►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
Eu am 6 camere video montate în casă. Doar una dintre ele, cea care privește ușa de la intrare, este mereu activă. Celelalte sunt montate pe poziție, dar sunt scoase din priză în mod normal. Le activez doar când plecăm de acasă mai mult de o zi.
(Apropo, camerele ușoare se pot monta foarte bine pe tavan cu bandă adezivă cu arici. Ariciul functionează mult mai bine decât banda dublu-adezivă pentru că micile denivelări ale carcasei devin inutile. În plus, puteți da camera jos ușor, o puteți repoziționa șamd. Folosesc bandă Tesa: eMAG, Dedeman.)
Ideea este următoarea: cam toate camerele video din astea simple de rețelistică sunt conectate la cloud și nu știi niciodată cine se uită la ele. Scandalul cu Eufy a fost un exemplu bun.
Acum câteva săptămâni a fost un alt scandal legat de camerele Ring, care acum sunt deținute de Amazon. Ring a spus de mult că va da poliției imaginile înregistrate de aceste camere, câtă vreme poliția le cere cu un mandat.
Ceea ce, în principiu, nu este chiar rău. Cazul de acum săptămâni a fost mai ciudat. Poliția i-a cerut unui american înregistrările de pe camerele sale video Ring, că poate au surpins ceva de interes în fața casei respectivului într-un caz la care lucrau. Omul le-a dat mai multe înregistrări de la acele camere.
Poliția a considerat că nu sunt destule, a luat mandat de la un judecător și s-a dus direct la Ring cu el. Ring a dat poliției înregistrările de la toate camerele pe care le avea respectivul client, nu doar cele care supravegheau zona de interes. Omul avea în total 21 de camere, dintre care unele în casă. Poliția a obtinut imagini și din dormitorul și living room-ul respectivului om, deși, repet, el nu avea nici o legătură cu acel caz. Avea și vreo 13 camere din cele 21 montate la un magazin pe care-l deținea în localitate. Poliția a obținut și imaginile de acolo. Povestea este pe Politico.
La modul cel mai simplu este doar o problemă mare de privacy. Ring oferă altora imagini din interiorul casei tale fără nici o problemă.
Acum, nu zic că Tapo, Xiaomi, D-Link și alte branduri populare la noi fac la fel sau pot face asta. Ideea este, însă, că un sistem cloud poate avea vulnerabilitățile sale și cred că trebuie acceptate doar când aduc un folos real și clientului. Atunci când ești acasă și camerele stau degeaba în priză și te înregistrează, nu există nici un beneficiu pentru utilizator.
Evident, asta nu se aplică în toate cazurile. Poate că vrei permanent să fie pornite camerele ca să supraveghezi casa chiar și când pleci 2 ore la cumpărături. Unele exterioare ar trebui să meargă mereu. Pentru marea majoritate a oamenilor, însă, eu zic că se poate aplica sfatul meu. Eu, de altfel, așa fac.
Ca idee, nu este musai nevoie să le scoateți din priză, mai ales dacă alimentarea este mai greu accesibilă. Cam orice cameră are un Privacy Mode în care face imaginea neagră și teoretic nu înregistrează nimic. Cam orice cameră mai are și două scenarii preconfigurate, Home și Away. Puteți să le configurați voi astfel încât Privacy Mode să fie activat pe modul Home și dezactivat automat pe Away. Când plecați de acasă, comutați din aplicație pe Away și asta e tot.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
40 comentarii
03/04/2023 la 7:18 AM
Eu folosesc Arlo. 4 Camere montate in locuinta. Si eu si sotia avem instalata aplicatia cu Geofencing On. Cand AMBII pleaca de acasa, camerele pornesc. Cand cel putin unul se intoarce, camerele se opresc. Mie mi se pare in regula.
PS: Cu toate problemele Cloud sa zic asa, ce tin ce incredere si intimitate, in caz de “Doamne-Fereste”, tot cloud-ul te salveaza, pentru ca e foarte usor sa zmulgi camera din perete sau sa o distrugi rapid.
Mihai(Citează)
03/04/2023 la 5:08 PM
Este bună și ideea de geofencing, da, câtă vreme o suportă aplicatia.
Cloud-ul este un alt nivel de securitate. Dacă hoțul îți taie curentul și netul înainte sa intre în casă, nu mai contează. Dar da, este util împotriva hoților care nu fac asta, ci doar sparg camera.
