►► Ofertele continuă la: eMAG・Fashion Days・Finestore・PC Garage・Flip・Secom・Altex. 📺YouTube: youtube.com/NwraduBlog ◄◄
« Știrile zilei despre tehnologie – 15 martie 2023
Ford Bronco va fi oficial vândut și în România (începând cu 79.400 euro cu TVA) »
Știrea asta este amuzantă:
București. Incident la Banca Națională. Din cauza unei întreruperi de curent, generatoarele au pornit automat, iar fumul acestora a declanșat alarmele de incendiu. Clădirea a fost evacuată. (link)
V-am mai spus poate că am lucrat câțiva ani în domeniul detecție de incendiu, control acces, CCTV șamd, așa că uneori m-am mai lovit (inclusiv la propriu) și de generatoare electrice. Pe scurt, un sistem funcționează în modul următor: în câteva secunde de la întreruperea alimentării cu energie de la rețea a clădirii, generatoarele pornesc automat pentru a furniza în continuare energie electrică.
Este chiar remarcabil că totul durează doar câteva secunde pentru că generatoarele acelea mari și staționare sunt de fapt motoare diesel. Au un rezervor de motorină înăuntru, bujii pentru aprindere și tot ce este nevoie. Elimină gaze de ardere exact ca o mașină. Au nevoie de câteva secunde pentru pornire și atingerea turației nominale.
Uitați de ce mi s-a părut amuzant. Sunt motoare diesel, deci elimină noxe și fum. În paralel, fac parte din infrastructura critică a clădirii și, deoarece sunt mari angrenaje mecanice, se recomandă ca periodic să fie pornite și testate, ca să te asiguri că totul merge bine în caz de nevoie. Sunt ca un automobil, dacă-l lași cu lunile nepornit s-ar putea să ai o surpriză atunci când ai nevoie de el.
Prin urmare, mă întreb cum le-au testat și pornit anterior conform unui calendar de mentenanță fără ca fumul să devină o problemă pentru detectoarele de fum montate prin zonă. De asemenea, care detectoare? Este un motor diesel de câțiva metri lungime, de obicei se montează în curtea clădirii.
Bănuiesc că nu aveau generatoare din acelea mici și portabile, câte unul sub fiecare birou și server, nu?
« Știrile zilei despre tehnologie – 15 martie 2023
Ford Bronco va fi oficial vândut și în România (începând cu 79.400 euro cu TVA) »
Vreți un avatar în comentarii? Mergeți pe gravatar.com (un serviciu Wordpress) și asociați o imagine cu adresa de email cu care comentați.
Dacă ați bifat să fiți anunțați prin email de noi comentarii sau posturi, veți primi inițial un email de confirmare. Dacă nu validați acolo alegerea, nu se va activa sistemul și după un timp nu veți mai primi nici alte emailuri
Comentariile nu se pot edita ulterior, așa că verificați ce ați scris. Dacă vreți să mai adăugați ceva, lăsați un nou comentariu.
23 comentarii
15/03/2023 la 1:28 PM
Am impresia ca e in curte aproape de cladire, si ca fumul a intrat ca aveau gemul deschis :)
sin(Citează)
15/03/2023 la 1:31 PM
Era langa un geam deschis iar cand un generator care sta pe loc ceva timp porneste scoate destul de mult fum. Daca ala s-a dus direct in detector atunci s-a declansat.
L!nuX(Citează)
15/03/2023 la 8:40 PM
La fel. Cand mergeam la birou, la subsol erau generatoarele (cladirea nu era nou construita, dar nou renovata).
Cand auzeai generatorul pornind se simtea ca trepida (usor) si masa. Daca nu apucai sa ajungi la geam, miroseai fumul din plin.
Daca era vreun senzor prea sensibil sau pus in apropierea locului pe unde iesea fumul, cred si eu ca suna alarma.
rdb(Citează)
15/03/2023 la 1:33 PM
Au pronit generatoarele, dar nu au pornit hotele, asa ca s-au declansat senzorii de fum. Chestii de bucatarie interna a expertilor de la bnr, nu stim noi muritorii.
Boris(Citează)
15/03/2023 la 1:49 PM
Avea DPF si EGR off.
Pompiliu-Ion Popescu(Citează)
15/03/2023 la 2:00 PM
In afara de Biziday nu scrie nicaieri ca au pornit alarmele de incendiu, doar ca au intervenit pompierii in urma unei sesizari privind degajarea de fum. Posibil ca unii angajati au vazut fum si au sunat la 112 inainte sa identifice care este sursa.
Asta oricum nu scuza faptul ca nu s-a facut mentenanta periodica a acestor generatoare.
Andrei G(Citează)
15/03/2023 la 2:31 PM
bine ca nu a pornit instalatia automata de stingere a incendiilor, sa dea cu apa peste generatoare sa le potoleasca
Marean(Citează)
15/03/2023 la 2:43 PM
” (…) sunt de fapt motoare diesel. Au un rezervor de motorină înăuntru, bujii pentru aprindere și (…)”
Asta cu bujiile pentru aprindere la diesel nu cred că-i învățată la școală; nici prin Vitan nu se fac gafe de-astea.
