2 milioane de euro?
Primăria n-a făcut strategii de dezvoltare și nici investiții. I-am avut primari pe Crin Halaicu si pe Viorel Lis, votați cu mâna lor de locuitorii orașului. A fost și Sorin Oprescu, acum urmărit internațional. A venit și Firea, care printre idei avea datul de vouchere de benzină celor care fac naveta.
A venit Nicușor Dan, care se luptă cu conducte și datorii. De fapt, a fost singurul primar care a făcut ceva în acest scop încercând să blocheze PUZ-urile scăpate de sub control. Citiți această postare și uitați-vă la fotografiile atașate ei ca să vedeți cum arată cartierele “moderne”. Mai are de luptă însă, că miza este de sute de milioane de euro.
Și aceasta este situația de astăzi. Bucureștiul nu se dezvoltă pentru a ocupa noi suprafețe. Localitățile din jur nu se dezvoltă decât în ritm prea scăzut sau eventual doar cu vile de lux.
Așa că tot spațiul unde se poate construi ceva nou este de obicei în interiorul limitelor deja existente ale orașului, aceleași limite de zeci de ani, cum s-a întâmplat cu blocurile înalte de la Podul Băneasa sau din Regie sau cu zona Mihai Bravu. Și se mai construiește dincolo de ultima zonă deja locuită, cum s-a întâmplat cu Militari Residence, cu toate proiectele de acum de la Pallady din capăt sau cu zona Metalurgiei.
(fotografii făcute din interiorul campusului Politehnicii, care acum este înconjurată de blocuri)
Pentru că primăria n-a mers pas cu pas cu dezvoltarea infrastructurii și nici n-a impus spații pentru a se face școli și grădinițe și spitale noi, există acum cartiere super-înghesuite precum cele de mai sus. Avem Cloud 9 și Nusco City pe Șoseaua Pipera, cu 25 de minute de așteptare la semaforul de sub pasajul peste Barbu Văcărescu.
Spațiul unde este posibil să se construiască ceva este mic și scump și acesta este unul dintre motivele pentru care apartamentele sunt și ele scumpe și se vor scumpi în continuare, iar dezvoltatorii n-au nici un gând să lase spațiu și pentru trei copaci, o grădiniță și o școală. De ce să vândă 800 de apartamente când ar putea vinde 850?
Partea cea mai proastă? Va fi nevoie de decenii și de multe minți luminate pentru a corecta astfel de probleme. Nu cred că se va întâmpla asta.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
73 comentarii
04/08/2023 la 6:32 AM
Nicusor este cel mai prost primar. Nu stiu ce face el pe hartie (cara silentios bani baietilor destepti din firmele de conducte?) dar ne-a taiat apa calda, or cu apa cala nu se glumeste😁 Conductele alea vechi functionau bine-mersi pana a venit Nicusor si le-a anuntat ca ele nu sunt functionale :))), si a dispart apa calda. Da fix asa, cum a venit el.
Toti primarii s-au luptat (declarativ) cu “greaua mostenire” si opozitia insurmontabila a Consiliului. Toti.
Dar macar au facut ceva.
Asta nu a facut nimic, ca vorbele nu ma-ncalzesc, adica am incercat cu alea ca in casa trebuie sa avem 16 grade iarna, dar nu a mers.
Ah. Au trasat niste linii pe borduri ca sa taxeze oamenii, da. O mizerie. “Au amenajat parcari”:)))
Aparent lumea e ok cu asta. Si in general, lumea e ok cu orice.
Votez Firea cu ambele maini!!
Mihai(Citează)
04/08/2023 la 6:38 AM
Apartamentele se vor scumpi oricum, ca exista inflatie, ieftinirile (daca vor fi) oricum vor fi inghitite de inflatie, probabil vor scadea preturile doar la un cutremur al evonimiei, dar nu cred ca ar ajuta pe nimeni un asemenea scenariu. Overall, putin probabil sa scada pretul in Euro la apartamente.
Mihai(Citează)
04/08/2023 la 7:49 AM
Primele lucrări serioase la termoficare de 15 ani in coace și cică functionau “bine mersi”. E mare prostia la Bucureșteni.
Em(Citează)
04/08/2023 la 7:50 AM
Cum sa imi spui ca te speli la lighean fara sa imi spui ca te speli la lighean.
Andrei(Citează)
04/08/2023 la 8:07 AM
@Mihai, esti prea prost daca tu crezi ca sistemul de termoficare functiona binemersi. In afara de ce “s-a dat la tv” am santier langa mine, ma uit in groapa si vad tevile alea subtiate de rugina, pamantul in jur musteste de apa fiarta, cum poti sa zici ca a venit Nicusor sa declare el din pix ca nu e ok? Plateai de 2-3 ori mai multa apa scursa in pamant ca sa ai tu apa calda in casa.
