►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Următorul articol despre bursă și investiții vine peste vreo 20 de zile, în iulie, dar zilele acestea are loc IPO-ul Hidroelectrica pe Bursa de Valori București și vreau să scriu despre asta pentru că este evenimentul anului pe piața românească. Hidroelectrica se listează cu simbolul H2O și oferta publică inițială se termină pe 4 iulie.
Investitorii de retail, adică micii investitori, aveau alocate un număr maxim de 11,7 milioane de acțiuni în această listare inițială. Din ce spune Ziarul Financiar, în primele 2 zile de subscriere s-au luat 63% din acțiuni. S-au cheltuit 380 de milioane de lei în prima zi și 450 de milioane de lei în a doua zi de subscriere pentru un total de 830 de milioane de lei.
Un alt articol spune că un singur investitor a introdus un ordin de 500.000 de acțiuni. O acțiune se vinde acum la 112 lei bucata, deci în total a fost un ordin de 56 de milioane de lei.
Este un pic de schepsis la mijloc legat de oferta inițială. Pe scurt, investitorii instituționali pot oferta la valori între 94 și 112 lei. Este ca la o licitație, cineva oferă 104 de lei pe un milion de acțiuni, altcineva 95 de lei pe 3 milioane de acțiuni etc. La final se fac niște calcule, se stabilește un preț oficial de listare.
Investitorii retail (oamenii obișnuiți, cum ar fi, chiar dacă pe cont propriu printr-o platformă sau printr-un broker) pot oferta doar la 112 lei, dar cei care fac asta în primele 5 zile de subscriere primesc oricum înapoi un 3%, că este oferă specială de listare (nu glumesc). Altfel spus, “balena” de mai sus de fapt nu va cheltui 56 de milioane de lei, ci va primi înapoi 3% din sumă.
Dar adevărata șmecherie vine abia acum. După 5 iulie, când se termină IPO-ul, în funcție de ofertele investitorilor instituționali se va stabili prețul final de listare, adică prețul real al unei acțiuni. Investitorii retail vor primi înapoi și diferența între 112 lei, cât oferă ei acum pe o acțiune, și prețul real de listare, care poate fi între 94 și 112 lei.
Altfel spus, este ca o rezervare, ca o precomandă. Tu îți rezervi acum o acțiune cu 112 lei bucata. Dacă la listarea efectivă se va stabili că o acțiune costă 100 de lei, vei primi diferența de 12 lei înapoi, plus un discount de 3% pentru că ai fost între primii investitori.
Ceva similar se întâmplă și cu investitorii instituționali. Din câte știu, cei care au ofertat peste prețul final vor primi acțiunile și diferența de preț înapoi în cont. Cei care au ofertat sub prețul final nu vor primi acțiuni, ci banii înapoi și mulțumiri pentru participare. Nu ne pasă însă de cei instituționali.
Un alt detaliu important este că investitorii retail au o cotă minimă de subscriere de 50 de acțiuni, ceea ce înseamnă minim 50 x 112 = 5.600 de lei investiți. Din care vei primi înapoi ceva, considerând că valoarea finală de listare nu va fi chiar 112 lei, plus 3%, dar tot este o sumă inițială mărișoară de investit. Nu-i însă ceva neobișnuit pentru un IPO.
Platformele străini de brokeraj uneori combină un investitor care vrea 20 de acțiuni cu unul care vrea 30 de acțiuni și astfel fac de o tranzacție minimă și apoi platforma ține evidența la câte acțiuni are fiecare.
În România, în particular pentru Hidroelectrica, nu știu dacă face vreo platformă așa ceva. Tradeville spune, de exemplu, că subscrierea minimă este de 50 de acțiuni și au un FAQ bunicel aici.
În ceea ce mă privește, eu stau departe de IPO-ul Hidroelectrica și nu plănuiesc să investesc în H2O. Aleg asta din mai multe motive:
Și să mai zicem și că acum mulți ani am văzut la prima mână cât de căpușat era sistemul, ce contracte mari se dădeau pe prietenie și ce bani se învârteau fără motiv. Să zicem însă că au trecut 20 de ani de atunci și poate s-au mai schimbat lucrurile.