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 7:21 AM
citisem acum câțiva ani un articol al unui jurnalist de IT, care zicea să înlocuim cuvântul “cloud” cu “computerul altcuiva” ca să întelegem riscurile din spatele marketingului. Nu poți ști niciodată cine are acces la date. Să ne amintim și de “the fappening” de acum câțiva ani când au fost nuduri de pe icloud-ul vedetelor.
Ovidiu(Citează)
03/04/2023 la 5:09 PM
Este cam dusă la extrem asta cu computerul altcuiva. Este un datacenter cu milioane de computere, nu stă cineva să le purice pe toate.
Iar dacă serviciul are milioane de clienți, este la fel de mică șansa ca cineva să stea la muncă și să se uite ce faci fix tu în casă.
Cloud-ul nu este ceva musai de dorit la CCTV, dar este o măsură de siguranță bună. Dacă stochezi imaginile doar local, pleacă hoțul cu ele.
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 7:57 AM
Eu as plati pentru un cont OF cu Radu.
Anda(Citează)
03/04/2023 la 8:14 AM
Dude, citiși articolul?
Tu poți fi cu mama și tata cheilor, dacă Amazon poate sa face ce scrie in link, cheile tale ajuta la nimic…
Că ușerii sunt cauza vulnerabilităților, avem o știință întreaga care se ocupa de asta…
E clar că pe Google nu îl interesează fix contractul tau pus pe Docs, dar daca faci o prostie și ești prins prin USA, tare am impresia că nu prea contează dacă ai chei fizice sau spirituale…cu un mandat îi oferă Google pe tava la FBI datele din conturile tale.
Dave(Citează)
03/04/2023 la 5:10 PM
Unul pe care postez rețete culinare?
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 8:01 AM
Ar trebui sa se faca o distinctie clara intre o infrastructura cloud compromisa (Hai sa ii zicem “sparta”) si un hacking/atac sau orice access fizic sau remote la acel dispozitiv pentru a-l compromite. E o mare diferenta.
Personal, folosesc Google Workspace Enterprise de vreun an si inainte de asta am folosit Microsoft 365 Business. Am tinut date extrem de sensibile acolo si niciodata nu au fost expuse in vreun fel.
Consider ca jucatorii principali de Cloud se ocupa extrem de bine de partea de securitate, principala problema ramanand totusi utilizatorul.
Da, in ceea ce priveste camerele, nu as recomanda vreodata vreun brand anonim sau cea mai ieftina “chinezarie” pe care o poti cumpara sau cum am mai vazut in ceea ce priveste stocarea cloud: “10TB, Lifetime Deal, doar pentru $59”. Aham. Seems legit.
Deci, cea mai slaba veriga ramane totusi utilizatorul. Orice Cloud Provider care se respecta a auzit de E2EE (End to End Encryption), Encryption in Transit si tot asa. Mai mult, Google de exemplu imi permite si CSE (Client Side Encryption), unde imi pot seta propria cheie de criptare iar un eventual acces il poti face folosind o cheie hardware (Yubikey).
Deci, in 99% din cazuri, Cloud-ul este extrem de sigur, utilizatorul fiind cel care creeaza vulnerabilitatile.
Mihai(Citează)
03/04/2023 la 5:11 PM
Cum zice Dave mai sus, aici este vorba despre accesul autorităților la datele din cloud, nu musai de hacking.
A fost și cu hacking în alte cazuri, datele erau trimise necriptat.
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 8:18 AM
Am 5 camere Tapo. Folosesc IFTT ca sa comute automat in “privacy mode” cand ajung acasa (geolocatie). Poate ajuta si pe altcineva acest setup.
Bogdan(Citează)
03/04/2023 la 8:52 AM
Bogdan, folosesti prize smart?
Adica tai alimentarea camerelor de tot?
In opinia mea asta e singura modalitate sigura de a opri camera (ori acoperirea ei).
Niles(Citează)
03/04/2023 la 9:52 AM
Cu conditia sa nu fie si prizele smart tot de la tapo :)
Sorin(Citează)
03/04/2023 la 5:12 PM
Este bună ideea cu geolocația, da. Uneori mai dă rateuri, din experiența mea, dar poate fi făcută mai bine prin “if conectat la wifi-ul Acasă, then…”
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 8:29 AM
Oare de ce cred multi ca un hacker care are acces la un cont nu stie sa opreasca modul privacy sa te inregistreze cand tu nu vrei.
Modul privacy cel mai sigur e atunci cand camera nu e alimentata.
