►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
22 May 2023 ·
Dacă vreți să vedeți încă un fenomen social scăpat de sub control în SUA, uitați-vă la clipul de mai jos privind bacșișurile și la ce s-a ajuns în SUA.
Adică știu că aici în România multor oameni nu le place să lase ceva prin localuri sau alte locuri și nu le place nici presiunea socială care uneori îi silește să facă asta. Nu-i ceva în neregulă cu asta. Lăsați un bacșiș dacă vreți. Dacă nu, nu.
Dar gândiți-vă că pe aici uzualul este de 10%. La americani, ți se sugerează chiar și 30%. În plus, tot mai multe tipuri de magazine și servicii te întreabă dacă vrei să lași ceva.
Am pătit-o și eu. Eram în New York, am intrat într-o gogoșerie și am cumpărat două gogoși. Cred că au costat vreo 4-5 dolari. Vânzătoarea a întors tableta spre mine și pe ecran eram invitat să las bacșiș 2, 3 sau 5 dolari. Mi s-a părut amuzantă scena, având în vedere că întreg serviciul a durat 15 secunde, efectiv a luat o gogoașă de pe raft și mi-a pus-o într-o pungă. Închipuiți-vă că la noi vi s-ar cere bacșiș când cumpărați doi covrigi.
La mijloc este un cumul interesant de factori. Știți cum la noi se zice că ospătarii au salariul mic pentru că patronii presupun că oricum primesc și bacșiș? Ei bine, la americani este o lege în acest sens! Mai exact, multe state au o lege care spune că nu este obligatoriu ca angajații să primească salariul minim, câtă vreme încasează bani și din bacșișuri.
Din ce am înțeles acum câteva luni din altă discuție, există un soi de asociația Big Restaurants care face tot posibilul ca acea lege să fie menținută în continuare pentru că este în interesul patronatului. S-a ajuns la situații ridicole. Într-un stat, cetățenii au votat o lege care obligă restaurantele să plătească personalul la salariul minim legal. Guvernatorul statului a anulat apoi votul cetățenilor și acel proiect de lege.
În paralel cu asta, a intervenit tehnologia modernă. Pe vremuri, bacșișul se lăsa într-un borcan sau discret în nota de plată. Acum, există case de marcat cu ecran mare, practic tablete cu un picior, pe care ești pus să alegi bacșișul.
Le-am văzut și eu în SUA, sunt fabricate de Square. Este o tabletă cu picior pe care angajatul tastează comanda ta, apoi îi dă o învârteală, ecranul se rotește spre clientul de pe cealaltă parte a tejghelei și pe ecran apar diverse valori sugerate de bacșiș. Așa a fost și la gogoașa mea.
Mai nou ceva similar este folosit inclusiv în fast-food-uri și supermarketuri.
Au și POS-uri cu ecran tactil mare pentru restaurante. Este mai ușor să lași ceva când trebuie doar să apeși un buton pe ecran:
Tehnologia aceasta acționează în două moduri. În primul rând, oamenii se tem să nu fie percepuți drept zgârciți de cei din spatele lor de la coadă, așa ca lasă niște tips. Sunt studii care arată că procentul mediu de bacșiș lăsat de clienți crește cu astfel de case de marcat. Normal că le vor toți.
Al doilea mod ține de subconștient. Ți se propun trei valori de bacșiș. Cea mai mare ți se pare absurd de mare. Cea mai mică te-ar face să pari zgârcit. O alegi pe cea din mijloc.
Asta face parte din teoria clasică a alegerilor din subconștient, ce pare o afacere bună, de ce există băuturi small, medium și large șamd. Mai important: de asta procentele propuse cresc. Cândva erau 10%, 15% si 20%. Acum sunt 20%, 25% și 30%. Dacă majoritatea clienților aleg opțiunea de mijloc, valoarea ei a crescut constant.
(Prin comparație, la noi am văzut un singur restaurant care avea sugestii de bacșiș pe nota fiscală și erau de 8%, 10% și 12%.)
Dacă vreți încă o dovadă că s-a ajuns prea departe acolo, citiți ghidul New York Mag despre tipping în NY. Sunt acolo exprimări de genul “anything under 20 percent is rude”. La livrarea mâncării “tip a minimum of 5$, or 20 percent, whichever is higher”. Dacă îți ridici tu mâncarea de la restaurant, lasă minim 10%.
Mai găsiți prin comentariile de acolo și alte informații. Sugestie de bacșiș pe tot mai multe site-uri online, inclusiv unul care livrează piese auto. Vorba autorului, 20% dintr-o piesă de 400 de dolari este 80 de dolari. De ce ai lăsa bacșiș 80 de dolari pentru că cineva îți pune piesa într-o cutie și o dă curierului?
