►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
29 May 2023 ·
AUTO ·
Aveam un subiect salvat despre cum Tesla Model Y a fost cea mai bine vândută mașină electrică în anul anterior, la nivel mondial.
Turns out, Model Y a fost și cel mai bine vândut autovehicul în trimestrul 1 din 2023. Nu doar între electrice. A fost cel mai bine vândut model în lume, depășind chiar și benzina. Este un milestone important pentru Tesla.
Mai exact, s-a vândut mai bine decât Corolla, Hilux, RAV4 și Camry, toate de la Toyota, care au ocupat locurile 2-5 în lume. Toyota rules.
Și în 2022 a stat bine, de fapt, ajungând pe locul 3 în vânzările mondiale, potrivit Jato.
Simt că avem un nou moment mirrorless vs DSLR, când foarte mulți spuneau că niciodată nu vor fi înlocuite DSLR-urile de aceste noi aparate fără oglindă. Niște ani mai târziu, DSLR-urile practic nu mai există.
În ce privește electricele, în 2022 cele mai bine vândute modele au fost Tesla Model Y și Model 3, urmate de mașină chinezească de mici dimensiuni.
De fapt, clasamentul este cumva denaturat de mașinile chinezești, care au o piață imensă în propria țară, dar nu prea ies din ea.
Cândva, însă, vor ieși în forță. Citeam un articol mai vechi (no link, sorry) despre cum chinezii și-au rezolvat multe probleme de siguranță și în curând ar putea acapara o parte din piața europeană de automobile.
Articolul Motor1 face o defalcare a vânzărilor de automobile electrice pornind de la țara de origine a producătorului. Tesla intră la americane, deși se fabrică și în Berlin și cred că piața europeană contribuie semnificativ la vânzările lor, așa că topul este unul nerealist, dar iată-l mai jos măcar pentru a vedea cantitățile totale:
Nu mă miră nimic din cele de mai sus. În aprilie 2019, când Tesla a anunțat prima oară Model Y, scriam pe blog “cred că Model Y va avea succes mare și în Europa, unde piața de crossover/SUV este în creștere. Ar putea fi unul dintre cele mai de succes modele la vânzări.”
Apoi, în 2020, când Tesla a livrat primele unități de Model Y în lume, scriam “Tesla a anunțat că încep livrările de Model Y, mașina electrică despre care eu sunt convins că va schimba puternic sectorul auto.” Lângă un grafic despre creșterea explozivă a vânzărilor de Model 3 scriam “De asta zic că Model Y, care-i un fel de Model 3 cu formă de crossover, o formă foarte populară în Europa și tot mai populară și în SUA, probabil va întrece toate aceste recorduri.”
Nu mă laud musai cu asta, era evident viitorul modelului Y.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
30 comentarii
29/05/2023 la 7:14 AM
O companie care există doar de 20 de ani și care vinde mașini mainstream de zece ani.
Adrian(Citează)
29/05/2023 la 7:15 AM
Un om pasionat de Tesla.
Dan.S(Citează)
29/05/2023 la 7:24 AM
Problema la model Y e ca autonomia reala pentru varianta accesibila e fff mica. La long range se schimba un pic lucrurile in bine dar si pretul creste fulminant. In afara de asta e un model dragutel.
alexEAT(Citează)
29/05/2023 la 7:50 AM
Toyota merita doar daca iei modele facute in Japonia.
Andrei(Citează)
29/05/2023 la 7:57 AM
Nicodata n-am inteles obsesia romanilor pentru conspiratii de genul, de la dacia si aro ptr export.
Dan(Citează)
29/05/2023 la 8:19 AM
Nu e conspiratie. Au fost facute Dacii special pt tarile din vest si tarile arabe bogate, cu optiuni si/sau motorizari care nu existau pt Romania.
Dr Love(Citează)
29/05/2023 la 10:35 AM
Cifrele spun povestea pe care o doresc cei ce le prezinta. Hai sa punem altfel.
La nivel mondial se vand vreo 60 de milioane de masini noi pe an si de vreo 3-4 ori mai multe secondhand. Acu hai sa vedem cate partzometre electrice se vand din astea, ca sa vorbim de dslr scenario.
