►► Black Friday la: Fashion Days・Finestore・PC Garage・evoMAG・Altex・Flanco・Vodafone・Orange・ Sevensins ◄◄
25 Apr 2023 ·
GÂNDURI ·
De când a început Alice să meargă pe jos și să fie interesată de ce găsește pe acolo, am observat mai bine cantitatea imensă de mucuri de țigară aruncate pe jos. Pe trotuare, în lift, la rădăcina copacilor, în locurile de joacă, peste tot.
Cred că sunt milioane de chiștoace pe jos în București. Și nu înțeleg de ce fumătorii care fac asta nu le pot arunca la gunoi. Este ca și cum ritualul fumatului ar presupune la final aruncarea chiștocului în natură. De ce nu îl consideră gunoi? De ce să-l arunci cu nesimțire pe jos, inclusiv în parc sau în locuri publice în văzul a zeci de alți oameni, ca și cum n-ar fi un gest de mârlănie, ci normalitatea?
Sau poate că le este și lor atât de scârbă de tutun încât la final abia așteaptă să-și elibereze mâinile de mucul de țigară? De asta îl și strivesc cu piciorul? N-ar fi o scuză oricum pentru nesimțire.
Uitați un copac plantat recent la Timpuri Noi pe un trotuar fără mare trafic pietonal. Numărați mucurile de țigară de la rădăcină. Mai sunt vreo 10 alți copaci acolo. Cine vede un arbust și zice “acolo să-mi arunc gunoiul?” Cum s-a ajuns aici?
Și am observat de mult obiceiul acesta al unor români de a face gunoaie oriunde pot. Mă întreb cum trăiesc la ei acasă dacă pe stradă se comportă așa.
Numărați mucurile de țigară de lângă acest coș uriaș de gunoi de lângă Unirii:
Asta de mai jos este o fotografie mai veche, că nu de ieri, de azi, mi-a venit în minte subiectul acesta. Omul pe care-l vedeți în picioare, cu telefonul în mână, tocmai își aruncase restul de țigară cu boltă, în față, spre acel copac. Un coș imens de gunoi era însă chiar lângă el.
În altă zi am văzut o scenă similară la Șincai, pe la Mega Image. Am urmărit cu privirea un bărbat și o femeie care fumau. Aveau aspect de corporatiști de la unul dintre birourile din zonă. Ceva din felul în care mergeau și vorbeau îmi spunea că nu vor fi interesați de coșurile de gunoi.
Și, evident, câteva secunde mai târziu bărbatul dă un bobârnac țigării din mână spre marginea trotuarului, deși pe acolo sunt vreo 4-5 coșuri de gunoi.
Văd asta de sute de ori pe an. Chiștoace aruncate pe geamul mașinilor, că strada este un coș de gunoi. Ieri un bărbat în fața mea a preferat să arunce mucul într-o baltă, deși era un coș pe următorul stâlp de iluminat.
Mârlănia și nepăsarea ca stil de viață. Și toți își dau seama ce fac pentru că de obicei strivesc restul de țigară cu pantoful, deci sunt foarte conștienți că l-au aruncat pe jos, deși au coșuri de gunoi în jurul lor. Ce fel de om aruncă gunoaie din mână indiferent unde este? Și de ce țigara pare a fi totuși altfel tratată fată de alte gunoaie mărunte?
For the record, știu și oameni care, dacă-și termină țigara și nu au unde să arunce chiștocul, îl poartă cu ei până găsesc un coș de gunoi. Alții au un fel de scrumieră portabilă cu capac în buzunar. Alții au scrumieră în mașină, că nu consideră că locul unui muc de țigară este afară pe geam. Există mereu variante bune.
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
60 comentarii
25/04/2023 la 6:53 AM
Uimitor cum ne izbesc chestii cand apare copilul. Ai omis sa mentionezi rahatii de caini, care sunt omniprezenti. Si coji de seminte, scuipat, gunoaie aruncate peste tot. Bucuresti, capitala europeana.