Dan(Citează)
04/08/2023 la 8:23 AM
@Mihai: sper că glumești. Doar pentru că în mandatul unui primar trebuie făcută lucrarea aia mare, nu înseamnă că primarul ăla e prost. Când se va inventa o metodă de a înlocui conducta fără să oprești întâi apa prin ea (teleportare?), probabil se va aplica.
Prefer oricând un primar care luptă pentru oraș și vrea să-l facă mai bun decât unul care-și angajează rudele în posturi cheie și doar adună datorii pentru a-și finanța pomeni electorale și un stil falimentar de a-l conduce.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 11:30 AM
Ceea ce a scris Mihai are o importanta exceptionala deoarece ne arata modul de gandire a votantilor lui Firea, de exemplu. Exista acest specimen de cetatean, taliban superficial, care nu citeste, nu vede, nu judeca. Poate ne spune si in ce domeniu lucreaza.
Nicu(Citează)
04/08/2023 la 9:38 AM
Exista doua variante aici…
1. Ori comentariul asta e la misto, o mica ironia mult pre fina.
2. Chiar asa gandeste electoratul doamnei …
Ionut(Citează)
04/08/2023 la 12:29 PM
mihai , iti recomand sarma de 18
cica ajuta
teo(Citează)
04/08/2023 la 12:49 PM
@Mihai, te agiti ca Nicusor a decis sa lucreze la reteaua de termoficare pe timpul verii si ti-a taiat apa calda pentru cateva zile in perioade cu temperaturi de 40 grade celsius.
Nu este nici o tragedie daca in zilele astea caniculare faci dus cu “apa rece”, adica apa de vreo 20 de grade cel putin.
Singurii care sa spunem ca ar fi putin deranjati ar fi cei care au copii mici, pana in 5-6 ani, si care trebuie sa le incalzeasca apa.
PS: vezi ca primele parcari trasate in centrul Bucurestiului s-au facut pe mandatul d-nei Firea. Nicusor doar a continuat acest proiect.
Andrei G(Citează)
07/08/2023 la 4:39 AM
Esti un mare ignorant care nu stie pe ce lume traieste bai nene, tu vrei sa votezi cu shiitul ala numit firea care a devalizat bani de la buget, a aruncat cu bani in biserica prostiei neamului in loc sa bage in spitale si in infrastructura. Nu mai spun de faptul ca firea este direct responsabila de cele intamplate cu azilele de batrani sau ai dormit pe tine in ultima vreme si nu stii ce si cum !? Nicusor Dan este singurul primar care a facut ce trebuia sa faca un primar, a scapat usor usor de datoriile primariei si a pus icnet incet cap la cap sistemul de termoficare, sa spui ca nu a facut nimic si ca firea este o sfanta inseamna ca ai probleme grave de perceptie a realitatii, auzi tu votez icu doua maini hotia, si tot tu esti unu din aia care apo ise plange de ce statul asta de rahat este cum este … pai uite de ce ca exista din astia ca tine care habar nu au de NIMIC, dar absolut NIMIC. Stai jos ai 4 mai bine stai naibi locului si bei o bere cu amicii decat sa te vedem la vot.
Alex(Citează)
08/08/2023 la 2:45 PM
Spune-mi ca esti batut in cap fara sa-mi spui ca esti batut in cap ……
Lasa-ma sa ghicesc , esti votant AUR , pensionar , ai lucrat la stat toata viata . Am nimerit ‘profilul’ ?
VuAd(Citează)
04/08/2023 la 6:36 AM
Se construieste in Bucuresti in draci, orasul se dezvolta haotic, nu exista nici un motiv obiectiv sa creasca preturile la apartamente pentru ca oferta este in continua crestere.
Creditele in schimb se vor scumpi tot mai mult, criza incepe sa isi arate coltii in chestii simple cum ar fi promotiile Lidl fara succes care lasa plin de marfa la raft sau in inventarele care gem de stoc ale dealerilor auto.
Mancarea e mai scumpa, vine iarna si plafonarea la curent electric va expira, banii sunt mai putini si mai scumpi asa ca la un moment dat se va corecta si pretul la locuinte.
Gaelex(Citează)
04/08/2023 la 6:43 AM
Geme mallurile de baeti care are bani, nu am auzit de vreun faliment pe nicaieri, covrigii merg super bine si s-au triplat preturile, horeca umfla preturile si presupun ca nu ar face-o daca nu ar avea cine sa cumpere. O veni si o criza, la un moment dat, dar probabil aia ciclica, uzuala, nu cea care isi arata coltii la Lidl pe 3 august :)
Daca se construieste haotic si in draci in Bucuresti, sa te uiti in ce hal se construieste in Navodari si Mamaia Nord. Si duduie si acolo. Fara semne de crash
Mihai(Citează)
04/08/2023 la 7:50 AM
Prețurile la curent pe piața liberă au scăzut mult, chiar sub nivelul plafonării.