Also nu am bani, dar să zicem că dacă eram încrezător în H2O mai puneam un banner și făceam rost de 5.600 lei.
Există și motive bune pentru a deține acțiuni Hidroelectrica. Pentru mine acestea ar fi:
Eu, însă, o să privesc de pe bară asta. Poate că ratez o ocazie bună de investiție. N-ar fi prima și nici măcar nu m-ar supăra asta, că nu voi avea cum să mai schimb trecutul.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
48 comentarii
27/06/2023 la 6:17 AM
pentru ca ai dat toti banii pe tesla si vacanta?
ionut(Citează)
27/06/2023 la 8:07 AM
Nu, făceam un credit de nevoi personale dacă eram încrezător în H2O /s
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 9:12 AM
mai bine cu masina si distractie decat niste cifre pe ecran.
ionut(Citează)
27/06/2023 la 9:28 AM
Sa iei credit pentru a cumpara actiuni nu e niciodata o idee buna.
Silviu(Citează)
28/06/2023 la 2:51 PM
Nici eu nu as investi intr-o companie care nu poate produce facturi
Facturile reprezinta faptul ca au o protective de budget. Un cash flow.
Cat vreme ele nu sunt emise ne bazam pe o vrajitororie in modul de de calcul a profitului.
Dva(Citează)
27/06/2023 la 7:01 AM
pretul de listare este de 10 ori cat cel mai mare profit istoric, dar au fost si alte conjuncturi, preturi mici la electricitate, capusari, insolventa.
daddy(Citează)
27/06/2023 la 7:12 AM
Profit va face in continuare, si chiar mare, nu cred ca asta e grija. Dar interesant de vazut care va fi politica intre investitii vs returnat dividende.
Morrissey(Citează)
27/06/2023 la 8:42 AM
Numele Buzăianu îți spune ceva? Asta ca sa știi prin ce buzunare ajung profiturile…
Marinel(Citează)
28/06/2023 la 11:51 AM
Nu contează în ce buzunare ajunge profitul. Profit mare = preț mare al acțiunilor, că asta contează la bursă.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 7:30 AM
Mai e o chestie la Hidroelectrica ce s-a prea menționat, dau dividende în fiecare an de cam 10%, ceea ce nu e rău deloc.
De asemenea, apropo de evaluare, cu UIPath ce a fost parcă la 37 de ori cifra de afaceri nu a zis nimeni nimic :)
Eu am luat. Într-adevăr, e a statului și sunt niște riscuri dar a fost pentru că aveam niște bani cu care nu prea știam ce să fac (a nu se înțelege că mă dau afară banii din casă și am dileme existențiale, dar erau într-un cont bancar ce nu aduce nimic). Acum aștept văd.
Iulian(Citează)
27/06/2023 la 8:09 AM
Pentru că UiPath era la începutul dezvoltării internaționale pe un domeniu relativ nou de business. Lumea părea să fie a lor.
H2O unde să se mai dezvolte? Face rapid un baraj?
Oricum, de 10 ori profitul deja include un risc asociat statului ca acționar majoritar, dar tot mi se pare cam umflată situația.
În treburi din astea nu sunt însă soluții fixe și formule clare. Este mai mult un gut feeling.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 8:31 AM
Unde sa se mai dezvolte H2O? Cineva nu și-a făcut research-ul.
Marius M(Citează)
27/06/2023 la 10:04 AM
UIPath o fi fost la început cu speranțe acerbe și a scăzut cu 80% dacă e să mă uit de la IPO până acum.
La Hidroeletrica, chiar dacă ea nu inovează și nu e the next boom, dacă ai luat de 10 mii euro încasezi anual 1000 euro plus cum o mai evolua acțiunile.
Nu încerc pe nimeni să conving să mai ia, dar să nu uităm totuși că acțiunile implică și dividende.
Iulian(Citează)
27/06/2023 la 12:11 PM
De ce “de 10 ori profitul deja include un risc asociat statului ca acționar majoritar”?