Deea(Citează)
25/04/2023 la 7:33 AM
Asa ajungi sa pleci din tara: mai intai faci copii si dupa aia incepi sa observi lucruri :-))
Marean(Citează)
25/04/2023 la 9:14 AM
Eu bag mana in foc ca peste maximum 2-3 ani o sa-l pocneasca pe Radu o epifanie si o sa ajunga la vorba mea: asta nu e tara/ oras de trait, de crescut si educat un copil. Just wait and see. E doar inceputul, Radu, se vor acumula prea multe chestii anormale si iti garantez ca n-o sa mai puteti. Data viitoare, numara rahatii de caine pe care ii inhalati cu totii, odata uscati. Numara gunoaiele. Numara nesimtitii intalniti in drumurile voastre zilnice.
Deea(Citează)
25/04/2023 la 10:24 AM
E lucru dovedit stiintific, oamenii civilizati din Romania emigreaza in masa cam la 2-3 ani dupa ce fac copii. Probabil nu in Franta, ca acolo prin toate orasele mari e plin (dar plin!) de chistoace langa borduri.
ipo(Citează)
25/04/2023 la 11:35 AM
@Deea, nu inteleg de ce mai esti atat de legata de orasul asta jegos. Nu poti sa treci peste si sa te concentrezi pe viata pe care o ai acum?
Chiar ar fi interesant sa ne prezinti din cand in cand diferentele fata de orasul in care esti acum. De exemplu aici poate ai fi putut sa spui care este situatia cu chistoacele de tigari.
Andrei G(Citează)
25/04/2023 la 7:16 AM
In primul ramd sa notam ca eu nu am vazut nicaieri in strainatate atatea cosuri de gunoi pe metru patrat ca in Romania.
Acolo unde locuiesc eu acum, in Olanda, pur si simplu nu exista cosuri de gunoi decat in statia de tramvai si la magazin.
Motivul cred ca este ca mentalitatea lor este ca nu ai nevoie de cos de gunoi si cam asa e, nu prea sunt motive sa faci gunoi pe strada. Daca ai de mancat ceva, poti sa duci si acasa ambalajul.
Deci teoria mea este in primul rand ca existenta cosurilor de gunoi in exces induce ideea ca e dreptul tau inalienabil sa produci gunoi pe strada si ca e foarte dificil sa duci punga de biscuiti pana acasa.
Dar sigur ca cele de mai sus nu sunt cauza principala a problemei, am zis-o mai mult ca fapt divers.
Explicatia este ca in Romania spatiul public din oras este perceput ca fiind al nimanui – un no man’s land.
De aia romanii fac gunoaie si lasa rahatul de caine pe trotuar.
Noi nu avem o civilizatie citadina, noi suntem o societate inca taraneasca care nu stie sa locuiasca la oras. De asta si agresivitatea e f mare pe strada, de asta exista curti cu caini legati in ele in mijlocul bucurestiului, de aia nu acceptam sa ne foloseasca altcineva locul de parcare cat noi nu il ocupam etc
Practic, mutand taranimea la “oras” pentru industrializare, Ceausescu a distrus ideea de oras.
Si a distrus si ideea de sat, evident, ca satul avea multe reguli de bunacuviinta.
Taranul mutat la oras a devenit țoapă.
Nu exista rezolvare. Poate peste 5-10 generatii o sa intelegem noi romanii cum se traieste la oras. Deocamdata suntem in faza medievala a civilizatiei citadine – stiti, cand se aruncau laturile pe strada.
Marean(Citează)
25/04/2023 la 8:04 AM
Deci Ceaușescu e vinovat. :)) Uită-te pe marginea drumurilor naționale și vezi dezastrul făcut de români. Unde a ajuns picior de român este imposibil sa nu găsești gunoaie. In ritmul asta in maxim 10 ani, dacă nu se face nimic, vom ajunge India de Europa.
Louis(Citează)
25/04/2023 la 8:23 AM
Pai si pe marginea drumului se aplica aceeasi idee de “no man’s land”, deci care e argumentul tau?
Iar asta vine din dezradacinarea care a avut loc in anii ’70. Lumea nu mai percepe spatiul public ca fiind “al nostru”. Nu exista ideea aia de “comunitate”, sa facem frumos ca sa ne bucuram toti de locul in care traim, fie ca e vorba de oras sau de padure, camp, tara in general.
Tot timpul in satele romanesti a existat o groapa de gunoi – de obicei pe langa un pârâu/ o râpă.
