►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・Dyson・Flip. 📺 YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știrile zilei despre tehnologie – 14 aprilie 2023
Știți să gătiți personal preparatele tradiționale românești de Paști sau Crăciun? »
Cursa de Formula 1 din Australia a fost memorabilă nu doar prin accidentele sale și întreruperile cauzate de acestea. Pentru mine, a fost memorabilă pentru că la final pe podium au urcat trei campioni mondiali: Verstappen, Hamilton și Alonso. În total, 11 titluri de campion între cei trei. De câte ori ați mai văzut așa ceva?
Accidentele, însă… Voi presupune că ați văzut cursa și știți ce s-a întâmplat (aceasta este părerea mea despre cursă, nu cronica ei). Dacă nu, puteți vedea rezumatul ei pe YouTube.
Pe mega-scurt, însă, au fost două accidente care au declanșat nu safety car, ci oprirea curse ci steag roșu. Circuitul a fost curățat, iar cursa repornită de pe grila de start. Procedura aceasta este o idee bună pentru că nu trec tururi de pomană sub safety car. Problema în Australia a fost că al doilea restart a declanșat un accident și mai mare, cu multe monoposturi implicate, iar totul se întâmpla în turul 57 din 58!
Alonso și Stroll de la Aston Martin erau pe locurile 3 si 6 după o cursă bună. La acest restart, însă, Alonso a fost acroșat, iar Stroll a ieșit în decor și ambii piloți Aston Martin au ajuns pe ultimele locuri. Să pățești asta cu un tur înainte de final, nici măcar din vina ta, este foarte enervant.
Piloții Alpine s-au lovit între ei în același accident, amândoi abandonând cursa. Din nou… cu un tur înainte de final! Am văzut interviuri după cursă și se pare că niciunul nu este considerat vinovat sau neatent. Gasly nu l-a văzut pe Ocon într-un viraj pentru că era în unghiul mort și tocmai scăpase și el de un accident, croșetând printre mașinile altora. Ocon nu a avut unde să se ferească atunci când Gasly a schimbat trasa și a intrat în el. Imaginea a două monoposturi ale aceleiași echipe ciocnindu-se însă violent este mai rar întâlnită.
Chiar și Perez, care a pornit ultimul și a recuperat multe poziții, a avut de suferit după acest restart cu accidente. Mulți piloți și-au văzut progresul distrus în doar 4 viraje, iar câțiva inclusiv mașinile. Era clar că va urma scandal.
Comisarii au găsit prevederi de regulament care să-i împace pe toți. Cursa a fost repornită de pe pozițiile de la ultimul restart, nu de pe pozițiile de după acroșajele care au dus piloții Aston Martin pe ultimele poziții. Iar piloții care și-au distrus mașinile… ghinion, dar nu e ca și cum regulamentul i-a făcut să se ciocnească, ci propria neatenție.
Era turul 57 din 58. Cursa a repornit sub safety car și așa s-a și încheiat, un tur mai târziu. Au terminat-o 12 monoposturi din 20.
Red Bull au fost din nou mult mai buni. Verstappen nu a avut probleme la conducerea cursei, iar Perez a recuperat de pe 15 și a terminat pe locul 5.
Ignorând deci pe Red Bull, aș spune că Mercedes au fost marii câștigători din Australia. Hamilton a ajuns pe locul 2. Russell a abandonat pe la mijlocul cursei cu probleme la motor, dar până în acel punct a fost rapid (și a fost al doilea în calificări), practic dovedind că ambele monoposturi Mercedes sunt superioare celor Ferrari și Aston Martin în această cursă.
Mercedes pare că se detașează un pic de restul ca performanță. În Australia, am avut impresia că există Red Bull, apoi Mercedes, apoi restul echipelor.
Trecând la Ferrari, am văzut diverse clipuri despre problemele echipei și despre cum monoposturile nu sunt performante pe măsura așteptărilor. Mi s-au părut mai degrabă clickbait și făcut din țânțar armăsar. Dacă te uiți la clasamentul final, unde Ferrari nu a luat nici un punct în Australia, pare o tragedie.
În realitate, însă, Sainz a terminat cursa pe locul 4. A fost penalizat apoi 5 secunde pentru un acroșaj comis la restartul cu probleme, acroșaj care indirect a cauzat un accident în lanț. Cele 5 secunde de penalizare însă, într-o cursă terminată sub safety car cu pluton compact de mașini, au însemnat ca Sainz s-a dus tocmai pe ultimul loc dintre finaliști, locul 12, cu zero puncte.
Leclerc a abandonat pe la începutul cursei, după o ieșire în decor pe pietriș, unde a rămas blocat. Așa că da, a fost o cursă tristă pentru echipa italiană, dar mie mi s-a părut că au fost rapizi și că există potențial pentru o luptă viitoare cu Aston Martin și Mercedes. Într-o cursă fără incidente neașteptate, rămân candidați la podium. Uitați alte date: Sainz a avut al treilea cel mai rapid tur al cursei, după Perez și Verstappen.