Octav(Citează)
28/06/2023 la 11:51 AM
Pentru că de obicei se folosește un multiplu mai mare în evaluare, nu 10x.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 9:20 AM
Nu stiu daca investitia in Hidroelectrica este o idee buna sau nu, dar sunt convins ca preturile la energia alectrica vor continua sa creasca in urmatorii 5-10 ani. Pe masura ce numarul de masini electice de pe piata va creste, probabil ca se va dubla si consumul total de energie in randul populatiei.
Andrei G(Citează)
28/06/2023 la 11:54 AM
Mașinile electrice nu sunt marii consumatori. Dezvoltarea economică atrage creșterea de consum, că dacă faci un mall nou ai nevoie de multa energie electrică pentru el.
În segmentul rezidențial, pe de o parte scade consumul prin introducerea de becuri LED sau electrocasnice mai eficiente, pe de altă parte crește prin aer condiționat sau trecerea la încălzire electrică. Greu de spus cum stă balanța acolo.
Nevoie de energie electrică va fi, dar de unde va scoate Hidroelectrica energie suplimentar? Bagă apă mai multă pe Argeș? Seceta înseamnă mai puțină apă prin turbine, până la urmă. Cererea crescută poate fi acoperită rapid de eoliene și fotovoltaice, unde costul per MW instalat scade constant.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 7:37 AM
“Also nu am bani, dar să zicem că dacă eram încrezător în H2O mai puneam un banner și făceam rost de 5.600 lei”.
Tragi de la sosete.
Blackskull(Citează)
27/06/2023 la 8:09 AM
Dădeam retur la înghețată și la stingător și luam altul ieftin din Dedeman.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 10:31 AM
Sau nu mai folosesti deloc sosete. Italian style. Zdai seama cata economia faci.
Blackskull(Citează)
27/06/2023 la 8:23 AM
“ Profitul companiei mi se pare umflat artificial de situația din ultimii ani și prețurile mari de la energie.”
– nu ca nu ai dreptate dar ei sunt pe un profit istoric și au de încasat cel putin 100000 de facturi pe ultimele luni de la abonați. Potențial este…..
Niles(Citează)
28/06/2023 la 8:27 AM
cu siguranta au fost incluse si facturile alea neemise in profit
ciudata maimuta(Citează)
28/06/2023 la 11:55 AM
Mi se pare un exemplu negativ ce s-a întâmplat cu facturile. A durat 10 luni ca Hidroelectrica să factureze clienților rezidențiali consumul respectiv. 10 luni! Ce-ar fi făcut alta companie dacă timp de 10 luni nu putea emite facturi?
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 9:22 AM
– Dați-mi exemplu de o companie de stat care merge bine!
– Hidroelectrica.
motanes(Citează)
27/06/2023 la 9:37 AM
Sa iti iei TESLA si sa nu investesti in actiunile companiei care o alimenteaza, mi se pare absolu genial.
Gaelex(Citează)
27/06/2023 la 2:19 PM
Sunt atat de multe variabile intre aceste doua ipoteze pe care tu le consideri corelate sau cauza/efect, incat daca urmaresti doar legatura asta, risti sa dai faliment in secunda doi cu investitiile la bursa.
Octav(Citează)
28/06/2023 la 12:11 AM
Vezi un viitor in care nu vor fi tot mai multi consumatori de curent electric?
Gaelex(Citează)
28/06/2023 la 11:56 AM
Dețin acțiuni la companii de energie regenerabilă. Eu cred în solare și eoliene, sunt resurse infinite și tot mai ieftin de exploatat.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 10:27 AM
Cu H2O am lămurit-o.
Pe când o analiză și pe $MO?
miluch(Citează)
27/06/2023 la 10:34 AM
“Cei care au ofertat sub prețul final nu vor primi acțiuni, ci banii înapoi și mulțumiri pentru participare. Nu ne pasă însă de cei instituționali.” … iti pasa, ca, daca e asa, aia dupa IPO, daca vor sa investeasca totusi suma, tre’ sa le ia de la bursa, ca sa tina pretul cat de cat sus (la cat s-a inchis IPOul), cel putin pe termen scurt.