Cumva era ok, ca noi nu am avut niciodata o administratie care sa se ingrijeasca de lucrurile astea, asa ca oamenii au gasit solutii cum au putut.
Diferenta intre sat si oras e ca la sat densitatea de populatie este mult mai mica.
Asta inseamna ca impactul asupra comunitatii al unor comportamente gen aruncat gunoi sau facut nevoile pe maidan cand esti cu vaca este mult mai mic.
Insa la oras pur si simplu sunt prea multi oameni pe metru patrat si din cauza asta ceea ce poti sa zici ca mai merge la sat nu mai merge in nici un caz la oras.
Functia maidanul a fost preluata de parc in oras si daca isi fac nevoile 10 copii pe ora acolo, devine inutilizabil.
Apropo, pariez ca in cateva luni Radu o sa scrie articol despre copiii pe care parintii ii pun sa faca pipi in parc – stati numai sa devina Alice maxim de mobila.
Marean(Citează)
25/04/2023 la 1:20 PM
Sunt perfect de acord cu ce spune Marean. Oamenii mutati cu forta de la tara la oras s-au adaptat si ei cum au putut, iar unele obiceiuri au ramas. De exemplu, soacra cand vine la Bucuresti vrea sa scuture patura pe geam, desi i-am explicat ca nu e ok sa scuturi praful in capul altora.. Argumentul ei a fost ca asa face toata lumea, si ca asa face si ea acasa. Prea curand nu o sa ne schimbam, trebuie sa mai treaca cateva generatii.
Alin(Citează)
27/04/2023 la 12:35 PM
Am un amic care a lucrat cativa ani in Olanda, pe la mijlocul anilor 2000.
A primit cateva sute de euro amenda, pentru ca a aruncat gunoiul nesortat.
L-au identificat pe baza unui bon ramas in gunoiul menajer….
Ce ziceti, daca s-ar aplica amenzi pe bune, s-ar mai arunca asa?
Bipbip(Citează)
25/04/2023 la 7:56 AM
Stai sa vezi cand o sa cerni nisipul de la mare din jurul sezlongului, dupa ce vei gasi 5-6 chistoace de tigara in galetusa cu nisip. Presupunand ca faci concedii si la noi, pe litoral.
Cosmin(Citează)
25/04/2023 la 8:15 AM
Nu e doar la noi pe litoral. Pe unde ajungem noi, rușii, sârbii tot același covor de țigări pe plajă.
Eu mereu ii întreb de ce aruncă țigara în stație când au coșul lângă ei. Privire mai de bovină cu greu poți genera.
Cipper(Citează)
25/04/2023 la 11:39 AM
Mai grav este cand esti pe plaja, ceri scrumiera si ospatarul (sau cum se cheama nenea ala care iti vinde sezlongul si apoi iti aduce si bauturi de la bar) iti spune ca poti sa arunci chistoacele in nisip.
Asta s-a intamplat pe litoralul nostru, la Mamaia.
Andrei G(Citează)
25/04/2023 la 2:39 PM
Nu avem motiv sa mergem la noi pe litoral. Dacă e pt copil, tragem o fuga la all inclusive în Bulgaria și am servicii mai bune pe aceeași bani.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 5:33 PM
Aici eu cred ca ne cam mintim singuri cu all inclusive din Bulgaria, dar asta este o discutie mai ampla. Insa legat de curatenie, si acolo gasesti aceleasi personaje care vorbesc tare pe plaja si care isi ingroapa gunoaiele in nisip langa sezlong.
Andrei G(Citează)
25/04/2023 la 8:29 AM
Majoritatea fumătorilor sunt niște împuțiți. Imbacsiti si afumați. Își aruncă chiștocul pe geamul masinii mândru ca scrumiera este nouă si curată. Am incercat sa le mai zic unora gen sa nu mai fumeze in locul de joacă (apropo e ilegal) dar nu te poți înțelege cu maimuțele.
Coco(Citează)
25/04/2023 la 8:33 AM
Ia zi, tu nu iti pui copilul sa faca un pipi in parc, langa locul de joaca.
:-)
Marean(Citează)
25/04/2023 la 9:04 AM
Asa cum zicea Radu ca unii merg cu scrumiera portabila cu capac la ei, asa si parintii trebuie sa mearga cu plosca la ei pentru copii!