Em(Citează)
04/08/2023 la 8:25 AM
Well, nu. Ți se pare că se construiește în draci pentru că vezi un bloc aici și unul dincolo, dar în practică ar fi nevoie de cartiere întregi noi pentru câți oameni vor un apartament.
Se dezvoltă haotic, dar în interiorul hotarelor vechi, aia e problema. Se suie un bloc peste altul, spațiul este puțin și deci scump.
Oferta este în creștere, că blocuri noi apar, nu dispar, de acord. Dar nu este suficientă ofertă. În plus, o mulțime de oameni cu bani cumpără câte 10-20 de apartamente și nu fac nimic cu ele, le iau ca investiție pentru că le pot vinde cu randament bun la nevoie.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 12:57 PM
@Radu, de fapt ar fi nevoie de cartiere intregi ca sa acopere cererea pentru cei care vor un al doilea sau al treilea apartament (sau cei care vor sa cumpere cate 10-20, cum ai spus la final).
In schimb, spatiul locatar existent ar fi suficient pentru populatia actuala a Bucurestiului. De exemplu in blocul in care stau eu cu chirie, 4 din 20 de apartamente de pe scara sunt goale de 2-3 ani. Si aceeasi situatie este si la scarile de langa.
Andrei G(Citează)
04/08/2023 la 7:08 AM
s-a creat bula care precede prabuselnita. asa a fost si in 2007-2008-2009.
dady(Citează)
04/08/2023 la 8:34 AM
Vom vedea. N-ar fi rău. Dar bula aceea a pornit de la bănci, nu de la prețurile apartamentelor.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 6:06 PM
cum a pornit bula de la banci? si unde s-a format bula?
bula = cand preturile cresc doar pe baza expectatiei ca se vor scumpi si mai mult.
pretul de tranzactionare se decupleaza de valoarea reala. ce produc zecile de mii de apartamente care stau goale in bucuresti?
dady(Citează)
04/08/2023 la 7:29 PM
Unde sunt zeci de mii și de ce trebuie să producă ceva? Ce-ai vrea să producă? De unde știi că nu produc?
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 8:33 PM
Eu sunt de acord cu dady.
Hai, poate nu zeci de mii dar mii sunt sigur.
Ar trebui sa produca bani.
Nu produc pentru ca zac goale, treci la orice ora dupa lasarea serii pe langa marile ansambluri rezidentiale, incepand cu cele ale One si terminand cu ghetourile din prelungirea Ghencea si alte favele de rit nou. Fiecare cu minim 200 apt. Zi-mi daca vezi mai mult de 10-15 lumini aprinse.
Criza 2008 a pornit de la imobiliarele supraevaluate si de la produsele de asigurare si reasigurare la fel de supraevaluate ale ipotecilor pe care apoi le-au rostogolit bancile de investitii ca sa faca 1,000$ virtuali din vreo 90 centi reali. Cand oamenii nu au mai platit ipotecile s-au prabusit toate in spatele lor.
La noi piata imobiliara nu e in pericol de prabusire, nu se bazeaza pe credit ci pe lichiditate, in principal bani negri proveniti din furt si coruptie in RO si in toata regiunea balcanica si middle east si o mica parte dar in crestere, middle class care nu mai are in ce investi agoniseala iar caramizile si cimentul sunt fratii romanului, ca si codru’.
La noi imobiliarele, la modul general, nu produc bani (nu au de unde, chiria nu e la moda iar cand e, e mica, iar turismul e la pamant) ci tezaurizeaza valoarea la momentul investitiei cu speranta ca poate pune cateva % in timp peste valoarea corectata cu inflatia. Pariu care teoretic (pt ca valoarea de vanzare reala nu face obiectul niciunei statistici) a cam tinut pana acum si probabil ca va mai tine o vreme, nu mult, pana cand survine momentul colapsului: momentul in care generatia care si-a ascuns banii acumulati in pereti va dori sa se bucure de ei si vor scoate la vanzare cateva din apartamente ca sa incaseze banii de “pensie”. Valul de vanzari va barbieri probabil minim 20-25% din pretul la acel moment. Caci generatia care ar trebui sa cumpere are alte orizonturi, disponibilitati banesti si prioritati decat generatia vanzatorilor si nu va sari la pretul cerut. Asa vad eu lucrurile.
Tom(Citează)
05/08/2023 la 9:36 AM
@Tom
Very good points.
Totusi eu nu cred ca va fi un val de vanzari, ca nu toata lumea iese la pensie sau are nevoie de bani concomitent.
De asemenea, cred ca generatia care ar trebui sa cumpere va cumpara, pentru ca daca inca va trai in Romania atunci va gandi ca romanul, respectiv “trebuie sa ai casa ta, mamica”. Faptul ca suntem tara cu cel mai mare procent de proprietari din UE nu se va schimba curand, zic eu.