Altfel insa ai dreptate, tre’ sa fi sonat sa investesti in ceva udne statul roman e majoritar.
Boris(Citează)
27/06/2023 la 11:19 AM
Stati sa vedeti cand o sa explodeze crypto si NFT…
Andrei(Citează)
28/06/2023 la 11:58 AM
La propriu, cu explozibil.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 11:20 AM
“Personal nu am văzut niciodată vreun plan de eficientizare a companiei, de investiții pentru extindere…”
Din raportul de evaluare de la Goldring – “Compania urmărește pentru viitor dezvoltarea de noi proiecte cu o putere de aproximativ 2.000 MW în domeniul panourilor solare, capacități eoliene cu o putere de aproximativ 1.000 MW și capacități hidroenergetice cu o putere de peste 300 MW.”
In ultimii ani au facut diverse achizitii de parcuri eoliene, solare etc. Tot investitii sunt si alea.
E drept ca fiind companie de stat, 90% din profit se duce catre dividende, pt ca statul vrea sa scoata bani din ea. Insa asta e ok si daca detii actiuni, pt ca primesti dividende. 6% pe an randament din dividende (calculat la profitul estimat pe 2023) e destul de bine.
paul(Citează)
28/06/2023 la 12:00 PM
OK, dar Hidroelectrica duduie pentru că se bucură de un monopol în domeniul hidro.
Dacă intră pe fotovoltaice și eoliene, va concura cu toate companiile private care fac același lucru. Tind să cred că acele companii private se mișcă mai repede când este vorba de planificat, investit, instalat și furnizat. Hidroelectrica n-a emis facturi clienților timp de vreo 10 luni pentru că nu avea cine să le facă.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 11:39 AM
IPO Hidroelectrica se vrea a fi prezentat ca o reimprospatare a BVB, respectiv o punere pe harta a BVB in aceasta parte de glob. Contextul in care se intampla aceasta listare este unul special, pentru ca acum o luna IPO Agricover a esuat masiv. In principiu acest IPO va fi un succes pentru ca lumea s-a grabit sa cumpere ce se mai poate cumpara, respectiv politica de dividende o sa fie una cat se poate de generoasa.
Insa cam pe aici se termina lucrurile bune si oricine are un pic de viziune o sa-si puna niste intrebari simple:
1. Cat de realist este pretul actual per actiune 22.59 euro per actiune?
2. Cat de mult o sa tina politica actuala de dividende?
3. Care sunt planuri de dezvoltare a tot ce inseamna infrastructura?
La prima intrebare piata o sa decida si o sa fie extrem de interesant cum o sa decurga lucrurile la nivel de tranzactionare in primele luni. La urmatoarele intrebari in schimb ne lovim de faptul ca actionarul majoritar este statul roman, iar acesta are tendinta sa nu fie foarte predictibil. Nu m-ar mira ca lucrurile sa se schimbe de pe o zi pe alta, iar asta sa se vada in pretul actiunii.
Merita sa investesti in H2O? La modul realist oricine investeste pe bursa o sa vrea sa-si extinda portofoliul cu aceasta companie. Cu toate acestea oricine a investit pe bursa o sa astepte sa treaca emotiile de dupa listare si o sa vrea sa vada tendinta pretului. 5600 de ron nu mi se pare mult pentru cine vrea sa investeasca acum. Si spun asta din perspectiva romanului care are un pic venituri peste medie si vrea sa incerce experienta asta.
Asdad2005(Citează)
28/06/2023 la 12:02 PM
Cred că statul poate ține sus acțiunile anunțând periodic dividende mari, ceea ce-i va face pe mulți să cumpere acțiuni până în data de ex-div.
Și cred că și politica actuală va rămâne neschimbată o vreme.