Andrei I(Citează)
25/04/2023 la 9:11 AM
Inca nu ati calcat in scuipat pana acum? Celalalt obicei prost al romanilor este scuipatul pe strada. Asa fara motiv vezi un domn cum isi trage mucii si ii scuipa pe jos in fata ta. M-a durut cel mai tare cand am avut un angajat imigrant din Guineea Ecuatoriala, venit cu barca pe mediteraneana si m-a intrebat de de scuipa oamenii pe strada.
Razvan(Citează)
25/04/2023 la 9:31 AM
Daca nu e verde gelations nu calc in el.
cosmin(Citează)
25/04/2023 la 1:23 PM
Scuipatul ca scuipatul, dar suflatul nasului fara servetel/batista e cel mai bestial, mai ales finalul in care scuturi mana sa nu-ti ramana muci :)
Alin(Citează)
25/04/2023 la 2:41 PM
Da, mai precis bărbații români dac asta, eu n-am văzut femei scuipând asa pe strada. Nu înțeleg de ce li se pare normal, e un mister total pt mine cum li se pare acceptabil.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 9:12 AM
Uite eu am un prieten fumator si i-am atras atentia la treaba asta ca si el prefera sa le arunce pe jos. Mi-a zis ca odata a aruncat chistocul la cosul de gunoi si, desi avuse grija sa il stinga, din greseala i-a dat foc si nu se mai risca :). O fi si asta o explicatie ca alta nu gasesc.
Ionut(Citează)
25/04/2023 la 10:21 AM
Aici sa stii ca e o farama de adevar, mi s-a intamplat sa dau foc la un cos de gunoi cu un chistoc pe care nu-l stinsesem bine, mai era si o porcarie din aia de plastic cu gura mica, de m-am chinuit binisor sa-l stropesc cu niste apa dintr-o sticla.
ipo(Citează)
25/04/2023 la 2:42 PM
Da, de asta majoritatea coșurilor de gunoi au un fel de scrumiera deasupra, sa te uiți.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 6:48 PM
Majoritatea coșurilor din București nu au scrumieră. Dar ar fi o exagerare să te prevalezi de asta când arunci chiștoace pe jos.
ipo(Citează)
25/04/2023 la 9:31 AM
se intampla astea pentru ca li se permite.
1. pentru ca majoritatea bucurestenilor sunt niste animale nervoase/stresate si n-au timp pentru a gandi lucruri gen “comunitate” / ” curatenie”
2. pentru ca nu sanctionam. daca te plimbi pe strada cu un vecin/amic/om si ala arunca un gunoi pe jos/scuipa/rupe ceva din gard, nu-i zice nimeni “bah, nu mai fi taran borat”
3. pentru ca exista mentalitatea aia de uganda: “platesc taxe ca sa vina unii sa faca curat, eu sa fac?”
4. pentru ca nu se dau amenzi.
cam asta.
dar 1+2 sunt cele mai grave/relevante.
matthers(Citează)
25/04/2023 la 9:35 AM
Majoritatea “bucurestenilor” sunt veniti din provincie la un trai mai bun/studii/etc sau sunt prima generatie nascuta in Bucuresti, au invatat tot de la parinti care au venit din provincie.
Cum arata Bucurestiul poti sa extrapolezi si ai imaginea de ansamblu la intregii tari.
cosmin(Citează)
25/04/2023 la 11:44 AM
Iar rezolvarea situatiei ar fi punctul 4. Politistii aia locali, in loc sa se plimbe cu mainile in buzunare, ar putea incep[e sa dea si niste amenzi din cand in cand.
Poate ar fi utile si niste ore de educatie civica in scoli, sa ii invatam de mici pe copii ca nu trebuie sa urmeze neaparat comportamentul parintilor.
Andrei G(Citează)
25/04/2023 la 2:43 PM
Cel mai eficient ar fi 2 și 4 ca metode de dezvatare a comportamentului, zic eu.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 10:14 AM
Nici nu se face curatenie indeajuns de mult, e multa lene si printre maturatori
E mizerie si in Germania , in unele zone si in anumite zile, dar dispare a doua zi.