Deci discutia e si despre emigratie/ imigratie, cine pleaca si cine vine.
Marean(Citează)
05/08/2023 la 10:10 AM
Nu as discount-a deloc efectul de turma in decizia de vanzare (ca si la achizitie dealtfel, precum si in multe alte decizii care creeaza diverse “valuri” pe piata). Mai ales ca majoritatea celor despre care vorbesc fac parte din aceeasi lume mica, cam aceeasi generatie si foarte interconectata dpdv social, penal, business, etc.
Oamenii cu averi mari care reprezinta probabil 10% din clientii imobiliarelor si tot probabil vreo 60-70% din valoarea tranzactiilor sunt cei care dau tonul. Stiu “investitori” care au luat cate 3-5 apt doar intr-un singur proiect de lux si cand doi au vrut sa-si scoata banii la vreo 2 luni de la inaugurare pe vreo 7 apt, au dat pretul in jos in complexul respectiv cu vreo 8-10%. Le-a cumparat inapoi dezvoltatorul ca sa nu afecteze pretul de vanzare advertizat.
Dar cand vor scoate romanii la vanzare cateva sute de apt oare ce se va intampla? Pt ca vor vinde. Stilul de viata, amantele, “bolizii”, tablele pe faleza de la Monaco trebuie intretinute din ceva.
Dar pentru ei 20-25% pierdere de valoare este un cost asumat pentru albirea banilor -in libertate-, nu e vreo tragedie ca in loc de 8 milioane scot doar 6-7.
Dar patura asta de “influensari” imobiliari vor prabusi implicit si pretul pentru miile de proprietari de apartamente normale luate cu munca si efort, cu credite si privatiuni pe treijdaani…
Tom(Citează)
05/08/2023 la 1:08 PM
Tocmai de la preturile mari nejustificate ale caselor a pornit criza in 2007. Iti aduci aminte de banci pentru ca ele au sustinut cresterile de preturi prin acordarea creditelor cu factor mare de risc… si apoi au aparut si alte bube ale bancilor
Misu(Citează)
04/08/2023 la 7:09 AM
Cine cumpara mii/zeci de mii de apartamente noi, in contextul in care populatia Bucurestiului scade constant? Nu mai zic de cea a Romaniei, tara pierde anual echivalentul populatiei unui oras mediu spre mare. Se spala foarte multi bani in imobiliare, toti interlopii, clanurile si politicienii au facut banul gros. Creditarea e blocata de ceva vreme, cine cumpara, o face cu cash. Iar 200k pentru 3 camere in bloc vechi e nebunie. Bucurestiul e un oras complet neprietenos pentru cresterea unui copil, are cel mai mic spatiu verde pe cap de locuitor, poluare ca in Mumbay, trafic infernal, betoane peste tot, este un chin sa traiesti in acest oras. Daca tot vrei sa ingropi sute de mii de euro in betoane, macar fa-o langa o scoala decenta (atat cat se poate), ca in cartierele asa-zis rezidentiale e jale la capitolul asta. Probabil lucrurile se vor schimba dupa cutremur, cand majoritatea blocurile comuniste si o parte din blocurile noi, construite cu fier turcesc, vor deveni cu adevarat indezirabile.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 8:32 AM
Sunt mulți factori aici. Sunt oameni care stau cu părinții și apoi se căsătoresc. Ca număr de populație, este același, dar familia se divide și trece de la un apartament la două.
Unii cumpărători stau în chirie și acum vor apartamentul lor. Alții vor unul mai mare. Sunt și investitori care cumpără multe apartamente deodată ca să stea cu ele în portofoliu.
Faptul că vreo 55% din achizițiile de apartamente se fac cash, fără credit (nu musai cash în sacoșă, e vorba de transfer bancar, dar ideea este că fără credit), mie îmi spune că s-ar vinde mult mai multe apartamente decât ar fi mai ieftine sau creditarea ar fi mai ușoară. Sigur sunt o mulțime de oameni are nu-și permit un credit acum (dai 2,8x înapoi la bancă, în fond), dar ar lua unul dacă ar fi foarte ieftin.
BTW n-am zis în articol, dar 200k pe 3 camere era spre periferie, în Prima Vista pe Fabrica de Glucoză. Pe la Unirii sau Tineretului era la 240k prețul cerut și nu includea TVA. Mai dai vreo 45k TVA la banii ăia… Vorbim de un apartament nou, dar prețurile chiar sunt mari.
