►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
2 May 2023 ·
AUTO ·
Mi se pare uimitor cum unele tehnologii care par fanteziste, la modul “nu o să vedem asta niciodată”, sunt și rapid puse în practică. Mereu la alții, nu în România, dar asta ține de o mentalitate de a fi cu adevărat în slujba cetățeanului, nu doar de a încasa un salariu pe spinarea lui.
Să nu divaghez, însă. În cazul de față, vorbesc despre intenția suedezilor de a transforma o porțiune de 21 de kilometri de șosea în drum care va încărca wireless autoturismele electrice care circulă pe acolo. Porțiunea respectivă este între Hallsberg și Örebro. Am pus pe hartă o porțiune din autostrada de acolo și pare a fi cea care unește Goteborg de Stockholm, probabil destul de circulată.
Nu este chiar SF să construiești sau să modifici un drum astfel încât să încarce mașini electrice. În principiu, sunt două posibilități tehnologice pentru un “e-motorway”:
Ambele par destul de… ieftine. Sigur că trebuie refăcută șoseaua, dar în principiu vorbim de introdus cabluri de curent electric în asfalt, nu ceva mult mai complex. Qualcomm a arătat prin 2017 un astfel de concept, ba chiar și mai devreme de atât, și am scris atunci despre el.
Complexă este altă parte a sistemului: mașinile electrice ar trebui să aibă o bobină similară sub ele pentru a fi încărcate de acea șosea, similar cum și telefoanele mobile trebuie să fie compatibile cu încărcare wireless pentru a se putea alimenta când sunt așezate pe un încărcător.
Din câte știu eu, nu există astfel de mașini în lume, că nu exista motiv pentru existența lor. Aici însă ajungem la discuția despre motivele pentru care suedezii construiesc un astfel de drum.
Să presupunem întâi că unele sau toate mașinile electrice ar putea fi dotate cu încărcare wireless. Pot fi kit-uri 3rd party, aftermarket sau cum vreți să le spuneți ce se instalează pe sub mașină și fac legătura la bateriile pe care autovehiculul deja le are. Pot fi create chiar de producătorii autovehiculelor și vândute ca opționale.
Odată ce ai așa ceva pe mașină, încep să se vadă avantajele sistemului. Mașinile nu mai au nevoie de autonomie atât de mare dacă încep să circule pe drumuri care le încarcă din mers.
Pare a fi un scenariu bun pentru mulți kilometri de drumuri electrificate, iar fix asta studiază acest proiect pilot.
Sistemul poate fi util și în alte situații. Să zicem că un oraș mai mare face o rețea de drumuri electrificate în jurul său. Dintr-o dată mașinile care fac naveta zilnică din localități satelit spre centru vor fi încărcate automat în mers, ceea ce înseamnă că pot fi mai mici, cu autonomie totală mai mică, și mai înseamnă și că sistemul electric al regiunii nu mai este suprasolicitat seara, când toți ajung acasă și bagă mașina în priză.
Ca o analogie, locuitorii din Domnești, Pipera și alte localități din jurul Bucureștiului au stat în fiecare zi zeci de minute în trafic bară la bară la intrarea și ieșirea din București. Închipuiți-vă că mașinile le-ar fi fost și încărcate în acest timp.
Poți extinde apoi sistemul. Ai putea avea porțiuni electrificate în orașe, de exemplu în intersecțiile mari, unde mereu se fac ambuteiaje. Nu știu dacă asta este o problemă uzuală în Suedia (au 10 milioane de locuitori și sunt destul de uniform repartizați între orașele mari, nu toți călare în capitală ca la noi), dar alte țări pot fi avantajate de astfel de sisteme.
De exemplu, în București se stă mult și bine în Pasajul Unirii sau în intersecții lungi precum la Aviatorilor. Cum ar fi dacă primele 20-30 de mașini ar primi și curent în acest timp? Asta chiar ar fi SF, dar închipuiți-vă o astfel de soluție utilizată în orașe care chiar au bani și chef de modernizare sau în marile aglomerații urbane, unde chiar merită să investești pentru fiecare punct procentual suplimentar de îmbunătățire a calității vieții.