În ce privește dezvoltarea, eu nu sunt încrezător. H2O are un monopol în domeniul hidro. Pe orice alt domeniu, concurează cu companii eficiente și care se mișcă rapid în piață, în timp ce statul român este… foarte… leeeent.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 12:57 PM
Radu, se pare ca ai investit oricum:
https://www.profit.ro/povesti-cu-profit/financiar/piata-de-capital/exclusiv-oferta-hidroelectrica-subscrisa-integral-transa-investitorilor-institutionali-evaluare-moment-9-miliarde-euro-investitorii-ancora-fonduri-pensii-mici-nn-subscris-ieri-300-milioane-euro-21239289
Asa ca sa speram ca nu ai dreptate, altfel ramanem toti cu gaura in pensia privata / nu mai are PSD ce sa nationalizeze.
Sorin(Citează)
28/06/2023 la 12:02 PM
Sunt sigur ca am investit oricum și prin fondurile de investiții pe care le mai dețin.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 3:02 PM
Eu nu ma ating de piata romaneasca. Ce se face afara inside trading, nu vreau sa ma gandesc ce-i aici…
In plus, companie operata de statul roman, unde tot statul e factorul de decizia? HA!
La sfarsitul saptamanii trecute am primit facturi de la Hidro in fiecare zi, una dupa alta. Cineva umfla acolo niste cifre la sfarsit de Q2.
PS: Romania nu a ajuns inca nici la productia nici la consumul de energie din 1989. Masinile electrice sunt scuipat, marea industrie e consumatorul principal.
add(Citează)
27/06/2023 la 3:26 PM
Tineti minte si imi dai mai tarziu in “cap”. Cu statul roman nu fac bani decat cei care-l capuseaza (politic, nepotisme, furt, pensii speciale etc.)
Oricine crede ca e altfel, inca n-a inteles intru totul in ce societate traieste si cat esti lasat sa “cresti”. Daca era oferta asa de buna, nu mai erau locuri de la primele minute fie capusare fie straini cu bani si informatii ce umbla dupa “easy money”.
Suna a teapa romaneasca “dormi linistit, FNI vegheaza pt tine”.
Ariel(Citează)
28/06/2023 la 12:03 PM
Bursa nu e chiar așa, poți face și tu bani la o adică.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 3:41 PM
Citesc comentariile si e amuzant…. atatia specialisti in actiuni nu am mai vazut… Am vazut parerea ta Radu, eu unul daca aveam bani acum investeam. Iar companii de stat (S.A.) care sa fie productive sunt destule… Antibiotice, Aerostar etc…
eBogdan(Citează)
27/06/2023 la 5:12 PM
S.A. inseamna societate pe actiuni, nu companie de stat. Din cele doua enumerate de tine, Antibiotice are 50%+ actionar statul, Aerostar e companie privata.
paul(Citează)
28/06/2023 la 12:04 PM
Realist vorbind, șansele sunt cam 50%-50% de partea fiecăruia dintre noi.
nwradu(Citează)
27/06/2023 la 4:42 PM
1. “Statistic vorbind, prețul acțiunilor scade după un IPO”
2. “Încerc să mă feresc de companiile unde statul este acționar majoritar.”
Poti da exemple concrete de IPO unde statul este majoritar si lucrurile au mers prost dupa IPO si apoi au mers prost din cauza statului ?
Ca idee, nu cred in argumentele tale din 2 motive:
1. Transelectrica
2. Transgaz
Cip(Citează)
28/06/2023 la 12:05 PM
Dacă s-ar fi listat TAROM, te-ai fi atins de acțiuni? Că imediat ce nu mai este un monopol la mijloc, lucrurile scârțâie.
nwradu(Citează)
28/06/2023 la 3:30 PM
Deci nu ai argumente. Discuția era despre IPO-uri reale. Transelectrica – cat timp am avut-o și Transgaz au bătut anual inflația și dobânzile la depozite.
Despre H2O vedem la anul.
Cip(Citează)
28/06/2023 la 9:24 PM
Radu ti-a raspuns. Transelectrica aia are mai mult de 50% din angajati capuse care nu fac nimic si care mai devreme sau mai tarziu o sa intre in puscarie.
E aboslut dezastru ce e acolo, si stiu ce vorbesc. Ca ai vandut tu cand trebuie, e altceva, trasnelectrica 01-08-2018 BVB 24.9 RON, Transelectrica azi: 25.2 RON. A da, si capusata cu dividende. Mare randament.
Boris(Citează)