S(Citează)
25/04/2023 la 2:47 PM
Și asta e adevărat. Eram cu fii-mea la un loc de Joaca, măturători lângă se certau, stand la o șuetă pe banca, iar Alice a căzut cu mâna fix lângă niște cioburi.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 10:19 AM
Exista olite portabile cu pungi interschimbabile care au un material absorbant in ele. Nu e nevoie sa facă pipi pe la colțuri…
Ioan(Citează)
25/04/2023 la 3:50 PM
Asa e, in niciun caz sa nu le vina vreo idee sa monteze toalete in parcuri.
Andrei I(Citează)
25/04/2023 la 10:20 AM
nu e sanctionat. daca iei cateva sute de lei amenda pt un chistoc, data viitoare esti mai atent unde il arunci. destul de simplu. dar cine sa dea amenzile astea?
add(Citează)
25/04/2023 la 2:47 PM
La fel ca la parcatul ilegal – nimeni.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 10:22 AM
Dupa cum se vede deja in comentarii, romanii vor spune ca “nu se face curat” si “nu se dau amenzi”.
Adica responsabilitatea pentru cum arata strazile nu e in primul rand la cei care fac mizerie, ci la altii (“autoritati”).
Marean(Citează)
25/04/2023 la 11:20 AM
pai asa functioneaza societatea, eu nu arunc, tu nu arunci, dar restul cam arunca daca nu sunt constransi sa nu.
add(Citează)
25/04/2023 la 11:57 AM
Cam asa este sau a fost peste tot. Cetatenii au fost constransi de autoritati sa se civilizeze si acum le-a intrat in reflex ca nu trebuie sa arunce gunoaie pe strada.
Andrei G(Citează)
25/04/2023 la 1:11 PM
Gresit.
Explicatia cu sanctiunile e valabila pentru lucruri cum sunt circulatia autovehiculelor, taxe si alte lucruri care sunt usor de verificat de catre autoritati.
Dar in ce priveste curatenia, cel putin in Europa nu sta si nu cred ca a stat nimeni sa pandeasca oamenii ca sa le dea amenda in caz ca arunca hartii pe jos.
Pentru ca este ineficient.
Uite am gasit un material exact pe tema asta, facut de cineva din olanda
“Experience shows that enforcement could be better
– Today, many citizens do not perceive that there is a penalty for littering
– They certainly do not think of it as a crime
– No real sense of deterrent”
“Enforcement and effective sanctioning of littering is underutilized as a tool to change citizens’ behavior”
https://cleaneuropenetwork.eu/pdf/slns2016_NederlandSchoon-Is_it_a_crime.pdf
Marean(Citează)
25/04/2023 la 2:05 PM
E o combinație de mai mulți factori. Cu infrastructura deșeurilor stăm prost și nu, nu se face destulă curățenie. Coșurile de gunoi mai sunt răsturnate de oameni sau de vânt, sau de animale pe marginea șoselelor iar deșeurile sunt și ele împrăștiate. Normal că primul pas e să nu mai arunce lumea chestii peste tot, dar asta nu înseamnă că e strada curată.
Păi să fie un sistem de-ăsta de supraveghere cu AI care să-ți dea nana dacă arunci ceva unde nu trebuie. Da’ să fie 24/7 peste tot, cu excepția locului unde și împăratul merge pe jos. Sau vreo 10 milioane de polițiști care să sancționeze tot ce cred oamenii pe aici că nu e bine zi de zi.
dam167(Citează)
25/04/2023 la 2:50 PM
Avem un amic, s-a mutat în UK. Fumător, stație buss, vine bussul, aruncă țigara. Pana sa urce, vine un polițist și ii da amenda – nu mai știu cât fuse, oricum suficient cât sa nu mai arunce. Nu doar pentru că pierzi bani, ci și de rușine, ca se uită toată lumea la tine cum îți iei amenda ca ai fost mârlan.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 3:17 PM
As vrea sa va amintesc ca acum 2-3 ani a fost amendat la metrou un tip pt ca a aruncat tigara si cel putin jumatate din internet a fost impotriva.
