un blog de Radu Dumitru

asus s5507

►► Ofertele continuă la: eMAGFashion DaysFinestoreDysonFlip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄

asus s5507

Trei lucruri noi pe care le-am învățat – episodul 5 (de ce semafoarele folosesc roșu, galben și verde?)

30 May 2023  ·

GÂNDURI  ·

34 comentarii

Continui seria 3 lucruri învățate cu alte informații noi și mișto pe care le-am aflat în ultima vreme. Primul de mai jos arată că uneori este o legătură bună între unde dai și unde crapă.

NICO ROSBERG A RENUNȚAT LA CICLISM PENTRU A SCĂPA DE 1 KG ȘI A CÂȘTIGAT CAMPIONATUL DE FORMULA 1

2016 a fost sezonul în care Lewis Hamilton a concurat de fapt cu coechipierul său de atunci de la Mercedes, Nico Rosberg. Rosberg a câștigat în cele din urmă campionatul mondial în fața lui Hamilton. A fost o combinație de pilot bun, lipsă de ordine de la echipă pentru a-l favoriza pe Hamilton, câteva curse mai slabe ale lui Hamilton, și după cum am aflat, multă dedicație din partea lui Rosberg.

Rosberg a povestit într-un podcast că voia să slăbească un pic pe perioada verii pentru a fi mai ușor împreună cu monopostul său de F1. Zice el că nu vrei să ții cură de slăbire în timpul unui sezon de F1 pentru că te distruge mental, așa că a avut ideea de a renunța măcar la ciclism.

Înțeleg că făcea ciclism cu mare spor, iar renunțând la asta a pierdut un kilogram masă musculară din picioare și deci, na, a fost mai ușor cu 1 kg.

1 kg în minus pe mașină, zice el, înseamnă că ești mai rapid cu 0,03 secunde. În prima cursă de după ce a slăbit, Rosberg i-a furat lui Hamilton pole-position-ul pentru 0,02 secunde, ceea ce i-a dat aripi lui Rosberg și l-a deprimat pe Hamilton, având în vedere că cei doi erau practic la egalitate în campionat și fiecare avantaj conta.

Rosberg spune, practic, că inclusiv acel kilogram pierdut l-a ajutat să devină campion mondial. Mai povestește în acel podcast (are 6 minute, ascultați-l rapid) și că și-a schimbat design-ul mănușilor cu unele cu care apăsa mai bine și mai precis padelele de pe monopost, un alt avantaj care a fost preluat apoi și de alți piloți.

Rosberg, după ce a devenit campion mondial în 2016, i-a surprins pe toți anunțând că se retrage din F1. A luat un titlu, îi ajunge, acum este timpul pentru familie. S-a retras deci la 31 de ani.

SINDROMUL RAYNAUD – AMORȚEALĂ ȘI FRIG ÎN DEGETELE DE LA MÂINI ȘI PICIOARE

Sindromul Raynaud este o boala care afecteaza degetele de la maini si picioare prin aparitia senzatiei de amorteala si frig, atunci cand temperaturile sunt scazute sau din cauza stresului. Pentru cele mai multe persoane, sindromul Raynaud nu reprezinta o problema serioasa de sanatate. (Regina Maria)

Cică este de două tipuri. Un tip primar, când boala apare singură, și de tip secundar, când apare din cauza altor afecțiuni. Nu este gravă, nu are alte efecte, doar ai mâinile reci.

Vasele de sânge din degete se contractă suplimentar când este frig sau când ești stresat față de ale altor persoane și de asta apare senzația de frig sau de “mâini înghețate”.

Uneori mă întreb dacă nu am și eu asta. De când mă știu am mâinile și picioarele reci imediat ce vine toamna, de-mi vine mereu să port mănuși.

DE CE SEMAFOARELE SUNT ROȘII, GALBENE ȘI VERZI

Altfel spus, de ce în general roșu înseamnă stop și verde înseamnă permisiune. În particular pentru semafoare, cele cu roșu, galben și verde sunt acum standardizate la nivel mondial, dar în Japonia încă există unele cu roșu, galben și albastru, iar în multe alte țări se folosea alb în loc de verde. De ce însă nu magenta sau albastru în loc de roșu, de exemplu?