Eu unul mi-as dori sa fie doar electrice pe strazi, doar ca nu am inteles cum ar functiona asta cu instrastructura actuala a retelei de curent (la nivel global), si nu am inteles cum ar scala (ecologic vorbind) productia si reparatul/reciclatul de acumulatori atunci cand sa zicem s-ar vinde macar 20-30 de milioane de electrice pe an.
Boris(Citează)
29/05/2023 la 11:05 AM
Bingo!
zetanu(Citează)
29/05/2023 la 11:49 AM
Reciclarea e o non problema. Zecile de milioane de mașini termice cum se reciclează? Exista un întreg process pentru a recicla doze de aluminiu, care au material puțin și incredibil de împrăștiat. Bănuiesc ca a recicla baterii care vin într-o bucata de câteva sute de kg nu e atât de greu.
Ref. La sistemul energetic, de acord. Făcusem un calcul, dacă ai înlocui toate mașinile din bucuresti cu electrice și le-ai încarcă la o priza casnica(2kw, ju mai mult) ai avea un consum constant mai mare decât vârful istoric atins în București vreodată. Asta fără alți consumatori.
Andrei(Citează)
29/05/2023 la 12:39 PM
@Andrei, nu e chiar o comparație corectă, că o mașină cu motor termic are durata de viață semnificativ mai mare decât un battery cell de pe electrice. Nu am date concrete, dar o să arunc un „mă aștept să fie nevoie să reciclezi două battery cell-uri pe durata de viață a unei electrice, versus o termică pe care o scoți din uz o singură dată” (o bună parte din piesele care se schimbă pe o termică se „refurbishează” și reintră în circuit + reciclarea normală de metal pentru alte piese).
Oricum, am citit la un moment dat un articol care spune că peste 90% din baterii se pot recicla. N-am săpat să văd dacă e adevărat, deci nu m-aș crede pe cuvânt. :D
Ciuby(Citează)
29/05/2023 la 12:55 PM
Infrastructura electrică e și ea într-o continuă dezvoltare, de ce ai presupune că sursele rămân mereu aceleași? Chiar și la nivelul consumatorilor casnici se încearcă introducerea de surse noi de energie (când îți faci casă deja trebuie să iei în calcul în proiect surse regenerabile). Orașele deja încearcă să treacă transportul în comun pe electric și caută investiții pentru tehnologii noi – cu hidrogen, de exemplu.
Ca un sfat, nu-i ascultați pe politicieni când e vorba de astfel de investiții, că ăia nu înțeleg nimic și de cele mai multe ori vorbesc prostii. Cine e interesat poate urmări investițiile, că sunt publice și finanțările care apar.
dam167(Citează)
29/05/2023 la 1:07 PM
Andrei, ma refeream in primul rand la reciclatul acumulatorilor aia. Tabla, ca tabla, aia e ultima problema, d-aia ti-o si recicleaza tiganii “gratis” ca iese profit.
Dar la baterii si acumulatori e durere, de aia pana si bateriile de casa (AA, AAA, etc) sunt o problema ecologica.
dam167, pentru surse de curent o mai fi cum o mai fi, dar eu ma refeream in primul rand la distributie. Deocamdata nu s-a inventat transferul de curent wireless (eficient), tu iti dai seama ca trebuie schimbat tot sistemul ca sa ai incarcare electrica la fiecare loc de parcare. Si nu, nu o sa meraga cu “statii de incarcare” cum e acum, daca sa zicem 70% din masini ar fi electrice. Ca unor posesori de electrice din ziua de azi le e dor de Ceasca, si sunt ok sa stea la coada “la benzina” pe langa statii e treaba lor, dar asta nu o sa mearga cand 50% din masini o sa fie electrice.
Boris(Citează)
29/05/2023 la 1:33 PM
@Boris: dacă n-o să meargă n-o să fie atâtea mașini electrice. Plus că vor evolua și mașinile, n-o să mai mergi 200 km cu o încărcare și încărcarea aia vei fi încurajat să o faci acasă. După părerea mea e mai ușor să schimbi distribuția decât sursele pentru că se face pe zone.
dam167(Citează)
29/05/2023 la 3:13 PM
Dam, pai da, tocmai ca trebuie facuta “acasa” incarcarea, doar ca acasa n-o sa ne-o incarcam cu prelungitoare aruncate de la geam (cum mai vad prin bucuresti). Deci ne trebuie prize langa fiecare loc de parcare. Ori noi nici sa tragem vopsea pe asfalt sa marcam locurile nu putem.