Dar noi ii dam inainte cu “sa se amendeze”. E din aceeasi categorie cu “sa se faca locuri de parcare”. Nu conteaza ca nu este loc, nu conteaza ca banii aceia ar fi mai bine investiti in alte parti, nu conteaza ca lumea nu e dispusa sa plateasca pt parcare, noi vrem sa se faca parcari si gata
Ar ajuta un pic de contact cu realitatea:
– lumea nu sustine ideea de a da amenzi pt aruncat gunoaie pe jos
– chiar daca lumea ar fi de acord, este absolut imposibil dpdv practic sa existe atat de multi politisti incat sa rezolve aceasta problema prin amenzi. Valabil si in Romania, dar si in alte parti.
Marean(Citează)
25/04/2023 la 5:33 PM
ce-i ala buss?
GabrielG(Citează)
25/04/2023 la 5:39 PM
@Marean, din articolul postat de tine rezulta ca peste tot in Europa sunt probleme cu cetatenii care arunca gunoaiele pe jos. Si nu scrie ca in tarrile civilizate nu se dau amenzi, scrie doar ca ar putea sa fie mai multe amenzi decat sunt acum.
@dam167, eu unul nu cred ca trebuie sa fim urmariti peste tot. Dar daca o persoana care este obisnuita sa arunce pe jos primeste amenzi in 2 din 10 cazuri… pe viitor o sa se gandeasca mai mult inainte sa arunce ceva pe jos cand este intr-un loc public.
Si apoi, fiind obisnuit sa tina gunoaiele la el pana la primul cos de gunoi, probabil ca va incepe sa nu le mai arunce nici in locurile mai izolate, unde nu sunt politisti.
Andrei G(Citează)
25/04/2023 la 6:19 PM
@Andrei G, numai tu puteai sa intelegi fix pe dos.
Tu si cu add ati zis ca cetatenii se civilizeaza prin amenzi.
Eu dau o sursa care zice in clar ca pentru cetatenii (din Europa) amenda nu este un lucru care ii impiedica sa arunce gunoaie (no real deterrent), de unde rezulta ca daca in alte tari e mai curat decat la noi asta NU ESTE DIN CAUZA AMENZILOR.
evident, concluziile tale sunt exact invers – nu e prima data cand mi se intampla, asa ca pe viitor o sa ma abtin sa ma mai chinui sa iti dau informatii si argumente
referitor la “peste tot in Europa sunt probleme cu cetatenii care arunca gunoaiele pe jos”: te rog sa intelegi ca acolo standardele sunt altele decat la noi in ce priveste curatenia si orice altceva.
Acolo* daca vezi un muc de tigara pe jos asta e considerat “murdarie” iar lumea se plange daca autobuzul intarzie 2 minute.
*cu exceptia Bruxelles-ului, care este cu adevarat mizerabil
Marean(Citează)
25/04/2023 la 7:56 PM
@Marean: teoria geamurilor sparte.
ipo(Citează)
25/04/2023 la 11:38 AM
Ai să râzi, dar exact după ce am avut un copil am observat aceste lucruri. Deja când avea 9 luni eram mutați la Viena. Acum copilul face 5 ani și tot aici suntem.
Mbmotw(Citează)
25/04/2023 la 12:29 PM
raspunsul se afla in intrebare :))
Mihai(Citează)
25/04/2023 la 12:56 PM
Nu e chiar asa radule. Caz concret: Olanda, Almere. Ditamai clădirea de birouri… World trade center. Lângă întrarea principala, ditamai semnul “no smoking”. Pe jos… Ditamai grămada de chiștoace… O sa fac poze data viitoare…
Uscaturi sunt peste tot… Nu suntem noi chiar miezul…
Dragos(Citează)
25/04/2023 la 2:52 PM
Da, știu, peste tot se fac mârlănii, e și natura umană. De asta, în opinia mea, comportamentul nedezirabil trebuie sancționat cumva. Altfel devine normalitate.
Matilda(Citează)
25/04/2023 la 1:04 PM
La caca inteleg, dar la pipi nu prea. Asa fac si posesorii de caini, cand scot cainii la plimbare?
rox(Citează)
25/04/2023 la 1:30 PM
Fumatul este un gest prin care imi fac mie insumi rau. Asa ca de ce nu as perpetua ideea gestului si la mediul din jur? Mai ales ca daca nu tin la mine, logic ca nu tin deloc nici la mediu si la ceilalti care-l perinda, fiind instrainat si fara niciun simt al apartenentei fata de mediul (de la restrans la extins) in care traiesc. Nu-mi pasa de mine, daramite de cei din jur?