Sunt tot felul de avantaje care apar astfel. Unele pentru fiecare șofer în parte (câștigă niște autonomie), altele la nivel macro, precum micșorarea consumului de energie la anumite ore și în zone rezidențiale sau faptul că va determina o creștere a vânzărilor de automobile electrice mai mici și mai ieftine. Asta va aduce mai multe automobile EV și va micșora poluarea de pe străzile orașelor.
De ce studiază Suedia astfel de lucruri? Mai multe motive. Unul ar fi că au bani. Altul ar fi pentru că, alături de Norvegia, au deja o pondere mare de vehicule electrice pe șosele și una și mai mare în vânzări anuale față de media europeană. Ei sunt interesați de toate posibilitățile de mai sus pe care le deschide o astfel de soluție.
Sincer să fiu, nu credeam că drumurile cu încărcare wireless vor fi ceva pus în practică. Încărcarea normală a vehiculelor, la priză, părea suficientă. Ce-i drept, însă, și încărcarea la priză a telefoanelor părea suficientă, dar totuși câțiva ani mai târziu după introducerea încărcării wireless pe telefoane vorbim deja de puteri de peste 50 wați în domeniu și deja de normalizarea acestui mod de încărcare. Pare să fie loc de toate în piață.
sursă: ExtremeTech.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
02/05/2023 la 7:42 AM
Există deja drumuri electrificate. Se numesc căi ferate. Ar face orice numai să nu se urce oamenii în trenuri. Pentru că dacă ai nevoie să străbați distanțe mai lungi decât orașul și împrejurimile, nu este metodă mai eficientă decât trenul.
GuestStar(Citează)
02/05/2023 la 8:00 AM
Trenul este excelent (bine, nu în România, unde a fost tratat cu batjocură maximă conform ideii „n-avem autostrăzi, dar măcar pe calea ferată să mergem ca în interbelic” ) pentru transport interurban de mărfuri și pentru a ajunge din punctul A în punctul B. Dacă ai de făcut drumuri și între punctele C…n, pe distanțe mici, în circuit sau cu limită de timp, mașina redevine mai bună.
Peredhil(Citează)
02/05/2023 la 10:12 AM
Bine spus, GuestStar.
Louis(Citează)
02/05/2023 la 10:35 AM
Trenul este un mijloc de transport destul de eficient, dar in momentul in care vor aparea masinile autonome, probabil ca aproape nimeni nu va mai alege calatoria cu trenul.
Andrei G(Citează)
03/05/2023 la 1:24 PM
Da în alte țări. La noi te-ai urcat în tren pt un drum mai lung? Gen București – Iași? Ai fost la baie în tren la noi, sa vezi cum e?
I did. Horror.
Matilda(Citează)
02/05/2023 la 8:16 AM
@peredhill
Da, corect, masina e mai buna in oras.
Apropo de asta, un concept revolutionar al viitorului ar fi o masina mai mare, in care incap mai mult de 4 oameni si care face intotdeauna acelasi traseu prin oras, cu opriri prestabilite. Si te poti urca si cobori unde vrei tu, contra unei taxe modice.
Se poate si incarca la Unirii cat sta in ambuteiaj, cum zice Radu. Sau de ce nu, poate functiona cu curent de la niste fire aeriene, cam ca trenul.
Ma rog, sunt tehnologii de viitor indepartat, dar cine stie, poate o sa le prindem si noi in timpul vietii.
Marean(Citează)
02/05/2023 la 9:02 AM
Sună foarte interesant și revoluționar. Imaginează-ți că ar fi aplicabilă și pentru trasee un pic mai diversificate decât un oraș, de exemplu vizitezi – să dau un exemplu foarte cunoscut la sud de Carpați – Valea Prahovei și culoarul Rucăr – Bran.
Peredhil(Citează)
02/05/2023 la 8:34 AM
Curios cam cat incarca in 21km pe care ii parcurgi in mod normal in sub 15 min pe autostrada, wireless nefiind tocmai vestit ca putere de incarcare. Sper sa nu fie ca experimentul meu cu o hibrida a unei marci vestite cu “recuperarea de energie” unde timp de 400km am fortat din rasputeri recuperarea (traseu cu multe vai (si dealuri) plus franari fara motiv, adica acceleratie pe benzina si apoi frana ca sa incarce bateria. La final m-am ales cu 2km de mers electrici (si o gramada de benzina arsa aiurea, dar asta nu se pune)
Add(Citează)
02/05/2023 la 9:53 AM
Tu crezi ca daca apesi frana mai cu putere se incarca mai repede bateria nu ? Sau cand apesi acceleratia la maxim nu intra si partea electrica ?