O alternativa dar nu la fel de sigura ca deconectarea fizica e sa alimentezi camera printr-o priza Wifi dar care sa nu fie controlabila prin acelasi cont/cloud ca cel al camerei. Deci daca ai camera Tapo nu folosesti o priza tot Tapo.
thundermar(Citează)
03/04/2023 la 8:30 AM
Eu nu inteleg la ce folosesc camerele de interior. Da, probabil sunt cateva exceptii, gen supravegheat copil sau daca ai fetisuri, dar eu nu am decat camere de exterior.
Iar alea functioneaza in modul dumb, nu sunt conectate la niciun serviciu extern, isi arunca filmarile in NVR-ul propriu care poate fi accesat remote doar prin VPN. Suplimentar trimit pe canalul propriu de Discord filmulete de 30 de secunde daca detecteaza miscare.
Cei 4 TB din NVR sunt suficienti pentru 6 luni sa inregistreze 8 camere doar atunci cand detecteaza miscare, nu vad de ce as simti nevoia sa impartaseac cu Amazon sau vreun site dubios chinezesc filmarile. Singura risipa de spatiu e cand e vant si se misca pomii din curte sau cand se decide vreo insecta sau pasare sa faca show in fata camerei.
Topinel(Citează)
03/04/2023 la 8:45 AM
Unii oameni au animale de companie care mai rămân singure acasă, sau au copii mici pe care îi lasă cu bone etc.
Eu dacă stau la bloc, unde aș pune camere de exterior după părerea ta, că pe casa scării nu ma lasă vecinii, pe stradă nu ma ajută că stau la etaj, deci în caz de spargere ar fi bune camere în apartament.
alunelu(Citează)
03/04/2023 la 10:11 AM
“Unii oameni au animale de companie care mai rămân singure”.
Si ce ar putea face o pisica ramasa singura intr-un apartament de bloc? Isi face un cocktail cu ce gaseste prin frigider? :)
Sa lasi un caine singur intr-un apartament de bloc e cumplit de nedrept fata de caine. Iti trebuie casa pentru caine. Si timp de stat cu el. Cainele nu e pisica.
Cat despre copiii: de la o varsta incolo acele camere sunt de-a dreptul cringe. Dar sunt oameni si oameni. Cunosc pe cineva care supravegheaza la sange toate comunicarile fiicei de 14 ani, fara ca ea sa stie. Horror, imho.
silicon_v(Citează)
03/04/2023 la 3:11 PM
Pisica mea a reușit să rămână blocată între un calorifer și un dulap. Din fericire s-a întâmplat când eram acasă, dar ce-ar fi fost dacă eram plecați? Așa, dacă nu o văd pe cameră măcar 12h la rând, știu că ceva e în neregulă și pot trimite pe cineva să verifice.
ov1d1u(Citează)
03/04/2023 la 5:15 PM
Îți zic eu. Închide din greșeală o ușă lăsată larg deschisă și rămâne blocată. Vomită. Leșină. Rămâne fără mâncare. Nu mănâncă.
nwradu(Citează)
05/04/2023 la 11:05 PM
Salut! Imi dai si mie pls o recomandare de solutie, producator camere, nvr? Multumesc!
Madalin(Citează)
03/04/2023 la 8:59 AM
Nu vreau sa va stric zenul celor care aveti camere din astea basic pe acasa, dar orice hot care a vazut macar un film la TV, mai intai opreste curentul inainte de a intra in casa.
Mai ales ca de obicei tablourile cu sigurante sunt de obicei in afara apartamentului/casei si de cele mai multe ori acea zone nu are supraveghere video.
Deci ar fi bine sa aveti si un sistem de UPS pe camere si router.
corny(Citează)
03/04/2023 la 9:05 AM
Pentru asta se pot folosi camere Battery-Powered și Router ce stă alimentat de la un UPS. Astfel, chiar și acele câteva secunde în plus sunt suficiente pentru a înregistra câteva imagini și pentru a le trimite în Cloud, de unde să le poți accesa ulterior, chiar și dacă acea cameră îți este vandalizată sau furată. Simplu. Nu îți garantează reușita 100% dar este ceva în plus.
Mihai(Citează)
03/04/2023 la 5:16 PM
@corny: există tipuri și tipuri de hoți. Unii sunt proști, actionează impulsiv șamd, iar o cameră te ajută. Bănuiesc ca ai văzut pe la știri destule infracțiuni filmate de camere și hoțul prins după aceea.
Alți hoți jefuiesc bănci sau muzee pentru că sunt mult mai profesioniști. Cu cât nivelul de securitate este mai înalt, cu atât micșorezi numărul de hoți ce te-ar putea jefui.