Primele semafoare au apărut de fapt pe căile ferate, unde a fost nevoie de ele cu mult înainte de apariția automobilelor pe șosele. Se folosea roșu pentru stop și alb pentru continuă, dar problema cu albul era că uneori șoferul trenului putea fi păcălit de un bec oarecare sau chiar și de lumina stelelor, în special de la distanță. Așa că s-a trecut la verde și acolo.

Nu-i foarte clar de ce roșu, galben și verde au fost standardizate pentru semnalizări de toate tipurile. Posibil să fi fost o explicație biologică și fizică la mijloc, bazată pe felul în care ochiul nostru vede, dar la fel de posibil să fi fost alese instinctual de acei câțiva oameni care au decis pentru prima oară așa ceva, poate bazat pe contrastul dintre cele trei culori.

Roșul, însă, are cea mai mare lungime de undă din spectrul vizibil ochiului, ceea ce înseamnă un avantaj în propagarea prin aer: este vizibil de la distanță mai mare pentru că lumina roșie se pierde mult mai puțin în moleculele de aer. Așadar, ochiul uman observă roșul de la distanță mare, ceea ce este crucial pentru indicatorul de “stop”.

Apoi, ochiul uman vede cel mai bine pe lungimea de undă a galbenului spre verde. Aceea este culoarea la care este cel mai receptiv, chiar dacă roșul câștigă în competiția “care culoare este vizibilă de la distanța cea mai mare” dintr-un motiv care nu ține de ochiul uman, ci de disiparea mai scăzută în atmosferă.

Prin urmare, galbenul a fost ales ca o culoare pentru avertismente. Semne de tot felul, zone periculoase, marcaje speciale șamd. Iar verdele, la fel de vizibil, dar și cu contrast bun ziua și noaptea, a rămas atunci ca varianta potrivită pentru “go go go”. Zice Readers Digest.

asus s5507

    34 comentarii

  1. „șoferul trenului” e o traducere nefericită în română pentru „train driver”. De nivel Google Translate în tinerețe.

      (Citează)

    • N-am tradus nimic. Eu așa le zic. Pare că ai înțeles însă la cine mă refer.

        (Citează)

    • Face sens! :)

        (Citează)

    • Păi ce să ne pierdem în conductor și mecanic, mai ales că nu este clară diferența. “Pilotul trenului”, dacă ar fi de viteză :P

        (Citează)

    • Adevarul este ca pe aceeasi regula putem sa le spunem si celor care “conduc” avioane tot soferi. Ca toata lumea o s ainteleaga la ce ne referim daca spunem “soferul de MIG 21”.

        (Citează)

    • nwradu: conductor și mecanic, mai ales că nu este clară diferența

      eu nu inteleg ce nu e clar la cele doua.
      conductorul verifica biletele si se ocupa de calatori,
      iar mecanicul se ocupa de motor si de locomotiva.

      da, poate se voia amuzant sau retoric raspunsul, dar nu inteleg de ce te mai obosesti.
      din astea putem citi la gpt cand si cat vrem.

        (Citează)

    • Iohannis, soferul tarii!

        (Citează)

    • john2381: eu nu inteleg ce nu e clar la cele doua.
      conductorul verifica biletele si se ocupa de calatori,
      iar mecanicul se ocupa de motor si de locomotiva.

      Nu e clar pentru ca “conductor” mai e sinonim cu “vatman”, care, guess what, conduce tramvaiul.
      Peste tot, mecanicul e cel care repară chestii, numai la căile ferate e cel care conduce chestii, în timp ce conductorul nu conduce, cum ar fi logic, ci controlează bilete. Păi controlorul ce mai face atunci? Controlează și el bilete, dar în autobuz.

        (Citează)

    • alunelu: conduce tramvaiul

      deci cititorii de aici sunt la varsta la care inca nu s-au prins ca intelesul unui cuvant e dat si de context?
      cat despre vatman (pe langa scoaterea din context).. este oricum o utilizare secundara, deci nu una la care te-ai gandi chiar daca ai vedea cuvantul fara context.
      iar despre condus.. conductorul trenului chiar conduce ceva: pe calatori (la vagoanele / locurile lor, etc).