Boris(Citează)
29/05/2023 la 4:16 PM
Când a apărut mașina cu combustie câte benzinării erau in lume si câți oameni predicau că e mai bun calul?
Nu mai fiți vechi, că vă sperie noul
C(Citează)
29/05/2023 la 4:17 PM
Și care ar fi problema ca se reciclează mai des? Ce implica reciclarea de metale? Energie? Teoria electriceor e ca o sa ne umplem de regenerabile, deci energie va fi.
Logistic, doar vei avea nevoie de mai multe “drumuri” de la dezmembrari la fabrica de reciclare, ca tot pe același tir se pun și e pavele compactare și bateriile.
Comparația cu alkalinele nu o vad corecta, fiindca problema alcalinelor e ca sunt multe, mici și peste tot. Bateriile de mașină vor fi, prin comparație, puține, mari și mult mai valoroase per unitate.
Revenind la rețeaua electrica, imaginația mea îmi spune ca vom avea prize smart peste tot (de putere variabila) care vor comunica direct cu rețeaua. Când vine vârful de producție, ca bate soarele, vântul sau orice, distribuitorul va mari puterea stațiilor și din x kwh vor da x + y. Rămâne problema sistemului în sine, care 100% e subdimensionat. Mai pui în ecuație o forma de reducere de taxe pentru companii ca sa își ofere mașinile lor electrice pe post de powerbank-uri (fiindca alea oricum se caseaza la x ani, nu au în scop sa tina 20 de ani).
Andrei(Citează)
29/05/2023 la 4:35 PM
C, comparatia nu isi are rostul.
1. cand au aparut masinile pe benzina o canistra de 20 de l de benzina tot intr-un minut o turnai in rezervor, fix ca si azi.
2. benzina la benzinarii nu vine pe conducte.
3. cererea de masini a crescut gradual
Normal ca scalarea a fost mai usoara.
Degeaba imi faci tu “benzinarii” electrice, n-o sa ma duc la ele sa stau 30 de minute sa fac un plin, ca n-am atata timp de pierdut. Sau cel putin asa imi doresc, sa nu ajung sa fac asta ca sclavetii care au electrica azi.
Tre’ sa imi aduci curentul acasa/in parcare. Si acasa mi-l aduci prin niste cabluri (vai de mama lor), nu cu cisterna.
Boris(Citează)
29/05/2023 la 11:08 AM
Citind ultimele articole, presimt ca Jeep-ul va fi inlocuit intr-un viitor destul de apropiat de o Y.
corny(Citează)
29/05/2023 la 1:35 PM
Mai bine ziceai ca in EU in Q1, dacia are 2 masini in top:
🇺🇸 Tesla Model Y: 71,683
🇷🇴 Dacia Sandero: 60,202
🇩🇪 Volkswagen T-Roc: 54,960
🇫🇷 Peugeot 208: 53,336
🇩🇪 Opel/Vauxhall Corsa: 53,307
🇯🇵 Toyota Yaris Cross: 53,050
🇮🇹 Fiat/Abarth 500: 45,598
🇷🇴 Dacia Duster: 45,310
Era mai interesant, decat porcariile lui ielon.
Boris(Citează)
29/05/2023 la 2:26 PM
Atata ignoranta cu apocalisa retelelor de electricitate. Repetati ca niste papagali dar nu va puneti mintea la contributie. Uitati aici, omul a facut calculele, inginereste.
https://www.youtube.com/watch?v=MdARb3dJNBo&t=2s
Florin(Citează)
29/05/2023 la 3:52 PM
Un alt calcul, cu rezultat destul de îngrijorător:
https://www.contributors.ro/apocalipsa-energetica-incepe-pe-1-ianuarie-2026/
Emil Ion(Citează)
29/05/2023 la 4:21 PM
Florin, cum ziceam, cifrele zic ce doreste prezentatorul sa zica. Din aia 50-55 TWh consum in Ro, casnic e vreo 10-12 TWh. D-aia n-am ajuns nici in ziua de azi la nivelul din ’90 de consum.