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 9:01 AM
Dave, în ORICE investigație legală, anumite drepturi îți sunt restrânse! Când esti supravegheat tehnic (Audio/Video etc), aceste drepturi cum ar fi (dreptul la viața privată), îți este automat restrâns. Același lucru se întâmplă și cu Cloud-ul, și e oarecum normal să se întâmple asta, probabil.
Revino-ți!
Mihai(Citează)
03/04/2023 la 9:45 AM
Corect…de aia cea mai simpla preventie e nefolosirea technologiei care stii ca te poate dicredita
ex: nu iti faci poze nud …macar atunci stii sigur ca nu au ce sa fure hackerii de pe conturile tale…
Nu te bazezi pe tot felul de protocoale de siguranta care cu siguranta pot fi sparte, indiferent ca e cloud de date sau de video/imagini . Da, trebuie sa incerci sa te securizezi cat mai mult, dar sa nu crezi ca esti de neatins..
Dave(Citează)
03/04/2023 la 10:52 AM
Nu stiu Radu, dai si tu niste sfaturi de pe alta planeta.
La Tapo nu se poate seta sa intre in privacy mode in functie de modul Away/ Home.
Iar celelalte branduri de camere pe care le detin nici macar nu au mod Away/ Home.
Deci nu stiu despre ce vorbim.
Si oricum e complet nerealist sa crezi ca cineva are rabdare sa comute Away/Home din aplicatie de fiecare data cand pleaca si vine acasa.
Mi se pare un non-subiect asta cu camerele. Pe de o parte, daca cineva te targeteaza (hacker sau autoritati), nu prea ai ce sa faci in afara de sa fii offline, adica sa nu ai camere. Pe de alta parte, cea mai mare amenintare la privacy sunt telefoanele. Deci nu stiu.
Marean(Citează)
03/04/2023 la 5:18 PM
Vezi mai sus, s-a cam răspuns la toate.
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 12:14 PM
:)))
Dap, că nu s-au inventat măști, e și mare scofala pentru hoți asta.
Eu nu pricep de ce nu putem stoca datele criptate pe un cloud personal. Daca se crypteaza cu ceva asemănător veracrypt/cryptomator, nici mama FBI -ului nu le decriptează.
Tano(Citează)
03/04/2023 la 12:33 PM
Și cam unde ai de gând să ții acest “Cloud Personal”? În aceeași locație cu camerele de supraveghere unde să poată fi luat la plecare sau distrus? Eu am un Synology pe care îl am în apartament, dar la care îi fac backup tot în Google Cloud, pentru că îmi este convenabil și în caz că NAS-ul îmi dispare, cel puțin am acces la date.
În alta ordine de idei, cloudul personal așa cum îi spui ar trebui stocat în altă locație. În cel de-al doilea rând sunt costuri extrem de ridicate cu HDD-urile și riscul de pierdere a datelor. Ca să ai o minimă garanție ai nevoie de un RAID1 sau RAID10, și asta înseamnă un cost mare cu HDD-urile. Să nu mai spun că trebuie să înlocuiești periodic HDD-urile.
Este ușor de spus să ai propriul Cloud. În plus, dacă vrei să îl accesezi din exterior, deja e o mare problemă de securitate, mai ales dacă deschizi un port și îți faci IP-ul public.
Dacă tu crezi că un Server/NAS personal e mult mai sigur decât un Cloud Enterprise precum Google, MSFT, Amazon etc, eu cred că doar te înșeli. Nu spun să îți pui toate ouăle într-un singur coș, dar nici pe departe propriul Cloud nu e cea mai sigura opțiune. Sau cel puțin nu în lipsa unei alte opțiuni de backup.
Mihai(Citează)
03/04/2023 la 1:43 PM
Discutia e usor ridicola, zici ca avem nevoie de un nivel de securitate ca la Pentagon cu camerele astea.
Evident ca cel mai eficient este cu NVR/ NAS, ca e mai probabil sa iti taie si internetul impreuna cu electricitatea, dar sa gaseasca NVR-ul prin casa nu e neaparat simplu, mai ales ca nici nu stie daca ai unul sau nu plus ca e in criza de timp.
Daca te gandesti ca hotul iti ia NAS-ul, atunci deja vorbim de un nivel de sofisticare pe care daca hotul il are, atunci cu siguranta nu te ajuta mai nimic, ca si-a facut temele.