Cam asta este situația. La noi se zice în glumă că de ce ai susține tu cu bacșiș veniturile ospătarului pe care patronul refuză să-l plătească decent. În SUA, practic așa stă situația prin lege.
41 comentarii
22/05/2023 la 7:07 AM
„În primul rând, oamenii se tem să nu fie percepuți drept zgârciți de cei din spatele lor de la coadă, așa ca lasă niște tips”
Dacă nu ești într-un local pe care îl frecventezi -caz în care probabil că ai lăsa oricum- de ce ți-ar păsa de opinia celor din spatele tău (sau a persoanei cu tableta) suficient pentru a-ți influența decizia? Dacă din diverse motive (inclusiv zgârcenia, până la urmă ai dreptul să fii zgârcit pe banii tăi) n-ai chef să lași, ce face, îți dă cu tableta în cap?
Cam pe aceeași temă am văzut și la noi voci criticând salariul minim și pedalând pe ideea pieții ce s-ar regla singură. Amuzant. Uite exemplu frumos de autoreglare.
Peredhil(Citează)
24/05/2023 la 10:13 AM
Păi să zicem că ție nu ti-ar păsa, dovadă că te gândești logic și îți pui această întrebare. Nu mi-ar păsa nici mie.
Statistic vorbind, însă, unora le pasă, că așa le funcționează mintea. Dacă metoda asta de a cere bacșișul crește cu 15% încasările, deja merită. Și faptul că este utilizată arată că funcționează chiar bine, cum zice și sursa.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 8:29 AM
Mai e o chestie exagrata legata de bacsis in SUA: ti se cere bacsis de doua sau mai multe ori pentru aceelasi serviciu. Exemplu: restaurant (fast-food) de tacos in NY: coada trece pe la casa, unde ai optiunea de a lasa bacsis, apoi ajungi la baietii care il prepara si ti-l pun pe tava, unde sunt niste borcane foarte vizibile pentru alt bacsis. Probabil urmeaza bacsis ca sa poti iesi din restaurant.
gigi22(Citează)
24/05/2023 la 10:14 AM
Da, dar să zicem că poți să-l împarți în două, în loc să lași într-un singur punct.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 8:43 AM
La Cimbru in Cluj au introdus taxa de service obligatorie de 10%. Nu stiu cat de legala e treaba asta…
Gabriel(Citează)
22/05/2023 la 10:27 AM
Aștept să introduca bacșiș la supermarket apoi la casele automate.
valentinul(Citează)
22/05/2023 la 4:55 PM
@Gabriel, cred ca este legala taxa, atata timp cat este specificata clar in meniu.
Andrei G(Citează)
24/05/2023 la 10:14 AM
De ce n-ar fi? Sunt multe restaurante cu taxa introdusă direct, în special cele high-end.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 9:14 AM
E “tip a minimum of $5”, că și eu eram confuz până să mă uit peste postarea de Reddit.
Nu sunt plătiți nici măcar cu salariul minim pentru că sunt contractori – o direcție în care, din păcate, ne cam îndreptăm și noi (și căreia ar trebui să i se pună punct, dacă e să mi se ceară părerea).
ov1d1u(Citează)
22/05/2023 la 11:25 AM
Chiar dacă ești contractor, la noi tot ai carte de munca și salariul minim pe economie. La ei nu. Cred ca Europe e mai “socialistă” și mai protectivă cu populația decât SUA în multe aspecte.
Matilda(Citează)
22/05/2023 la 1:50 PM
Pe lângă cei care sunt contractori, angajații restaurantelor sunt plătiți cu un salariu mai mic decât cel minim.
Em(Citează)
24/05/2023 la 10:17 AM
Mulțumesc Ovidiu, am corectat.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 9:26 AM
Ca si turist, daca nu lasi nimic ce se intampla ? Striga aia dupa tine ca esti sarac?
Alin(Citează)
22/05/2023 la 11:26 AM
Nici ca localnic nu striga nimeni. Dar atunci când tipsul tău e singura sursa de venit pentru omul ala, e cam aiurea sa faci asta. Sigur, nu e vina ta, dar situația tot asta e.
Matilda(Citează)
22/05/2023 la 2:08 PM
Atunci, ori e, practic, plată din milă (și-l pune pe angajat în postura umilitoare de egalitate cu unul care cerșește la colțul străzii) ori ești luat de fraier și plătești tu angajatul în locul patronașului. De asta mi se pare idioată moda bacșișului subînțeles. E ceva extra, un bonus, nu o sursă de venit constant pe care să pună cineva bază. Nu tot ce vine din State e de pus în ramă.