Deci cand baiatul ala ajunge la cifra de 24 TWh ca sa ne incarcam masinile inseamna o creste de 200% a consumului casnic, nu 30-40% din total cum zice el!
Pentru ca asa cum ziceam mai sus, iti trebuie priza la fiecare loc de parcare, nu o sa stea lumea cu orele la coada sa incarce prin 10 statii electrice/oras cum e acum.
In mijlocul Bucurestiului vara, cand eu si vecinii tinem cate 3 ACuri pornite / apt. pica reteaua cel putin o data la 2-3 saptamani. Cu consumul actual. Mult success sa iti tina infrastructura asta la o crestere de 200%.
Aaa, ca daca am da drumul la sidex sa produca ca in ’85 ne-am dubla consumul imstant si probabil ca nu ar crapa extrem de multe lucruri, sigur ca da, doar ca nu o sa ne ducem toti sa ne incarcam masinile la prizele din galati.
Boris(Citează)
29/05/2023 la 6:23 PM
Calculul ăla n-are nici o legătură cu ingineria dar, așa cum spune chiar el în clip, a vrut să pună niște cifre pe tapet – ce e important de acolo e creșterea producției cu 1% pe an, care e un prim reper.
@Boris: nu, nu înseamnă că o să crească consumul casnic la 200% pentru că 1) nu înseamnă că toți își încarcă mașinile când dă blocul tău drumul la climă și 2) chiar și dacă tu și vecinii ați încerca, vor fi limite de putere consumată.
Ideea e că stație de încărcare pe loc de parcare îți faci tu (personal, asociația de proprietari etc.), iar pentru construcțiile noi vei avea condiții în sensul ăsta pentru că, repet, deja trebuie să iei în calcul ca energia consumată de o locuință nouă să fie din surse regenerabile. Iar numărul de mașini electrice nu poate crește exponențial față de stațiile de încărcare. O să ai peste tot panouri solare și acumulatori și e de așteptat ca dotările cu stații electrice să fie în general pentru locuințele și cartierele noi.
Mai spuneam și că administrațiile locale încep să-și mute transportul în comun pe electric, deci sunt toate șansele ca producția să crească și la nivel local, iar cu asta se vor face investiții și în rețea, inclusiv în stații electrice.
dam167(Citează)
29/05/2023 la 7:38 PM
Dam, sau nu imi fac nimic pe cont propriu si merg cu benzinara. E absurd sa zici ca o sa isi faca oamenii singuri, si eventual doar aia care stau in cotetzele noi de la porumb. Tu ai fost prin vest, ai vazut unde apar statii de incarcare?
Boris(Citează)
29/05/2023 la 10:27 PM
Eu am văzut la mine în oraș cum tot apar stații de încărcare și evident că acum nu sunt destule pentru o explozie de tesle. Faptul că tu sau eu nu ne grăbim să ne luăm mașini electrice (la modul serios, dacă mâine ar ar trebui să-mi iau mașină nici nu m-aș gândi la electrică) înseamnă că or mai fi și alții ca noi, deci în toamnă n-o să fie numai mașini electrice în orașe. Ca și cu bicicletele, poți folosi câte o pistă pe ici colo, care nu era acum 10 ani, sau ai putea aștepta încă 10 ani să fie pistă fix pe unde vrei tu să mergi.
Cum zice și tipul ăla în clip, e o tranziție de zeci de ani, chiar dacă își ia și Radu teslă, tot e loc și pentru noi restul pe șosele.
dam167(Citează)
30/05/2023 la 12:30 AM
Stau in vest, am statie de incarcare in parcarea de la subsol (toate locurile de parcare au, de fapt) si nici macar 10% nu le folosesc, ca nu au masini electrice. Nu ca nu si-ar permite ca e plin de xc90, x5 si q7, majorotatea diesel pentru ca..oamenii au copii si pleaca des in concedii si drumetii la sute de km, pe munte, la pescuit., etc.