        (Citează)

    • john2381: deci cititorii de aici sunt la varsta la care inca nu s-au prins ca intelesul unui cuvant e dat si de context?
      cat despre vatman (pe langa scoaterea din context).. este oricum o utilizare secundara, deci nu una la care te-ai gandi chiar daca ai vedea cuvantul fara context.
      iar despre condus.. conductorul trenului chiar conduce ceva: pe calatori (la vagoanele / locurile lor, etc).

      Deci cititorii de aici sunt la vârsta la care au nevoie de cineva să le găsească locul în tren?
      Pe mine, dacă mă conduce cineva la vagon, ăla e cineva din familie, eventual vreun prieten… Locul mi-l găsesc singur. Pe tine când te-a condus ultima oară undeva conductorul de tren (de tren, da, nu de pasageri)?

        (Citează)

    • alunelu: au nevoie de cineva să le găsească locul în tren?

      mergi des cu cfr?
      eu merg rar, iar semnalizarea (atunci cand e) nu e cea mai clara posibil (caz in care chiar solicit ajutorul conductorului).

        (Citează)

  2. In Romania s-a terminat culoarea galbena la semafoare, rar mai vezi asa ceva. Sau, daca vezi, tine un sfert de secunda si doar de la verde spre rosu.

      (Citează)

    • Excelenta observatie. Acelasi lucru l-am remarcat si eu si cred ca un galben de 1 secunda ar avea efect benefic asupra vitezei de reactie a primului aflat la semafor, la trecerea de la rosu la verde.

        (Citează)

    • In bucuresti nu s-a folosit niciodata galben. Ai “verde”, “da-i tare”, “asigura-te si te baga”

        (Citează)

    • Din pacate asta e in Bucuresti.
      Daca mergi in metropole gen Braila sau Galati, s-ar putea sa vedeti surprinsi nu doar galben/verde respectiv galben/rosu ci si *drumroll* cronometre ce arata cat mai dureaza pana la urmatoarea schimbare – e nebunie :)

        (Citează)

    • Nicu: ar avea efect benefic asupra vitezei de reactie a primului aflat la semafor, la trecerea de la rosu la verde

      depinde..
      daca pentru tine benefic = risc crescut de a te intersecta cu cei care forteaza rosul..
      atunci de acord.

      eu cand sunt primul la semafor pornesc lent si ma uit cu atentie in toate partile pentru ca sunt tot felul de “profesionisti” in trafic

        (Citează)

    • Pyro:
      … cronometre ce arata cat mai dureaza pana la urmatoarea schimbare – e nebunie :)

      Am avut si noi prin București cu cronometru, stiu sigur că erau odata la Romană. La urmatoarea licitatie au facut upgrade la fără cronometru.

        (Citează)

    • Add:
      In Romania s-a terminat culoarea galbena la semafoare, rar mai vezi asa ceva. Sau, daca vezi, tine un sfert de secunda si doar de la verde spre rosu.

      Nu în România, sunt multe orașe unde se trece prin galben și la secvența roșu-verde. Iași, de exemplu, Brăila etc.

        (Citează)

    • Nicu:
      Excelenta observatie. Acelasi lucru l-am remarcat si eu si cred ca un galben de 1 secunda ar avea efect benefic asupra vitezei de reactie a primului aflat la semafor, la trecerea de la rosu la verde.

      Care este diferența că pierzi o secundă din galben sau din verde? Tot același timp alocat de “prioritate” îl ai de fapt. Doar s-ar pleca la galben acum.

        (Citează)

    • Cu cronometrele a fost treabă ciudată. Primăria a zis că nu mai erau necesare pentru că timpii de semafor nu mai sunt mereu aceiași, ci îi ajustează computerul de traffic management permanent.

      Asta mi se pare bullshit. Putea la fel de bine computerul să modifice și ce scrie pe cronometru, dacă dorea. Am văzut orașe destule cu trafic mngm și cronometre.

      Cred că la licitația de semaforizare nu s-au mai prevăzut cronometre și asta a fost situația.

        (Citează)

    • Cu exceptia cazului in care computerul ala modifica datele in timp real.
      Imagineaza-ti ca te asezi la semafor si vezi 54, 53, 2, 1 – verde. Sau 5,4,3, 2, 35, 34…
      Le ce bun ar mai fi un astfel de cronometru cata vreme nu poti anticipa numaratoarea?

