un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Black Friday la: Fashion DaysFinestorePC GarageevoMAGAltexFlancoVodafoneOrangeSevensins ◄◄

asus s5507

Primul avion chinezesc de mari dimensiuni, Comac C919, a făcut zborul inaugural cu pasageri

5 Jun 2023  ·

TEHNOLOGIE  ·

3 comentarii

Pe 28 mai 2023, primul avion chinezesc de pasageri, Comac C919, a zburat pentru prima oară cu pasageri în serviciu activ între Shanghai și Beijing.

Poate vă amintiți un articol de-al meu din 2015, când scriam pentru prima oară că statul Chinez, prin COMAC, își dezvoltă un avion jet de pasageri, un concurent pentru Airbus A320 și Boeing 737. În 2017, apoi, Comac C919 a zburat pentru prima oară în cadrul programului oficial de testare.

Bănuiesc că pandemia le-a pus pauză unor planuri, așa că tocmai acum în 2023 are loc zborul inaugural de linie, cu pasageri. Avionul a avut o configurație cu 164 de scaune de pasageri. Dacă aveau scor social bun, probabil le-a fost dată și mâncare la bord.

COMAC este un acronim pentru Commercial Aircraft Corporation of China. De ce își fac chinezii propriul avion, în loc să cumpere Airbus sau Boeing? Păi tocmai de asta. Piața chineză de aviație este uriașă, că au o țară foarte mare și un număr și mai mare de călători prin ea. Pe măsură ce China se dezvoltă, numărul de pasageri va crește.

De ce să plătească pentru probabil sute sau mii de avioane ce vor fi necesare în viitor la Airbus sau Boeing când își pot construi singuri unul? China are puterea financiară pentru un astfel de program și iată că au pus-o și în practică. Probabil a durat vreo 15 ani, dar este o investiție pentru o perioadă și mai mare din viitor. Motoarele sunt LEAP-1C, produse de CFM, deci o companie vestică, dar vom vedea cât mai ține și asta.

Chinezii s-au lăudat deja cu peste o mie de comenzi pentru acest avion de la diverse companii aeriene. Nu este vorba doar de piața chineză, ci și de țări prietene din jurul Chinei, unde influența vecinului mai mare se va face simțită. Practic, în câțiva ani, COMAC va ajunge un producător aproape de talia celor de la Airbus sau Boeing, cel puțin pe segmentul de avioane scurt-curier, cu un singur culoar pe mijloc.

Pe avioane și mai mari, gen A350 sau B777X sau B787, nu cred că vor putea concura încă mulți ani. Acolo, de multe ori, nici companiilor cu experiență de zeci de ani în domeniu nu le iese bine.

sursa: CNN.

asus s5507

    3 comentarii

  1. De ce să plătească pentru probabil sute sau mii de avioane ce vor fi necesare în viitor la Airbus sau Boeing când își pot construi singuri unul?

    Nu isi pot construi singuri unul. Doar le asambleaza.
    Folosesc motoare General Electric (US) + Safran (FR) , avionica vine de la Rockwell Collins (UK), niste companii chineze, plus Honeywell (US) si GE. Trenul de aterizare e facut de Liebherr Aerospace ( DE) , hidraulicele folosesc componente de la Parker Hannifin, …
    O parte din design si din componente le apartin, evident, ca altfel avionul era copie a Boeing, sau Airbus.
    China are puterea financiara pentru programul asta, sau pentru orice program, dar motivele sunt mai degraba strategice, US le-au tot pus sanctiuni economice, iar ei au amenintat ca ii scot pe Boeing din joc – dar nu le pot pune sanctiuni similare, pentru altfel e game over pentru ei – ca nu ar mai avea nici de unde sa ia piese sa isi faca ei trancanicele. Si oricum ar trebui sa cumpere avioane, ca iau Boeing, ca iau Airbus, in contextul in care nici Europa nu se uita cu ochi buni la ei – asta e o incercare de a-si pompa balanta comerciala si de a manca ceva din piata de avioane imensa pe care o companie americana o are la ei in curte.
    Lucru care merge pana nu li se impun sanctiuni si mai severe.

    In termeni de peformanta au plecat de la un motor foarte eficient ( care nu-i facut de ei, lol ), care promitea ( din testele pe motor) eficienta de combustibil mai buna decat motoarele de pe Boeing 737 NG si Airbus A320eco, dar in termeni practici, dupa ce au fost montate pe platforma facuta de chinezi, cu pasageri, consuma mai mult.

    Iar treaba asta poate fi privita ca o problema de design incipient, sau poate fi faptul ca au plecat din start cu o platforma schioapa. O data ce ai o platforma o cam imbunatatesti pe aia cum poti, ca costa mult sa faci alta si sa o certifici, de aia Boeing si Airbus tot fac mici imbunatatiri incrementale la platformele lor din anii 60-70.

      (Citează)

  2. speedy.gonzales

    05/06/2023 la 6:30 PM

    si rusii au facut acum vreo 40-50 ani niste avioane ale lor. dupa ce s-au prabusit cateva si s-au descoperit probleme grave de proiectare, avioanele alea au pierdut dreptul de a mai zbura in afara rusiei. asa ca acum avioanele alea zboara doar pe rute interne in rusia.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus