►► canalele mele de YouTube: youtube.com/RaduDumitru (personal) și youtube.com/NwraduBlog (tech) ◄◄
Am făcut diverse sondaje pe blog, dar culmea că nici unul despre o întrebare destul de clasică: locuiți la casă sau la bloc? Răspundeți mai jos.
Mă uitam recent ce frumos se juca Alice cu o minge în curtea pensiunii Casa Filip și ce avantaj este o curte pentru un copil mic, ca să aibă unde să alerge după o jucărie sau o pisică. La un moment dat, Alice ne-a arătat entuziasmată un fluture!
Adică o ducem noi des în parc, dar de fapt este puțin timp când îl compari cu posibilitatea de a ieși oricând în “parc”, de la prima și până la ultima oră a zilei, sau de a avea spațiu unde să te joci cu mulți prieteni.
Și la bunicii ei de la Galați se cunoaște asta. Acolo au o curte mai mare în spatele casei și de obicei nu avem deloc treabă acolo, dar acum pentru Alice vor să o amenajeze. Se gândeau la un pavilion de grădină, care este o metodă fancy de a spune un cort fără laterale sau un umbrar, plus vreo două șezlonguri și poate un ansamblu din acela de joacă pentru copii, cu tobogan și leagăn.
Sper să fie și o jucărie pentru adulți, adică un grătar permanent de poziție. Accept și pe gaz, doar să aibă lângă el și o chiuvetă mică și o masă solidă pe care să prepari mâncarea.
Sunt conștient că este mult mai mult de muncă de întreținere la o casă decât la un apartament. Se adaugă burlane, țigle, curte, buruieni, insecte, centrală, canalizare și alte probleme care pot apărea pe termen lung. Ce-i drept, se elimină vecinii pe verticală și posibilele probleme cu țevile sau liftul nefuncțional dintr-un bloc.
După o vreme, însă, parcă astfel de complicații devin ușor de suportat când te gândești că ai putea ieși oricând în curte, eventual la umbră în chioșcul tău, la un pahar de vin, cu copiii zburdând pe acolo și un cuptor mic de pizza sfârâind în spate. Mi-aș pune și niște tufe de flori și diverse aranjamente sau decorațiuni de grădină, plus lumini ambientale pentru seară.
Mi s-a părut mereu fascinant cum fantezia multor români este să aibă casă și să facă grătar acolo, dar după o vârstă parcă înțelegi de ce este așa sau măcar o variațiune a ei.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
76 comentarii
12/05/2023 la 11:24 AM
Casa, zona Regie, Bucuresti. nu m-as muta la bloc nici sa fiu platit :) Pentru cine a trait la bloc toata viata nu prea intelege diferenta majora…Aer, verdeata, flori, relaxare, balansoar, lucrat din curte WFH…pe langa gratar, proiector si altele. Intr’adevar e mult mai multa treaba si mereu trebuie sa faci cate ceva daca vrei sa ai curtea frumoasa, daca e casa veche intervin si reparatii, dar merita. Daca e vorba si de copiii, nici nu se mai pune discutia, cunosc cativa care au copil si apartament + casa langa Bucuresti, cei mici nu mai vor sa auda de apartament.
sorin(Citează)
12/05/2023 la 11:33 PM
Da, este super liniste la casa, mai ales cand latra si schelalaie 30 de caini de-a lungul strazii la orice masina/caine/om care trece.
Este super😀
Si e super avantaj la casa ca poti lucra super bine de acasa in orele care (si daca) iti raman dupa ce ai terminat de facut totul la curte/acoperis/iarba si ce mai are fiecare prin ograda.
Urmeaza o serie de articole cu link la pensiunea aia? 😀
Mihai(Citează)
13/05/2023 la 11:40 AM
Unii numesc duplexurile/triplexurile “case”, desi nu au aproape nici unul dintre beneficiile de care zici, si multe dintre dezavantajele blocurilor.
alunelu(Citează)
14/05/2023 la 6:19 PM
@Mihai:
Unii chiar au impresia ca zilnic tunzi iarba o ora, doua ore repari acoperisul si 3 ore repari prin curte.
Daca nu ai sute bune de mp de gazon, tunsul ala e cam o ora pe saptamana, acoperisul se repara la 20-30 de ani daca ai ghinion, si curtea dupa ce ai terminat-o de amenajat nu o refaci mereu.
rdb(Citează)
12/05/2023 la 11:29 AM
Sunt curios daca copiii celor care au casa cu curte chiar se joaca in curte.
Dupa parerea mea, asta cu jucatul in curte este pentru copii mici (sub 5 ani) si mai ales cand mergi in vizita undeva (bunici, pensiune etc).
Altfel, as zice ca copiii nu prea se joaca in curte. Copiii se joaca cu alti copii din vecinatate, de aia e foarte important sa existe locuri de joaca comune in vecinatatea locuintei, fie ca e casa sau apart. la bloc.
In RO locuiam la bloc, copiii nu aveau nici macar unde sa iasa afara, ca era o strada ingusta, preponderent de case, cu masini parcate pe ambele parti ale drumului. Trebuia sa mergem in parc.
In NL locuiesc la casa cu curte mica (cca 50mp, asa sunt curtile pe aici). E mult mai bine pt copii, sunt tot timpul plecati prin cartier cu alti copii, nici nu stiu unde sunt in cea mai mare parte a timpului. Dar nu se joaca in curti, mai degraba stau in casa si se joaca daca nu umbla prin cartier.
Exista locuri de joaca si teren de sport in apropiere. De parc nu mai e nevoie, ca tot cartierul e practic un parc.
Marean(Citează)
12/05/2023 la 11:37 AM
nwradu are impresia ca alice o sa zburde prin curte pentru urmatorii 30 de ani
GabrielG(Citează)
12/05/2023 la 11:46 AM
Da, asta banuiesc si eu.
De aceea cred ca nu merita sa cumperi o casa in afara Bucurestiului doar pentru filmul asta pe care il ai tu in cap cu copilul care se joaca in curte. Sau cu gratarul pe care-l vei face tu in curte.
Realitatea e ca cei mai multi oameni care au case in afara Bucurestiului dar fac naveta in oras (munca, copii) cred ca nu au timp nici macar sa se uite la curte in timpul saptamanii, darmite sa petreaca timp in ea. Si in weekend ti-e prea lene sa tunzi iarba sau sa faci gratar :-)
Casa cu curte e misto, dar numai daca nu faci 2 ore pe zi in trafic. Altfel, un apartament langa un parc / locuri de joaca e o alegere mult mai buna.
Marean(Citează)
12/05/2023 la 11:53 AM
Da, nu as face compromisul asta sa stau o ora sau mai mult în trafic doar pt casă. Însă e scump tare, în special în perioada asta, cu creditarea pentru casă, dai de 3 ori înapoi banii. Și casă în București cam dai 350 – 400k lejer.
Matilda(Citează)
12/05/2023 la 11:57 AM
Se joacă în curte, da. Or fi și copii care poate preferă să nu, dar majoritatea o să găsească motive să se zbenguie pe afară – câini, pisici, pomi, jucării de grădină, bătut mingea dacă au unde etc., mai ales dacă sunt 2-3 sau vin alții în vizită.
Pentru adulți, cui îi e lene sau pur și simplu nu vrea să facă nimic i se potrivește apartamentul și aia e. Presupun că nu ajungem la discuții aifon-android și când vine vorba de casă și bloc. Fiecare are avantaje și dezavantaje.
dam167(Citează)
12/05/2023 la 12:38 PM
Am eu 2 (cea mică nu poate vocifera “pretenții” încă, dar tot urlă la ușa terasei să o scot afară) care stau la greu să se joace în curte. Cea mare iese să se joace indiferent de vreme. Au fost zile ploioase și cu 10 grade, dar tot preferă să fie afară. Câteodată cu jucării, bicicletă, trotinetă și alte chestii cu roți, câteodată își găsește 2 pietre și uită de ea cu orele. În zilele în care piscina este utilizabilă aș putea să le scot dimineață și să le “recuperez” seara. Este fascinată și de “lucrat” în curte, smuls buruieni, tuns gazon, aranjat și udat flori etc.
Adrian(Citează)
12/05/2023 la 5:33 PM
Dam, cam intre ce varste se joaca copii cu : câini, pisici, pomi, jucării de grădină in ziua de azi? Ca de ingrijit curtea aia o sa ai de facut toata viata.
Eu am vazut oameni batrani (la oras) cu curte. Chinul de pe lume, si arata curtea aia ca dracu daca intre 70 si 90 de ani abia mai poti sa dai o matura pe acolo. Sigur voi o sa aveti bani pusi deoparte sa platiti firme specializate sa ingrijesca curtea, sau (mai degraba) o sa crapati de AVC la 50 de ani de la WFH.
Boris(Citează)
12/05/2023 la 6:24 PM
Da, cam ai dreptate.
Casa + gradina – e foarte utila cand e copilul mic.
Cand creste – socializarea e mai importanta.
Adolescent – e nevoie sa fie sa fie aproape de scoala, activitati.
In general multi isi iau casa fara sa se uite in viitor prea mult, iar apoi fac pe soferii pentru copiii lor. Chiar merita?
mc27(Citează)
13/05/2023 la 7:24 PM
@Boris: nu știu între ce vârste se joacă în curte, dar curtea aia e pentru chestii pe care le poți face afară în general – te dezmorțești, îți bei cafeaua în weekend, repari la bicicletă/motocicletă/barcă, faci un grătar etc. Nu își ia nimeni casă exclusiv pentru a se juca copilul. Dar era o întrebare, așa că după ce am văzut că se joacă copiii am răspuns.
Dacă crăp la 50 ani de AVC nu mai am probleme la 70-90 de ani, vezi că ai buguri în cod.
dam167(Citează)
12/05/2023 la 11:29 AM
Nu am bani de casă cu grădină în București și încă-mi place să merg în oraș, deci nu pot să mă mut în Popești.
Alex(Citează)
12/05/2023 la 11:31 AM
Si casa si bloc, dar nu exista asa o optiune.
Casa in week/end, vacante… si nu numai.
Bloc cand sunt in Bucuresti.
Serj K(Citează)
12/05/2023 la 11:36 AM
Eu locuiesc la bloc si imi place foarte mult, n-as schimba pe o casa in afara orasului.
Avem un parc mic cu multa verdeata chiar in fata blocului, fetita iese singura afara deja, are multi prieteni in zona. Esti aproape de orice conteaza.
Si la casa e fain, faci un gratar, te poti ocupa de multe chestii. Dar, esti dependent de masina + traficul, socializezi putin spre deloc, unii n-au nici macar un trotuar in fata portii. In unele zone pare un santier continuu.
Daca poti cumpara o casa intr-o zona OK..casa rules, altfel bloc.
Dan.S(Citează)
12/05/2023 la 11:54 AM
Da, cam asta e visul, casa într-o zona bună.
Matilda(Citează)
12/05/2023 la 11:59 AM
Casa intr-o zona buna este peste 500k. Planurile trebuiau facute demult. :)
venom(Citează)
12/05/2023 la 12:19 PM
La bloc în timpul săptămânii, la casă în weekend.
Adrian Bolocan(Citează)
12/05/2023 la 12:29 PM
Romanul cred ca isi ia casa doar pentru gratar. Aveti mania gratarelor, la fiecare comentariu se mentioneaza gratarul. Faceti gratar saptamanal?!
Deea(Citează)
12/05/2023 la 12:39 PM
In perioada pandemie cat am stat la casa, faceam si de 3 ori pe saptamana gratar.
Alin(Citează)
12/05/2023 la 12:40 PM
Mici, bere si manele! Nici nu mai conteaza ca in afara curtii totul arata dezolant, fara trotuar, cabluri peste cabluri, lipsa copaci sau orice urma de vegetatie (daca se poate pava/betona totul) plus gunoaie oriunde te uiti.
Madalin(Citează)
12/05/2023 la 12:42 PM
eo am facut 1 data, de curiozitate :-)
dar nu e doar la romani, si prin NL si DE este ceva popular (de alte tari nu stiu)
mie mi-ar placea o curte in care poti sa pui un “fire pit”, sa faci focul – mie focul mi se pare mult mai misto decat gratarul
Marean(Citează)
12/05/2023 la 2:37 PM
Eu am mania grătarelor, nu e vreme să nu fi făcut (cu succes) grătar – ploaie, ninsoare, ger, caniculă. În weekend aș fi în stare să-mi prăjesc dimineața pâinea pe grătar în loc să folosesc prăjitorul de pâine.
@Marean: why not both? Când mergeam la munte aveam un grătar din oțel, ca o ladă, cu picioare care se puteau plia. Făceam grătarul, apoi pliam picioarele și puneam grătarul pe 2 bușteni și făceam foc în mijlocul curții.
dam167(Citează)
13/05/2023 la 12:10 PM
Voiam să întreb cine naiba cară grătar în rucsac la munte. După aia mi-am amintit ce înseamnă „la munte” în accepțiunea majorității.
Peredhil(Citează)
13/05/2023 la 7:34 PM
@Peredhil: my bad, nu am fost clar, dar credeam că cuvândul „curte” lasă impresia că era o casă acolo. Dar tot munte era, că casa era pe la altitudinea de 1000 m.
Nu înțeleg care e faza cu căratul grătarului, există variante portabile (chiar din titan, sau titaniu, cum zice Radu) și cu excepția parcurilor naționale sau a alitudinilor foarte mari (+2000-3500m) unde nu poți face foc, e the way to go pentru aproape orice.
dam167(Citează)
12/05/2023 la 12:39 PM
Casa de care vb Marean, cu curte mica. Dar e suficienta pentru gratar.
Giani Mucea(Citează)
12/05/2023 la 12:43 PM
Votat.
Bloc. Sarac am fost, sarac voi fi.
Niles(Citează)
13/05/2023 la 12:11 PM
Se poate mai rău, să vezi când ajunge sondajul „ criptă sau urnă ?” .
Peredhil(Citează)
12/05/2023 la 1:02 PM
stat la apartament apoi la casa la periferie si apoi la apartament iar.
La casa la periferie suna bine in teorie – curte mare, se joaca copiii, faci gratar, mananci legume si fructe din gradina sau cel putin asa suna planul.
In realitate in curte eram alergic sau ma mancau tantarii (ca nu s-a stropit ani de zile), copiii nu prea se jucau si gratar nu imi place sa fac.
Am sarit insa de la 7000km pe an la 25 in masina, timpul pierdut in trafic a crescut enorm, transport in comun in zona slabut, viata sociala s-a dus naibii. Cand copiii au crescut distractia in trafic a crescut si mai mult ca scoli si licee prin preajma sunt. La liceu nu ii mai car eu dar distantele mari le restrang si lor mult alegerile.
Deci daca n-ai niste milioane de euro sa-ti iei casa in cotroceni sau similar cred ca apartamentul e mai ok.
vlad(Citează)
12/05/2023 la 3:25 PM
Dau reply aici că parcă am scris io ce zice Vlad.
Identic, m-am mutat și io din Tineretului, vizavi de parc, la curte, margine de oraș (autobuz decent către centru), cînd fie-mea avea 6 ani. Io nu prea voiam, dar m-am gîndit că o fi mai bine pentru copil.
Aiurea. În oraș se juca în parc cu o droaie de alți copii. În curte se juca singură sau cu noi, părinții.
De ieșit la cafea, grătar, bere, te saturi după prima vară. Mai mult ai de curățat mobila de pe terasă de praf.
Socializarea se duce naibii.
Dacă te mănîncă să mai iei și un cîine, adio independență.
Toate astea arată bine în teorie și în filme, te atrage ideea că ai curte, faci grătar, zburdă cîinele, tunzi gazonu, faci zacuscă etc. În practică, am făcut grătar de 2-3 ori pe vară, pe terasă singur la bere nu aveam chef să stau, prietenii vin de 2 ori, pe urmă nu mai au chef să bată drumu, copilu trebe dus peste tot pînă la o vîrstă, ești partener de joacă și șofer de taxi.
Deci, ideea e să nu cazi pradă mirajului și să te gîndești bine dacă chiar e o viață potrivită pentru tine, sau doar îți place ideea. Să înțelegi ce presupune de fapt.
Și dacă ești obișnuit cu viața de oraș, e nasol la periferie. Mișto ar fi o casă în oraș, din aia cu 4 camere, cu un petec de curte unde să aibă loc o masă și un boschet. Sau un apartament, nu ai griji, ești liber. Nu mai trebuie mașină zilnic. Copilul are viață socială. Cîștigi timp. Ieși oricînd ai chef la orice cîrciumă, muzeu, teatru, concert. Pleci în weekend cînd ai chef. Etc.
Între timp fie-mea are 20 de ani, acu stăm la apartament în centru, viața e mult mai relaxată. Inclusiv e mai liniște noaptea și în weekend. Adică atunci cînd trebe. (La curte se aude muzică din dreapta, mașina de tuns iarba din stînga, șantier de la 2 străzi distanță, trafic pe șosea, spălătorie auto vizavi etc. – mai ales seara și în weekend). Am nenumărate cafenele și terase la 5 minute împrejur, schimb terasa unde beau cafeaua sau berea de cîte ori vreau. Văd oameni în jur. Ies oricînd am chef (și am și timp să ies, că ajung acasă la 15 minute după ce termin serviciul), cumpărături fac în 10 minute, cobor la Mega și iau fix ce am nevoie), fie-mea se duce la școală pe jos și are viață normală de oraș cu ieșiri, concerte, parcuri, cluburi etc. (vezi mai sus)
Emil Ion(Citează)
12/05/2023 la 1:06 PM
Nu exista optiunea de aparatament la bloc dar cu niste curte. Mi se pare varianta cea mai buna. In aviatiei park vazusem niste apartamente cu gradina proprie + curtea interioara a complexului unde se joaca copiii si exista si spatiu de joaca. Pacat ca apartamentele sunt compartimentate destul de naspa in complexul ala dar l-am dat exemplu de o alta varianta.
Sorin C(Citează)
12/05/2023 la 2:05 PM
In timpul săptămânii copii merg la grădiniță deci nu prea au cand sa iasa in curte. Practic simți că stai la casa doar în weekend..
Ioan(Citează)
13/05/2023 la 1:51 AM
Exista apartamente care au si curte, chiar destule. Blocuri noi, cei de la parter au chiar si peste 100mp de curte pe toata lungimea peretilor exteriori si cativa m latime.
Exista si dezavantaje: vecinii de sus sunt non-stop cu ochii in curte, uneori mai cad si chestii=se pun umbrele si acoperisuri peste tot; reversul: cand cel de lanparter creste caini in curtea asta, si-a bagat :- in ea de viata tot blocul, pute de mori, zgomot si mizerie.
In rest, casa la porumb e o mizerie ordinara in orasele de pe la noi, indiferent ce zic grataragii de pe aici. Mai mult stai in masina decat in curte, daca iesi te mananca cainii la propriu iar cand vine scoala la copil ti-ai belit viata pe vreo 12 ani.
Sau stai cu chirie in oras ori tii copii la bunici la bloc si te lauzi ca stai la casa, ca oricum nu ai cum sa iesi de acolo.
Vazut de prea multe ori, era sa iau pe acelasi drum, noroc ca m-am trezit la timp si am luat un apartament comunist din care cobor direct la serviciu, magazin, mall si parc. Gratarele le fac la aia cu casa cand ii vizitez ca ei saracii abia asteapta sa scape de masina macar o zi.
Iar cand ii aud ce greu e cu scoala, trezitul, iesitul in oras seara, traficul..aha, hai sa schimbam subiectul, e mai bine la casa aia, stim toti, lasa miorlaitul.
Aplicabil si colegului cu casa de 250k eur dar el sta 5 zile pe saptaman cu chirie la 2 camere la Iancului. Cu tot cu nevasta si copil. Ca e bine la casa, cum ne propovaduieste destul de des
Add(Citează)
12/05/2023 la 1:12 PM
Eu m-am mutat la casa in 2011 atunci cand am cumparat-o. La acel moment pretul casei (N, in afara Bucurestiului, cu teren 250mp) a costat cat un apartament cu 3 camere (daca nu 2) intr-un bloc nou din Bucuresti.
Am luat in calcul la acel moment toate lucrurile pe care le stiam, insa ce a contat a fost perspectiva unui copil (care chiar a si aparut in 2012). Deci noi am vrut sa ne mutam la casa datorita copilului.
Asteptarile nu ne-au fost inselate, nu ne-am mai muta la bloc decat fortati.
E adevarat ca fiica noastra nu sta numai in curte, ci socializeaza cu copiii vecinilor si stau impreuna pe afara asa cum stateam noi cand eram mici – lucru pe care mi l-am si dorit. Locuind intr-un complex ingradit, nu avem grija copiilor, ei se joaca in treaba lor.
Inainte de a ma muta la casa, faceam o ora si un sfert pana la birou cu masina. Acum fac 45 min cu tot cu lasat copil la scoala. Deci traficul este o falsa problema.
In pandemie a fost extraordinar ca am stat la casa, am iesit in curte sau in complex cand am vrut.
Este adevarat ca nu e timp sa le faci pe toate, de asta exista oameni care pot ajuta contra unui cost. Deci tunsul gazonului si alte operatiunii le-am outsource.
Da, sunt si minusuri si nu chiar putine. Faptul ca e mai scump decat locuitul la bloc, in primul rand. Ca este responsabiiltatea ta orice se strica si trebuie sa te descurci, sa gasesti firma, oameni care sa te ajute. Faptul ca trebuie sa te organizezi logistic cu dusul copilului si luatul de la scoala. Sau cu iesitul la o bere cu baietii daca esti genul.
Deci, sunt plusuri si minusuri, nu exista casa perfecta. Totul e subiectiv si in cazul nostru, tragand linie, am luat cea mai buna decizie atunci.
Cristi(Citează)
12/05/2023 la 1:26 PM
La apartament din octombrie pana la inceput de iunie si apoi mutat la casa, din iu nie pana septembrie. Noi, parintii, lucram remote, copilul are timp sa se joace cu bunica in gradina, dar in weekendurile de vara mergem in oras sa se joace si in parcurile de joaca si sa interactioneze si cu ceilalti copii.
La casa, in curtea ta, il izolezi prea mult, si inca nu are retele astea online de socializare sau … ?
cineva(Citează)
12/05/2023 la 1:51 PM
Stat la bloc, ai mei la casă. De cate ori merg la ei, nu mă încântă prea tare “vai ai curtea ta”, deși au 400mp, decent. Tot se aud mașini, vecini care tund iarba, vecini care dau muzica tare. Asta cu liniște la casa e un vis frumos, depinde mult in ce zona.
Mi se pare okish la bloc, deși as prefera o casa mega liniștită. Am noroc că stau in cartier liniștit, cu verdeață la geam, bloc mic, puține mașini .
Tano(Citează)
12/05/2023 la 1:34 PM
Am doi copii, primul copil a locuit la casa cu curte, al doilea la bloc. Din experiența mea e mai bine la casa pentru copiii mici, de până in 5 ani, apoi nu ii mai interesează curtea. Altfel bătaie de cap cu întreținerea curții.
Costel(Citează)
12/05/2023 la 2:22 PM
Am auzit ca e foarte curat aerul prin Regie.
dragos(Citează)
12/05/2023 la 2:25 PM
Casa, zona Victoriei, desi casa implica mult mai mult timp, efort pentru intretinere decat un apartament si cheltuieli mult mai mari, lucru pe care nu stiu daca multi de aici care sustin ca s-ar muta la casa il realizeaza, nu m as muta niciodata.
Poza aceea cu gradina pensiunii este exemplul perfect, pentru a intretine o asemenea gradina, ori esti pensionat de tanar cu foarte multi bani si pasionat de asa ceva, ori iti angajezi o firma care sa faca asta pt tine, alta varianta nu exista, intrucat lasand la o parte costurile, implica timp foarte mult.
Iarasi, orice adunare/petrecere, cu adulti cu copii in curte, implica o logistica si o organizare mare din partea proprietarului, sa nu mai adaug ca multi copii = risc major pt gradina ta…:D daca mai apare si o minge, nasol :D
Alex(Citează)
12/05/2023 la 2:47 PM
Sunt cel mai fericit ca am terminat cu ratele la apartament si masina. Nu m-as mai baga la asa ceva pentru o casa de ex. Am cunostinte care sunt bagate in combinatii ingrozitoare cu case, constructii incepute, ramas in pana de bani etc.
Daca mi-as permite, sigur, m-as muta la casa si maine, dar ca sa imi dedic viata unei case…nope.
Andrei(Citează)
12/05/2023 la 2:54 PM
De la al doilea copil îți dai seama de nevoia de o curte. Când avea al doilea copil 1 an ne-am mutat la casă și nu regret nimic :)
Bogdan(Citează)
12/05/2023 la 3:00 PM
Comentez, dar doar pentru statistica. Casa, nu in Romania.
Actzipild(Citează)
12/05/2023 la 4:27 PM
Stau la bloc și mă mut la casă peste o lună. In altă țară.
Ali(Citează)
13/05/2023 la 9:38 AM
Multumim ca ne-ai informat. Sa ne informezi si cum merge cu gratarul din curte. In alta tara.
Add(Citează)
13/05/2023 la 11:06 AM
Ati innebunit cu gratarele. Aveti niste obsesii de toata jena. Ali se muta in alta tara ca sa scape de voi si vesnicele voastre gratare :))
Vedeti ca prea mult gratar e cancerigen, dar astea-s detalii. Implinirea suprema a romanului e sa faca gratar de 3 ori/saptamana la casa. Atat se poate.
Deea(Citează)
13/05/2023 la 11:42 AM
@ Deea – mai taci bah cu placa ta de doi lei.
Corcoran(Citează)
13/05/2023 la 7:48 PM
@Deea: PVC-ul din tâmplărie sau cablul de încărcare al telefonului e cancerigen, eu zic să ai grijă. Eu fac grătar și pentru vegetarieni, nu trebuie să fie numai mici și ceafă, iar după câteva beri când jarul e încins și tind să pun Roșu și negru, Cargo și/sau Compact, avem loc în jurul focului și de acrituri ca tine. Come give me a hug.
dam167(Citează)
12/05/2023 la 4:45 PM
Exista avantaje pentru locuitul la casa, daca ai destula curte si o ingrijesti, aerul curat, libertate, liniste in teorie. In practica nu prea ai drum sa ajungi acasa, nu prea ai gaze, apa, curent electric de la retea si trebuie sa te descurci.
Locuitul la bloc are avantajul ca are de toate, si utilitati si acces la magazine, scoli. Dar atata apropiere te sufoca.
Gaelex(Citează)
12/05/2023 la 5:29 PM
Stau la curte in Buc, cartier 23 august, zona Republica. Copii de 9 si 2 ani.
Celei mari nu ii mai place sa stea in currte de pe la 3 ani. Se joaca pe strada cu ceilalti copii.
In scurt timp o urmeaza si frac-su, caruia lungimea curtii nu ii mai ajunge sa se plimbe cu motoreta ;)
In rest , dale si pavele peste tot.. Flori si mici arbusti in ghivece pt culoare in curte.
Reparatii sau operatii de intretinere periodic ( se mai infunda jgheaburile cu frunze si da apa pe dinafara) N-as reveni la bloc nici batut. Chiar daca o casa pe pamant vine cu costuri de intretinere (cel putin incalzire ) mai mari.
DaeHan(Citează)
12/05/2023 la 5:47 PM
Cred ca ar trebui facuta comparatie separat casa la oras vs apartament la oras si separat viata la oras vs viata la tara.
Bine, mai exista si viata in camp, cum se vede in unele zone pe langa orasele mari si varianta case insiruite care sunt ca un bloc, ca tot a dat cineva exemplul Popestiul.
nashu_mare(Citează)
12/05/2023 la 6:15 PM
“sper să fie și o jucărie pentru adulți” -hehe, cum sună asta :))))
mesterul(Citează)
12/05/2023 la 6:58 PM
De acord 1001%.
Daca iti plac confortul urban, socializarea, mersul pe jos, nenumarate optiuni de aprovizionare, shopping, petrecere a timpului liber, minimizarea grijilor si cheltuielilor cu mentenanta si reparatiile, minimizarea consumurilor casnice de tot felul, casa nu e o optiune, iar cea situata la periferie sau mai rau in suburbii, nici atat.
Nimic nu bate confortul si lejeritatea traitului intr-un bloc cat mai nou, cu facilitati moderne (cat de cat) situat central langa parcuri si transport in comun.
Copilul socializeaza aproape zilnic in parc cu colegi de scoala sau copiii din vecinatate pe care ajunge sa ii cunoasca bine iar parintii consolideaza si intretin aceasta retea de socializare.
Poti avea avantaje similare si cu o casa noua/refacuta in centru dar achzitia (as zice 750k-1M) si consumurile curente & intretinerea min 8-12k/ an, plus deranjul legat de asta sunt un big turn off.
E adevarat ca si un apt de calitate costa azi 350-450k sau mai mult, dar de restul minusurilor ai cam scapat.
Cam la fel costa si o casa bunuta cu curte intr-o suburbie buna (mogosoaia, corbeanca, etc) dar apoi vine avalansa de minusuri, incepand cu transportul.
Dincolo de criterii rationale, sunt alegerile personale ale fiecaruia, insa parerea mea este ca a alege casa pentru copii este o sabie cu doua taisuri: in primii 4-5 ani poate parea atractiv dar pierzi la socializarea lui, de pe la 6 ani odata cu intrarea in scoala minusurile explodeaza, parintii depinzand de masina si trebuind sa presteze taxi mereu, pentru orice nevoie, incepand cu scoala, trecand prin cluburi/extracurriculare si sfarsind cu orice ocazie de socializare. Cand survine adolescenta serviciul de taxi se extinde inclusiv pe timpul noptii (du-l/ia-l de la club, film, petrecere) plus ca apare jena si disconfortul adolescentului tau nevoit sa apara mereu in fata prietenilor “de mana” cu “mami” sau “tati”.
Tom(Citează)
13/05/2023 la 11:03 AM
Toti cei pe care ii stiu care au crescut la casa (nu in era suburbiilor ci in anii ’80 si ’90) par acum mai in lumea lor (mai putin daca erau in buza cartierelor de blocuri, dar si acolo) . Clar cunosteai si te imprieteneai cu mai multi oameni stand la bloc. Aveam atatia prieteni din vecini incat pe colegii de clasa din generala abia ii bagam in seama , desi toti stateam in acelasi cartier (ca nu se punea problema de venit din alte zone, ca acum).
S(Citează)
12/05/2023 la 7:02 PM
Văd că mulți echivalează casă cu suburbie. Nu e așa, există multe variante de casă cu curte în orașele mari. Trebuie doar să ai buget, sau să fii gata de niște compromisuri. Eu sunt încă la bloc, cu un plan pentru casă în București, în oraș.
ipo(Citează)
13/05/2023 la 12:12 AM
Mai baga Radu niste reclame si face rost de bani. Si asa in afara de stirile zilei si articole despre Alice, in rest sunt numai articole platite la care face reclama la ceva: google pixel, one plus, huawei, vodafone. Aaaa da, mai e din cand in cand cate un articol cu ce il deranjeaza pe Radu !
Speedy gonzales(Citează)
13/05/2023 la 7:51 AM
Stam la casa si nu ne-am intoarce in ruptul capului la apartament.
Pe rand, despre cateva mituri citite aici sau auzite din alte parti.
– mitul despre transport: marea majoritate cred ca daca te muti la casa la periferie sau in afara B, gata… ti se mareste timpul de transport. Fals. Depinde unde ai treaba. Spre exemplu in cazul meu, mutarea de la apartament la casa nu a insemnat nicio diferenta in acest caz. Inainte statea in sector 3, iar acum in Buftea; distanta s-a marit considerabil, insa timpul e acelasi dimineata la aceiasi ora. Prin urmare nu petrec mai mult timp in trafic. Asadar depinde foarte mult unde ai treaba. Ca daca ai treaba in nord, dar ti-ai luat casa in sud, si inainte statea in centru/nord, clar vei simti diferenta de timp.
– mitul despre gratare: aici tine foarte mult de fiecare individ. Eu fac cu placere multe gratare in continuare, desi am trecut de ‘primii ani la casa’. Ca asa spunea cineva ca la un moment dat ti se ia. Nu ti se ia daca iti place. E adevarat ca in primul an am facut gratare in exces, dar acum, ca a trecut timpul, fac in continuare gratare cam la doua saptamani, daca permite timpul.
– mitul despre socializare: nu ramai fara prieteni cand te muti la casa. Eventual iti faci altii noi. Iar aia vechi pe care-i ai, daca chiar iti sunt prieteni – te vor vizita sau va veti vedea si dupa mutare. Si nu trebuie neaparat sa vina la tine. Va puteti intalni si in oras, ca doar oricum nu dormeati in acelasi pat.
– mitul despre distanta fata de puncte de interes: aici e din start in functie de cum iti alegi casa. Ca daca atunci cand o cumperi, nu ai nimic in jur si nu ti cont de asta – clar va fi o problema. Noi am ales casa in functie de gradinite/scoli/parcuri/magazine. Si am gasit sa avem la maxim 5 minute cu masina toate astea. La unele poti merge si pe jos, la fel cum mergeai in oras.
– mitul despre curte si in general ‘ca ai treaba la o casa’: nu mai ai o Asociatie de Proprietari care sa aiba grija de tot – aici va trebui sa lucrezi tu. Insa solutii sunt daca nu ai chef sau esti comod. Dar daca iti place sa ai grija de curte, e o placere sa tunzi/uzi gazonul. Imi spuneau multi ca o sa-mi treaca dupa primul an. Nu mi-a trecut. Imi place in continuare. Ma relaxeaza. Pt unii e o povara, sunt convins, insa nu pentru toata lumea.
– mitul despre copiii care nu stau in curte: daca nu le oferi activitati in curtea aia, normal ca nu o sa stea in curte. Ca se plictisesc crunt. Al meu are de toate: trambulina, lada cu nisip, trotinete, triciclete, biciclete, masina electrica, leagane, topogane, poarta de fotbal si altele… Sta afara cu orele si nu se plictiseste. Ba mai si vin copii din vecini la joaca. Avem vecini cu copii de aceiasi varsta care nu au nici macar o amarata de trambulina in curte. Curtea e doar cu gazon. Pai ce sa faca un copil in curtea aia? Sa se uite cum creste iarba?
– mitul despre vecini/galagie: la fel, tine foarte mult de alegere. Daca nu te uiti ce vecini ai de la inceput, despre cum e zona in care te muti – s-ar putea sa ai surprize. Fara nicio exagerare, in ultimul an am avut de la vecini 4 petreceri (din care 2 au fost anuntate de dinainte). Iar muzica decenta, in niciun caz manele. In rest, o linisite absoluta. Stiu, pare incredibil, dar nu peste tot sunt vecini nesimtiti sau manele care rasuna. Exista si zone ok.
Pe scurt, alegerea dintre casa VS apartament tine exclusiv de fiecare individ. Daca mie imi place la casa, nu inseamna ca oricui sau tuturor trebuie sa stea la casa. Pentru ca unii nu vor sa tunda iarba. Sau nu au chef sa aiba grija de curte. Sau n motive.
In cazul nostru, lista de avantaje a fost mult mai lunga decat lista de dezavantaje, in cazul alegerii casei. Prin urmare… casa.
Ah, sa nu uit: nimic nu se compara cu statul in serile de vara pe terasa, si admirat un apus de soare. Am norocul de acest view si chiar e o binecuvantare.
CP(Citează)
13/05/2023 la 8:17 AM
Cati ani au copiii?
Marean(Citează)
13/05/2023 la 9:43 AM
Gradinita si scoala primara. In vecini avem si liceeni, care supravietuiesc foarte bine aici. Evident ca pe ei nu o sa-i vezi pe topogane sau leagane, insa cel putin cel care sta la doua case de noi, mereu e afara in curte. Uneori invata, alteori mestereste, de foarte multe ori e cu bicicleta cu prietenii. Oricum e irelevant aspectul legat de varsta: chiar daca esti la casa sau la apartament, ‘problemele’ pe care le poti ridica sunt aceleasi. Conteaza foarte mult cum gestionezi tu situatia: si la apartament poti sa fi soferul copilului, la fel de bine ca la casa. Pana la urma conteaza distanta dintre obiectivele de interes. Cel putin unde stam noi, suntem la fel de aproape ca in oras de gradinite de stat sau particulare. Scolile sunt bune, liceele le vom prefera cele din Bucuresti, desi aici exista (cred) doua licee. Iar pt asta, in functie de cum vor fi vremurile, suntem pregatiti cu un apartament in Bucuresti in cazul in care in timpul saptamanii va fi mai usor asa. Oricum, in cazul nostru, Buftea e conectata f bine cu Gara de Nord: 15 minute de la Gara Buftea pana la Gara de Nord. Inca 5 minute de acasa pana la gara. Practic in 20-25 de minute sunt de acasa la metrou Gara de Nord. Sunt multi care fac naveta asa. As face si eu, dar din pacate genul job-ului nu imi permite sa ma deplasez cu tren/metrou. Altfel, as reduce timpii considerabil.
In alta ordine de idei, cel mai mare avantaj pe care l-am descoperit abia dupa ce ne-am mutat la casa: renuntat la viata sedentara pe care o aveam la apartament. Iar asta s-a simtit in starea de spirit, in starea generala de sanatate si in tot in general. Mers cu bicicleta aproape zilnic daca nu ploua, iar la cea mai scurta tura fac 10km (am aplicatie pe telefon, pot oricand demonstra istoricul :)) ). Deobicei fac cam 20km zilnic, cu plimbari aiurea prin localitate. Lucrul asta nu l-am facut niciodata cat timp statea la apartament. Iar asta observ in conditia mea de sanatate. Daca la inceput gafaiam cand urcam scarile, acum nu am nicio problema sa pedalez 30km. Poate pt cineva e putin, dar pt mine a fost o diferenta mare. Plus activitatea din curte pe care o fac periodic. Iar sotia e super incantata ca si-a putut amenaja o gradina unde a pus rosii, castraveti, salata, ridichi si alte legume. E o placere sa mancam de acolo produse 100% natural.
Asa cum am mai spus, suntem diferiti. Daca tie nu iti place la casa, sau vezi doar dezavantaje: foarte bine. Nu inseamna ca pentru toti e asa. Nu inseamna ca pt toti e un calvar. Fiecare e unic in felul sau, prin urmare nu exista corect sau gresit in acest tip de alegere.
CP(Citează)
13/05/2023 la 10:09 AM
A, nu, mie imi place foarte mult la casa.
Ce am zis eu e ca nu merita o casa daca pt asta tb sa stai 2 ore pe zi in trafic.
Cum in / pe langa Bucuresti nu am reusit sa gasesc o casa pt care sa nu stau 2 ore in trafic, am emigrat :-)
Marean(Citează)
13/05/2023 la 10:21 AM
Exista și alte soluții de transport. Nu trebuie neapărat sa stai în trafic.
Chiar și cu 2h/zi dus-intors, pentru Ilfov-Bucuresti, mi se pare un timp rezonabil. În timpul asta ascult podcasturi sau cărți online, deci nu e un timp pierdut. Adică în loc sa ascult podcasturi acasă, o fac în trafic. Acasă ma bucur de casa :)
CP(Citează)
13/05/2023 la 11:09 AM
Marean, unde stai in Olanda? Cati ani aveau copiii cand ai dezertat? :)
Deea(Citează)
13/05/2023 la 7:41 PM
Bine, există Românie și mai la vest de București, dar cred că e fog of war sau ceva. Nu de alta, dar în 2 ore faci 100 km în alte regiuni.
dam167(Citează)
13/05/2023 la 8:16 AM
Stam la casa langa Bucuresti. Nu avem copii. Satul are STB de foarte multi ani, de dinainte sa fie in tot Ilfovul si din decembrie, destul de multe de trenuri care ne lasa in oras in 20 de minute. Avem destul de multe magazine (4 din retelele mari de supermarketuri plus inca 2 putin mai departe care administrativ tin tot de noi), farmacii, cofetarii, florarii, curatatorie, timid cateva business uri locale. Medicul de familie e aici, avem si birou de Evidenta Populatiei. Primaria e de bun simt, nu sunt stelari dar am vazut mult mai rau in jur.
Avantajele sunt clare-mai mult loc, mai mult aer, caine, pisica, pandemia a trecut mai usor etc. daca esti genul sa iti placa sa mesteresti prin curte e un vis. Avem plante cu mentenanta simpla- cativa pomi fructiferi, trandafiri si iarba . Pentru iarba avem contract cu firma care a plantat-o si se ocupa ei de ingrijire (tuns, ingrasamant, erbicid)
Dezavantajele in afara de naveta – cheltuieli de intretinere MULT mai mari decat la bloc, utilitatile au fost mai complicat de tras (nu avem inca apa curenta si canal de exemplu, iar curentul poate sa pice din tot felul de cauze), intretinerea casei dureaza mai mult (curatenie, ordine etc), orice investitie gen “schimbam parchetul” e relativ costisitoare, nu e chiar ca la bloc sa ai 2 dormitoare de 12 mp fiecare. Vara mai sunt insecte, iarna bate foarte tare vantul.
Nu regretam decizia sa ne mutam aici pentru ca mental ne-a facut foarte bine. Nu avem vuietul constant al orasului, nu e fumul de espament care lasa mazga pe geamuri sau mizeriile alea de microparticulr care fac guguloaie prin colturi. Avem destul de mult praf (tarana), majoritar zgomote naturale (pasari, animale, catei).
Daca naveta ar fi mai scurta si drumurile mai decente ar fi mai simplu.
F.(Citează)
13/05/2023 la 8:26 AM
O chestie pe care nu o inteleg: multi care scriu pe aici se plang de izolare- ba ca nu iese copilul in parc sa vada alti copii, ba ca nu vine lumea sa faca gratare etc.
Voi nu aveti vecini? Copiii de aici din cartiere stau claie peste gramada ba la unul ba la altul acasa, ca sa nu mai zic de grupurile si grupuletele care misuna prin sat – de obicei fara supravegherea adultilor, ba cu biciclete ba la fotbal ba pe la cofetarie…
Ce imi scapa? (Intrebarea nu e malitioasa, e pura curiozitate)
F.(Citează)
13/05/2023 la 8:34 AM
Pai nu stiu cum stau claie peste gramada la joaca, ca in timpul saptamanii copiii ar trebui sa fie la gradinita sau la scoala.
Si daca astea sunt in Bucuresti, la fel ca munca ta, atunci practic pleci cu el la 8 dimineata si ajungi la 7 seara sau mai tarziu.
Cred ca acei copii de care zici ori merg la scoala in sat, ori ii vezi tu doar in weekend.
Acum sigur ca ideal este ca toata lumea sa mearga la scoala cea mai apropiata de casa, dar na, la cat de varza e sistemul educational romanesc, pot fi diferente enorme intre scoli, asa ca nu vrei sa risti.
Plus ca multe cartiere noi de case pur si simplu nu au scoala etc
Marean(Citează)
13/05/2023 la 9:48 AM
@Marean, vorbesc de “lipsa socializarii si a parcului” in conditiile in care se locuieste la curte.
lucrez de acasa 3 zile din 5 dar pe perioada pandemiei am fost 100% remote si am putut observa mai bine viata cartierului. EVIDENT ca nu vorbesc de timpul petrecut de copii la scoala, vorbesc de dupa amiaza, seara, weekend sau vacante, perioada lor de timp liber.
De asta nu mi-e clar de ce se deplange lipsa interactiunii sociale cand la casa practic orice curte e “parcul”.
F.(Citează)
13/05/2023 la 11:18 AM
Mie mi se pare bizar sa-ti lasi copilul sa umble asa, cu atat mai mult cu cat sunt sanse extrem de mari sa “socializeze” cu copii de bombardier sau indivizi bizari, fix asa cum spui, claie peste gramada. Sunteti ahtiati dupa socializare de proasta calitate, ar trebui sa cascati mai bine ochii cand e vorba de copil. Dar, intr-o tara in care progenitorilor li se falfaie apoteotic de calitatea execrabila a educatiei, nu e deloc surprinzator sa va faliti cu “socializarea” claie peste gramada. Vorba aia, scoala nu i-a placut, dar macar a socializat la spart seminte.
Deea(Citează)
13/05/2023 la 10:39 AM
Poate la bloc ai noroc in apartamentul vecin de o potaie din aia mica care latra strident la orice. In ultimii 2 ani in care am stat la ai mei trebuia sa dau periodic cu piciorul in peretele din camera mea ca sa fie macar o tentativa de a face liniste.
S(Citează)
13/05/2023 la 10:40 AM
Sunt vreo 4 luni de vacanta intr-un an….
S(Citează)
13/05/2023 la 10:47 AM
Eu la bloc, toata viata. Cred ca o sa incerc si cu o casa la un moment dat, in functie de nevoi si de finante.
As fi putut fi din ala care construieste cate ceva la o casa pe parcursul mai multor ani (am prieteni care o fac de 18 ani, de 7 ani…) dar cand va fi, va fi rapid (ca alti prieteni, care au facut-o in 2 ani, de la zero la perfect locuibil). Asta pe langa varianta in care o cumperi gata. Si nici nu vreau sa-mi cheltuiesc toti banii pe o casa, fara sa ramana nici o plasa de siguranta.
S(Citează)
13/05/2023 la 12:12 PM
Deea, ia un pic de lamaie sa-ti treaca greata de Romania. Drum bun, nu te tine aici nimeni legata de gard. Chiar, de ce scrii pe aici? N-ai suficienti oameni de calibrul tau sa interactionezi?
Realitatea din teren e ca oamenii din jur nu sunt toti cu 3 doctorate si un MBA facut in timpul liber. In mare parte din timp interactionam cu oameni normali, proveniti din copiii din cartier sau cu ingretosati ca tine care considera ca totul in jur pute.
F.(Citează)
13/05/2023 la 1:57 PM
E foarte sanatos sa socializeze si cu copii de bombardier, elitisto. Asa ajunge mai rezilient si mai putin rasfatat, nu ii pute tot.
S(Citează)
14/05/2023 la 10:32 AM
Mai mult decat curte zic eu ca conteaza un complex unde sa le poti da drumul cu alti copii si unde densitatea de masini e mai mica. Eu am unul de 4 caruia pot sa ii dau drumu sa iasa la joaca cu alti copii fara sa am grija lui. Fa asta la bloc.
add(Citează)
14/05/2023 la 1:02 PM
In afara de 15 km in muntii de la vest de Deva si cam tot atatia intre Tg.Mures si Cluj, 7 capitale de judet din Ardeal+Banat sunt conectate pe autostrada. Si inca 5 municipii. Cel mai curand s-ar putea sa se faca Sibiu-Fagaras, iar la Fagaras se va face legatura cu autostrada Transilvania. Cand va fi aia, ca intre Brasov si Tg.Mures si Cluj-Oradea e o mare necunoscuta.
S(Citează)
16/05/2023 la 4:15 PM
Am stat la bloc toată viața, m-am mutat în afara orașului (București) când fii-miu avea 5 luni. Nu m-aș întoarce veci la bloc. Fac până în 1h pe drum (între 30 min – 1 oră). Stau în curte aproape non stop. Întru în casă doar să dorm. Și vara și iarna. Copilul e mereu prin curte sau prin vecini, în curțile lor. Sau se strâng la noi, depinde.
Până acum, 8 ani are copilul, cred că am luat cea mai bună decizie. Ce urmează… o să vedem, probabil o să fie mai complicat la adolescență, dar o să vedem.
De muncă este, nu zic nu, dar nu te dă pe spate întreținerea. Mult e când ai proiecte mari pe care vrei să le faci singur, cum am făcut eu. Gen foișor, pavaj, parcare, etc.
Si cumva trebuie să-ți placă. Nu-i toată lumea pentru stat la curte.
criserb(Citează)