Cred că va fi mai rău. Dacă vor fi indezirabile apartamentele vechi, lumea se va bate și mai tare pe cele noi. Aceeași ofertă, cerere dublă.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 8:33 AM
Pentru ca de fapt populatia Bucuresti-ului nu scade, cum nu scade nici a marilor orase. Daca te uiti la orasele de unde face imobiliare.ro sau storia statistici, populatia alora nu scade. Da, vor disparea sate, comune dar nu orasele mari.
alex(Citează)
04/08/2023 la 12:05 PM
Vreau să mai zic și că nu știe nimeni populația exactă. Numărul celor cu buletin pe alt oraș, dar care stau în chirie în București, este probabil semnificativ.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 8:31 AM
Caut de vreo 2 ani un apartament de 3-4 camere in Iasi, nu ma arde deci nu ma grabesc. Ce am observat in ultimele 3 luni e ca sunt sunat de 2-3 ori de dezvoltatori sa ma intrebe daca ma pot ajuta cu alte informatii, daca m-am gandit etc. Unii chiar mai negociaza. Acum 2 ani cand am inceput cautarile singura negociere era daca am sa le platesc cash cat sa ne incadram la TVA redus. Si de multe ori trebuia sa sun eu de 2-3 ori pana dadeam de ei. Sa vedem daca chiar se scumpesc.
alex(Citează)
04/08/2023 la 8:48 AM
Vânzările sigur au scăzut de când cu modificarea pragului de TVA 5%. De prețuri nu știu.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 9:07 AM
Da, se vor scumpi ca motive sunt destule :))
Am putea enumera cateva… Infrastructura e un dezastru, transportul public de asemenea. Poluarea (mai ales in zonele bune din nord) sparge toate barierele. Calitatea oamenilor (lasati bula in care traiti fiecare) este la un nivel minim, nu exista gram de respect fata de comunitate (uitati-va doar la cati se blocheza degeaba cu mana in claxon, la cati trec cu motoarele turate pe strazi in miezul noptii si la cati oameni nu strang rahatul dupa animalele lor). Mizeria este omniprezenta pe stradutele secundare prin cam toate sectoarele. Apropo de mizerie si mizerabili, firea e prima in optiunile de vot.
Daca ai nevoie sa dai copilul la o scoala si vrei sa il dai la stat (sa nu dai 1000-1200 de euro la scoala particulara), ei bine, scolile de stat bune sunt cateva pe sector. Si, cum s-a terminat cu facut mutatie sute de oameni pe o adresa (s-a limitat prin lege), o sa constatam ca unii oameni afla ca nu prea e ok scoala de langa bloc. Si stati linistiti ca nici alea ok nu sunt chiar vreo mare gaselnita. Cum nici alea private, nu sunt, in majoritatea cazurilor, decat o afacere care scoate bani pe spatele parintilor ca se le spuna ca sunt foarte destepti copii lor (o sa aflati voi cand or sa vrea sa faca alta scoala decat una platita cat de “bine pregatiti” sunt).
georgel007(Citează)
04/08/2023 la 9:08 AM
In 2010 stateam cu chirie (Buc, s3) si cautam un apratament sa cumpar. Ma anunta un vecin ca stie unul in blocul din fata, merg sa intreb: 190k eur 4 camere!
Igam zis c e gluma, m-a luat la mistouri ca nu e pentru saraci, ca el a muncit pt ap ala, ca preturile se vor dubla oricum, sa ma grabesc.
Un an mai tarziu nu mai scapam de el, m-a sunat de 3-4 ori + ce ne-am întâlnit pe strada ca imi vinde ap la pret redus. 90k eur a fost ultimul pret. Reducere peste 50% hahha, unde ati mai vazut?
Nu am cumparat, am gasit atunci un 3 camere la 72k eur mult mai ok.
Istoria zice ca se poate si ieftiniri. Ati vazut cate apartamente sunt diaponibile in beeceni? E incredibil, mii si mii
Add01(Citează)
04/08/2023 la 9:36 AM
Imi dai voie sa nu cred ca cineva a renuntat asa brusc la 100k la pretul unui apartament ?
Ionut(Citează)
04/08/2023 la 12:07 PM
Se poate întâmpla. În 2008 prețul mediu la 4 cam era 186k euro, în 2010 era 106k euro.
https://www.anuntul.ro/statistici-imobiliare/bucuresti/bucuresti/vanzari/apartamente-4-camere/evolutie-anuala
În Titan-Dristor a scăzut doar 50k euro, dar poate era altă zonă sau avea ăla nevoie urgentă de bani.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 3:48 PM
La momentul cand cerea el 190k era maximul de preturi, se vindea cu 100k eur un apartament de 2 camere la et 4/4 pe oltenitei. Pana in 2012 preturile au scazut spre jumatate, depinde de zone/ap. Dar au fost scaderi masive
Exercitiu de imaginatie: prin 2003 am cumparat o garsoniera in vitan cu 13k eur. In 2008 era evaluata la 71k eur (dar probabil nu se vindea cu mai mult de 60k in realitate). Am vandut-o in 2010 cu 42k eur. Acus nu stiu cat mai e, cred ca tot pe la 40k.