Peredhil(Citează)
24/05/2023 la 10:17 AM
Pe scurt, da. Este un sistem în care plătești tu angajatul și s-a împământenit așa.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 9:30 AM
asta voiam sa scriu si eu ca sa corecteze, dar intelesesem ca e 5 dolari
florin(Citează)
22/05/2023 la 9:56 AM
Nu corecteaza nimeni cat timp nu lasi bacşiş
Andrei I(Citează)
24/05/2023 la 10:17 AM
Am corectat moca!
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 9:54 AM
Nu stiu cum nu ai vazut in Romania decat un restaurant cu sugestii, zic sa te uiti mai bine pe note, majoritatea (daca nu toate) din cele care au implementat legea cu tips on card au si sugestii de valori pe nota. Ultima vazuta de mine acu’ 12 ore in pizza hut (10% si 15 %, ca de ce nu).
Din punctul meu de vedere, practica asta cu sugeratul ar trebui interzisa prin lege, chiar daca sunt pro tips on card. Eu oricum le zic ce suma sa puna de plata, nu aleg din optiunile lor.
Legat de US e simplu, considera ca primesti orice bon “fara TVA” (da, stiu au si ei niste taxe, dar mici comparativ cu TVAul european).
E util pentru aia care n-au fost capabili sa se realizeze in Romania, si pleaca la cules de capsuni prin vest si tre’ sa zbiere ca pe acolo e mai ieftin ca in Ro.
Cat despre Ro, nu stiu cand s-a incetatenit asta cu bacsisul ca procent (si 10% e gen minim, daca e sa ne luam dupa sugestii). Pana acu 10-15 ani, romania era dintre tarile in care bacsisul se lasa prin rotunjire (sa zicem din 50 in 50 de lei pentru notele mai mari si din 10 in 10 pentru cele mici).
Chiar nu vad de ce as lasa mai mult de 50 de lei bacsis la un restaurant, chair daca nota e de peste 500 lei. Si asta in conditiile in care eu dadeam la curierii de la bringo 100-200 de lei in pandemie, ca aia chair meritau.
Boris(Citează)
24/05/2023 la 10:20 AM
Nu văd de ce ești așa pornit împotriva sugeratului. Este dreptul lor să-ți aducă aminte să lași ceva. E decizia ta dacă o faci.
Adică zici să iau suma din bon și să mai bag eu 20%, cum ar fi? N-aș putea considera asta, că sunt conștient că de fapt am plătit prețul agreat și acum mi se cere ceva în plus din simplul motiv că au legi proaste și așa este obiceiul.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 10:10 AM
Am vazut, in ultimele 2 restaurante din Bucuresti in care am fost, sugestii 10%/12%/15%
Avand in vedere ca statul ia 16% din bacsis, 12% pare noul 10%
Daca am cash, aleg in continuare sa platesc nota cu cardul si sa las bacsisul cash. In functie de rotunjire iese cam 10-15%.
Dar am si profitat de sistem sa nu las absolut nimic la un restaurant la care servirea a fost proasta (daca plateam cash probabil le ramaneau macar aia 2-3 lei pana la suma rotunda)
Sorin(Citează)
22/05/2023 la 11:03 AM
Și venitul meu se impozitează de către stat. Al ospătarului de ce nu s-ar impozita?!
motanes(Citează)
22/05/2023 la 11:15 AM
Ieri am venit din Egipt, acolo salariu mediu este de 80 dolari pe lună peste tot se cere bacșiș mai ales dacă ești turist nimic nu este gratuit nici măcar la all inclusive tot trebuie să lași 1dolar pentru dormitor sau diferite servicii la ei înțeleg situația dar în America mi se pare absurd că este o țară bogată
Alin(Citează)
22/05/2023 la 2:27 PM
Nu stiu ce sa zic, primul rezultat la cautare e asta:
alunelu(Citează)
24/05/2023 la 10:22 AM
O fi bogată, dar angajații din ospitalitate sunt plătiți prost tocmai din cauza unor legi precum cele spuse de mine. Iar America este și o țară scumpă. În New York aproape că nu se mai poate locui cu un salariu normal, în LA și SF la fel, ospătarii ăia vin de la 20 de kilometri distanță.
“o țară bogată” nu înseamnă că toți au salarii mari și trăiesc bine, ci doar că sunt bani. Depinde însă cum sunt concentrați banii.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 11:31 AM
Mie mi se pare amuzant ca Radu, care pana acum scria articole despre cum trebuie sa lasi bacsis fiecarui livrator de mancare, se mira ca intr-o societate mult mai capitalista decat a noastra bacsisul devine aproape obligatoriu.
Mai ales ca discutam despre o tara in care bacsisul este luat in considerare la calcularea salariului minim oferit angajatului.