        (Citează)

  3. Rosul are cea mai mica frecventa si cea mai mare lungime de unda. Galbenul e culoarea cea mai vizibila in conditii de iluminare puternica. In conditii de iluminare scazuta/noapte, albastrul e cea mai vizibila culoare, in special cu vederea periferica unde celulele bastonase sunt preponderente. De aia cu LED-uri vezi mai bine pe sosea noaptea fata de iluminarea cu lampi de sodiu.

      (Citează)

  4. In Bucuresti, culorile verde, galben si primele 5 secunde din cat tine culoarea rosie ale semaforului inseamna acelasi lucru: “da-i tare!”

      (Citează)

  5. nwradu:
    Cu cronometrele a fost treabă ciudată. Primăria a zis că nu mai erau necesare pentru că timpii de semafor nu mai sunt mereu aceiași, ci îi ajustează computerul de traffic management permanent.

    Asta mi se pare bullshit. Putea la fel de bine computerul să modifice și ce scrie pe cronometru, dacă dorea. Am văzut orașe destule cu trafic mngm și cronometre.

    Cred că la licitația de semaforizare nu s-au mai prevăzut cronometre și asta a fost situația.

    E simplu. In orasul mustind de smecherie Bucuresti, cronometrele erau folosite pentru startul la liniuta. Chestie care probabil a generat oarece accidente intre idioti. Asa ca le-au scos, ca sa mai domoleasca instinctele de raceri innascuti ale smecherilor.

      (Citează)

    • Motivul asta e doar o legenda babeasca. Sper ca decidentii nu sunt totusi atat de batuti in cap.

        (Citează)

    • Nu e legenda. In brasov asa se faceau liniutele, apoi le-au stins noaptea ca atunci activau bizonii, apoi au pus speedbumpere, apoi au facut giratorii.
      Bine, giratoriile nu din cauza de liniute. Cred.

        (Citează)

    • @Baltha Zerus

      Ti-ai raspuns singur. Marea majoritate a semafoarelor merg pe galben intermitent noaptea, deci nu ar avea sens sa le scoti din motivul asta. Poti sa le treci pe intermitent.

        (Citează)

  6. john2381: depinde..
    daca pentru tine benefic = risc crescut de a te intersecta cu cei care forteaza rosul..
    atunci de acord.

    eu cand sunt primul la semafor pornesc lent si ma uit cu atentie in toate partile pentru ca sunt tot felul de “profesionisti” in trafic

    Ai dreptate, dar asta este consecinta ne functionarii politiei circulatie care poate corecta tupeul unora. cu niste ani in urma chestiunile astea practic nu existau.

      (Citează)

  7. De fapt semaforul este rosu, portocaliu si verde. Nu stiu de ce ii zicem galben, probabil pentru ca e mai usor.

      (Citează)

    • paul: Nu stiu de ce ii zicem galben, probabil pentru ca e mai usor.

      pentru ca asa ii spune legea.
      ai incercat sa o citesti?

        (Citează)

  8. Boris:
    In bucuresti nu s-a folosit niciodata galben. Ai “verde”, “da-i tare”, “asigura-te si te baga”

    Daca nu ai vazut tu, nu inseamna ca nu s-a folosit niciodata.
    S-a renuntat din cauza accidentelor. Multi furau startul pe galben si se intersectau cu cei care fortau galbenul.

      (Citează)

  9. john2381: pentru ca asa ii spune legea.
    ai incercat sa o citesti?

    E albă, dom’ne.

      (Citează)

  10. Sindromul Raynaud e o boală auto-imuna. Nu înseamnă doar mâini și picioare reci, ci și dureri mari și alte probleme. În timp îți poate afecta flexibilitatea mâinilor.

      (Citează)

    Alătură-te discuției, lasă un mesaj

    E-mail-ul nu va fi publicat. Fără înjurături și cuvinte grele, că vorbim prietenește aici. Gândiți-vă de două ori înainte de a publica. Nu o luați pe arătură doar pentru că aveți un monitor în față și nu o persoană reală.

    Apăsați pe Citează pentru a cita întreg comentariul cuiva sau selectați întâi anumite cuvinte și apăsați apoi pe Citează pentru a le prelua doar pe acelea. Link-urile către alte site-uri, dar care au legătură cu subiectul discuției, sunt ok.


    Prin trimiterea comentariului acceptați politica de confidențialitate a site-ului.



    Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.

    Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri

    Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.

sus