Add01(Citează)
04/08/2023 la 9:09 AM
Sincer, sunt cam dezamagit de dezvoltatorii bucuresteni. Inca gandesc la nivel mic, nu au curaj, nu au viziune. Inca nu am vazut proiecte ca in Rusia, de blocuri cu mii de apartamente, de 20+ etaje si desigur, fara locuri de parcare.
Andrei(Citează)
04/08/2023 la 12:08 PM
Știu că zici la mișto, dar dă o tură prin pallady să vezi mii de apartamente în construcție, și uite blocuri de 33 de etaje https://arenaconstruct.ro/va-incepe-construirea-celor-mai-inalte-blocuri-de-locuinte-din-bucuresti-de-33-de-etaje/
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 2:20 PM
Fain, le face trainice, pe sistem turcesc. In rest, Videanu sa traiasca, 35 de milioane de euro luati pe metoda clasica: gaseste o companie de stat, jumuleste-o de active si pe urma vinde-le altora pe milioane. Oamenii de afaceri din ro.
Andrei(Citează)
04/08/2023 la 9:25 AM
Parerea mea e ca daca nu ar fi fost inflatia si cresterea temporara la materialele de constructie cauzata de covid, astazi nu am mai fi vorbit de cresteri, am fi constatat in schimb stagnare sau chiar usoara scadere.
La cat de disperati dupa bani sunt cei care fac afaceri cu constructii imobiliare, preturile ar fi mers mult mai mult in sus daca s-ar fi putut.
Dar bancile sunt mult mai precaute tura asta, creditarea merge cu frana de mana iar cumparatorii de buna credinta* cu depozite in banci/cash strans masoara de 10 ori si taie odata, ca sunt banii lor munciti ani de zile.
E un fel de joc de poker in care astepti sa clipeasca primul celalalt.
*excludem tranzactiile cash unde in spate ai spalari de bani si investitii.
Una peste alta, ma surprinde concluzia la care a ajuns Radu, asa, senin…cand asta chiar e un meci de 1X2
Morrissey(Citează)
04/08/2023 la 9:34 AM
Nu am inteles care este al doilea motiv.
Previziunea mea e scadere pe termen scurt (1-3 ani) pentru ca va scadea cererea solvabila (dobanzi crescute, impozite crescute etc).
Marean(Citează)
04/08/2023 la 10:38 AM
Pe termen scurt poate, deși dacă cererea totală e mare și oferta rămâne mică s-ar putea să nu. Dar pe termen lung o să fie sigur creștere, că prețurile sunt încă mici pentru o capitală EU.
Giani Mucea(Citează)
04/08/2023 la 11:11 AM
Corect dar numai daca cresc si veniturile, altfel nu vad cum poate exista o piata la 4-5000 eur/mp fata de 1500 acum.
Deci doar daca nu va fi colaps economic sau iesire din UE.
Mai e si imigratia si nu-mi este clar ce se va intampla. Deocamdata vin asiatici saraci.
Plus temperaturile in crestere, s-ar putea sa vedem in 10-15 ani cum romanii pleaca spre nordul tarii sau al Europei iar sudul Romaniei cu Bucurestiul in frunte devine un nou Bangladesh. Traficul ca in Dhaka il avem deja, de fapt se pare ca e mai rau :-)
Marean(Citează)
04/08/2023 la 11:34 AM
Da, pe termen (foarte) lung ar trebui să ne găsim locuri de muncă în Suedia.
Asta cu asiatici săraci nu e neapărat o problemă. Și în Olanda vin est-europeni și indieni săraci, nu e ca și când casele ar fi ieftine.
Giani Mucea(Citează)
04/08/2023 la 12:11 PM
Pe termen scurt pot fi fluctuații. Cum zice însă Giani, pe termen lung prețurile vor crește.
Poți să te uiți pe statisticile anterioare. Maxim în 2008, scădere în 2009, s-a ajuns la punctul de minim abia în 2014 și de atunci crește.
https://www.anuntul.ro/statistici-imobiliare/bucuresti/bucuresti/vanzari/apartamente-2-camere/evolutie-anuala
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 9:38 AM
Voi ati mai fost prin titan pallady. Un intreg orasel a rasarit acolo. Zona de dupa auchan titan spre centura, prin spate pe la ikea….mama mama ce e p-acolo. Noul militari residence. Se construieste in draci. Zeci de mii de apartamente.
Cat despre pretenu tau, nu gaseste sub 200.000 ptr ca vrea la centru.
Blackskull(Citează)
04/08/2023 la 10:19 AM
Zi-mi un singur colegiu bun in zona Pallady.