Si, sa dau de pamant cu raul cu care mi-am facut eu singur rau, poate fi placut si o supapa de care am nevoie, pentru ca am probleme la serviciu, acasa, peste tot.
Fumatul mai poate fi perceput si ca un fel de strigat de ajutor din interiorul fiintei noastre, doar ca atunci cand incerci sa ajuti, nu dai de interior ci de exterior si na belea, dai de privirea de bou cateodata, alteori de raspunsuri impertinete, violenta etc.
Pericolul incendierii gunoiului este real si cunoscut de fumatori, sunt constienti mai mult decat aruncatul pe jos. Nu degeaba pe la locurile comerciale exterioare exista cosuri de gunoi cu „separimeu” pentru stingerea si aruncarea chistoacelor care sunt folosite cu sfintenie de fumatori. De aceea exista si o placuta de metal la gunoaiele de pe stalpurile din Bucaristan, doar ca, depinzand de ce e in gunoi, se poate aprinde si cu chistocul super stins. Csf, ncsf.
Sincer solutia mie mi se pare una foarte simpla si ieftinogea pentru societate:
Trasarea de catre cei interesati (primarie, administratie de bloc) a unor cercuri/perimetre in care fumatorilor le este permisa aruncarea chistoacelor. Insusirea curatarii acelor perimetre asa cum ridica si miile de cosuri de gunoi care impanzesc orasele. Apoi, daca e vorba de vreun loc din fata blocului, fumatorii ar putea fi pusi sa plateasca in plus la intretinere si/sau la salubrizare.
Perimetrele acelea pot fi, sau nu, niste obiecte precum un recipient cu ceva nisip in el. Se vor comercializa si instrumente de adunare a chistoacelor precum o grebla cu ceva recipient perforat in capat.
Acele perimetre pot fi lasate o perioada mai lunga de timp necuratate astfel incat fumatorii care le frecventeaza sa observe consumul de tigari pe care il fac ei si cei din jurul lui, contand pe efectul lor psihologic ca scrumiera plina de pe balcon.
Pot fi de asemenea folosite ca un instrument de statistica.
Lansate cu o campanie gratis pe toate televiziunile cum stie statul sa faca la zahar si alte sfaturi de sanatate publica. Plus campanii platite, cu licitatie pentru firmele de publicitate si PR.
Cum ar fi sa avem un stat care sa functioneze complet in interesul comunitatii pe care o serveste? O utopie? Atunci cum facem ca macar sa avem un stat in care sistemul de educatie sa fie in interesul celor pe care ii creste, astfel incat noi sa fim impacati ca am adus aportul la facerea, peste ceva timp, a unei noi generatii cu oameni cat mai echilibrati psihic.
Cum facem ca noi, generatia care acum are 30-55 de ani, sa aduca aportul atat de necesar evolutiei din nesățul si pericolele in care ne aflam? Macar atat sa facem.
Shumi(Citează)
25/04/2023 la 1:50 PM
Pe mine personal mă sperie comentariile astea. Citește încă o dată ce ai scris și fă un exercițiu de imaginație pentru a pune în practică acea așa zisă soluție ieftină. Începi cu trasarea, care trebuie făcută de niște oameni, după ce s-au stabilit acele zone – hotărâri locale, ceva. Apoi, dacă e un loc anume (zici în fața blocului), fumătorii să fie „puși să” facă ceva – îi rogi, îi obligi, cum îi pui? Cine are grijă de gălețile cu nisip, cine le curăță și cine le repară/înlocuiește? Poți asimila asta cu sistemul deșeurilor, la care dacă te uiți atent stăm cam prost. Apoi vin campaniile „gratis” care costă de fapt o grămadă de bani și care sunt necesare, că dacă ai pretenția ca omenii să facă ceva trebuie să le spui mai întâi. Sunt sigur că ar fi foarte populară măsura de a „pune” oamenii care fumează să plătească mai mult întreținerea, că doar e în interesul comunității. Și din nou, aș vrea să văd cine îi pune pe oameni să plătească și cât, cam cum ar ieși cadrul legislativ care ar conduce la asta.