Alin(Citează)
02/05/2023 la 9:56 AM
Hibridele consumă curent când accelerezi. Deci de fiecare dată când accelerai, consumai curent (și ceva mai putina benzină decât dacă ai fi mers doar clasic). Asta e și scopul tracțiunii hibride permanente.
Ion(Citează)
02/05/2023 la 9:55 AM
Probabil nu mai au de construit drumuri normale, ca noi. Pe langa ca au mai multi bani.
S(Citează)
02/05/2023 la 11:20 AM
Probabil este un proiect pilot și sunt sanse mari să fie un eșec.
Visele sunt frumoase, dar ireale:
– randamentul de incarcare pentru o masina metalica plasată la 20-30 cm de asfalt, plus stratul de uzura al asfalului o sa fie beton. Cine este dipus să plătească dublu doar să acopere energia pierdută?
– pare usor să introduci bucle in asfalt. Dar adaugi zeci de tone de Cu care sunt folosite un procent f mic din timp, deci risipa de resurse.
– suprafata asfaltului este o zona f distructivă. Vorbim de camioane de zeci de tone care distrig asfaltul, de aderență bună, rezistenta în timp. Firele de Cu or să aibă viață grea.
– să ai zeci de Km de cabluri de alimentare înșirate dealungul soselei cu conexiuni multe, echipamente electronice împrăștiate peste tot expuse ploilor, înghețului, substante corozive folosite pt degivrare o să fie un coșmar. Este un mediu ostil pentru întreținere.
valentinul(Citează)
02/05/2023 la 12:49 PM
@valentinul: “Just get a horse!”
C(Citează)
03/05/2023 la 10:38 AM
@C, câți ani ai? :)) Preferi atitudinea de „capul în pământ, ca struțul, că a zis Musk că sigur e simplu de făcut” sau niște argumente pertinente pentru care un anumit lucru/proces (poate) nu e fezabil?
Ciuby(Citează)
02/05/2023 la 10:16 AM
O intrebare: cum taxezi? Nu cred ca pot oferi curent gratis.
Ciprian(Citează)
02/05/2023 la 10:39 AM
Pe autostrada respectiva pui o taxa de acces care sa acopere si energia folosita. Valoarea taxei va fi calculata in functie de timpul petrecut pe sosea si de capacitatea de absorbtie a energiei de catre masina ta.
Andrei G(Citează)
02/05/2023 la 11:46 AM
Sau soare?
Ady94(Citează)
02/05/2023 la 12:54 PM
Nu pot să ma abțin când văd o idee proastă.
valentinul(Citează)
02/05/2023 la 2:55 PM
exista masini POC cu incarcare wireless:
https://moduscondito.com/wire-%2B-wonder/f/rolls-royce-to-industry-standard-%E2%80%93-ev-wireless-charging-is-here
matthers(Citează)
02/05/2023 la 5:56 PM
Mai avem mult până când ajungem ca-n fantasma Death Stranding by Kojima.
MrGiulik(Citează)
02/05/2023 la 6:27 PM
Lasați prostiile și treceți poate pe Hidrogen, tot benzina și motorina rămân reginele. Ka booom! Mai discutăm în 10 ani. Sper să mă înșel. dar la modul cum funcționează azi modul de încarcare și range-ul mașinilor, nu le văd un viitor stralucit. Poate doar urban. Atât.
Mihai(Citează)
02/05/2023 la 9:56 PM
Sa fie, dar eu in 20-30 de ani vad automobilul personal, indiferent de motorizare, tratat fiscal ca un produs de lux, vad chiar orase si reugiuni care il vor interzice…. complet, etc
ion(Citează)
03/05/2023 la 4:57 AM
Da, fix asa arata indicatorul de incarcare: la frana sau mers la vale, incarca bateria. Si asa zicea si documentatia. Nu descarca ca electricul mergea doar la viteze mici, nu la 100km/h sau mai mult. Iar la acceleratie sigur nu intra, era o diferenta vizibila electric vs benzina. Audi etron model 2018
Add(Citează)