Zona aceea e infernala, la fel ca toata zona Militari Residence. Amicul lui Radu vrea semicentral pentru ca, cel mai probabil, are copil pentru care trebuie facut un dram de efort ca sa nu invete la o scoala de cartier periferic. Sau va cumparati apartamente in Porumb Rezidentz si ulterior va pocnesc dilemele astea?
Deea(Citează)
04/08/2023 la 11:28 AM
Liceul international de informatica sau ceva de genul, aka cel cu 3,4 olimpici din 5 de anul trecut.
Dar altfel, toate zonele noi dezvoltate au lacune când vine vb de servicii de genul.
ld(Citează)
04/08/2023 la 12:13 PM
De stat, nu privata, ca nu toti avem sute de mii de euro de bagat in scoli private.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 12:12 PM
Da, dar ce-i rău în asta?
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 2:35 PM
Nimic rau. Doar ca tre sa fie realist. Vrea centru, tre sa accepte preturile (niste preturi demente ce-i drept ptr bucale) si sa nu fie suparat.
Alternativa…mai la margine.
De ex sint 2 blocuri noi in titan, zona faina. Fix la intersectie liviu rebreanu cu 1 dec 1918, nu la dracu in camp spre pallady. Nujtu cum is facute dar langa ele e tramvaiu 23 sau 19 sau 40. Ai autobuze 330, 335, 253, 311 etc. La 10 min e metrou titan. Legaturi excelente cu toate zonele. La alte 10 min e parcu ior si parklake. Mie mi se pare zona super cu multe atractii pe langa (parc, metrou, mall, o gramada de magazine-auchan, lidl, penny, mega, 2 sali de sport, 2 bazine, scoli etc). Ma gandesc ca nu o fi 200000 un 3 camere acolo. Ca daca e, atunci chiar e demență totala.
Blackskull(Citează)
04/08/2023 la 12:15 PM
Funny enough nu, este singur și nu are astfel de planuri, dar s-a săturat de periferie și drumuri lungi.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 11:37 AM
Se si pot ieftini. Pana la urma totul se reduce la cerere si oferta. Vezi criza din 2008 cand un apartament de 3 camere din militari ajungea la 140.000 si prin 2014 era 80.000. Ok, astazi salariile sunt mai mari, la 80.000 clar nu va mai scadea, dar pot fi alti factori care vor trage apartamentele in jos: populatia imbatranita, lucru remote.
Alin(Citează)
04/08/2023 la 12:14 PM
Da, dar vezi ce inerție mare este? Criză în 2008 și abia în 2014 a fost punctul de minim.
În imobiliare, de obicei nu vrea nimeni să fie primul care taie din preț și le ia și câțiva ani să înțeleagă că altfel nu se poate vinde. Ideea de “păi până acum costa 200k, ce eu sunt prost să-l dau cu 180k de mâine?” ramâne mulți ani.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 11:59 AM
trebuie lungite capetele la metrou (nu mai zic facute alte linii, radial). parcari imense la noile capete… dar na, trebe bani si vointa.
add(Citează)
04/08/2023 la 12:13 PM
Și spații pentru parcuri, școli și grădinițe, plus o zonare cât de cât umană. Mulți preferă să ia credit mai mare și să ajungă pe jos la grădiniță dimineața, de asta se vând și apartamentele scumpe din centru.
nwradu(Citează)
04/08/2023 la 12:17 PM
Radu, nu gradinita-i baiul. Gradinita o duci cumva, la privat, timp de 4 ani. Jalea incepe la scoala, cand constati ca esti departe de orice inseamna o scoala decenta, de liceu nu mai zic (ma rog, atat cat poate sa fie decenta intr-un sistem educational care oricum e praf si pulbere). Dar romanii au alte prioritati, precum sa aiba spatiu de gratar in papusoi.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 12:38 PM
Asta apropo de articolul tau din mai, cand toti erau fierti pe viloace la periferie si prioritatea nr.1 era locul de gratar (obsesie balcanica), dar unul nu a mentionat cat de importanta e proximitatea fata de un colegiu bine cotat. De asta nici nu are rost sa te gandesti vreodata la cumparat casa sau apartament la periferie. Apartamentul trebuie luat cat mai central, de preferinta in bloc nou.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 1:04 PM
Nu stiu de ce, dar mie mi se pare ca obsesia cu gratarul e mult mai mare in vest. Diferenta e ca aia au toti gratar, romanii doar isi doresc unu.
Alex(Citează)
04/08/2023 la 1:34 PM
Subliniam prioritatile romanilor. Am cunostinte care stau in shithole-uri precum Prelungirea Ghencea sau Chiajna, intre timp au aparut copiii si acum isi smulg parul din cap. It’s all about location, location, location. Recomandare: luati-va cea mai ieftina locuinta in cea mai buna zona posibil, nu invers. Lasati fanteziile cu gratarul si cascati ochii la ce scoli, licee si parcuri sunt in imediata proximitate.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 1:28 PM
Nu. N-ai nevoie de spațiu pentru parcuri și școli și grădinițe. Bucureștiul nu e TARDIS.