Până acolo avem locuri amenajate pentru fumat și pe care trebuie să le curețe cineva. Pe bani, evident.
dam167(Citează)
25/04/2023 la 2:07 PM
Iarta-ma, ai dreptate, m-am exprimat gresit. Voiam de fapt sa vin doar cu o propunere pe baza careia se poate discuta sau doar folosi ca inceput de alte idei si mai bune, n-am vrut sa sune ca vreo idee fixa si gata de pus in aplicare.
Bani de la fumatori ia statul cu nemiluita. Sunt cei mai mari contribuabili. Eu cred ca se poate gasi buget special pentru aceasta categorie care sponsorizeaza statul cu bani multi.
Nu am venit si cu masurile de coercitie, care si alea trebuie gandite cumva, pentru ca nu mi-am propus sa prezint vreun plan exhaustiv de solutionare a acestei probleme.
Sa inteleg ca mesajele de informare publica sunt platite? Nu stiam sincer si am facut doar o presupunere. Iertare din nou, invatam.
Shumi(Citează)
25/04/2023 la 4:38 PM
@Shumi Pai si tratamentul celor cu cancer pulmonar din ce fonduri ar trebui sa se faca.
Solutia e amenzi, amenzi si iar amenzi!
Ideal interzis fumatul pe domeniul public, pentru otravire folositi proprietatea privata. La teresa am vazut cum se redefinesc peretii.
cineva(Citează)
25/04/2023 la 4:52 PM
Eu nu am mai vazut de foarte mult timp politisti pe strada care ar putea aplica astfel de amenzi.
Nu mi-e clar daca mai au in atributii sa si patruleze prin cartiere.
Scorpy(Citează)
25/04/2023 la 5:24 PM
Nu e nevoie sa incarci memoria telefonului cu mizerii.
Ideea este ca in majoritatea tarilor “cu apa calda” astfel de situatii sunt exceptia care confirma regula curateniei si civilizatiei.
La noi, curatenia si civilizatia sunt exceptiile care confirma regula marlaniei si mizeriei care definesc traiul in cloaca bucurestilor (sunt orase mult mai civilizate, ordonate si curate in Romania -atentie, nu zic neaparat frumoase-, un exemplu care-mi este la indemana este Ramnicu Valcea si probabil unii vor spune ca exista exemple chiar mai bune).
De ce bucurestiul e “campion” la competita cel mai murdar, necivilizat si dezordonat oras din tara si probabil din Europa? Asta e o intrebare…
Tom(Citează)
25/04/2023 la 8:09 PM
Uh, urat.
Sunt unele chestii in societate de care autoritatile se spala pe maini, satisfacute ca romanii se ataca intre ei. Orice lucru de care se acuza romanii intre ei convine statului/autoritatilor locale , ca-i scapa de o responsabilitate.
Eu sunt destul de libertarian, dar daca tot platim…
S(Citează)
22/07/2023 la 1:34 PM
Și anumite televiziuni încurajează, indirect, comportamentul antisocial. Cum ar putea un mâzgălit, cu sârmă în nas și prin alte locuri, cu părul în culori tărcate, cu haine rupte – mândru – iubitor de ”muzică” viscerală, electronică, care trebuie să urle la prieten(ă) pt a se… auzi… Pe aceste televiziuni sunt promovate – ca ”vedete” – niște scursuri umane care, culmea, au aderență la puștime. Cine merge prin mall-uri și observă, poate vedea cirezile de băiețași și fătuci, vânturându-se fără noimă de colo colo, țipând unii la alții, arătând ca niște paiațe… iar dacă aterizează pe câte o masă, încep să gesticuleze lovind-os-o permanent, țipând… Acum, de când școala a intrat în cădere liberă, tinerimea asta apărută după ultima ploaie ne râde în fașă obraznic… că suntem niște… înapoiați, depășiți, prăfuiți, decrepiți… comuniști !! Cred că lucrurile se vor schimba atunci când efectele obiceiurilor proaste, cumulate, se vor întoarce împotriva acestor rătăciți, mârlani, neisprăviți.
dan(Citează)