Aston Martin a reconfirmat performanța bună pe care o ating mașinile lor în acest sezon. Alonso pe 3, Stroll pe 4 în cele din urmă, cel mai bun finish pentru echipa britanică până în acest moment. Cu 27 de puncte luate în această cursă, Aston Martin a trecut pe locul 2 în clasamentul general.
Practic, Aston Martin au fost marii câștigători din Australia. Am zis mai sus de Mercedes, dar asta privind mai degrabă pentru viitor și pentru ritmul de cursă potențial pe care-l au monoposturile. Cred în continuare că Mercedes va fi în fața Aston Martin la finalul sezonului.
McLaren a luat puncte bune cu Norris pe 6 și Piastri pe 8. Not bad, poate începe o revenire a echipei. A urcat pe locul 5 în clasament, în fața Alpine.
Hulkenberg, Guanyu și Tsunoda au fost și ei în puncte pe locurile 7, 9 și respectiv 10, dar cum au terminat doar 12 monoposturi, deja pe aici putem vorbi și de noroc, nu musai de skill.
Oprirea cursei de două ori cu steag roșu cred ca a surprins echipele, fiind un nou tip de abordare. De obicei avem safety car pentru câteva tururi, până se repară circuitul. În acest caz, marele perdant a fost Russell. A intrat la schimb de pneuri imediat ce s-a introdus safety car-ul, dar după jumătate de minut s-a anunțat steagul roșu și dintr-o dată toate echipele au putut schimba anvelopele în tihnă, fără timp pierdut.
Mă aștept deci ca echipele să aibă niște discuții serioase cu FIA privind strategia viitoare. Va deveni steagul roșu o opțiune uzuală în loc de safety car, în cazul unui incident mai amplu? Eu sper ca da. Prefer să fie pusă pe pauză cursa și reluată apoi în forța, nu să treacă tururile cu viteză mică. În Australia, însă, asta a dus la accidente, așa că probabil se va alege o cale de mijloc.
Urmează tocmai pe 30 aprilie, la ora 14, cursa din Azerbaidjan. Românii o scriu cu d, Azerbaidjan, englezii scriu Azerbaijan, azerii scriu Azerbaycan. De ce om fi pus noi un d acolo? Nu știu.
« Știrile zilei despre tehnologie – 14 aprilie 2023
Știți să gătiți personal preparatele tradiționale românești de Paști sau Crăciun? »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
9 comentarii
14/04/2023 la 12:35 PM
Pentru că “j” în engleza se pronuntă “dj”, iar în azeră se pronunță [ɑːzæɾbɑjˈdʒɑn], în română s-ar fi citit “azerbaijan” (de la Craiova).
alunelu(Citează)
14/04/2023 la 12:39 PM
Am urmărit discuțiile create de aceste steaguri roșii în cursa din Australia și din punctul meu de vedere cea mai optimă soluție ar fi ca în cazul unui accident major să fie oprită cursa, iar la restart să fie un “rolling start” adică mașinile vor face unul sau două tururi în spatele safety car-ului și apoi un start lansat. Așa se evită posibilele accidente care ar putea apărea în urma unui start de pe loc, pe lângă faptul că se vor putea schimba pneurile fără a pierde locuri.
Voicu(Citează)
14/04/2023 la 1:26 PM
In mod normal ar fi Azerbaigean, dar poate nu mai suna asa exotic. Litera ‘c’ pt azera/turca se scrie si se citeste in romana ‘ge”gi’ in functie de vocala de dupa.
Ronnie(Citează)
14/04/2023 la 6:14 PM
Ai mai sus transcrierea fonetica din azera, nu e nici un “e” dupa “dʒ”, deci “Azerbaigean” nu ar fi ok.
alunelu(Citează)
14/04/2023 la 8:18 PM
Sau puteți să terminați cu prostiile și să nu vă mai dați cu părerea aiurea, precum și să vedeți cum scrie în dex: cu d. În plus, puteți să intrați pe site-ul MAE și să vă luați de acolo denumirile țărilor, MAE cam fiind autoritatea în materie de nume de țări, proceduri privind ce se întâmplă în alte țări. :)
Remington Steele(Citează)
14/04/2023 la 9:19 PM
@Remington: Radu știe că așa e oficial, el întreabă DE CE e așa. Stop being analfabet funcțional.
alunelu(Citează)
15/04/2023 la 10:45 AM
Sunt profund uimit de romgleza pe care ai etalat-o. Nu am mai văzut așa ceva până acum. E mindblowing. Cât privește d-ul ăla, norocul nostru că limba franceză nu a influențat niciodată limba română și “dj”-ul ăla vine de fapt din “j”-ul din engleză.
Remington Steele(Citează)
15/04/2023 la 12:32 PM
Am înțeles, putem vorbi și scrie doar cu dex-ul lângă tastatură, romgleza e
a big no-noun mare nu-nu, la fel cum ar trebui să fie “:)”, că doar nu apare în dex, sau expresiile de tip “nu vă mai dați cu părerea”.alunelu(Citează)
21/04/2023 la 6:08 PM
8 comentarii si doar 1 de Formula 1. Consider ca articolul si-a atins scopul :))
PaulT(Citează)