Sa incercati voi sa incarcati tesle pe un drum de 300 de km si cand esti la ski in Alpi. Doar hipsterii fara familii folosesc numai electricele; cei cu familii, ca o a doua masina.
Nu stiu cum e la altii dar, personal vorbind, fiecare masina electrica pe care o cunosc are in spate cel putin inca una, de obicei diesel, adica poluare cam dubla, ce sa vezi. Germania arde carbuni la mare fel ca sa produca curent, surpriza.
Add(Citează)
30/05/2023 la 10:24 AM
Majoritatea colegilor mei au trecut deja pe electrice. Sunt oameni cu familii si in majoritatea cazurilor nu au a doua masina, ca e Olanda si e scump. Unii nu pot nici incarca acasa si se bazeaza pe incarcatoarele din cartier (cum o sa fac si eu).
Da, poti sa incarci pe un drum de 300km. Da, poti sa incarci cand esti la ski in Alpi sau la plaja in Spania.
Giani Mucea(Citează)
01/06/2023 la 7:38 PM
Evident ca poti incarca, nu zice nimeni ca nu, numa’ ca nu-i distractiv sa fii obligat sa te opresti cate minim 30 de minute ca sa incarci partial bateria. Parca e mai placut sa alimentezi din 600 in 600 de km (asta daca masina e gurmanda si/sau rezervorul e mic) si in 5 minute (hai 10, cu tot cu pauza de cafea/pishu) sa fii din nou pe autostrada. Nu stiu de ce, dar de fiecare data cand treceam pe langa superchargerele din parcarile de pe autostrada si ma uitam la fetele celor din Tesla, nu vedeam altceva decat tristete… pesemne se gandeau la schimbarile climatice, ca altfel nu-mi explic
Dan(Citează)
31/05/2023 la 1:00 AM
Boris are dreptate cu nevoia de incarcare acasa si lipsa unei solutii pentru orase precum Bucuresti. Aici e nevoie de ceva nou.
Pe persoana fizica pot sa ma asigur ca am eu o priza la mine acasa, dar din punct de vedere statistic as fi o exeptie. O solutie trebuie gandita sa rezolve problema la nivel macro, pentru mase mari de oameni.
Acum daca poti incarca acasa, cu statiile rapide existente te descurci LEJER la drum lung. Dar statiile rapide nu sunt nici utile nici economice pentru incarcarea normala pentru drumruile cotidiene. E nevoie de incarcare lenta acasa sau la birou sau in ambele locuri, scalabila in numere mari si cu metode usoare de plata.
Capacitatea/limitarea retelei electrice mi se pare o non-problema pentru ca se poate rezolva cu tehnologia de acum, doar costa bani, dar costul la nivel national nu este la nivel prohibitiv. Pe de alta parte, nici autostrazile, rafinariile, retelele de distributie petrol/benzina/diesel nu sunt ieftine dar tot se finanteaza. Mi s-ar parea neprofitabil sa transport benzina cu cisterna in toata tara la fiecare statie de alimentare. Ai zice ca nu face fata reteaua si ca trebuie a vina o cisterna pe zi la fiecare benzinarie (ceva imposibil de realizat), dar in timp a putut fi optimizat fluxul astfel incat sa fie si practic si profitabil.
Despre baterii si recilcare – hai sa nu exageram ca nici blocul motor nu este facut din raze de soare si curcubee. Oamenii cand respira sunt o sursa de CO2, astia suntem. Masinile electrice nu trebuie sa vindece problemele sistemice ale societatii; trebuie doar sa fie o solutie mai buna de transport decat cea actuala. Si deja reprezinta o solutie mai buna pentru din ce in ce mai multe persoane. Sunt deja baterii care nu necesita Cobalt. Si abia sunt masini eletrice pe piata de vreo 10 ani.
Cosmin(Citează)
31/05/2023 la 1:41 PM
In orasele mari ai nevoie oricum sa reduci numarul masinilor. In Bucuresti ar trebui redus drastic, gen 50-70% sa dispara direct. Iar pentru cele ramase, e posibil sa adaugi puncte de incarcare folosind spatiul eliberat.
Giani Mucea(Citează)