Dar eu altceva voiam sa zic: nu inteleg de ce ai nevoie de RAID pe NAS. Un simplu back-up zilnic de pe un disc pe altul ar trebui sa fie suficient, nu?
RAID este pentru uptime, nu pentru backup, eu asa stiam.
Marean(Citează)
03/04/2023 la 3:16 PM
Dacă intră unul cu o mască în apartament și ai niște imagini de la cameră de dat la Poliție, tot e un pic mai bine decât dacă intră unul cu o mască în apartament și nu ai nimic.
ov1d1u(Citează)
03/04/2023 la 4:34 PM
eu nu inteleg de ce se pune problema de hot.
cam ce / cat ai putea tine in apartament incat sa fie o problema de hot?
banuiesc ca nu vb de bani in duffel bag in sifonier, nu?
pana si pentru bijuterii exista casete de valori la banca.
cu televizorul in spate.. ar fi ridicol sa plece hotul si oricum nu e ceva critic / neinlocuibil?
laptopul? in mare parte din timp e plecat cu mine, dar chiar si asa.. poate pleca si cu camere si fara.
deci.. pentru ce ne trebuie camere in apartament?
john2381(Citează)
03/04/2023 la 5:20 PM
Nu toți țin banii și bijuteriile la bancă. Și chiar dacă le ții acolo, asta nu oprește un hoț să-ți răscolească și să spargă totul pentru a le căuta, iar la final să plece cu laptopul tău.
În plus, camerele sunt utile pentru animale sau supravegheat că totul este în regulă în casă.
nwradu(Citează)
03/04/2023 la 5:46 PM
Nu stiu cum este in cazul celor cu foarte multi bani, dar oamenii de rand nu au atat de multe bijuterii incat sa le tina in casete de valori la banca.
Daca ai sa spunem cateva ceasuri + 1-2 lanturi de aur + 2-3 bratari si cateva inele / perechi de cercei, poti sa ajungi lejer la 10-15 mii de euro.
Si daca ti le fura cineva, nu este o tragedie, dar te afecteaza putin.
Andrei G(Citează)
04/04/2023 la 10:41 AM
care e riscul sa ti le fure fara camera si cu cat reduce camera riscul asta?
merita diferenta vs. riscul suplimentar introdus de camera (privacy, chiar si cel ca un hot+hacker ar putea supraveghea pentru a da mai eficient lovitura, etc)?
fiecare isi pune in casa ce vrea (mai ales daca asta il ajuta la confortul mental), doar ca eu nu vad cum m-ar ajuta asta (in scenariu general).
john2381(Citează)
05/04/2023 la 10:45 AM
A intrat la unul in casa niste vecini. N-au avut ce fura, ca sa se razbune i-au distrus tot. Uite de aia aunt bune camerele.
mac gregor(Citează)
03/04/2023 la 7:11 PM
Eu am camere si sunt tot timpul active. Sunt conștient ca exista șanse mari ca cineva sa se uite la mine in timp ce fac sex sau umblu dezbrăcat prin casa, dar nu ma interesează absolut deloc. Nu fac nimic diferit fata de ce fac marea majoritate. Nu fac nimic ilegal in casa. Dacă o sa fac, probabil o sa opresc camerele… Folosesc camerele in principal pe cele 5 google home din casa ca monitorizez ce fac copiii prin casa(baby monitor)…
Dan(Citează)
03/04/2023 la 11:11 PM
Camera mea e vesnic in priza (o am pt pisica, nu hoti) dar este indreptata spre tavan. Cand vreau sa vad pisica (cand plec de acasa macar o seara) misc camera din aplicatie si ma uit la pisica.
Cand vin acasa mut camera iar spre tavan.
Dezavantajul este ca da, camera are microfon si teoretic cineva m-ar putea asculta prin ea. Dar nu consider ca este un risc major. Daca ar vrea sa ma si vada o sa vad si eu ca camera s-a indreptat spre mine fara sa o misc eu.
Kat(Citează)
04/04/2023 la 12:32 AM
Nu știu, sunt economist. Am 5 camere exterioare pt tot perimetrul casei/curții legate la un aparat care înregistrează în buclă 30 zile. În casă nu am. De ce ar încerca niște hoți să spargă sistemul când pot sa între noaptea și să spargă un geam.
Daniel(Citează)
04/04/2023 la 6:22 AM
Nu, nu folosesc prize smart. Modul privacy este echivalent unui black screen. Desi ideea de a le conecta la prize smart nu este rea.
Bogdan(Citează)