Lsorin(Citează)
15/03/2023 la 3:06 PM
Nu știu specific la generatoare, dar motoarele diesel recente au bujii cu incandescență pentru încălzirea amestecului, dacă este cazul. Da, nu dau scânteie ca la motoarele Otto, dar sunt bujii. Se verifică și se schimbă ca parte a planurilor de revizie periodică.
Eu… gen(Citează)
15/03/2023 la 3:22 PM
Lasa-l ca nu stie din astea, vrea sa ne evidentieze zicala “daca taceai filosof ramaneai” :))
1900 bro, 1900… :-\
Glow plugs have been an essential part of all diesel engines since invention way back in the early 1900s. However, since DENSO began manufacturing glow plugs in 1963, these components have become considerably more integral to engine efficiency than the basic designs of more than 70 years ago.
Pyro(Citează)
15/03/2023 la 3:37 PM
A vrut să spună „pornire”.
@Radu, te-au mai întrebat și alții, o fac și eu: de ce permiți atâta critică aiurea la adresa ta în comentarii? Mi se pare că deja unii nu citesc articolele decât pentru a găsi cea mai mică greșeală și a te lua la pulă. Îți place sau care-i faza?
Pentru o persoană (eu) care intră pe blog-uri 50% pentru comentariile altor cititori, e mare păcat că nu ai mai multă grijă de ce se întâmplă pe aici, iar asta se vede în numărul comentariilor, care e cel mai mic dintre blog-urile mari.
Ciuby(Citează)
15/03/2023 la 8:47 PM
De acord cu Ciuby.
Pyro(Citează)
16/03/2023 la 9:05 PM
Ciuby și Radu e de acord cu voi, doar că acum se plimba cu copilul în brațe de vreo oră, ca să adoarmă. (și înainte să mă întrebe lumea de ce nu fac eu asta – fac și eu asta, chill). Uneori din păcate e o alegere între a fi pe fază și a răspunde rapid la comentarii sau a mai scrie încă un articol.
In opinia mea, aș bana direct mai mulți repeat offenders, că știu ce zici și ai dreptate.
Matilda(Citează)
15/03/2023 la 2:46 PM
i-a sabotat dancila
GabrielG(Citează)
15/03/2023 la 3:16 PM
Alarma de incendiu poate fi pornita si manual, poate cineva a vazut fumul pe geam si a apasat pe buton.
Legat de generatoare, eu ma intreb daca nu exista niste norme care sa prevada o distanta minima, atat fata de cladire cat si fata de domeniul public.
La BNR, dar si la multe cladiri noi de birouri, distanta de la cladire pana la trotuar este de cativa metri, si daca pui un generator diesel ala va scuipa tot fumul ori spre cladire, ori spre spre trecatori. Am trecut de 2-3 ori pe langa generatoare care erau probabil la revizia periodica, fumul ala emanat bate orice camion sau tractor de anii 50 care mai circula prin Bucuresti.
Sorin(Citează)
15/03/2023 la 8:42 PM
La fel ca si cu sistemele webasto, cred ca sunt proiectate pentru urgente. Si webasto miroase foarte imbietor cand stai pe langa masina. Cand ai nevoie de curent nu e asa important cat afumi, se presupune ca e important. Poate de-aia afuma asa tare.
Ca tu ai nevoie de curent sa pornesti espressorul, asta e altceva.
rdb(Citează)
15/03/2023 la 3:18 PM
or fi avut generatorul in buda, intr-o cabina dezafectata, ca sa nu ocupe spatiu in curte :))
WhiteLion(Citează)
15/03/2023 la 5:15 PM
Bujiile cu incadescență sunt de multă vreme pe diesele. Rolul lor e să încălzescă motorina injectată, pentru a fi mai volatilă și mai ușor de amestecat cu aer. Fără ele, pornirea motoarelor diesel ar fi foarte dificilă, mai ales la temperaturi scăzute.
În postarea la care am comentat sunt ”bujii pentru aprindere”; deci cele de care vorbești tu sunt altceva.
Lsorin(Citează)
16/03/2023 la 9:48 AM
Uneori este bine sa constientizezi ca ai dat-o in bara si sa te retragi. Chiar daca bujiile incandescente functioneaza diferit fata de bujiile obisnuite, ele in final au acelasi rol, adica sa ajute la aprinderea combustibilului din camera de ardere.
Inteleg sa atragi atentia cand gasesti greseli, dar nu trebuie sa le si inventezi.
Andrei G(Citează)
15/03/2023 la 6:07 PM
Da; dacă tăceai, filosof rămâneai…
Ai găsit pe undeva glow plug și ți-ai zis că e tot una cu spark plug.
Ei bine, spark plug înseamnă bujie pentru aprindere. Dacă nu pricepi, îți fac un desen…
Te mai și cheamă Pyro, și faci confuzii de-astea….
Lsorin(Citează)
15/03/2023 la 9:36 PM
+1
Ciprian(Citează)
16/03/2023 la 6:48 AM
A bătut vântul în direcție opusă față de zilele în care s-au făcut testele periodice.
Adrian(Citează)
16/03/2023 la 6:21 PM
Google maps? Si se vede din avion (la propriu) ca spatiu de instalat generator nu este decat in curtea interioara, lipit de vreun perete?
EGO(Citează)