Andrei G(Citează)
22/05/2023 la 11:46 AM
Nu e vorba de bacsis obligatoriu sau nu. Radu are dreptate, e vorba de mizeria asta cu sugestii de procente si mai ales cum se seteaza acele valori.
Boris(Citează)
24/05/2023 la 10:25 AM
Nu-i nimic amuzant. Mi se pare tragic de observat cum o combinație de legi făcute prin lobby a dat naștere unui sistem în care bacșișul normal este considerat 20%, nu 5 lei, și cum bacșișul este cerut de la tine prin moduri foarte “in your face”, inclusiv când cumperi o gogoașă.
Sper să nu se ajungă și la noi la fel. La restaurante să zicem că las ceva pentru că m-am simțit bine și oamenii ăia au muncit în toiul nopții pentru ca eu să mă distrez. La livratori, însă, las ceva tocmai pentru că știu că sunt prost plătiți ca să-mi care mie mâncarea prin căldură sau frig atunci când n-am chef să mă mișc de pe canapea.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 11:37 AM
În Franța la Auchan te întreabă la plata cu cardul dacă vrei sa rotunjești suma (orice valoare este rotunjita în sus, de exemplu bonul este de 7.01€, te întreabă dacă vrei sa rotujești la 8€). Nu am înțeles care e faza având în vedere ca e plata cu cardul, dacă era cash înțelegeam ca nu mai vrei sa iei mărunțiș în unele situații, dar asa…
Mihai(Citează)
22/05/2023 la 12:02 PM
Te intreaba la orice plata sau doar atunci cand ai scanat cardul tau de fidelitate? Adica ma gandesc ca poate daca ai scanat cardul, diferenta intra la tine in cont si ii poti folosi pentru reduceri la urmatoarele cumpararturi.
Si daca totusi te intreaba la fiecare plata, cum apare trecuta suma pe bonul fiscal? Ca bacsis, ca taxa de servicii?
Andrei G(Citează)
24/05/2023 la 10:26 AM
Poate au un sistem prin care diferența este donată undeva. ING are ceva similar prin care ce rotunjeai ajungea într-un cont de economii de-al tău, dacă țin bine minte.
nwradu(Citează)
22/05/2023 la 1:05 PM
Fără card de fidelitate, la orice plată, indiferent de suma. Nu am folosit opțiunea, dar data viitoare când ajung prin Franța o sa încerc pentru a vedea ce scrie pe bon și revin.
Mihai(Citează)
22/05/2023 la 4:59 PM
In unele localuri din SUA au ascuns optiunea de no tip de pe tableta cu ceva banda adeziva.
Pompiliu-Ion Popescu(Citează)
22/05/2023 la 6:11 PM
Asta nu e civilizatie, e pur si simplu tiganie. Ca un contra exemplu, in tara nordica in care traiesc nu se cere bacsis si in general, daca lasi totusi, se uita ciudat la tine, li se pare nefiresc. Vorbesc bineinteles de lucratorii nativi din tara. Salariile fiind mari, li se pare incorect sa le mai lasi ceva peste.
Gerry(Citează)
24/05/2023 la 10:27 AM
Da, este alt sistem social, unul în care toți au salarii bune și cultura de a-și face munca fără a aștepta tips pentru asta. Nu este însă ceva ușor de implementat și în altă țară.
nwradu(Citează)
25/05/2023 la 3:50 PM
in tara nordica in care stau io deja s-au obisnuit cu bacsisul. Si il accepta fara sa se mai strambe, ca la final stiu si ei ca sunt mai multi bani.
animaloo(Citează)
23/05/2023 la 5:48 AM
square isi ia aproape 3% din fiecare tranzactie, au apratele pe gratis faca nici un cost lunar asa ca trebuie sa trag sa incasese cat mai mult comercianti ca ei isi iau procent oricum.
wd(Citează)
23/05/2023 la 3:24 PM
Am fost la Beraria H. Ciorba 25 de lei, o salata simpla 39 de lei.
Am mancat cu familia un pranz acolo – peste 300 de lei.
Am lasat bacsis la fel ca pana acum ~20 de lei.
Faptul ca restaurantele cresc preturile in nesimtire, nu inseamna ca si eu imi permit/vreau sa tin pasul la asta.
unu(Citează)
23/05/2023 la 7:33 PM
Acum vreo 4 ani, la Beraria H au strigat dupa mine ca am lasat bacsis mai putin decat procentul minim. Era o nota de plata destul de mare si eu am considerat ca in jur de 100 de lei este suficient.
Ion(Citează)
24/05/2023 la 10:28 AM
Trebuia să lași feedback în reclamații. Uneori șefii nu știu că astfel de lucruri se întâmplă, dar ar vrea să știe de ce pierd clienți.
nwradu(Citează)