Ai nevoie de spațiu pentru drumuri super-late, cu 4-5 benzi pe sens. Ai nevoie de locuri de parcare pentru toată lumea, pentru fiecare punct în care ar avea nevoe să parcheze în timpul zilei. Ai nevoie de hypermarketuri în centrul orașului, să poată omul să cumpere tot ce îi trebuie la cel mai mic preț posibil și fără a fi nevoit să meargă prea mult cu mașina. Ai nevoie de mall-uri, să aibă omul unde să iasă la plimbare.
Spațiul e limitat. Când tragi să fie folosit într-un scop, trebuie să accepți că nu va mai fi disponibil pentru altele.
Giani Mucea(Citează)
04/08/2023 la 2:28 PM
Da, fix de asta are nevoie Bucurestiul, de si mai multe mall-uri. Ai gasit solutia.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 2:33 PM
Nu e soluția mea, eu doar îi explicam lui Radu că nu poate să ceară ca un metru pătrat de pământ să fie ocupat de locuri de parcare, drumuri, hypermarket-uri și parcuri în același timp. Prioritatea pentru el și restul bucureștenilor e să meargă cât mai comod cu mașina, deci ar trebui să se concentreze pe asta și să lase parcurile în pace. Parcurile sunt pentru săraci.
Giani Mucea(Citează)
04/08/2023 la 2:45 PM
Da, Giani, parcurile sunt pentru saraci, traiasca betoanele. Bucurestiul e sufocat de poluare si betoane, dar, hei, parcurile sunt pentru saraci. Si Radu e sarac vizavi de parcul Tineretului, e mai bine in Militari Residence, cu zero metru patrat de parc, zona elitista.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 3:33 PM
Ai putea construi un mall, un Carrefour și vreo 20 de blocuri în parcul Tineretului, să nu mai zic de locuri de parcare și 4-5 benzinării. Mai mult dacă pavezi și cimitirul ăla inutil de lângă – incinerarea e o chestie, ești mort, hai pa că n-avem loc. Dar asta e, ce să faci cu săracii ăștia.
Giani Mucea(Citează)
04/08/2023 la 3:37 PM
Repet, avem cel mai mic spatiu verde pe cap/locuitor din toata Europa, ne sufocam, la propriu. Seara iti sufli mucii negri din cauza poluarii. Sa taiem si putinele parcuri, nu-i asa? Sa betonam tot. Viitor de (h)aur pentru copiii lui Geani.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 3:59 PM
Eu ma uit in jur si vad peste tot verdeata. E chestie de alegere. Nu te tine nimeni legata intre betoane.
Andrei(Citează)
04/08/2023 la 4:22 PM
Copilul meu nu trăiește între betoane, că noi suntem săraci. Bucureștenii nu sunt săraci, deci au nevoie de drumuri mari și locuri de parcare multe și dese, că fiecare bucureștean trebuie să aibă o mașină. Îmi pare rău, dar mașini care să stea parcate în copaci nu există.
N-am făcut eu regulile, nu te supăra pe mine.
Giani Mucea(Citează)
04/08/2023 la 4:30 PM
Foarte bine zis, eu traiesc cu sor-mea si parintii si avem 3 masini (ca maica-mea nu are permis). Si nu prea ne putem descurca fara ele, ca trebuie sa ajungem in partea cealalta a orasului la serviciu. Suntem fericiti ca avem un loc de parcare de la primarie, si unde parcam celelalte 2 masini pe trotuar nu prea circula pietoni, deci nu deranjam pe nimeni.
Costin(Citează)
08/08/2023 la 3:06 PM
‘ unde parcam celelalte 2 masini pe trotuar nu prea circula pietoni, deci nu deranjam pe nimeni.’
Pai normal ca nu circula boss , ca ati blocat trotuarul :)))))))))
VuAd(Citează)
04/08/2023 la 4:30 PM
In ce zona e verdeata, Andrei?
Provincialii nu se iau in calcul.
Deea(Citează)
04/08/2023 la 7:20 PM
bucurestiul oricum este haotic din 90 incoace. din articol imi dau seama ca radu il tine pe nicusor in spate si face un articol de asta de publicitate pentru partid. A. criza este demult, criza trebuie acum sa se manifesteze. si da, ai dreptate. preturile o sa sara in sus din mai multe privinte.
toteu(Citează)
04/08/2023 la 7:20 PM
bucurestiul oricum este haotic din 90 incoace. din articol imi dau seama ca radu il tine pe nicusor in spate si face un articol de asta de publicitate pentru partid. A. criza este demult, criza trebuie acum sa se manifesteze. si da, ai dreptate. preturile o sa sara in sus din mai multe privinte.
toteu(Citează)